Francouzské studio Asobo sáhlo pro motivy nové adventury do historie svého národa a přináší nám vlastní pohled na stoletou válku, která brutálně zplundrovala zemi galského kohouta. Na táhlý konflikt se podíváme očima mladé šlechtičny Amicie de Rune, jež chrání svého nemocného bratra. Tomu jde po krku inkvizice a je jen na vás, jestli odhalíte její motivaci. Podařil se titul A Plague Tale: Innocence, nebo si nese prokletí vydavatele Focus Home?
• Recenze (PS4) • Novinky • Preview •
A Plague Tale: Innocence (hra) | A Plague Tale (IP)
Akční adventuru A Plague Tale: Innocence vyvíjí Asobo Studio a vydává společnost Focus Home Interactive. Hra vychází 14. 5. 2019 na PC, PS4 a Xbox One a 6. 7. na PS5 a Xbox Series X/S s českou lokalizací a neobsahuje multiplayer. | Homepage
Články: | Recenze
• Recenze: 14. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
„V počítačových hrách je málo silných ženských hrdinek!“ Podobných nářků slýcháme či čteme v poslední době více než dost, a ruku na srdce, nelze s nimi než souhlasit. Lara Croft totiž nevytrhne všechno, Chloe a Nadine z Uncharted: The Lost Legacy dokáží zaujmout pouze na chvilku a příběh Battlefield V s norskou partyzánkou je hernímu hardcore jádru spíše k smíchu. Samozřejmě nesmíme zapomenout na produkci SONY s jejich ikonickými dívčinami Aloy (Horizon Zero Dawn) a Ellie (The Last of Us), které se v blízkých letech dočkají pokračování svých eskapád, ale to je pořád málo v porovnání s mužskými hrdiny. Proto do slovutného panteonu silných žen vítáme Amicii de Rune, ústřední postavu A Plague Tale: Innocence.
Během pokořování jednotlivých kapitol A Plague Tale Innocence zažijete proměnu Amicie de Rune z křehké šlechtické dívky do odhodlané bojovnice.
Mladá šlechtična zažívá na francouzském venkově bezstarostná léta, jež jsou poznamenána pouze vzdálenou hrozbou válečného sporu s Anglií, který v současnosti známe pod označením stoletá válka. Dívčiny poklidné kratochvíle na rodinném sídle přeruší dvě kruté události následující bezprostředně po sobě. Nejdříve v lese podivná nákaza zabije jejího oblíbeného psa, načež na vrata rezidence de Rune zabouchá inkvizice toužící po jejím bratrovi, jehož téměř nezná, protože je léčen matkou v izolovaném úseku panství. Ač se to zprvu nezdá, tak obě události spolu pevně souvisí a udávají hlavní motivaci pro rozplétání velmi slušně napsaného scénáře.
Nebudu předstírat, že se jedná o revoluční počin, který vnese neokoukaný přístup k vyprávění, protože ve své podstatě si scénář A Plague Tale: Innocence pohrává s tradičními historickými klišé, která tvůrci okořenili o tajemné mystérium prolezlé náboženskou tématikou. Přestože některé pasáže děje jsou vysoce předvídatelné, tak já si celý, přibližně třináctihodinový průchod dílem studia Asobo užíval a nechal se překvapovat originálními nápady ozvláštňujícími jednotlivé mise. Největší trumf recenzované adventury vidím v přerodu Amicie z naivní ustrašené slečny do statečné bojovnice, jež se odvážně postaví všem různorodým překážkám dělícím ji od vyléčení jejího bratra Huga.
A Plague Tale: Innocence – Gameplay 1. kapitola
Počátek příběhu A Plague Tale: Innocence působí přímo idylicky, což se ovšem záhy změní. Ukázka obsahuje anglický dabing.
Společně z Amiciiným vývojem se postupně odkrývají jednotlivé vrstvy A Plague Tale: Innocence skrývající se v jeho nitru. K projektu, jenž se zpočátku tvářil jako klasická 3D adventura ze středověku, tvůrci neustále oznamovali nové mechaniky, až jsem se bál, aby dílo studia Asobo neskončilo podobným průšvihem, jako když pejsek s kočičkou vařili dort. Ostatně obavy nebyly neopodstatněné vzhledem k faktu, že se jednalo o hru z portfolia Focus Home Interactive. To už nejednou vydávalo slibně vypadající tituly, jež nakonec zapadly do průměru (přiznejte se, kdo si ještě vzpomene na Vampyra nebo Call of Cthulhu).
Naštěstí se dobrodružství Amicie vymyká prokletí Focusu, protože se zkrátka podařilo pestré mechaniky skloubit do fungujícího celku, který je radost hrát. Zpočátku se spíše plížíte, prozkoumáváte každý kout a vyhýbáte se střetu v naskriptovaných situacích. Díky tomu se vlastně nemůžete zaseknout a naučíte se základní principy A Plague Tale využitelné v pokročilých fázích hry. Rozptýlení pozornosti odhazováním kamínků do plechových předmětů či házení keramických nádob spolehlivě odláká nejbližší nepřátele, čímž se vám otevře koridor do další části lokace. Ve své podstatě totiž v rámci každé mise překonáváte různě koncipované hádanky s odlišnou náročností, jež lze řešit několika způsoby.
V průběhu A Plague Tale: Innocence narazíte na množství zrůd, ať už v lidské nebo zvířecí podobě.
Jakmile se totiž dostanete k zajímavějším projektilům zapalujícím či hasícím ohně, rozpalujícím helmy nepřátel či lákajícím všudypřítomné krysy na jedno místo, tak se vám otevře široké spektrum možností, jak jednotlivé problémy překonávat. Tvůrci vám jednotlivé mechanismy představí postupně, takže se nemusíte bát zahlcení, naopak si je pečlivě osvojíte díky několika jednoduchým rébusům. Poté už záleží čistě na vás, zda se rozhodnete proplížit táborem anglických vojáků jako tichošlápek, či za sebou necháte hromady mrtvol s proraženou lebkou. Ano, chápete správně, že když se rozhodnete, že Amicia bude nemilosrdný dravec, hra vám to ve valné části misí dovolí.
Pokud jste začali snít o reinkarnaci Johanky z Arku, tak své nadšení raději okamžitě zkroťte. Zaprvé Amicia nezačne rubat nepřátelské rytíře na potkání, naopak se její věřící duše bude zpočátku modlit za každého zabitého její rukou. Za druhé se hrdinka svým oponentům až na pár výjimek nepostaví čelem, ale bude je sestřelovat pomocí svého praku pevně připnutého k zápěstí. O smrtonosnosti kousku kůže s vakem na kameny se přesvědčil už biblický Goliáš, který by soupeřům mladé šlechtičny určitě poradil, ať nástroj jeho zkázy nepodceňují. Projektil z roztočeného praku totiž zastaví i největšího paličáka.
A Plague Tale: Innocence – Gameplay 10. kapitola
V druhé polovině hry si můžete dovolit postavit se jednomu, dvěma rytířům čelem, aniž byste museli načítat poslední uloženou pozici. Ukázka zároveň představuje francouzský dabing, především Amiciinu samomluvu.
Osobně si myslím, že tvůrci moc nepočítali s tím, že by se hráči rozhodli vybílit celý areál od nepřátel, protože jejich obranná souhra je trošku žalostná. Zatímco při plížení se projevují jako nadmíru všeteční pozorovatelé, tak při likvidování jednoho za druhým z dálky nejsou schopni ničeho jiného než doběhnout na místo, odkud šutrák přiletěl a vrátit se poslušně zpět. S troškou šikovnosti tak nebude pokoření celého tábora těžkooděnců problém, protože obyčejných surovin, z nichž si zbastlíte různorodé projektily, se válí všude kolem víc než dost.
Jak jste asi správně pochopili, dcerka z vyšších vrstev není nadaná jen ve směru kradmého pohybu a likvidace patrol pomocí prudce vystřelených hornin, umí to také u pracovního stolu. Mimo alchymistických kejklí se sírou a ledkem (velmi výbušná kombinace) dokáže pomocí nalezených materiálů vylepšit svůj prak, brašny a chemické nádobíčko, čímž jim přidá bonusové vlastnosti. Tišší projektily z praku, možnost sestřelit helmu či nést více kamenů ocení agresivněji smýšlející hráči, zatímco ostatní se zaměří na odhlučnění bot či možnost vyrábět předměty mimo dílnu.
Obrázek 1: Po kom Amicie zdědila nadpřirozenou zručnost, netuším, ... Obrázek 2:... ale sklony k alchymii dostala do vínku od své matky. Obrázek 3: Po lokacích jsou mimo suroviny rozházeny také sběratelské předměty, jejichž nalézání může natáhnout dobu i o několik hodin.
Osobně se mi tento přístup vylepšování předmětů suplující RPG mechaniky líbí, jen mi do celkového konceptu moc nezapadá fakt, že Amicia všechno umí a všechno zná. Ale berte to pouze jako hnidopišskou poznámku historika dřímajícího v mé hrudi, protože ostatní reálie se podařilo pojmout s důrazem na dobový realismus. Pokud se totiž budeme dívat na celý svět A Plague Tale: Innocence středověkou optikou, tak náboženská mystéria, rodinné prokletí či alchymie skutečně zapadají do vnímání reality tehdejší společnosti. Jediný aspekt, jenž vás vytrhne z dojmu, že se pohybujete v živoucím středověkém prostoru, tvoří houfy krys ohrožujících místní obyvatelstvo včetně vás svým morovým kousnutím a neukojitelným hladem.
Právě hlodavci s dravě svítivýma očkama jsou vám neustále v patách a přináší do celkového konceptu temně hororový prvek, díky němuž lze A Plague Tale: Innocence řadit mezi adventury s fantaskní tématikou. Počet krvežíznivých potvor je děsivý sám o sobě, ale když se v závěrečných částech hry začne projevovat jejich kolektivní inteligence, poznáte nepřítele hodného respektu. Právě nenažraná mrštná masa bude často představovat větší překážku než patrolující vojáci. Jeden neopatrný krok a tisíce zoubků začnou bleskově užírat Amicii svíjející se v bolestivých křečích. Naštěstí chyby tolik nebolí, protože automatické checkpointy jsou velkoryse rozesety před každou lokací s možným problémem.
Krysy s neutišitelným apetitem pronásledují vaši postavu na každém kroku. Vydávat se mezi ně bez pochodně či jiné podpory světla ukončí vaší existenci v řádu sekund.
Jak jsem již naznačil na začátku recenze, v A Plague Tale: Innocence jsou jednotlivé části lokací pojaté jako obrovské prostorové puzzly, v nichž překážky ztělesňují hlídači nebo krysy, které se bojí jedině světla. Řešení se nenabízí pouze jedno a záleží na vás, jak se s připraveným hlavolamem vypořádáte. Lze zhasnout pochodeň, čímž se krysy vrhnou na hlídkujícího vojáka a uvolní vám prostor, můžete na rytíře hodit návnadu se stejným účinkem, také se lze proplížit za zády hlídače nesoucího zapálenou pochodeň a vyhnout se tak morovým přenašečům, nebo prostě všechno vymlátit a s krysami se vypořádat ohněm. Záleží pouze na vaší volbě, ale podle mého je nejzajímavější vychytralý plíživý přístup.
Zkrátka musím designéry lokací pochválit za zdařile navržené prostředí, jež sice má své mantinely (jde o klasický koridor), ale v jehož rámci se dosyta vyřádíte. Navíc se na něj skvělé dívá. Hra světel a stínů i vhodně zvolená paleta barev se s plíživou temnotou uchyluje k tmavším tónům a příhodně tak ilustruje rostoucí depresi Amicie. Podobně lze chválit také modely postav, jejich pohyb a mimiku obličeje, v němž pouze nesedí pohyb rtů vzhledem k vyřčeným větám. Uvěřitelnost A Plague Tale: Innocence podporuje také skvělé ozvučení – od ruchu v okolí přes hudební podklad po dabing samotných postav.
Grafická stránka A Plague Tale: Innocence uchvátí atmosférou. Bojiště přímo zapáchá rozkladem, chrámy ohromí monumentalitou a venkov chytne za srdce zpracováním přírody.
Angličtina s francouzským přízvukem mi sice moc nevoní (což může být pouze můj problém), ale naštěstí můžete přepnout namluvení do mateřštiny tvůrců, která ke hře báječně sedí a díky české lokalizaci ve formě titulků se jí nemusíte vůbec bát. Mé nadšení ještě umocnil dabing vedlejších postav, jež můžete zaslechnout během postupu úrovní a zachycené konverzace vám mohou poskytnout zajímavé indicie při hledání cesty i skrytých truhel plných vzácného materiálu pro tvorbu vylepšení.
Jak tedy zhodnotit A Plague Tale: Innocence? Z textu zřejmě tušíte, že jsem si hraní titulu od studia Asobo užil, ale přece jen k němu mám několik výtek. Perfektně odsýpající a gradující příběh totiž zhltnete jako malinu (zkrátka se s Amicií nebudete chtít rozloučit), ale jeho znovuhratelnost není nijak vysoká. Na umělou inteligenci společníků, které lze poslat plnit jednoduché činnosti, a stráží při plížení si nelze stěžovat, což ovšem neplatí pro vojáky sužované vaším agresivním přístupem. Minimum připomínek mám ovšem k audiovizuálnímu zpracování, jež se zkrátka povedlo.
Fotomód by A Plague tale: Innocence neskutečně slušel, ale i bez něj lze zachytit nádherné scenérie.
Cena okolo 1300 Kč se vzhledem k výše jmenovanému zdá adekvátní především pro fanoušky příběhových her jako A Way Out, od nichž nečekají akcent na akční pojetí, a pro milovníky plíživého přístupu ve stylu Thiefa. U ostatních bude hodně záležet, jestli se nechají okouzlit francouzskými reáliemi s konturami temného příběhu nebo zda jim pozvolné tempo A Plague Tale nebude připadat málo adrenalinové (i když na zběsilé útěky také dojde). Adventuru vycházející 14. května na PC, PS4 a Xbox One bych se tak nebál doporučit ani začínajícím hráčům, kteří se na komplexnější dobrodružství zatím moc necítí kvůli nedostatku zkušeností.
Tato recenze byla napsána pro PS4 verzi.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
• Novinka: 9. 5. 2019 • Autor: Jakub Němec
První informace okolo nadějné adventury A Plague Tale: Innocence se pochopitelně točily okolo hlavních hrdinů, kteří jsou během svého putování vystaveni hrůzám stoleté války. Zpočátku jsme nechápali, co žene Amicii a Huga z francouzského venkova přes zakrvavená bojiště do ušpiněných měst trýzněných vleklým sporem. V minulých měsících se po kousíčcích odhalovala pravá podstata zběsilého úprku – inkvizitor s ikonickou helmou a trnitým brněním. Jenže ani tato nemesis zřejmě nebude hlavní výzvou, jež se Amicii postaví do cesty. Hrůzný rytíř je totiž prodlouženou paží mnohem děsivější moci záhadného biskupa sídlícího v dost bizarní katedrále.
A Plague Tale: Innocence – "Monsters" (trailer)
Co má za lubem biskup hovící si v pofidérní katedrále?
Můžu pouze spekulovat, co vše se skrývá za motivací zřejmě odpadlického představitele církve, ale nabízí se řada možností. Mohly se některé náboženské kejkle promíchat s pekelnou mocí, z čehož propukla Hugova choroba? Nebo se naopak bratr Amicie dostal do hledáčku inkvizitora právě kvůli nepřirozené nemoci? A proč je všude tolik krys, které se často pojí s temnou stranou nekalých praktik středověkých vyvolávačů. Jsem hodně zvědavý, nakolik do dějinných reálií zasáhne fantaskní náplň a zda tím vyprávění A Plague Tale: Innocence neutrpí, protože dosavadní materiály zdůrazňovaly především historickou autenticitu vleklé války mezi Anglií a Francií.
Jistojistě se lze spolehnout na intenzivní vztah obou sourozenců, na němž zřejmě bude založena intenzita prožitku. Nejdříve útěk, poté starost o nemocného Huga a následně hektické hledání léku ve spolupráci s místními živořícími dorostenci, což nás zřejmě zavede do spárů démonického kazatele v katedrále hlídané vojáky inkvizice. Pouto k Hugovi si budeme vytvářet během řešení prostorových puzzlů, zatím ale není jasné, zda jej bude ovládat umělá inteligence či se dostane do rukou přímo vám. Já mám to štěstí, že se do A Plague Tale: Innocence nechám vtáhnout v týdenním předstihu, díky čemuž se na našich stránkách objeví recenze ihned s vydáním 14. května, kdy si hru budete moci koupit na PC, PS4 a Xbox One.
• Zdroje: YouTube (Focus Home Interactive)
• Novinka: 30. 4. 2019 • Autor: Jakub Němec
V dosavadních materiálech se nám představovala hlavní hrdinka A Plague Tale: Innocence, mladá šlechtična Amicia de Rune, jako bojácná dívenka utíkající z domova před inkvizicí, aby zachránila bratra. V náznacích se nám ukazoval její potenciál vyřešit každý problém pomocí své vychytralosti, ale intenzivnější, nesestříhané záběry se na naše monitory dostaly teprve nedávno. Podle nich si již můžeme vytvořit reálnou představu toho, co nás čeká přímo ve hře. Jsem potěšen, že se potvrdila má prvotní představa, že ač studio Asobo zatím nepatří k velikánům tvůrčí scény, mohou překvapit svou neotřelou koncepcí podobně, jak to dokázal titul Hellblade: Senua’s Sacrifice od NinjaTheory.
A Plague Tale: Innocence – Uncut Gameplay Trailer
Atmosféra zmaru sálá z každého pixelu A Plague Tale: Innocence a poslouchání nahodilých rozhovorů nažene až husí kůži.
A Plague Tale: Innocence totiž podobně jako severská odysea zaujme netradičním příběhem, historickými reáliemi, hratelností kombinující novátorské a ověřené mechanismy s oku lahodící grafikou, což potvrzují také nejnovější záběry. V nich se společně s Amicií podíváme do středověkého městečka, v němž operují francouzští vojáci. Úkolem mladé slečny je proplížit se ke hřbitovní zdi, ale přímou cestu (překvapivě) blokuje barikáda, takže se musí porozhlédnout po alternativní trase. Nabízí se průchod pod popravištěm, kde ovšem hoduje houf nebezpečných krys na lidských ostatcích. Sestřelí tedy jedno visící tělo na zem, což mrchožrouty odláká jiným směrem a Amicia tak bez úhony proklouzne dále.
Odlákáním pozornosti se vyrovná i se strážemi korzujícími uličkami. Podle všeho se tak nesetkáme s udatnou válečnicí, ale spíše s tichošlápkem využívajícím své zručnosti, pobídek ve svém okolí a především úkrytu ve stínu. Absence či přítomnost světla vypadá jako jedna ze základních mechanik titulu, protože zářivá pochodeň sice přiláká stráže, ale na druhou stranu zažene všudypřítomné krysy rozsévající smrt. Ve výsledku na mě působí postup vpřed jako sled na sebe navazujících prostorových puzzlů, jež se budou dát vyřešit vícero způsoby, což nezní vůbec špatně.
Amicia dokáže odvádět pozornost svým prakem a možná s jeho pomocí skolí i některého z vojáků. Mnohem vražednějším nástrojem však budou všudypřítomné krysy, jež se hladově vrhnou po všem, co není chráněno světlem.
Útěk před vojáky v sobě nese jistou příchuť survivalu, takže nepřekvapí, že Amicia dokáže využít téměř cokoliv, co jí přijde pod ruku. Jako středověký McGyver tak na koleně zbastlí zápalnou bombu, kterou z dálky hodí do koše s vyhaslými uhlíky. Nemusíte se bát o vaši přesnou mušku, protože ručně hozené projektily nebo z praku vystřelené kameny sledují předem určenou dráhu k významným bodům, jež se vám jako bonus označí. Nabízí se tak otázka, jak obtížné bude překonat A Plague Tale: Innocence, od čehož se samozřejmě odvíjí také herní doba. Netroufnu si odhadovat, jak dlouho se ve válkou zmítané Francii zdržíme, ale předpokládám, že titul bude směřovat více na casual hráče (pokud nenabídne volbu obtížnosti).
Mimo zmíněné vyznačování předmětů tak usuzuji podle docela netečných stráží v prezentovaném videu, ale také se může jednat o znuděné vojáky plnící noční směnu, zatímco jejich všímavější kolegové odpočívají na ubikacích, aby potrápili hlavní hrdinku přes den. Možná kvůli silnějším nepřátelům si Amicia vyrábí u pracovních ponků zlepšováky výbavy z nalezených surovin. Přesto se neubráním pocitu, že vás tvůrci chtějí vést za ručičku, protože odvážná slečna neustále komentuje svou činnost a co vidí ve svém okolí, takže jestli ji budete pečlivě poslouchat, určitě vám neunikne zamýšlený směr putování.
Lokace, v nichž se příběh A Plague Tale: Innocence odehrává, dýchají středověkou atmosférou.
Když už jsem se zmínil o sympatickém hlase hrdinky, tak se nelze vyhnout zvukovému pojetí A Plague Tale: Innocence. Hudební podkres se nese ve správně melancholické vlně a nepříjemné pištění krys potrápí váš sluchový aparát právě na hraně snesitelnosti, což se z mého hlediska nedá říci o dabingu postav. Nechci tvrdit, že se jedná o nepovedenou část, ale mě vyloženě tahá za uši angličtina se silně francouzským přízvukem. Osobně doufám v možnost zvolit si mateřštinu tvůrců, která by navodila tu správnou atmosféru a jazykovou bariéru by odbourala přítomnost českých titulků.
Co dodat, snad jen zdůrazním svou víru v prolomení prokletí titulů od vydavatele Focus Home, protože chci, aby se A Plague Tale: Innocence stal černým koněm letošního roku. Od vydání 14. května na PC, PS4 a Xbox One nás dělí jen několik dní, zájemcům proto doporučuji nahlédnout do učebnic dějepisu, aby věděli, do čeho se za dva týdny pustí.
• Zdroje: YouTube (Focus Home Interactive)
• Novinka: 4. 3. 2019 • Autor: Jakub Němec
Naše preview přemítalo nad osudy sourozenecké dvojice šlechtické krve Amicie a Huga, přičemž hlavní úlohu v příběhu přisoudilo mladé a odvážné krásce, zatímco Hugo byl odhadnut jako bezbranný chráněnec. Podle nejnovějšího traileru věnujícího se příběhu A Palgue Tale: Innocence jsem se nemohl mýlit více. Hugův význam bude zřejmě mnohem větší, protože právě po něm se zřejmě pídí inkvizice, jež neváhá obrátit rodinné sídlo vzhůru nohama. Během masakru vyvede Amicia De Rune svého bratra do hloubi válkou a morem zmítané Francie, kde přežití závisí na jejich spolupráci a pomoci okolí.
A Plague Tale: Innocence – Story Trailer
Mimo příběhového zázemí poodhaluje trailer k A Plague Tale: Innocence také zdařilou grafickou stránku. Kromě bojiště poznáme i sídlo rodu De Rune a městskou zástavbu, v níž se část hry bude zřejmě odehrávat.
Touha církve po mladém jinochovi se nezastaví před ničím, takže se musím ptát, čím je chlapec tak výjimečný. Nabízí se náboženský mysticismus spojený s pradávným proroctvím či nadpřirozené vlastnosti šlechtického rodu, ale já osobně bych se přikláněl ke spojitosti s nemocí, kterou se pokouší vyléčit jeho matka pomocí alchymie. Na promo materiálech a ve výše uvedeném traileru se objevuje šíje mladíka prostoupená nitkami neznámé choroby (středověký dýmějový mor se tak určitě neprojevuje), která by zájem inkvizitora a jeho představených vysvětlovala.
V preview jsem také polemizoval nad akčními pasážemi, jež by se mohly objevit vedle těch hádankových a plíživých, alespoň k tomu odkazovaly obrázky ze hry. Pokud budeme chápat čerstvý příběhový trailer jako jednu z berných mincí, tak tvůrci z Asobo Studio nadále kladou důraz na stealth a útěk, díky nimž se ústřední dvojice bude vyhýbat veškerému nebezpečí. Akčním scénám se ukázka nevěnuje, přesto zde najdeme náznak aktivní účasti ve zbojnické či zlodějské skupině (0:41) či bossfightu (0:55).
Kulisy sourozenecké odysey A Plague Tale: Innocence nabídnou pohled na krvavá bojiště, do tajemných krypt a také do středověkých měst, kde číhá nejedno nebezpečí.
Bude zajímavé sledovat, jakým směrem se nakonec celý projekt vydá, a proto se mu budeme nadále pečlivě věnovat. Prozatím se A Plague Tale: Innocence tváří jako nadějné a graficky zdařilé dílko, což se snad potvrdí také v plné verzi vycházející s českou lokalizací 14. května na PC, PS4 a Xbox One. Nevím, jak se těšíte vy, ale já se nemůžu návštěvy vrcholně středověké Francie 14. století dočkat, i když rozporuplné reakce na poslední produkci Focus Home Interactive (Vampyr, Call of Cthulhu) visí nad tímto zajímavým dílkem jako Damoklův meč.
• Zdroje: Youtube (Focus Home Interactive), aplaguetale.com
• Preview: 13. 2. 2019 • Autor: Jakub Němec
Francie byla výspou středověku, což ovšem neznamená, že si neprožila krušné časy. Asi největší kaňkou na tváři evropské velmoci tvoří stoletá válka, v níž padlo bezpočet mladých mužů v boji o královskou korunu. 116 let trvající spor nebyl nepřetržitý, došlo na nutné přestávky kvůli doplnění nových ročníků do řad prořídlých armád a řádění morové rány. Černá smrt, jak se jí v té době přezdívalo, měla na svědomí ještě více zmařených životů než válečná mašinerie. A právě do této kruté doby se rozhodlo francouzské studio Asobo umístit svou akční adventuru A Plague Tale: Innocence.
A Plague Tale: Innocence – E3 Trailer
Atmosférou nabitý trailer se nám snaží přiblížit pocity zmaru hlavních hrdinů při jejich útěku před inkvizicí přes bojiště stoleté války.
V ní se vžijeme do postavy náctileté šlechtičny Amicii De Runes, jež se stará o svého nemocného bratra Huga a prchá před všemocnou inkvizicí, která kdoví proč mladé dívce šlape na paty. Zřejmě půjde o zášť vůči rodině, protože církevní zákony té doby doléhaly na celá pokolení. Ostatně historickým reáliím se dle tvůrců dává velký prostor, i když si na základě dostupných videomateriálů troufnu tvrdit, že jisté míře nadpřirozena se nevyhneme. Jak jinak si vysvětlit splašený zástup tisíců krys hladově hltajících maso ještě stojících lidí? Osobně jsem na vyprávění netradičního příběhu hodně zvědav a má očekávání podporují také zvolené herní mechaniky.
Náplň hodin ve společnosti sympatické hrdinky bude různorodá a můžeme se připravit na pozvolné střídání žánrů, které by nás mělo udržet v pozoru u monitorů a obrazovek. Silný příběh, jenž v podání Asobo Studio očekávám, sluší různým žánrům adventur, takže nepřekvapí, že se tvůrci rozhodli jít tímto směrem. Troufnu si tvrdit, že mnohem více prostoru dostanou stealth prvky na úkor akčních pasáží, protože mi moc nesedí přímé střety slabé dívky proti plně vyzbrojeným rytířům inkvizice. Také trailery a vývojářské deníčky naznačují ubírání plíživějším směrem nabízejícím cestičky pro šikovnost hlavní hrdinky.
Prezentované materiály k A Plague Tale: Innocence ukazují Amicii jako neohroženou dívenku, jež se za každou cenu chce vyhnout přímé konfrontaci. Jenže se také objevují obrázky, na nichž ze stínů nemilosrdně útočí svým prakem na nepřátele. Lze tak očekávat příběh plný zvratů, které vysvětlí hrdinský přerod mladé šlechtičny.
Elegantně se bude zbavovat nepřátel tak, že jim například různým způsobem zlikviduje svítilnu, což bude signál pro hladovějící hlodavčí hordu. Světlo je totiž jedinou věcí, které se moroví přenašeči bojí, takže budete dychtivě hledat jakýkoliv jasný paprsek prozařující pošmournou atmosféru lokací. Hrátky se světlem otevírají cestu také pro řadu puzzlů, v nichž uplatníte svou prostorovou představivost. Některé překážky budou ovšem nad síly mladé hrdinky, takže se bude muset obrátit na pomoc k řadě NPC charakterů, na něž cestou narazí. Jsem zvědavý, jak se vývojářům podaří jednotlivé hádanky zakomponovat do příběhu, aby nepůsobily uměle či rušivě.
Lákavá příběhová složka je umocněna velmi slušným dojmem z audiovizuální prezentace. A Plague Tale: Innocence si svou nálepku 18+ plně zaslouží, protože se během Amiciiny odysey budeme brodit doslova a do písmene v řece rozkládajících se těl na bojištích francouzské krajiny. Designéři si neberou servítky a naturalisticky ukazují krví zbrocené pláně po bitvě, kde na ostatcích hodují mrchožrouti v čele s krysím zástupem. Zkrátka nic pro slabé žaludky. K celkovému ladění mi dokonale sedí také pochmurně zvolený filtr halící lokace do šedivého kabátu, s nímž kontrastují sporadické bezstarostné chvilky hýřící barvami.
A Plague Tale: Innocence - Oficiální gameplay
Herní ukázka z Gamescomu 2018 zřejmě představuje počáteční pasáž A Plague tale: Innocence, v níž se ukáže způsob vyprávění příběhu, plížení po bojišti, řešení puzzlů a samozřejmě hromady krys.
Přes nadšení z prezentovaných materiálů bych ovšem byl mírně skeptický. Nechci tvrdit, že menší studio musí nutně pohořet na ambiciózní historické akční adventuře, Hellblade totiž mnohým ukázal cestu, ale za projektem studia Asobo stojí jako vydavatel společnost Focus Home Interactive, jež nás už několikrát nalákala na potenciálně obrovský hit, který později sužovala řada nepříjemných problémů. Stačí si vzpomenout na loňský rok, kdy nám byly servírovány rozporuplně přijaté tituly Vampyr a Call of Cthulhu.
Doufejme, že A Plague Tale: Innocence se bude dařit lépe než výše zmíněným projektům. Plni naděje jej můžeme očekávat již 14. května na PC, PlayStaion 4 a Xbox, takže máme čas naladit se na atmosféru Francie 14. století, do níž se ponoříme ještě o kousek více, protože byla potvrzena česká lokalizace pro PC a PS4.
Tvůrcům se daří využívat kontrastu slunečné Francie a dopadů války na tuto krajinu. Střídání pasáží, v nichž se zřejmě objeví také vzpomínkové sekvence na dobu před útěkem, bude hrát na city každého hráče.
Zdroje: aplaguetale.com
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i3-2120 3.3GHz / AMD FX-4100 | Intel Core i5-4690 3.5GHz / AMD FX-8300 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 | NVIDIA GeForce GTX 970 4GB / Radeon RX 480 4GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 50 GB | 50 GB |
A Plague Tale: Innocence vychází 14. května 2019 na PC, PS4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.