Vysoká spolehlivost a odolnost vůči dlouhodobé zátěži. Přesně tak jsou koncipovány grafické karty společnosti Asus, které v její nabídce naleznete pod označením Expedition. Kromě vysoké spolehlivosti a odolnosti je však pro každého hráče počítačových her důležitý také výkon. V dnešní recenzi se na výkon jedné takové grafické karty z edice Expedition podíváme, otestujeme si totiž Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G.
Karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je postavena na herním grafickém čipu NVIDIA GP107 v plné konfiguraci, na který jsou pomocí 128bit sběrnice připojeny moduly paměti typu GDDR5 o kapacitě 4 GB. Svým výkonem pak Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G spadá do segmentu středního výkonu (mainstream), kde zaujímá střední až nižší patra pomyslného výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1291/1392 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí 1752 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 7008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 52 MHz v základu a o 63 MHz v Boost. Grafické paměti jsou pak taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce GTX 1050 Ti.
Grafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G měří na délku 212 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará jednoduchý litý hliníkový pasiv, bez tepelných trubic (Heatpipe). Moduly grafických pamětí ani napájecí kaskáda grafické karty nijak speciálně chlazeny nejsou a jejich chlazení je tak svěřeno pouze ofukujícímu vzduchu z ventilátorů, což u takto výkonné a úsporné grafické karty není ani příliš na škodu.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 75mm ventilátory, které jsou pro delší životnost a nižší hlučnost uloženy ve dvojitých kuličkových ložiskách. Ventilátory podporují technologii 0 dB Fan, která při nízkých teplotách grafické karty oba ventilátory úplně zastaví, a minimalizuje tak hlučnost karty v době, kdy není nijak vytížena. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G se stará 3+1 fázová napájecí kaskáda, která nevyžaduje žádné přídavné napájení a vystačí si s tím, co jí je dodáno přes sběrnici PCI Express. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 75 W bez možnosti tento limit navýšit. K jejímu provozu je doporučen zdroj o výkonu minimálně 300 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je také firemní nástroj společnosti Asus s názvem GPU Tweak II.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“, ve kterém pak můžete uživatelsky zvolit různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavit limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak jde její výkon omezit a upřednostnit spíše lepší provozní vlastnostnosti (teplota, hlučnost či spotřeba).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G zařadili následující modely ze segmentu středního výkonu (mainstream):
Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G | Zotac GTX 1060 AMP! Edition | MSI GTX 1060 3GT OC |
![]() | ![]() | ![]() |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 |
![]() | ![]() | ![]() |
Asus RX 560 O4G EVO | ||
![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1342 MHz 1455 MHz 1680 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Zotac GTX 1060 AMP! Edition | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1557 MHz 1772 MHz 1888 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
EVGA GTX 1050 SSC Gaming | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1430 MHz 1544 MHz 1798 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 SE | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1430 MHz 1430 MHz 1430 MHz | PCIe 3.0 x16 183 W |
Sapphire Nitro+ RX 570 4GD5 | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1340 MHz 1340 MHz 1340 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus RX 560 O4G EVO | Polaris Polaris 21 XL GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 869 56 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /6000 | 1187 MHz 1187 MHz 1187 MHz | PCIe 3.0 x8 48 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí pak úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. I tak bych ale doporučoval hrát tuto hru spíše pod DirectX 11, a vyvarovat se tak občasných záseků ve hře, které se u DirectX 12 sem tam objevují.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj nijak významněji netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými modely v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je dán především výkonem samotného grafického čipu GP107, který se u různých grafických karet může drobně lišit pouze dosahovanou frekvencí Boost (reálně dosahovaná frekvence) či nastavenou frekvencí grafických pamětí. V případě grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G se reálná frekvence grafického čipu v testovaných hrách pohybovala v průměru kolem 1680 MHz při efektivní frekvenci grafických pamětí 7008 MHz.
Z pohledu porovnání výkonů ztrácí grafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G parník oproti mainstreamové špičce v podání Radeonů RX 580/570 a GeForce GT 1060. Avšak před těmi slabšími kartami zastoupenými GeForce GTX 1050 a Radeonem RX 560 si drží více jak dostatečný výkonnostní náskok.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G jsou skvělé, což u takto výkonnostně stavěné a úsporné grafické karty vlastně není ani žádným divem. Navzdory poměrně jednoduchému systému chlazení se teploty grafického čipu pohybují kolem 67 °C při hlučnosti, která nepřesahuje 33,5 dBA, a já vám tak mohu garantovat, že tuto grafickou kartu ve svém PC prostě neuslyšíte. Spotřeba Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je pak v intencích ostatních grafických karet GeForce 1050 Ti, tedy velmi nízká.
Požadavky na výkon grafických karet a vlastně celého systému pro virtuální realitu jsou mnohem vyšší než u běžných počítačových her. VRMark obsahuje celkem tři testy virtuální reality, které běží na monitoru počítače a k testu nevyžadují žádné náhlavní soupravy.
Výsledky testu Orange Room ukazují výkon systému ve scénách s běžnými požadavky na VR, test Cyan Room je pak o něco náročnější a pro vykreslování scény využívá rozhraní DirectX 12. Test Blue Room ukazuje výkon ve velmi náročných scénách VR, jejichž požadavky však uspokojí některé grafické karty a systémy až v budoucnosti. Benchmark Blue Room zde proto testován není.
VRMark |
Jak můžete vidět, grafickou kartu Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G ve světě virtuální reality využít nemůžete. Dosahovaná snímková frekvence je s touto grafickou kartou na hony vzdálená potřebným 109 FPS v testech Orange Room i 89 FPS v Cyan Room.
Grafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G je velmi zajímavou grafickou kartou, která byla společností Asus navržena s ohledem na potřeby dlouhodobé zátěže 24/7. Nehledě na to, i tak nabízí zajímavý výkon pro všechny začínající a nenáročné hráče počítačových her, kteří si sem tam chtějí zahrát také nějakou tu náročnější akci typu FPS (first-person shooter), a kterou by jinak na slabších grafických kartách již nerozběhli.
I tak však s nějakými kompromisy počítat musíte, zejména pak s celkem častým snižováním kvality u nastavení her a podřízení se mainstreamovému výkonu, který vám Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G nabízí. Bez toho se totiž nějaké pohodově hratelné snímkové frekvence v některých hrách zkrátka nedočkáte.
Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G
Grafické kartyGrafická karta Asus Expedition GTX 1050 Ti O4G nabízí zajímavý výkon pro všechny méně náročné hráče počítačových her. Systém chlazení je navržen pro dlouhodobou zátěž a propůjčuje této grafické kartě velmi dobré provozní vlastnosti.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.