Hlavní parametry
Výkon v segmentu Mainstream
98 %
Provozní vlastnosti
70 %
Reakce na vydání nové „pětkové“ řady Radeonů společnosti AMD na sebe nedala dlouho čekat, a společnost NVIDIA kontrovala způsobem věru zajímavým. Své grafické karty totiž začala vybavovat rychlejšími grafickými paměťmi. Jedním z představitelů takto „paměťově nově obdařených“ grafických karet je Asus GTX 1060 O6G 9GBPS, kterého si dnes nejen představíme, ale také pěkně otestujeme.
Grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS je postavena kolem grafického čipu GP106-410-A1, na který je za pomoci 192bitové sběrnice napojena grafická paměť typu GDDR5 o kapacitě 6 GB. Oproti svému předchůdci jsou však tyto grafické paměti taktovány o něco výše. Zatímco původní verze GTX 1060 disponovala grafickými pamětmi o efektivní frekvenci 8 000 MHz, u této nové varianty byla efektivní frekvence grafických pamětí posunuta až na 9 000 MHz, a frekvenční rozdíl tedy činí nějakých 12,5 %. Svým výkonem je pak tato grafická karta zařazena do výkonnostního segmentu střední třídy (Mainstream).
Grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS měří na délku 218 mm a na základní desce vám zabere celkem 2 sloty. O její chlazení se stará chladič se čtveřicí tepelných trubic (Heatpipe) typu DirectCU, kdy mají tepelné trubice přímý kontakt na grafický čip. Vlastní chladič je pak doplněn dvěma 75mm ventilátory s patentovanou technologií Wing-blade pro dosažení vyššího tlaku chladícího vzduchu. Samozřejmostí je funkce 0 dB Technology, která v případě nižších teplot grafického čipu tyto ventilátory zastaví úplně.
Přídavné napájení grafické karty je realizováno pomocí jednoho 6pinového konektoru, takže byste měli být připraveni na to, že i váš zdroj by měl takovýmto konektorem disponovat. Spotřeba (příkon) grafické karty byla výrobcem nastavena na 120 W s doporučeným zdrojem napájení o výkonu vyšším nežli 450 W.
Výstupy na monitory jsou u grafické karty Asus Strix GTX 1060 O6G 9GBPS řešeny za pomoci dvou konektorů HDMI, dvou konektorů DP (Disply Port) a jednoho konektoru DVI-D. Přítomnost dvou HDMI výstupů je výhodná pro zapojení headsetu virtuální reality.
Pomocí Asus GPU Tweak II, tedy firemního nástroje společnosti Asus, můžete grafickou kartu Asus GTX 1060 O6G 9GBPS nastavit dle svých specifických potřeb. GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“, ve kterém pak můžete měnit nastavení frekvencí čipu, grafických pamětí nebo limitů spotřeby, teploty a napětí dle vlastních individuálních potřeb. Pro vaši informaci jen na závěr uvádíme, že pro dnešní testy byla grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS nastavena do režimu OC (OC mode).
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus GTX 1060 O6G 9GBPS zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (Mainstream):
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS![]() | Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 LE![]() | Asus Strix RX 570 O4G Gaming![]() |
Asus Dual GTX 1060 O3G![]() | MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4G![]() | Asus Phoenix GTX 1050 2G![]() |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus GTX 1060 O6G 9GBPS | GP106 GP106-410-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1633 MHz 1848 MHz 1966 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Sapphire Nitro+ RX 580 8GD5 LE | Polaris Polaris 20 XTX GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1450 MHz 1450 MHz 1450 MHz | PCIe 3.0 x16 150 W |
MSI GTX 1060 Aero ITX 6G OC | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1873 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Strix RX 570 O4G Gaming | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 4.096 GB 256b /7000 | 1300 MHz 1300 MHz 1300 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Asus Dual GTX 1060 O3G | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1569 MHz 1785 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1050 Ti Gaming X 4G | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1468 MHz 1759 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Phoenix GTX 1050 2G | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1620 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhammer nové rozhraní DirectX 12 také podporuje. Jste-li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti NVIDIA, rychle si v nastavení hry přepněte zpět na DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence. Naopak vlastníci Radeonů by měli rozhraní DirectX 12 dát přednost, protože jim v této hře přináší nezanedbatelné navýšení výkonu.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: „Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan.“
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Middle Earth: Shadow of Mordor je akční RPG hra odehrávající se v prostředí Tolkienových fantasy románů Středozemě. Hra byla postavena na herním engine LithTech vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v září 2014 společností Warner Bros. Interactive Entertainment. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 43 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus GTX 1060 O6G 9GBPS máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, s výkonem je na tom grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS opravdu dobře a v našem výkonnostním „žebříčku“ obsadila druhé místo hnedle za limitovanou edicí grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580. Výkonnostní rozdíl mezi těmito dvěma kartami je však tak malý, že jej, myslím, s naprostým klidem můžete hodit za hlavu. Po stránce výkonu se tedy zcela jistě jedná o velmi povedenou kartu, která se v segmentu grafických karet středního výkonu bude určitě vždy držet na těch nejvyšších příčkách.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Co se grafické kartě Asus GTX 1060 O6G 9GBPS nepovedlo po stránce výkonu, tedy především porazit Radeon v podání grafické karty Sapphire Nitro+ RX 580, to se jí v provozních vlastnostech povedlo hnedle ve všech „disciplínách“. Zatímco v teplotě a hlučnosti se mezi těmito dvěma kartami ještě jednalo o celkem vyrovnaný souboj, v disciplíně s názvem „spotřeba“ pak grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS zcela jasně dominovala a svého soka porazila o výrazných 80 W.
Co tedy říci závěrem? Grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS je karta, která si rozhodně zaslouží pozornost každého hráče, který výběr svého budoucího miláčka zúžil na grafické karty výkonnostního a cenového segmentu střední třídy. Pokud se nakonec pro tuto kartu rozhodne, Asus GTX 1060 O9G 9GBPS ho odmění výkonem, za který se rozhodně nikdy nebude muset stydět, a to vše při vynikajících provozních vlastnostech.
Cena grafické karty Asus GTX 1060 O6G 9GBPS je, myslím, vzhledem k jejímu výkonu nepřiměřeně vysoká, ale co hůře, díky šílenství s názvem „GPU mining“ dnes nemáte prakticky reálnou šanci tuto grafickou kartu vůbec sehnat. Ano, po Radeonech totiž postihla „těžební horečka“ také grafické karty GeForce GTX 1060 a GeForce 1070, které zmizely z obchodů jako čerstvé rohlíky, a obyčejným hráčům nezbývá nic jiného nežli čekat, až se toto těžební šílenství přežene a karty budou opět v obchodech skladem. Nehledě na cenu a reálnou nedostupnost si grafická karta Asus GTX 1060 O6G 9GBPS odnáší z dnešní recenze stříbrné ocenění, a to zejména za vysoký herní výkon při vynikajících provozních vlastnostech.
Výkon v segmentu Mainstream
98 %
Provozní vlastnosti
70 %
Za výkon, provozní vlastnosti a řemeslné zpracování udělujeme Asus GTX 1060 O6G 9GBPS stříbrné ocenění.