K té absolutní výkonnostní špičce, kterou můžete v nabídce grafických karet společnosti Asus nalézt, rozhodně patří grafická karta Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum Edition. Díky hybridnímu systému chlazení je zajímavá tím, že k jejímu chlazení můžete využít nejen klasického vzduchového chlazení, jímž je vybavena, ale stejně tak ji můžete připojit na okruh vodního chlazení. V naší recenzi si tohoto „obojživelníka“ otestujeme pěkně na vodě.
Grafická karta Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum je postavena na nejvýkonnějším herním grafickém čipu společnosti NVIDIA GP102, na který jsou pomocí 352-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Karta disponuje unikátním hybridním systémem chlazení DirectCU H2O a svým výkonem pak spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaujímá absolutní špičku pomyslného výkonnostního žebříčku.
Pro dnešní recenzi jsem grafickou kartu Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum nastavil do režimu OC Mode. V tomto režimu jsou frekvence grafického čipu 1620/1734 MHz a frekvence grafických pamětí 1388 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11104 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 140 MHz v základu a o 150 MHz v Boost. Grafické paměti jsou pak taktovány o 96 MHz (efektivně) nad referenčními hodnotami.
Grafická karta Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum měří na délku 298 mm a na základní desce vám zabere celkem 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará hybridní chladič s názvem DirectCU H20, který kombinuje odpařovací komoru a vodní potrubí, jež proti předchozí generaci nabízí o 22 % vyšší průtok vody, a tím samozřejmě i účinnější chlazení. Připojení vodního chlazení je realizováno pomocí standardního terminálového bloku s dvojicí G ¼“ přípojek (připojovací závity nejsou součástí balení).
Vzduchovou část systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory Wing-Blade s prohnutými křidélky na lopatkách pro zvýšení průchodu vzduchu. Ventilátory vzduchového chlazení podporují technologii 0dB, která pro tišší chod grafické karty oba ventilátory zastaví v případě, pokud teplota GPU klesne pod hranici 55°C. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum se stará 10+2fázová kaskáda modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 275 W (max. 330 W), a k jejímu provozu je tedy doporučen zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty i do všech těchto zařízení.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid |
![]() | ![]() | ![]() |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 LC | Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | |
![]() | ![]() | |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus/Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b/11104 | 1620 MHz 1734 MHz 2025 MHz | PCIe 3.0 x16 275 W |
MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b/10008 | 1683 MHz 1823 MHz 1980 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
Sapphire RX Vega64 8G HBM2 Liquid Cooling | Vega 10 Vega 10 XT GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 4096 256 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1890 | 1247 MHz 1750 MHz 1586 MHz | PCIe 3.0 x16 345 W |
EVGA GTX 1070 Ti Gaming SC Hybrid | GP104 GP104-300-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2432 152 64 | GDDR5 8.192 GB 256b/8008 | 1607 MHz 1683 MHz 1886 MHz | PCIe 3.0 x16 180 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10 Vega 10 XL GCN 5nd GEN | 484 mm2 12,500 million 14nm FinFET | 3584 224 64 | HBM2 8.192 GB 2048b/1600 | 1156 MHz 1590 MHz 1496 MHz | PCIe 3.0 x16 240 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Chlazení grafických karet Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum a MSI GTX 1080 Sea Hawk EK X v testech zajišťovala sada vodního chlazení EK Water Blocks EK-KIT S240, která s dvojicí ventilátorů a vodní pumpou generovala hlučnost 35,5 dBA. V grafech je pak ke jménům grafických grafických karet, které využívají tento systém vodního chlazení, přidána zkratka EKWB.
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty společnosti AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1920 x 1080 pixelů.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra, založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros Interactive Entertainment. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména hrajete-li hru v nižším rozlišení 1920 x 1080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v kombinaci s vodním chlazením je opravdu drtivý. Díky vodnímu okruhu chlazení, který udržuje nízkou teplotu, si grafický čip může dovolit velmi vysoké takty, a tím i výkon. Frekvence grafické karty se v testech pohybovala vždy nad hranicí 2000 MHz, většinou kolem hranice 2025 MHz. Výkon tedy „par excellence“ a jen velmi těžko budete na našem trhu hledat grafickou kartu s výkonem nějak výrazněji vyšším.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Kromě spotřeby, která je na takto výkonnou grafickou kartu přiměřená, jsou provozní vlastnosti grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum dány především použitým systémem vodního chlazení. EK Water Blocks EK-KIT S240 tuto grafickou kartu uchladí hravě a především není nijak hlučný. Grafickou kartu Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum jsem změřil také bez tohoto vodního chlazení, kdy byla grafická karta chlazena pouze vlastním vzduchovým systémem chlazení a rozdíly byly obrovské. Zatímco EKWB bylo schopno tuto grafickou kartu uchladit na 50 °C při hlučnosti 35,5 dBA, samotné vzduchové chlazení Poseidona drželo teplotu s vypětím všech sil těsně pod hranicí 80 °C při hlučnosti přesahující 42 dBA a věřte, to už je opravdu znát.
Přetaktování grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (120 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +90 MHz pro grafický čip a +500 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala kolem hranice 2080 MHz, u grafických pamětí pak 12000 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum v počítačové hře Crysis 3.
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum je skvěle zvládnutou grafickou kartou, která krom hybridního systému chlazení nabízí také úctyhodný herní výkon. Samozřejmě tato grafická karta není určena pro každého, pokud nejste nějakým náruživým hráčem počítačových her, Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum je pro vás nejen zbytečně výkonnou, ale samozřejmě také drahou grafickou kartou. Výkon Poseidona tedy ocení zvláště všichni herní nadšenci a profesionální hráči, pro které je ultimátní výkon Poseidona přímo nutností.
Ačkoliv Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum je hybridní grafickou kartou nabízející možnost chlazení jak za pomoci interního vzduchového chlazení, tak také externího vodního okruhu, velmi doporučuji zvolit právě vodu. Nejenže ve hrách získáte trochu toho výkonu navíc, ale také vám Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum nabídne nepoměrně lepší provozní vlastnosti. Poseidon prostě patří do vody!
Asus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum
Grafické kartyAsus ROG Poseidon GTX 1080 Ti Platinum je ultimátní grafickou kartou s hybridním systémem chlazení, která je vhodná především pro všechny náruživé a profesionální hráče počítačových her. Za výkon a technické zpracování si tato grafická karta z dnešní recenze odnáší „Zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě poslední dva roky živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.