V odvětví herního příslušenství honba za extrémy nekončí. Po 200Hz, 240Hz a 300Hz monitorech je tu první s obnovovací frekvencí 360 Hz. Asus ROG Swift 360 byl vyvinut ve spolupráci s NVIDIA a silně těží z technologie G-Sync. Že má jejich nový monitor smysl, dokazují obě společnosti statistikami. Profesionální hráči, s nimiž byla novinka testována, vykázali ve hře znatelné zvýšení úspěšnosti. ROG Swift 360 byl představen na CES 2020, uveden má být ještě letos a cena bude nevídaně vysoká.
Herní a multimediální monitor k sobě mají poměrně daleko. A herní modely specializované na esport tuto vzdálenost ještě zvětšují. Asus ROG Swift 360 tak nebude univerzál do domácnosti, nýbrž unikát pro nejnáročnější hráče. Rozlišení Full HD (1 920 × 1 080 px) na 24,5" naznačuje, že obrazová kvalita nebyla prioritou. Alespoň ne tak, jak je tomu u QHD a 4K monitorů. Všechno úsilí bylo naopak věnováno rychlosti panelu a souvisejících komponent. Výsledkem by tak měl být nejplynulejší obraz, jaký kdy oko hráčovo spatřilo.
Docílit obnovovací frekvence 360 Hz ale není jednoduchý úkol. Nestačí jen přetaktovat již používaný panel, namontovat ho do exkluzivního šasi a nastavit vysokou cenovku. Na výrobce v takovém případě čeká celá řada technických problémů, které vyžadují řešení. Společnosti Asus a NVIDIA je při vývoji ROG Swift 360 pravděpodobně našly. Kromě samotného zvýšení obnovovací frekvence bylo třeba správně upravit odezvu panelu nebo LED podsvícení. U rychlejšího panelu musí vše fungovat nejen rychleji, ale především přesněji.
Parametr | Asus ROG Swift 360 |
---|---|
Obnovovací frekvence | 360 Hz |
Úhlopříčka | 24,5" |
Rozlišení | 1 920 × 1 080 px |
Technologie panelu | pravděpodobně TN |
Výrobce panelu | AU Optronics |
G-Sync | ✓ |
Cena | ? |
Uvedení | druhá polovina roku 2020 |
Cestou k řešení byla technologie G-Sync, která nejen zajišťuje proměnlivost obnovovací frekvence, aby předešla trhání obrazu, ale v tomto případě také propojuje klíčové části monitoru tak, aby bezchybně spolupracovaly na zajištění maximální plynulosti. Do Asus ROG Swift 360 budou navíc osazovány jen panely AU Optronics, které vyjedou z výroby v nejvyšší jakosti. Tato náročná selekce, prováděná až po vyrobení panelů, se dozajista projeví na ceně.
Na obhajobu významu vysoké obnovovací frekvence si společnost NVIDIA připravila data, na nichž se snaží dokázat, že zvyšování rychlosti monitorů má stále smysl. I když není tak znatelný jako u skoku ze 60 Hz na 120 Hz, pokrok, tedy zvýšení hráčových dovedností, přítomen je. Profesionální hráči vylepšili svou vlastní „flick shot“ úspěšnost, tedy úspěšnost pohotového, rychlého zaměření o 4 %. To nemusí působit jako mnoho, ale v esportu se přesně taková procenta počítají, minimálně zájem profesionálních hráčů je proto jistý.
NVIDIA a Asus se samozřejmě snaží o smyslu ROG Swift 360 přesvědčit také běžné rekreační či poloprofesionální hráče a nelze pochybovat o tom, že i pro ně bude mít rychlejší monitor smysl.
Asus ROG Swift 360 byl představen na CES 2020 a do prodeje by se měl dostat v druhé polovině tohoto roku, ovšem za zatím neznámou cenu. Vzhledem k technologickým posunům, které představuje, se ale bude bez pochyb jednat o jeden z nejdražších herních monitorů, jaké bude možné koupit.