Grafické karty herní edice Strix společnosti Asus jsou mezi hráči počítačových her velmi populární. Kromě snahy o poskytnutí co nejvyššího herního výkonu hráčům nabízí tato edice také některé technologie, které byste u dalších edic hledali jen marně. Ať už se jedná o technologie jako Asus Aura, FanConnect, či využití výběrových součástek, edice ROG Strix vám vždy přinese nějakou tu přidanou hodnotu navíc. My si dnes otestujeme grafickou kartu Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming, která sice není žádným „trhačem asfaltu“, ale nenáročnému hráči by mohla poskytnout zajímavý výkon.
Grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming je postavena kolem grafického čipu GP107 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 128bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 4 GB. Svým výkonem pak Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming spadá do segmentu středního výkonu (mainstream), kde zaujímá střední až spodní patra pomyslného výkonnostního žebříčku.
Grafická karta je ve výchozím režimu nastavena do herního módu (Gaming mode). V tomto režimu je pak frekvence grafického čipu 1291/1392 MHz a frekvence grafických pamětí 1752 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 7008 MHz. Jak frekvence grafického čipu, tak také frekvence grafických pamětí jsou u grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming na referenčních hodnotách GeForce GTX 1050 Ti.
Grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming měří na délku 241 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení se stará poměrně jednoduchý hliníkový chladič, jenž je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven dvojicí tepelných trubic (heat pipes), které jsou v přímém kontaktu s grafickým čipem. V případě společnosti Asus se toto řešení nazývá DirectCU. Moduly napěťových regulátorů ani grafických pamětí žádným speciálním chladičem osazeny nejsou.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva 95mm ventilátory se speciálně tvarovanými lopatkami ve tvaru křidélek (Wing-blade) pro vyšší tlak chladicího vzduchu. Systém chlazení grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming podporuje technologii 0dB, která při nízkých teplotách grafické karty všechny ventilátory úplně zastaví. Logo ROG (Republic of Gamers) na vrchní straně krytu chladiče je podsvícené a jeho chování je možné nastavit pomocí aplikace Aura.
O napájení grafické karty se stará jeden 6pin konektor, který je umístěn na jejím hřbetu a který napájí 4+1 fázovou kaskádu modulů napěťových regulátorů (VRM). Spotřeba Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming byla nastavena na 75 W a výrobce k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 300 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming řešeny pomocí dvou DVI-D (Dual-link) konektorů, jednoho konektoru DP 1.3/1.4 (Display Port) a dalšího konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní "simple", ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů:
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní "profesionálního", ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče, nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu lze například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus Aura, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci Aura, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace Aura Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty do všech těchto zařízení.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming zařadili následující grafické karty ze segmentu středního výkonu (mainstream):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1670 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 580 O8G Gaming | Polaris Polaris 20 XT GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2304 144 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /8000 | 1360 MHz 1360 MHz 1360 MHz | PCIe 3.0 x16 185 W |
Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6G | GP106 GP106-400-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1280 80 48 | GDDR5 6.144 GB 192b /9100 | 1595 MHz 1810 MHz 1938 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 570 Gaming X 4G | Polaris Polaris 20 XL GCN 4nd GEN | 232 mm2 5,700 million 14nm FinFET | 2048 128 32 | GDDR5 8.192 GB 256b /7000 | 1281 MHz 1281 MHz 1281 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
MSI GTX 1060 3GT OC | GP106-3 GP106-300-A1 Pascal | 200 mm2 4,400 million 16nm FinFET | 1152 72 48 | GDDR5 3.072 GB 192b /8008 | 1544 MHz 1759 MHz 1904 MHz | PCIe 3.0 x16 120 W |
Gainward GTX 1050 Ti 4GB | GP107 GP107-400-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 768 48 32 | GDDR5 4.096 GB 128b /7008 | 1291 MHz 1392 MHz 1710 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
Asus Strix RX 560 O4G Gaming | Polaris Baffin XT GCN 4nd GEN | 123 mm2 3,000 million 14nm FinFET | 1024 64 16 | GDDR5 4.096 GB 128b /7000 | 1326 MHz 1326 MHz 1326 MHz | PCIe 3.0 x8 75 W |
MSI GTX 1050 2GT LP | GP107 GP107-300-A1 Pascal | 132 mm2 3,300 million 14nm FinFET | 640 40 32 | GDDR5 2.048 GB 128b /7008 | 1354 MHz 1455 MHz 1714 MHz | PCIe 3.0 x16 75 W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se v případě grafických karet NVIDIA popravdě moc v lásce nemají. Proto bych majitelům těchto karet doporučil hru hrát raději s nastavením na vykreslování pomocí DirectX 11. Radeony společnosti AMD jsou na tom trochu lépe a DirectX 12 přeci jen nějaký ten výkon navíc přinesou. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. Bohužel u těch nejméně výkonných grafických karet společnosti NVIDIA však toto pravidlo neplatí, a měli byste preferovat spíše rendering přes OpenGL.
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12. To však opět neplatí v případě slabších grafických karet společnosti NVIDIA (GeForce GTX 1050/Ti), tam raději nechejte vykreslování na DirectX 11.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12, avšak mainstreamové grafické karty z něj příliš netěží.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato GPU stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming dopadl přesně dle očekávání. Grafické jádro GeForce GTX 1050 Ti se nezapře a grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming končí přesně na úrovni dříve testované karty Gainward GXT 1050 Ti 4GB.
S ostatními kartami dnešních testů je srovnání celkem obtížné. Grafická karta GeForce GTX 1050 Ti je totiž takový „samorost“, který ve své třídě nemá prakticky žádnou konkurenci. Grafické karty Radeon RX 570 a GeForce GTX 1060 se 3 GB grafické paměti jsou totiž o poznání výkonnější (ale také dražší) a grafické karty GeForce GTX 1050 a Radeon RX 560 naopak za jejím výkonem již celkem výrazněji zaostávají.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Díky nízké spotřebě grafického čipu, ale i většímu systému chlazení, jsou provozní vlastnosti grafické karty Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming opravdu vynikající. Teploty okolo 55 °C, hlučnost pod 34 dBA a spotřeba kolem 160 W na celé sestavě – myslím, že takovýmito parametry se může pochlubit opravdu jen málokterá grafická karta.
Jak tedy na samotný závěr grafickou kartu Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming hodnotit? Po stránce provozních vlastností rozhodně velmi kladně. Tomu, kdo shání extrémně tichou a úspornou grafickou kartu, mohu Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming rozhodně doporučit.
S herním výkonem je to již trochu složitější. Nějaké herní orgie od této grafické karty tedy rozhodně nečekejte, nicméně její výkon je vcelku dostatečný i na nějakou tu náročnější počítačovou hru typu FPS (first-person shooter), ovšem za předpokladu, že trochu snížíte své nároky a hru nastavíte na nižší detaily, případně i rozlišení. Pokud vám však takovéto snižování nároků na hraní počítačových her nijak nevadí a grafické karty GeForce GTX 1060, Radeon RX 580 či Radeon RX 570 jsou pro vás již zbytečně drahé a výkonné, grafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming pro vás bude jistě skvělou volbou.
Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1050 Ti 4G Gaming nabízí velmi solidní poměr výkonu a ceny, který je navíc umocněn opravdu skvělými provozními vlastnostmi, za které si tato grafická karta z dnešní recenze odnáší „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory