S nereferenčními grafickými kartami NVIDIA GeForce GTX 1070 Ti se v tomto měsíci „roztrhl pytel“, a výběr toho správného modelu se tak pro „obyčejného smrtelníka“ začíná poměrně komplikovat. Abychom vám výběr alespoň trochu zjednodušili, pokusíme se otestovat těchto grafických karet co nejvíce. Dnešní recenze bude věnována jedné z těch nejočekávanějších GeForce GTX 1070 Ti, grafické kartě Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming.
Grafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming je postavena na lehce „oříznutém“ grafickém čipu GP104 společnosti NVIDIA, na kterém byl deaktivován jeden blok SM (Streaming Multiprocessor). Grafický čip tak přišel celkem o 128 výpočetních jednotek SP (Streaming Processor) a 8 jednotek texturovacích (TMU). Na tento grafický čip je pomocí 256bit sběrnice připojena grafická paměť typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak grafická karta GeForce GTX 1070 Ti spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu.
Frekvence grafického čipu jsou 1607/1683 MHz a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Tato grafická karta je tedy nastavena přesně na referenční hodnoty GeForce GTX 1070 Ti a s největší pravděpodobností tomu nebude jinak ani u všech ostatních GeForce GTX 1070 Ti jiných výrobců.
Grafická karta Asus Strix RX GTX 1070 Ti A8G Gaming měří na délku 298 mm a na základní desce vašeho počítače zabere celkem 3 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará masivní hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven šesticí tepelných trubic (Heatpipes) a má přímý kontakt na grafický čip. V případě společnosti Asus se toto řešení nazývá DirectCU. Kontaktní plocha chladiče byla zvětšena a přesně obrobena tak, aby bylo dosaženo dokonalé přilnavosti na grafický čip (MaxContact). Jak moduly grafických pamětí, tak také moduly napěťových regulátorů jsou chlazeny pomocí speciální chladicí desky (Heatsink plate).
Aktivní čas systému chlazení tvoří tři 90mm ventilátory se speciálně tvarovanými lopatkami ve tvaru křidélek (Wing-blade) pro vyšší tlak chladícího vzduchu. Systém chlazení grafické karty Asus Strix GTX 1070 A8G Gaming podporuje technologii 0dB, která při nízkých teplotách grafické karty (pod 55°C) všechny ventilátory úplně zastaví, a zamezí tak zbytečné hlučnosti. Kryt chladiče je pak částečně podsvícen a chování tohoto podsvícení je možné nastavit pomocí aplikace Aura.
O napájení grafické karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming se stará kaskáda 6+1 modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin konektoru. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 180 W (max 217 W), a k jejímu provozu je tedy doporučuván zdroj o výkonu minimálně 550 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a dvou konektorů HDMI 2.0. Přítomnost dvou HDMI je výhodná pro snadné zapojení headsetů virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty do všech těchto zařízení.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1848 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11120 |
1607 MHz
1721 MHz 1865 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1747 MHz
1886 MHz 1990 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1848 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1546 MHz 1485 MHz |
PCIe 3.0 x16
295 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1471 MHz 1400 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: Chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Hitman 2016 je počítačová hra typu stealth hraná z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním engine Glacier Engine vývojáři ze studia IO Interactive a vydána v dubnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 114 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Hitman |
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming je solidní a prakticky identický s dříve testovanou grafickou kartou Gainward GTX 1070 Ti Phoenix GS. Jak by také ne, když i frekvence obou těchto grafických karet jsou totožné. Grafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming se nám tedy zařadila celkem očekávaně kamsi do pomyslného výkonnostního středu v segmentu grafických karet vysokého výkonu, mezi stávající grafické karty GeForce GTX 1080 a GTX 1070.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Díky účinnému chlazení DirectCU III jsou provozní vlastnosti grafické karty Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming vskutku dobré. Teplota grafické karty do 65 °C, hlučnost prakticky nepřesahující 36 dBA a spotřeba kolem 270 W, to jsou vlastnosti, na které může být společnost Asus zcela jistě hrdá. Prostě tento systém chlazení se společnosti Asus opravdu povedl, a tak není divu, že ho můžete nalézt na vícero grafických kartách této společnosti, včetně těch, které jsou osazeny grafickými čipy společnosti AMD.
Závěr dnešní recenze je velmi jednoduchý. Grafická karta Asus Strix GTX 107 Ti A8G Gaming splnila všechna očekávání. Výkon na úrovni kdesi uprostřed mezi GeForce GTX 1080 a GTX 1070, který je navíc díky opravdu účinnému systému chlazení DirectCU III podpořen vynikajícími provozními vlastnostmi. A protože Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming spadá do herní edice grafických karet ROG (Republic of Gamers) společnosti Asus, případnou koupí této grafické karty získáte také nějakou tu přidanou hodnotu, jako jsou výběrové součástky, FanConnect, MaxContact, Aura atd.
Samozřejmě v případě grafických karet GeForce GTX 1070 Ti se vše bude točit kolem pořizovací ceny, protože přeci jen výkonnější GeForce GTX 1080 svou cenou již tak vzdálená není. Rozhodně se vám tedy vyplatí sledovat recenze a výkonnostní srovnání grafických karet na Alza.cz.
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming
Grafické kartyGrafická karta Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming nabízí velmi solidní herní výkon, který je navíc podpořen vynikajícími provozními vlastnostmi. Za výkon a skvělý systém chlazení si proto tato grafická karta z dnešní recenze odnáší ocenění „zlatého Alzáka“.
Klady
Zápory