Výběr značek nejnovějších grafických karet Turing společnosti NVIDIA se pomalu začíná rozšiřovat a samosebou ani společnost ASUS stranou nestojí. Nejnovějším počinem této taiwanské společnosti je grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming, která spadá do tolik oblíbené herní edice ROG (Republic of Gamers). Snad nic neprozradím, když řeknu, že tato grafická karta toho nabízí opravdu hodně. Víc už ale neodhalím, pojďme si raději tuto kartu představit a otestovat.
Grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming je postavena na nejnovějším herním grafickém čipu NVIDIA TU104 společnosti NVIDIA, na který jsou pomocí 256bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR6 o kapacitě 8 GB. Jedná se o grafickou kartu s podporou ray tracingu a svým výkonem pak Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming spadá do segmentu grafických karet vysokého výkonu (high-end), kde zaujímá ta nejvyšší patra výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu je 1 515/1 860 MHz (Base/Boost) a frekvence grafických pamětí pak 1 750 MHz, což u pamětí typu GDDR6 představuje efektivní frekvenci 14 000 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy karta na jádře přetaktovaná o 150 MHz v Boost. Grafické paměti jsou taktovány v referenčních hodnotách NVIDIA GeForce RTX 2080.
Grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming měří na délku 300 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 3 rozšiřující sloty. O chlazení se stará pasiv skládaný z hliníkových žeber a poniklované měděné základny, který je pro lepší odvod tepla vybaven celkem šesti tepelnými trubicemi (heatpipes). Dosedací plocha základny na grafický čip je pro lepší kontakt dokonale obrobena (MaxContact). Grafické paměti jsou chlazeny pomocí chladicího plátu, z modulů napájecí kaskády je pak odpadní teplo odváděno přímo do žebrování hlavního pasivu. Všechny důležité součásti grafické karty jsou tak velmi kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming tvoří tři 90mm ventilátory s bariérovým kroužkem, které jsou pro delší životnost a nižší hlučnost uloženy v dvojitých kuličkových ložiskách. Grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming disponuje dvěma BIOSy, které nastavují různé režimy ventilátorů P/Q-mode. V režimu P-mode (Performance mode) je křivka otáček ventilátorů nastavena velmi agresivně tak, aby grafická karta dosahovala co nejnižší teploty na úkor hlučnosti. V režimu Q-mode (Quite mode) je naopak upřednostněna nízká hlučnost na úkor vyšších teplot grafické karty. Ventilátory podporují technologii 0dB Fan, která při nízké zátěži a teplotě grafické karty všechny ventilátory zastaví, a sníží tak její hlučnost na minimum (semi-pasivní chlazení). Technologie 0dB Fan však funguje pouze v režimu Q-mode, v režimu P-mode (Performance mode) se ventilátory otáčejí rychlostí 800 ot./min. i v době, kdy grafická karta vytížena není.
Test 3DMark Stress Test |
Grafickou kartu Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming jsem testoval v obou režimech, tedy P-mode i Q-mode. Při testování účinnosti chlazení v nástroji 3DMark Time Spy Stress Test dosáhla grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming v obou režimech (P/Q) na skóre 98,2 %, a v těchto testech stability snímkové frekvence tak prošla (minimální hranice je 97 %).
V režimu P-mode se teploty grafické karty na konci zátěžového testu držely na 63 °C při otáčkách ventilátorů 1 820 ot./min. a průměrné frekvenci 1 905 MHz. V režimu Q-mode se pak teplota grafické karty držela na 74 °C při nízkých otáčkách do 1 300 ot./min. a frekvenci 1 890 MHz. I když výkon byl v případě Q-mode lehce nižší nežli v P-mode, rozhodl jsem se, že pro výkonnostní testy nechám zapnutý režim Q-mode. V tomto režimu totiž grafickou kartu Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming ve svém PC docela jistě vůbec neuslyšíte. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming se stará 10 + 2fázová napájecí kaskáda, která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8-pin konektorů. Příkon karty byl výrobcem nastaven na 245 W (max. 307 W) a ten k jejímu provozu doporučuje zdroj o výkonu minimálně 650 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming řešeny pomocí dvou konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port), dvou konektorů HDMI 2.0 a nově pak také jednoho USB-C (VirtualLink) určeného pro připojení headsetu virtuální reality.
Součástí balení grafické karty Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming jsou také firemní nástroje společnosti Asus s názvem GPU Tweak II a Aura.
GPU Tweak umožňuje pracovat v uživatelském rozhraní „Simple“, ve kterém můžete vybírat jeden ze tří přednastavených výkonnostních režimů.
Asus GPU Tweak II také umožňuje přejít do rozhraní „profesionálního“ Advanced, ve kterém pak můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji GPU Tweak si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba).
Pro uživatelské nastavení chování RGB LED pak slouží nástroj Asus AURA, pomocí kterého můžete nastavovat nejen jejich barvy, ale také těmto RGB LED přiřadit různé efekty (blikání, pulsování, přechody atd.). Pokud máte od společnosti Asus ještě nějaké další komponenty podporující funkci AURA, jako jsou například základní desky, světelné pásky atd., můžete si pomocí aplikace AURA Sync nechat synchronizovat nastavené světelné efekty i do všech těchto zařízení.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj GPU Tweak II samozřejmě také monitoring, s jehož pomocí můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých provozních hodnot, jako jsou například frekvence, teploty, otáčky ventilátorů, napětí grafického čipu atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming zařadili následující modely ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1890 MHz |
PCIe 3.0 x16
245 W |
Gigabyte RTX 2080 Ti Gaming OC 11G | TU102
TU102-300A-K1-A1 Turing |
754 mm2
18,600 million 12nm FinFET |
4352
272 88 |
GDDR6
8.192 GB 352b/14000 |
1350 MHz
1650 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
MSI RTX 2080 Gaming X TRIO | TU104
TU104-400A-A1 Turing |
545 mm2
13,600 million 12nm FinFET |
2944
184 64 |
GDDR6
8.192 GB 256b/14000 |
1515 MHz
1860 MHz 1908 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
Gigabyte GTX 180 Ti Gaming OC 11G | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11104 |
1519 MHz
1633 MHz 1843 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
MSI GTX 1080 Armor 8G OC | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1658 MHz
1797 MHz 1906 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Inno3D iChill GTX 1070 Ti X3 V2 | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1860 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
Asus Strix GTX 1070 O8G Gaming | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1658 MHz
1860 MHz 1962 MHz |
PCIe 3.0 x16
166 W |
Sapphire Nitro+ RX Vega64 8G HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1632 MHz 1515 MHz |
PCIe 3.0 x16
240 W |
Asus Strix RX Vega56 O8G Gaming | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1590 MHz 1496 MHz |
PCIe 3.0 x16
260 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na herní výkon MSI GeForce RTX 2080 a jejích konkurentů, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována nejen průměrná snímková frekvence, ale také ukazatele plynulosti pohybu 1% Low a 0,1% Low (viz níže).
Dosažené hodnoty průměrné snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak model s nejnižší snímkovou frekvencí úplně dole.
Hodnota ukazatele „1% Low“ je vypočítána jako 99. percentil z naměřených hodnot časů snímků (frame times) převedených na snímkovou frekvenci. Pokud tuto hodnotu známe, můžeme pak říci, že 99 % snímků bylo vytvářeno stejnou a vyšší snímkovou frekvencí, než je hodnota tohoto ukazatele. Analogicky pak lze také říci, že zbylé jedno procento snímků bylo vytvářeno snímkovou frekvencí nižší. Tento ukazatel můžeme využít k analýze plynulosti pohybu ve hrách, kdy například jeho hodnota pohybující se nízko u hranice 30 FPS znamená, že pohyb ve hře již není pro oko hráče plynulý, ale spíše trhavý.
Hodnota ukazatele „0,1% Low“ se vypočítává obdobně jako ukazatel předchozí, na zřetel je však brán percentil 99,9. Tento ukazatel pak odhaluje méně časté, zato výraznější poruchy v plynulosti hry, kdy se při jinak plynulém pohybu obraz na okamžik jakoby zasekne (stuttering). Čím nižší je tento ukazatel, tím výraznější „záseky“ se ve hře objevují, a pohyb tak není plynulý i navzdory tomu, že průměrná snímková frekvence ukazuje vysoké hodnoty.
Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Shadow of the Tomb Raider je akční dobrodružná počítačová hra z pohledu třetí osoby, jejíž děj se odehrává v nitru peruánských džunglí. Tato počítačová hra byla postavena na herním engine Foundation engine vývojáři ze studia Eidos Montreal a vydána v září 2018 společností Square Enix. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě The Hidden City po dobu 110 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Shadow of the Tomb Raider |
Strange Brigade je dobrodružná kooperativní střílečka z pohledu třetí osoby, která se odehrává v Egyptě minulého století. Tato hra byla postavena na herním engine Asura vývojáři ze studia Rebellion a vydána stejnou společností v srpnu 2018. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Strange Brigade |
Far Cry 5 je akční počítačová RPG odehrávající se v otevřeném světě kolem fiktivního městečka Hope County v Montaně. Hra byla postavena na herním engine Dunia Engine vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v březnu 2018 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 59 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Far Cry 5 |
Wolfenstein II: The New Colossus je akční a dobrodružná herní střílečka z pohledu první osoby. Hra byla postavena na herním engine IdTech6 vývojáři ze studia MachineGames a vydána v říjnu 2017 společností Bethesda. Hra podporuje nové herní rozhraní Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně Manhattan Ruins po dobu 84 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Wolfenstein II: The New Colossus |
Wolfenstein II: The New Colossus je vůbec první hrou, která byla postavena výhradně na grafickém rozhraní API Vulkán. Z tohoto grafického rozhraní více profitují grafické karty s čipem AMD, zejména pak v nižším rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů. Díky podpoře výpočtu s přesností FP16 pak tato hra velmi dobře sedí také novým kartám RTX. Grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming byla testována s nejnovějšími ovladači grafických karet GeForce 416.34 společnosti NVIDIA, které však výkon v této hře celkem podstatně snižují. To je také důvodem, proč je v této počítačové hře výkon Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming o tolik nižší oproti grafické kartě MSI RTX 2080 Gaming X TRIO. Proto jsem tuto hru do celkových výsledků nezapočítával.
Assassin's Creed: Origins je akční adventurou v pořadí již desáté série, která se tentokrát odehrává ve starověkém Egyptě. Hra byla postavena na herním engine AnvilNext 2.0 vývojáři ze studia Ubisoft Montreal a vydána v říjnu 2017 společností Ubisoft. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku po dobu 121 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing nastaven na LOW.
Testy Assassin's Creed: Origins |
Počítačová hra Assassin's Creed: Origins není ke grafickým kartám AMD právě moc přívětivá. Grafické karty společnosti NVIDIA zde podávají mnohem lepší výsledky.
Middle-earth: Shadow of War je akční počítačová RPG hra založená na světě postav J. R. R. Tolkiena, odehrávající se v čase mezidobí Hobita a Pána prstenů. Hra byla postavena na herním engine Firebird vývojáři ze studia Monolith Productions a vydána v říjnu 2017 společností Warner Bros. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 56 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Middle-earth: Shadow of War |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1 920 × 1 080 pixelů (FHD) na MSAA ×4, v rozlišení 2 560 × 1 440 pixelů (WQHD) na MSAA ×2 a v rozlišení 3 840 × 2 160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming je výborný, kdesi na úrovni GeForce RTX 1080 Ti, tedy absolutního výkonnostního lídra minulé generace Pascal. Oproti MSI RTX 2080 Gaming X TRIO je výkon dnes testovaného Strixu prakticky stejný. Obě tyto grafické karty jsou totiž postavené kolem stejného grafického čipu TU104, a tak se ani není čemu divit.
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming ve hrách podporuje také akceleraci real-time ray tracingu, avšak výkon v této disciplíně dnes není možné ověřit, protože žádná počítačová hra dodnes tento nový a progresivní způsob vykreslování různých grafických efektů nepodporuje.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Pro dnešní testy jsem měl Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming nastavený do režimu Q-mode, ve kterém tato grafická karta pracuje až neuvěřitelně tiše. Tento tichý režim sice jde na úkor o něco vyšší teploty a částečně také lehce nižšího výkonu, nicméně si myslím, že to ticho za to prostě stojí.
Grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming si v režimu Q-mode během zátěžového testu držela teplotu 74 °C při otáčkách ventilátorů do 1 300 ot./min., které generovaly hlučnost těsně nad hranicí 34 dBA, a mohu vám tedy garantovat, že v dobře větrané počítačové skříni nemáte šanci tuto grafickou kartu vůbec zaslechnout.
Pokud by vás zajímalo také srovnání provozních vlastností grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming se všemi ostatními GeForce RTX 2080, které jsme na Alza.cz testovali, můžete se podívat do následujících grafů.
U nových grafických karet GeForce RTX máte nově možnost k přetaktování využít buď OC Scanner, který grafickou kartu přetaktuje „automaticky“, nebo si můžete veškeré parametry přetaktování nastavit sami ručně. Přetaktování grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming jsem prováděl za pomoci automatického přetaktování OC Scanner nástroje MSI Afterburner. Dříve ale, nežli jsem OC Scanner spustil, musel jsem ručně na maximum nastavit položky Core Voltage, Power Limit a Temp. Limit. Také jsem muset nejdříve zjistit maximální frekvenci grafických pamětí, nástroj OC Scanner totiž umí přetaktovat pouze grafický čip, frekvenci grafické paměti zcela ignoruje.
Postupně jsem tedy zvyšoval hodnoty frekvence grafických pamětí o 50 MHz. Jako stabilní se nakonec pro grafické paměti ukázala hodnota +800 MHz, což představuje efektivní frekvenci VRAM 15 600 MHz. Nyní jsem tedy konečně mohl spustit automatické přetaktování pomocí OC Scanner.
S posunutou frekvencí pamětí o 800 MHz a s položkami Core Voltage, Power Limit, Temp. Limit na maximum mi pak OC Scanner nastavil frekvenci grafického čipu oproti výchozímu stavu vp růměru o 48 MHz výše. S takto nastavenými parametry grafické karty jsem pak otestoval některé hry s následujícími výsledky:
Pomocí nástroje automatického přetaktování OC Scanner se mi z grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming podařilo získat v průměru nějakých 7 % dalšího výkonu, což popravdě není příliš. Na spotřebě celé testovací sestavy s grafickou kartou Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming na palubě se toto přetaktování projevilo nějakými 26 W navíc.
Následující video pak ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming v počítačové hře Crysis 3.
Co nám tedy grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming může nabídnout? Je to především výborný herní výkon kdesi na úrovni dřívějšího absolutního výkonnostního lídra GeForce GTX 1080 Ti, který jistě přivítají všichni náročnější hráči počítačových her. To ale samozřejmě není vše.
Díky DUAL BIOS tato grafická karta nabízí také dva provozní režimy P/Q mode, které významným způsobem ovlivňují její provozní vlastnosti. Mně osobně se více líbil režim Q-mode, jenž grafické kartě propůjčuje neuvěřitelně nízkou hladinu hlučnosti. Je to sice na úkor o něco zvýšené teploty a zhruba 1% snížení výkonu, ale kdo si jednou režim Q-mode vyzkouší, nechce jinak.
Kromě technicky dobře zpracovaného a účinného systému chlazení může grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming díky edici ROG (Republic of Gamers) nabídnout také kvalitnější součástky a firemní technologie Asus, jako je MaxContact, FanConnect či již zmiňovaný DUAL BIOS.
Jak vidíte, grafická karta Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming toho nabízí opravdu hodně a jediné, co to vše kazí, je její přemrštěná pořizovací cena.
Asus Strix RTX 2080 O8G Gaming
Grafické kartyAsus Strix RTX 2080 O8G Gaming z nové generace grafických karet Turing společnosti NVIDIA nabízí výborný herní výkon všem náročnějším hráčům počítačových her. Karta disponuje dobře zpracovaným sytémem chlazení, který jí propůjčuje vynikající provozní vlastnosti. Vše však zabíjí přemrštěná pořizovací cena.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.