Běžná údržba a pečlivé zazimování motorky jsou dvě základní věci, kterým by měl každý motocyklista věnovat zvýšenou pozornost. K těmto činnostem potřebujeme dva druhy prostředků – čisticí a ochranné. Obou je na trhu nepřeberné množství. Nyní ale existuje emulze, o níž výrobce tvrdí, že čistí i chrání zároveň. Jmenuje se ACF-50. Opravdu to dokáže? A jak se odlišuje oproti přípravku Corrosion Block?
ACF-50 dle výrobce umí nejen čistit a chránit, zvládat by měl i spoustu dalších věcí. Což je informace, ke které jsme přistupovali skepticky, jakkoli bychom právě něco takového potřebovali především na zazimování motorky. Neradi předbíháme, ale zde uděláme výjimku. ACF-50 jsme používali v průběhu celé uplynulé sezóny a musíme říct, že je to skutečně skvělý čisticí prostředek. Čím vším si nás získal? Nejen to si povíme dále v článku.
ACF-50 výrobce popisuje jako lehce aplikovatelnou, nemastnou, ultratenkou, průhlednou, nevysychající emulzi, která proniká i do drobných spojů, z nichž vytěsňuje vlhkost a špínu. ACF-50 díky svým penetračním schopnostem aktivně chrání ošetřený povrch až 12 měsíců. Tu nejlepší ochranu poskytuje ACF-50, použijeme-li ho na opravdu důkladné čištění dvakrát do roka, přičemž jeden sprej vystačí asi na čtyři umytí motocyklu.
ACF-50 byl původně vyvinut pro náročné podmínky leteckého průmyslu. Měl především chránit letadla před existující a nově vznikající korozí. Vývojáři ovšem jeho vlastnosti předimenzovali, takže přípravek je údajně schopen neutralizovat chemický proces, který je způsoben solí, bahnem společně s vodou, kovem a kyslíkem. Proto by měl být široce použitelný ve všech myslitelných druzích dopravy, ať už se odehrává ve vzduchu, na zemi nebo na vodě. Nás ale zajímají především motorky, které trpí zejména během jarních a podzimních vyjížděk, kdy o vlhkost a nečistotu není na silnicích nouze. To je doba, kdy slibované účinky ACF-50 oceníme nejvíce.
Jak už bylo řečeno, základní schopností ACF-50 je čištění. To nejlépe ověříme na chromovaných částech. ACF-50 s nimi dokáže zázraky, jejichž důkazem budiž motorka, která má za sebou více než pár náročných sezón. Po dvou dekádách ježdění a bůhvíjaké historii vypadá opravdu zašle a pod stopami času se doslova prohýbá. Zaschlý olej, zatvrdlá špína, vybledlé barvy, oděrky se zanesenou nečistotou, a především tu a tam rozesetá drobná koroze, to všechno jsou nedostatky, s nimiž by si ACF-50 měl poradit. A jak vidíme na fotografiích, skutečně si s nimi poradil. Dokonce i to absolutně nejšpinavější místo na motorce, tedy řetěz, dokáže po zásahu ACF-50 vypadat jako nové.
Pro srovnání jsme ale aplikovali ACF-50 i na motorku starou jeden rok, kde by se teoreticky nemělo nic dramatického odehrávat. Rozdíl v barvách plastů byl však i u takto nové motorky skutečně překvapivý, zvýraznily se, ožily. Renovace plastů je tedy další schopností ACF-50.
Před samotnou aplikací ACF-50 je nutné motorku omýt vodou. Tím ušetříme spoustu emulze, kterou je zbytečné používat na nějaké výraznější vrstvy bláta apod. Po omytí už nanášíme emulzi, kterou jsme předtím asi čtvrt hodiny zahřívali v teplé vodní lázni. Emulzi roztíráme nejlépe švédskou utěrkou. Výrobce doporučuje mít takové utěrky hned dvě – jednu na nanesení emulze, druhou na rozetření. Dbali jsme jejich rad, obě utěrky na nic jiného nepoužívali, takže nám vydržely nasáklé emulzí třeba pro případné rychlé očištění motorky.
Výrobce slibuje, že ACF-50 působí jako ochranná emulze, což považujeme především u motorek za mnohem důležitější než samotné čisticí schopnosti. Například sůl, kterou my, nedočkaví motocyklisté, sbíráme ze silnic za časného jara, dokáže motorce pořádně uškodit. Leptá totiž lak a velice ráda se dostává do elektrických spojů, čímž dost často vznikají závažné problémy. ACF-50 umí vyřešit i tohle. Dokáže totiž chemicky neutralizovat účinky soli a bláta, takže ochrání komponenty a k citlivým místům se nedostane vlhkost. Hlavně elektrické spoje ocení důslednou ochranu, kterou jim ACF-50 dodá. To je samozřejmě tvrzení výrobce, které jsme během jediné sezóny těžko mohli ověřit. Vzhledem k tomu, jak ACF-50 viditelně pracuje například na odstraňování koroze, jsme však nakloněni mu to věřit.
K odstranění koroze je doporučeno použít speciální houbičku prodávanou dovozcem emulze pod názvem brusná a čisticí, případně lešticí guma. Ověřili jsme si, že bez ní ta rez jen tak dolů nepůjde. Ovšem byla to rez skutečně zažraná a i ta nakonec povolila. Chtělo to jen trochu trpělivosti. Důkaz je opět vidět na fotografiích. Korozí zasažené místo ošetříme houbičkou namočenou v ACF-50, třeme jí neustále dokola a můžeme v reálném čase a na vlastní oči pozorovat, jak emulze korozi doslova sežere a zničí. Ano, toto je skutečně účinná ochrana proti korozi.
Je to sice nabíledni, ale pro jistotu uvádíme, že ACF-50 se neaplikuje na brzdové kotouče a pneumatiky. Emulze je totiž mastná, což je vlastnost, kterou na těchto částech motorky nemůžeme potřebovat. Pokud se ovšem stane, že ji na tato místa nedopatřením naneseme, neděje se nic hrozného. Stačí jet zpočátku velmi opatrně, brzdové destičky nebo asfalt emulzi po chvíli odstraní.
Corrosion Block je jakousi hutnější variantou ACF-50, zaměřenou především na místa, která přicházejí do kontaktu se slanou vodou, sněhem a blátem. Je to také ultratenká, průhledná a nevysychající emulze, na rozdíl od ACF-50 je však nemastná a vytváří silnější ochrannou vrstvu. Výčet jejích schopností je rovněž značně obsáhlý: zastavuje a odstraňuje stávající korozi, zabraňuje vzniku nové koroze, vytěsňuje vlhkost a špínu, čistí a leští, obnovuje mrtvé spoje, uvolňuje zatuhlé mechanizmy, penetruje, impregnuje, lubrikuje. To zní opravdu jako zázrak, že? Corrosion Block je určený spíše pro těžký průmysl, nákladní a železniční dopravu. Na motorky je přece jen vhodnější ACF-50.
Pro někoho může být čištění motorky meditace, pro jiného otrava. Pro nás bylo díky ACF-50 především zábavou. S ubývající špínou jsme totiž objevovali, jakou motorku vlastně máme. Během hodiny udělá emulze ze staré špindíry novou nablýskanou krasavici. Samozřejmě, stará letitá špína dá trochu práce, ale při jejím odstraňování pomocí ACF-50 vždy pozorujeme zajímavý jev – jako bychom mohli leštit donekonečna a motorka bude stále lesklejší a lesklejší. Ta věc nás doslova ponouká čistit stále dál. Díky ACF-50 máme „úplně novou“ motorku, přestože byla vyrobena v minulém století.
Pokud si sečteme výše uvedené schopnosti emulze ACF-50, vychází nám jako ideální prostředek pro zazimování motorky, abychom ji na jaře našli v perfektním stavu, připravenou hned vyjet.
ACF-50
Doplňky na motorkuPřípravek ACF-50 skutečně přináší to, co slibuje. Spolehlivě brání vzniku rzi na vaší motorce a důkladně stroj vyčistí. Motorka po jeho aplikaci zazáří. Prokoukne kapota i ta nejšpinavější místa, jako je třeba řetěz. ACF-50 je tedy ideálním prostředkem pro zazimování jednostopých vozidel, ale zdatným pomocníkem bude i u přípravy před první jarní vyjížďkou i při běžné údržbě během sezony.