Řeklo by se, že se jedná o jednoduché zařízení, na kterém by se nemělo nic pokazit. Skutečnost je ale jiná. Filtr pevných částic potrápil již nejednoho motoristu, a tak se stal oprávněným strašákem zejména ve starších ojetých vznětových vozech. Zaručené tipy na jeho nekonečnou životnost neexistují. S našimi radami vám ale bude sloužit výrazně déle. Pojďte si s námi projít nejčastější problémy filtrů pevných částic a rady, jak jim předcházet.
Filtr pevných částic, který se běžně označuje jako DPF (z anglického Diesel Particulate Filter), je zařízení eliminující prachové částice z výfukových plynů spalovacích motorů. Dříve se montovalo pouze do vznětových motorů, kde se stalo fakticky s příchodem emisní normy EURO 5 povinnou součástí vozu. Ovšem doba jde dál a filtr pevných částic nalezneme i v benzínových motorech (zejména po EURO 6.2), jež jemné částice také vylučují a na které se dlouhou dobu zapomínalo.
DPF filtr je přínosem pro životní prostředí, protože při správné funkčnosti zamezuje karcinogenním látkám, aby se dostaly do ovzduší. Na druhou stranu může být při zanesení nebo poškození velkým problémem pro jeho majitele.
Filtr pevných částic funguje na jednoduchém principu. Na keramické sítko pokryté vzácnými kovy (nejčastěji platinou nebo palladiem) se zachytávají mikroskopické pevné částice z výfukových plynů. Když filtr dosáhne 50–70 % své kapacity a nastanou vhodné podmínky (rychlost, otáčky motoru), spustí se regenerace, která filtr vyčistí a připraví na další zachytávání pevných částic. Existují dva typy filtrů pevných částic, o kterých si povíme více.
Jedná se o specialitu koncernu PSA, který ji na trh uvedl první a pro diesely ji stále využívá. Do nádrže vozu se při každém natankování vstříkne dávka aditiva, díky níž se pak sníží teplota nutná ke spalování sazí a snižuje také dobu regenerace. Systém má výhodu v podobě rychlé regenerace filtru a ne tak přísných podmínek pro vznik vysoké teploty k vypálení sazí.
Nevýhod je ale daleko víc. Jedná se o údržbový systém, tedy je třeba servisně doplňovat aditivum umístěné ve speciální nádržce a samotný filtr má omezenou životnost. Ty první pro EURO 3 se po 80 000 km měnily, ty současné by měly vydržet až 200 000 km.
!
Odstranění filtru pevných částic je nelegální. Učiníte tím své auto nezpůsobilým provozu na pozemních komunikacích a vystavujete se riziku pokuty ve výši 50 000 Kč. Navíc se budete mnohem výrazněji přičiňovat o poškozování životního prostředí.
Mnohem běžnější řešení využívané ostatními automobilkami, např. VW, Mercedes-Benz, BMW, Renault. Ke spuštění regenerace je třeba vysoká teplota, které se dosáhne dodatečným vstříknutím nafty ve fázi výfuku. Mezi výhody patří dlouhá životnost při správné údržbě (i po 300 000 km může být DPF stále funkční) a servisní nenáročnost.
Bohužel pokud dojde na výměnu DPF, zaplatíte desetitisíce za originální náhradní díl, což je největší nevýhoda. Problémem je i ředění oleje naftou, ke kterému dochází právě při regeneracích a které snižuje životnost motoru. Nicméně novější modely už tímto netrpí, protože obsahují 5. vstřikovač eliminující tento problém.
U zážehových motorů se také setkáme s neaditivovaným filtrem pevných částic. Vypalování ale probíhá odlišně. Na rozdíl od vznětových motorů, kdy je třeba motor dostat do zátěže, se u zážehových motorů musí jet bez plynu, tedy brzdit motorem. Žádné servisní problémy se zatím nevyskytují, což je dáno i tím, že se začaly montovat do benzinových vozů teprve nedávno.
Filtr pevných částic je v zásadě bezúdržbové zařízení, jehož vypalování si řídí řídicí jednotka sama podle provozních podmínek. V důsledku příliš krátkých jízd nebo natankováním nekvalitního paliva se DPF může zanést rychleji, což může řidiči přinést potíže.
Prvotní problémy se projevují rozsvícením oranžové kontrolky filtru pevných částic. Není radno ji ignorovat, neboť v konečném důsledku by se auto mohlo dokonce stát nepojízdným. Následoval by odtah do servisu, kde by regeneraci museli vynutit.
i
U vznětových motorů jeďte rychlostí min. 60 km/h s otáčkami motoru min. 2 000 ot/min. Pokud se filtr vyčistí, kontrolka zhasne. Pokud se tak nestane do 40 minut, filtr se nevyčistil, proto vyrazte do servisu.
U zážehových motorů jeďte rychlostí min. 80 km/h s otáčkami motoru mezi 3 000–5 000 ot/min. Uvolněte plynový pedál a nechte vůz několik sekund pohybovat se zařazeným rychlostním stupněm. Tento postup několikrát zopakujte. Pokud se filtr vyčistí, kontrolka zhasne. Pokud do 30 minut nezhasne, filtr se nevyčistil a raději vyhledejte odbornou pomoc.
Horším problémem může být závada na samotném filtru pevných částic. Projevuje se častými a nedokončenými regeneracemi. Příliš častá regenerace vede k ředění oleje naftou, a pokud se olej nevymění včas, hrozí zvýšené opotřebení motoru, případně nasátí oleje přes odvzdušňovací ventil. Toto vede k totální destrukci jednotky a oprava se zpravidla nevyplatí.
Zničit DPF si dokážeme ale i ignorováním pravidelných servisních prohlídek a oprav jednodušších a levnějších komponent motoru. Pro příklad uveďme termostat. Pokud je vadný, nedochází k zahřátí motoru na provozní teplotu a filtr se nemůže vypálit. Toto vede k jeho postupnému zničení.
Pokud zaznamenáte nějaký z uvedených problémů nebo si nejste jisti, obraťte se na servis, kde pomocí autodiagnostiky určí stav zanesení filtru pevných částic a případně doporučí jeho výměnu.
i
Funkčnost filtru pevných částic se dá určit i vizuálně. Pokud DPF funguje správně, z auta se neline hustý černý dým a je čistá koncovka výfuku. V opačném případě filtr neplní svoji funkci nebo ani v autě není.
Varianty, jak prodloužit životnost DPF filtru, jsou prakticky dvě a obě jsou velmi jednoduché. Pokud jste majitelem nového vozu, máte vyhráno a o svůj vůz se můžete starat od počátku sami. Životnost DPF filtru tak máte ve svých rukou. Při koupi ojetiny nejprve prověřte stav vozu, snažte se zjistit, jak s ním bylo zacházeno, a poté se pokuste dodržovat dvě základní pravidla, abyste udrželi filtr pevných částic v kondici.
Dieselovým i přímovstřikovým benzínovým motorům svědčí pravidelné jízdy po dálnici nebo mimo město. Při takovém cestování šetříte palivo a zároveň DPF filtru umožňujete regeneraci, která se u dieselů spouští přibližně každých 500 kilometrů a u benzínů asi po 100 km. Kupujete-li si automobil s naftovým pohonem na jízdy po městě, zaděláváte si na pozdější problémy.
V tomto případě nejde jen o tankování kvalitního paliva, ale také o používání správných motorových olejů a dalších podpůrných prostředků k čištění filtru pevných částic. Na tato aditiva se zaměříme v následující kapitole.
Zároveň s tím, jak se vyvíjejí moderní technologie, se mění i prostředky na jejich údržbu. Nejnovější vozy jsou stále úspornější a výkonnější, ale na druhou stranu jsou náchylnější k nečistotám, zejména při vysokém počtu najetých kilometrů. Proto doporučujeme používat kvalitní aditiva, která zajišťují preventivní čištění DPF filtru a jsou šetrná k vozu.
Široký sortiment aditiv nabízí společnost MOTUL. V nejnovější řadě tohoto výrobce naleznete čisticí prostředky na mazací okruhy, chladiče, automatické převodovky, hydrauliku i prostředky proti úniku provozních kapalin.
K zajištění dlouhé životnosti filtru pevných částic je vhodné pravidelné používání aditiva, jež udrží filtr dlouhodobě čistý. Takovým prostředkem je aditivum MOTUL DPF Clean, které podporuje pravidelnou regeneraci filtru a zabraňuje usazování sazí ve výfukovém systému. Prostředek navíc zajišťuje správnou kvalitu nafty v nádrži, zlepšuje emisní parametry motoru a umožňuje snadnější startování vozu. Jeho pravidelným používáním výrazně prodloužíte životnost DPF filtru, a ušetříte tak peníze, které byste zbytečně investovali do jeho výměny.
Jak už jsme nastínili, pro dlouhou životnost DPF filtru je důležitá kvalitní nafta. Její kvalitu ale těžko poznáte. Pravidelným přidáváním aditiva do nafty zajistíte, že případné nečistoty z nafty budou z výfukového systému a z DPF filtru odstraněny. Aditivum dolévejte přímo do palivové nádrže každých 5 000 kilometrů. Podobně je tomu i s méně kvalitními motorovými oleji. V takovém případě dochází ke stejnému zanášení. Proto je používání aditiva téměř nutností k udržení kondice vašeho vozu.
Dekarbonizací motoru se rozumí odstranění uhlovodíkových usazenin (karbonu) z nitra motoru. Jejich vznik je zapříčiněn nedostatečným vyhořením paliva, což vede k tvorbě sazí v prostoru sání, ve výfukovém potrubí a samozřejmě v DPF filtru, kde správně měly pochytané saze shořet.
Dekarbonizaci motoru lze přenechat specialistům nebo se do ní pustit svépomocí. Budete k tomu potřebovat čistič motoru, který nalijete do zahřátého oleje určeného na výměnu. Množství čističe závisí na objemu oleje ve vašem vozidle, proto postupujte dle instrukcí uvedených na přípravku. Po nalití necháte motor běžet 10–15 minut a nakonec směs oleje a čističe vypustíte. Dekarbonizaci motoru doporučujeme dělat při každé výměně oleje. Výsledkem je lepší výkon motoru, nižší spotřeba paliva i oleje a samozřejmě tím prodlužujete životnost katalyzátoru. Cena za takovou dekarbonizaci je velice přívětivá.
Obdobně můžete přistoupit k čištění vstřiků. To lze provést také chemickou cestou, ale za předpokladu, že palivová soustava není úplně zanesená. V takovém případě je lepší nechat vstřiky vyčistit mechanicky u odborníků nebo vyzkoušet čištění ultrazvukem. Této metody hojně využívají motoristé k čištění karburátoru či čištění turba.
Automobil je jako živý organismus. K tomu, aby správně fungoval a dlouho vydržel, je potřeba péče odpovídající jeho zatížení, a proto je nutné nezaměřovat se pouze na neoblíbený filtr pevných částic. Nutná je pravidelná výměna provozních kapalin a jejich doplňování. Důležité je především používání kvalitního motorového oleje.
Vhodným motorovým olejem kompatibilním s DPF filtrem je 100% syntetický olej MOTUL 8100 X-clean+ 5W30, který je určený pro turbomotory koncernu Volkswagen. Vlastníte-li Škodu, Audi, Volkswagen nebo Seat, je to pro vás ideální volba, nehledě na to, zda je váš vůz poháněný naftou, nebo benzínem. Stejně tak je speciálně navržený pro BMW a Mercedesy. Olej MOTUL 8100 X-clean+ 5W30 má prodloužený interval pro výměnu a je určen pro motory splňující emisní normu IV a vyšší.
Filtr pevných částic (DPF) je strašákem mnoha motoristů. Nucená výměna tohoto filtru je u některých vozů záležitostí desítek tisíc korun, a proto by neměla být podceněna preventivní péče jak o tuto jednotku, tak o celé pohonné ústrojí vozu. Ideálním prostředkem pro podporu čištění DPF filtru je aditivum přidávané do nafty. Vhodné je také používání kvalitního motorového oleje.