Alza.cz
Zobrazit katalog

Jak koupit ojetou motorku?

Článek

Aktualizováno

Koupě použitého motocyklu představuje často levnější cestu k vysněnému stroji, přináší však četná úskalí a rizika, která se navíc mohou projevit až s odstupem času. Jak tedy koupit ojetou motorku? Pokud dodržíte zásady, které shrnujeme v našem článku, můžete se většině problémů vyhnout.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza

Jak koupit ojetou motorku? – OBSAH

  1. Přišel čas koupit si ojetou motorku!
  2. Než začneme motorku vybírat
  3. Kam se pro motorku z druhé ruky vydat?
  4. Postup při koupi motorky – prohlídka ojetiny
  5. Na co si dát pozor při koupi ojeté motorky?
  6. Zkušební jízdu je neradno podceňovat
  7. Koupí motorky to teprve začíná

Přišel čas koupit si ojetou motorku!

Situace je jasná, konečně přišel váš čas koupit si motorku, jenže vaše srdce bije pro model, který už se nevyrábí. Nebo střízlivě hodnotíte své schopnosti a víte, že váš první stroj nějaký ten šrám utrží, takže s investicí do zcela nového počkáte, až nasbíráte nějaké praktické zkušenosti na motocyklu ojetém. Jak tedy vybrat ojetinu, která vám dobře poslouží, aniž by vás dalšími nezbytnými investicemi postupně svlékla z kalhot?

Jsou-li vaše znalosti jen teoretické, hrozí vám, že se necháte napálit od prodávajícího, jehož úmysly nejsou zcela čisté. Největší past totiž nosí v sobě každý z nás, a tou je uspěchanost vyvolaná touhou mít tu svou už v garáži. Ta nás velmi snadno přiměje malovat si věci na růžovo a nevidět ani vady, které jsou zcela zřejmé. Nejde totiž jen o peníze, ale především o naše zdraví. Motocykl, jak tušíme, je věc značně nebezpečná, a proto by měl být po technické stránce v naprostém pořádku. Což ojetina často není. Při její koupi je dobré nespěchat. 

i Jak koupit ojeté auto? Kde ojeté vozy hledat a jak postupovat při kontrole před koupí? To a mnohem více v našem článku.

Než začneme motorku vybírat

Předpokládáme, že už máte rozmyšleno, k jakým druhům jízdy hodláte svou motorku z druhé ruky používat, a tudíž už víte, jaký typ stroje byste chtěli. Jestli nějakého naháče na okresní vlásenky, nebo křižník v podobě cruiseru pro pomalé bublání krajinou, stylové retro pro pózování před městskými kavárnami, či ostřejší okruhovku na takové to domácí sportování, anebo dokonce krosku pro nedělní plašení lesní zvěře. Tohle je věc, kterou si musíte promyslet sami. Při tom mějte na paměti své tělesné proporce. Ne každému sedí všechny druhy motocyklů.

Kam se pro motorku z druhé ruky vydat?

Existují čtyři základní možnosti a každá má svá pro i proti.

Jistota u autorizovaného dealera

Největší jistotu, že nekoupíte dobře maskovaný šrot, máte u autorizovaného dealera, který prodává ojetiny se zárukou, leckdy dokonce jím samým servisované, a proto s jistotou, že majetkoprávní záležitosti stroje jsou zcela v pořádku. Takový autorizovaný bazar vám poskytne dokonce i záruku na skryté vady. Přesto je nutné pečlivě číst smlouvu, kterou s ním při koupi podepisujete.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza
Autorizovaný bazar je sice nejdražší, ale také nejspolehlivější volbou při koupi ojetého motocyklu.

Klidně si s sebou vezměte někoho, kdo se ve smlouvách tohoto typu vyzná, nebo si jejich znění pečlivě prostudujte na internetu. Z výčtu výhod je jasné, že za tutéž motorku zaplatíte v autorizovaném bazaru nejvíce peněz. Takový bazar vám ale zároveň může zprostředkovat financování celé koupě nějakou společností poskytující úvěry. Což vám samozřejmě žádný kluk před garáží nenabídne.

V obyčejném bazaru mějte oči vždy na stopkách

Levněji bude v obyčejném bazaru, kde se ale musíte mít více na pozoru, pokud jde o deklarovaný stav stroje a stav reálný. Pozornému oku může jeden skrytý detail odhalit skutečný nájezd kilometrů i péči, již mu věnovali předchozí majitelé. Wapku a šampon, jimiž ho poctili v bazaru, nelze při nejlepší vůli za péči počítat. Pověst vybraného bazaru doporučujeme předem zjistit v internetových diskusních fórech a opět mít s sebou zkušenějšího kamaráda, pokud si nejste sami jistí.

! Doporučujeme se na prohlídku ojetiny vydat s kamarádem, který motorkám rozumí, případně alespoň rozumí vám a dokáže odhadnout, kdy jednáte proti svému počátečnímu odhodlání nakupovat uvážlivě.

Nezapomínejte na lidský faktor

Sázkou do loterie je pak koupě přímo od stávajícího majitele, kde vaše úspěšnost ve vyhýbání se pastím bude zhruba 50/50. Při koupi rovnou od majitele doporučujeme dát na svůj dojem nejen ze samotného stroje, ale i z člověka, který jej prodává. Hodinový „pokec“ s cigárem vám leccos napoví o jeho přístupu k životu i lidem a jistě i k prodávanému motocyklu. To se může ukázat jako důležitější než to, jakým dojmem na vás působí motocykl.

Motorka od „kamarádova kamaráda“

Nejnovějším a zřejmě nejlepším způsobem, pokud jde o stroje deset a více let starší, je nákup ojetiny na doporučení „kamarádova kamaráda“. Přestože k tomuto zprostředkování nákupu dnes velice dobře slouží sociální sítě, mluvíme o kamarádovi skutečném, nikoli virtuálním. Tady je však bohužel dost malá pravděpodobnost, že nějaký „blízký“ člověk bude zrovna v době, kdy vy potřebujete, prodávat motorku, kterou chcete.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza; ruce
Dříve než se vydáte si motorku z inzerátu prohlédnout, ověřte si po telefonu všechny uvedené informace.

Pokud jde tedy o způsob nákupu, je to vzhledem k velikosti českého motocyklového rybníku spíše otázka toho, kde se vaše vysněná objeví. Než se za ní vydáte na cestu přes půl republiky, ještě prodejci zavolejte a ověřte si, že vám i po telefonu řekne to, co stojí v jeho inzerátu. Jakýkoli rozpor vám napoví, že by to byla zbytečná cesta. A předem si s prodávajícím domluvte, že na vás bude mít dostatek času – za dvacet minut nevyřešíte kloudně nic.

Postup při koupi motorky – prohlídka ojetiny

Dorazili jste ke konkrétní motorce, co teď? Nejprve si samozřejmě zkontrolujete její původ. Tedy velký technický průkaz a všechny záznamy v něm. Přesvědčte se, že výrobní číslo rámu i motoru souhlasí s techničákem. Také rozměry ráfků a pneumatiky musí odpovídat údajům v TP. Nepříjemnou komplikaci by mohla znamenat i jiná barva stroje, než je v TP uvedená. To vše musí být v absolutním pořádku, jinak od toho opět dejte ruce pryč. Na nějaká špatně čitelná čísla tady opravdu nic nevyhrajete.

i Mohlo by vás zajímat

Zvýšenou pozornost věnujte případným neoriginálním dílům. Některé z nich musejí mít homologaci, což znamená, že na nich někde musí být k nalezení písmeno E v kroužku spojené s číselným kódem. To se týká především výfuků, všech elektrických dílů a zrcátek. Pokud na nich takové označení nenajdete, pak máte jistotu, že motorka neprojde nejbližší technickou kontrolu.

Na co si dát pozor při koupi ojeté motorky?

Přistupme k detailní prohlídce. Nejprve samozřejmě zjistíme stav stroje na povrchu. Tedy lak, polepy, škrábance a především odřeniny. Ty jsou velmi důležité na koncích řídítek, na zrcátkách, na koncích páček přední brzdy a spojky, na výfucích, řadičce, stupačkách, brzdových třmenech, spodní straně předních vidlic. To všechno jsou místa, jejichž odření jasně signalizuje pád motocyklu. Z tohoto důvodu se ptejte i na příčinu skutečnosti, že na stroji nejsou originální díly (zrcátka, řídítka).

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza
To, že motorka byla dříve bouraná, lze odhalit i z několika zdánlivě nevinných škrábanců.

Pád ze stojánku, nebo i pád v malé rychlosti nemusí znamenat nic špatného, u motorek je něco takového tak běžné jako naťuknutý nárazník u automobilu, a takový pád většina majitelů předem přizná. Horší je to s velkými pády, u kterých došlo k hnutí rámu stroje – ty bývají většinou maskovány právě za pád malý. Poškozený rám stroje má vliv na chování motocyklu při jízdě. Když pomineme zásadní vliv na jeho tuhost, a tedy vaši bezpečnost, může být jízda na takovém stroji velmi neradostná dřina. Dodatečné lakování rámu tedy nevěstí nic dobrého.

Stav tachometru

Oblíbenou kratochvílí nejenom v českých luzích a hájích je stáčení tachometrů. O skutečné porci ujetých kilometrů může leccos napovědět ohmatanost gripů (rukojetí) řídítek, stav brzdových kotoučů, stav sedla motocyklu či míra odření okolí zdířky pro klíč zapalování.

Technický stav kol

Často opomíjeným problémem jsou kola motocyklu. Jejich dodatečné lakování také nevěstí nic dobrého. Prohlédněte si, jak moc jsou obouchaná a naražená. Drátěná kola musí mít plný počet drátů a všechny rovné a pevné. Zvedněte motorku na centrální stojan a roztočte kola. Měla by se točit rovně a neházet do stran. Také zkontrolujte jejich usazení ve vidlici, zda ložiska nemají vůli.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza
Nezapomeňte zkontrolovat také technický stav kol ojeté motorky, vyplatí se to.

Pneumatiky

Pneumatiky jsou tím, co se kromě oleje a brzdové kapaliny mění na motorce nejčastěji. Proto se nedivme, jsou-li sjeté, ovšem mělo by to být uvedeno už v inzerátu. Pokud pneumatiky vypadají zachovale, ale jsou starší pěti let, znamená to pro vás to samé jako pneumatiky sjeté – musíte je vyměnit. V každém případě by vám pneumatiky měly umožnit alespoň návrat domů, takže si překontrolujte jejich tlak. Spousta lidí jezdí na podhuštěných pneumatikách.

Brzdy

Detailně si prohlédněte brzdové kotouče. Neměly by být příliš tenké opotřebením a jejich povrch by neměl připomínat struhadlo. Není od věci podívat se, v jakém stavu jsou brzdové destičky a brzdová kapalina (v nádržce na řídítkách). Ta nesmí být hnědá a její hladina musí být výš než ryska. Brzdová páčka má mít jasný stisk, žádný gumový projev, který svědčí o zavzdušnění brzd, což může být na vaší cestě domů značné riziko.

Řetězová sada

A když už jste blízko asfaltu, prohlédněte si také řetěz a rozetu. Obojí by mělo být čisté, bez nánosů špíny. Řetěz nemá být zcela pevný ani příliš prověšený. Ideální je průvěs asi na 1,5 šířky řetězu, i když i to se u jednotlivých modelů může výrazně lišit. Dobré zjistit si předem na internetu.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza
Čistý řetěz a rozeta? To je dobré znamení!

Podvozek

Nejprve na místě vyzkoušejte odpružení. To se dělá tak, že levou rukou držíte motorku za řídítko a pravou se párkrát opřete shora do sedla. Tím zjistíte, jak dobře pruží zadní tlumič. Motorka by se měla vždy hbitě vrátit do původní horní polohy. Totéž si ověřte na předních tlumičích – stoupněte si obkročmo nad motorku a zatlačte do řídítek. Pokud na tlumičích uvidíte olej, znamená to problém. Zkontrolujte také dorazy řídítek. Jsou-li ohnuté či dodatečně přivařené, pak vězte, že motorka má za sebou velmi nepěkný náraz.

Motor

Ten bohužel můžeme vidět jen z vnějšku, ale i zde najdeme některé důležité momenty. Nikde by z motoru neměl unikat olej, což poznáte pohledem a osaháním. Zkontrolujte množství oleje, a pokud to motorka umožňuje, podívejte se i na jeho barvu. Najdete-li místo oleje bílou emulzi, na koupi tohoto stroje zapomeňte.

! Výraznější kouř z výfuku i po vypnutí sytiče znamená následnou investici v těžko odhadnutelné výši.

Buďte s prodejcem předem domluveni, že motor bude studený, a pro jistotu si to dotykem zkontrolujte. Teprve ve vaší přítomnosti si nechte motorku nastartovat. Pozorujte, zda se po nastartování všechny kontrolky a ručičky zaktivovaly. Nechejte motor běžet na volnoběh a bedlivě poslouchejte, jestli je i chod studeného motoru pravidelný, bez jakýchkoli zvuků, které tam nepatří. Hmatem se opatrně přesvědčte, že jsou všechny výfukové svody stejně zahřáté. To slouží ke zjištění, zda běží plný počet válců motoru. Po klesnutí otáček kousek nad tisíc ot./min. zkuste několikrát otočit plynem a stále poslouchejte, co vám motor říká. Vše by mělo běžet hladce, nic vás nesmí tahat za uši.

Zkušební jízdu je neradno podceňovat

Jízdu rozhodně nepodceňujte. Potřebujete alespoň čtvrt hodiny poctivého ježdění, abyste zjistili případné nedostatky v chování motocyklu. Nic jako opatrná jízda ulicí na konec a zpátky nemá smysl. Seriózní prodejce vám jistě proti záloze pořádnou jízdu umožní. Pokud ne, rozlučte se s ním.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza
Zkušební jízda může být tím nejvíce směrodatným ukazatelem při koupi ojeté motorky.

Vyzkoušejte nejprve, jestli správně fungují světla a blinkry. Při jízdě nikam nespěchejte, naslouchejte stroji, zkuste vnímat jeho chování celým svým tělem. Než se pustíte do rychlejší jízdy, důkladně si vyzkoušejte brzdy. Sledujte, zda vám při brzdění necuká páčka brzdy nebo nedej bože neposkakuje kolo, to by znamenalo křivý brzdový kotouč. Teprve poté můžete zátah motorky vyzkoušet naplno.

Dbejte na to, abyste při zkušební jízdě vyzkoušeli řazení všech kvaltů nahoru i dolů, vnímejte, jak snadno se dají rychlosti měnit a poslouchejte zvuk spojky při přeřazování. Vyzkoušejte stabilitu motorky jak v přímé jízdě, tak v zatáčkách. Motorka by neměla vibrovat. Při nižší rychlosti krátce pusťte řídítka a sledujte, jestli se nerozvibrují, nebo jestli motorka netáhne ke straně. Po dojetí zkuste ještě jednou motorku znovu nastartovat a opět naslouchejte, jak zní.

Koupí motorky to teprve začíná

Předem je potřeba si uvědomit, že ať už si koupíte jakýkoli typ použité motorky, jejím vlastnictvím vaše výdaje zdaleka nekončí. Jakmile ojetý motocykl pořídíte, je většinou nezbytné koupit nové pneumatiky, nechat udělat celkovou prohlídku v servisu, vyměnit olej a olejový filtr a jistě i filtr vzduchový. Proto je dobré udělat si předem finanční rozvahu, zda na provozování motocyklu vůbec mám peníze a kolik můžu do nákupu investovat.

motocykl; jak koupit ojetou motorku; alza
O motorku je třeba se starat v mnohem větší míře než o auto – před koupí ojetého motocyklu je tak dobré přehodnotit své finanční možnosti.

Celkově je to dost drahý koníček, protože motorku je nutné udržovat v dobrém technickém stavu. Spousta dílů na motorce nemá zdaleka takovou životnost, na jakou jsme zvyklí u automobilů. Jelikož jste na dvou kolech nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu, je nutné opotřebované díly a další příslušenství měnit včas. Minimálně je nezbytné pravidelně měnit olej a pneumatiky, které jsou za dvě tři sezony pryč.

Dále mějte na paměti, že je dobré mít motorku kde parkovat, ideálně v garáži. Pokud ji nemáte k dispozici, budete jistě potřebovat alespoň plachtu přes motorku a nějaký zámek, ideálně jeden na kotouč brzdy a druhý klasický na řetězu. Také přípravek na mazání řetězu je naprosto nezbytný a jistě i lékárnička. To všechno stojí peníze. A to vůbec nemluvíme o povinném ručení, pojištění a v neposlední řadě i o nezbytném oblečení, přilbě, rukavicích a botách.

i Článků s tématikou auto-moto máme ještě mnohem více:

Pokud po tomhle všem máte ze stroje dobrý pocit, můžete si s prodávajícím celkem bez obav plácnout, začít vyplňovat kupní smlouvu a těšit se na papírování kolem převodu motorky. Podrobnosti najdete zde

4,8 48×
Compass plachta na motocykl XXL 100% WATERPROOF
Plachta na motorku - rozměry 294 × 105 × 127 cm (D׊×V), velikost XXL, voděodolná, vnitřní šetrná vrstva, materiál polyester, rozměry sbalené plachty 22 × 32 × 15 cm (D׊×V)
579,-
Skladem 4 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPRA4650
4,6 34×
Compass plachta na motocykl L 100% WATERPROOF
Plachta na motorku - rozměry 232 × 100 × 125 cm (D׊×V), velikost L, voděodolná, vnitřní šetrná vrstva, materiál polyester, rozměry sbalené plachty 22 × 32 × 15 cm (D׊×V)
Cenová bomba
479,- Ušetříte 70,-
Skladem 2 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPRA4649
4,9 110×
MOTUL 5100 10W40 4T 4L
Motorový olej - 10W-40, polosyntetický, pro 4-taktní motory, API SH, SJ, SL a SM, CZ distribuce, objem 4l - 192,25 Kč/1 l
769,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR03711
4,9 78×
MOTUL 5100 10W40 4T 1L
Motorový olej - 10W-40, polosyntetický, pro 4-taktní motory, API JASO MA-2, SG, SH, SJ, SL a SM, CZ distribuce, objem 1l - 219 Kč/1 l
219,-
Skladem > 10 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR03710
5,0 10×
MOTUL 300V 10W40 4T FL 4L
Motorový olej - 10W-40, syntetický, pro 4-taktní motory, API JASO MA-2, CZ distribuce, objem 4l - 367,25 Kč/1 l
1 469,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR03723
4,9
KAPPA MONOLOCK TOPCASE K30N 30L
Kufr na motorku - na plotnu, materiál plast, uzamykatelný, montážní systém monolock, plotna je součástí balení, objem 30 l, rozměry 31,2 × 40 × 40,7 cm (V׊×D), pro 1 přilbu
1 359,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: 18856789
4,9
K&N Olejový filtr KN-204
Olejový filtr - pro čtyřkolky a motocykly výrobce ATV ARCTIC CAT, ATV KAWASAKI, ATV SUZUKI, HONDA, ATV YAMAHA, KAWASAKI, MV AGUSTA, SUZUKI, TRIUMPH a YAMAHA
351,-
Skladem 1 ks u dodavatele
Objednací kód: moto11448
4,7 29×
Tokoz 29455 2m
Zámek na motorku - řetězový, délka 2 m, odemykání klíčem, v textilním potahu, skládací, na rám, 2 klíče a držák na rám součástí balení,, průměr oka řetězu 10 mm
1 088,-
Skladem > 5 ks u dodavatele
Objednací kód: Moto03822
4,8 96×
MOTUL C2+ CHAIN LUBE ROAD+ 0.4L
Mazivo - typ maziva olej, použití na řetěz, objem 0,4 l
179,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: AUPR03727
4,6 36×
Interphone Tour Twin
Intercom pro obousměrnou komunikaci až 4 motorkářů, doba hovoru až 20 hodin, dosah až 1,5 km, Hlasové ovládání a FM rádio
8 039,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: JQ475x9u
4,9 16×
Interphone Tour Single
Intercom pro obousměrnou komunikaci až 4 motorkářů, doba hovoru až 20 hodin, dosah až 1,5 km, Hlasové ovládání a FM rádio
4 999,-
Momentálně nedostupné
Objednací kód: JQ475x9t
Vytisknout
P-DC1-WEB22
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon