Koupě použitého motocyklu představuje často levnější cestu k vysněnému stroji, přináší však četná úskalí a rizika, která se navíc mohou projevit až s odstupem času. Jak tedy koupit ojetou motorku? Pokud dodržíte zásady, které shrnujeme v našem článku, můžete se většině problémů vyhnout.
Situace je jasná, konečně přišel váš čas koupit si motorku, jenže vaše srdce bije pro model, který už se nevyrábí. Nebo střízlivě hodnotíte své schopnosti a víte, že váš první stroj nějaký ten šrám utrží, takže s investicí do zcela nového počkáte, až nasbíráte nějaké praktické zkušenosti na motocyklu ojetém. Jak tedy vybrat ojetinu, která vám dobře poslouží, aniž by vás dalšími nezbytnými investicemi postupně svlékla z kalhot?
Jsou-li vaše znalosti jen teoretické, hrozí vám, že se necháte napálit od prodávajícího, jehož úmysly nejsou zcela čisté. Největší past totiž nosí v sobě každý z nás, a tou je uspěchanost vyvolaná touhou mít tu svou už v garáži. Ta nás velmi snadno přiměje malovat si věci na růžovo a nevidět ani vady, které jsou zcela zřejmé. Nejde totiž jen o peníze, ale především o naše zdraví. Motocykl, jak tušíme, je věc značně nebezpečná, a proto by měl být po technické stránce v naprostém pořádku. Což ojetina často není. Při její koupi je dobré nespěchat.
Předpokládáme, že už máte rozmyšleno, k jakým druhům jízdy hodláte svou motorku z druhé ruky používat, a tudíž už víte, jaký typ stroje byste chtěli. Jestli nějakého naháče na okresní vlásenky, nebo křižník v podobě cruiseru pro pomalé bublání krajinou, stylové retro pro pózování před městskými kavárnami, či ostřejší okruhovku na takové to domácí sportování, anebo dokonce krosku pro nedělní plašení lesní zvěře. Tohle je věc, kterou si musíte promyslet sami. Při tom mějte na paměti své tělesné proporce. Ne každému sedí všechny druhy motocyklů.
Existují čtyři základní možnosti a každá má svá pro i proti.
Největší jistotu, že nekoupíte dobře maskovaný šrot, máte u autorizovaného dealera, který prodává ojetiny se zárukou, leckdy dokonce jím samým servisované, a proto s jistotou, že majetkoprávní záležitosti stroje jsou zcela v pořádku. Takový autorizovaný bazar vám poskytne dokonce i záruku na skryté vady. Přesto je nutné pečlivě číst smlouvu, kterou s ním při koupi podepisujete.
Klidně si s sebou vezměte někoho, kdo se ve smlouvách tohoto typu vyzná, nebo si jejich znění pečlivě prostudujte na internetu. Z výčtu výhod je jasné, že za tutéž motorku zaplatíte v autorizovaném bazaru nejvíce peněz. Takový bazar vám ale zároveň může zprostředkovat financování celé koupě nějakou společností poskytující úvěry. Což vám samozřejmě žádný kluk před garáží nenabídne.
Levněji bude v obyčejném bazaru, kde se ale musíte mít více na pozoru, pokud jde o deklarovaný stav stroje a stav reálný. Pozornému oku může jeden skrytý detail odhalit skutečný nájezd kilometrů i péči, již mu věnovali předchozí majitelé. Wapku a šampon, jimiž ho poctili v bazaru, nelze při nejlepší vůli za péči počítat. Pověst vybraného bazaru doporučujeme předem zjistit v internetových diskusních fórech a opět mít s sebou zkušenějšího kamaráda, pokud si nejste sami jistí.
Sázkou do loterie je pak koupě přímo od stávajícího majitele, kde vaše úspěšnost ve vyhýbání se pastím bude zhruba 50/50. Při koupi rovnou od majitele doporučujeme dát na svůj dojem nejen ze samotného stroje, ale i z člověka, který jej prodává. Hodinový „pokec“ s cigárem vám leccos napoví o jeho přístupu k životu i lidem a jistě i k prodávanému motocyklu. To se může ukázat jako důležitější než to, jakým dojmem na vás působí motocykl.
Nejnovějším a zřejmě nejlepším způsobem, pokud jde o stroje deset a více let starší, je nákup ojetiny na doporučení „kamarádova kamaráda“. Přestože k tomuto zprostředkování nákupu dnes velice dobře slouží sociální sítě, mluvíme o kamarádovi skutečném, nikoli virtuálním. Tady je však bohužel dost malá pravděpodobnost, že nějaký „blízký“ člověk bude zrovna v době, kdy vy potřebujete, prodávat motorku, kterou chcete.
Pokud jde tedy o způsob nákupu, je to vzhledem k velikosti českého motocyklového rybníku spíše otázka toho, kde se vaše vysněná objeví. Než se za ní vydáte na cestu přes půl republiky, ještě prodejci zavolejte a ověřte si, že vám i po telefonu řekne to, co stojí v jeho inzerátu. Jakýkoli rozpor vám napoví, že by to byla zbytečná cesta. A předem si s prodávajícím domluvte, že na vás bude mít dostatek času – za dvacet minut nevyřešíte kloudně nic.
Dorazili jste ke konkrétní motorce, co teď? Nejprve si samozřejmě zkontrolujete její původ. Tedy velký technický průkaz a všechny záznamy v něm. Přesvědčte se, že výrobní číslo rámu i motoru souhlasí s techničákem. Také rozměry ráfků a pneumatiky musí odpovídat údajům v TP. Nepříjemnou komplikaci by mohla znamenat i jiná barva stroje, než je v TP uvedená. To vše musí být v absolutním pořádku, jinak od toho opět dejte ruce pryč. Na nějaká špatně čitelná čísla tady opravdu nic nevyhrajete.
Zvýšenou pozornost věnujte případným neoriginálním dílům. Některé z nich musejí mít homologaci, což znamená, že na nich někde musí být k nalezení písmeno E v kroužku spojené s číselným kódem. To se týká především výfuků, všech elektrických dílů a zrcátek. Pokud na nich takové označení nenajdete, pak máte jistotu, že motorka neprojde nejbližší technickou kontrolu.
Přistupme k detailní prohlídce. Nejprve samozřejmě zjistíme stav stroje na povrchu. Tedy lak, polepy, škrábance a především odřeniny. Ty jsou velmi důležité na koncích řídítek, na zrcátkách, na koncích páček přední brzdy a spojky, na výfucích, řadičce, stupačkách, brzdových třmenech, spodní straně předních vidlic. To všechno jsou místa, jejichž odření jasně signalizuje pád motocyklu. Z tohoto důvodu se ptejte i na příčinu skutečnosti, že na stroji nejsou originální díly (zrcátka, řídítka).
Pád ze stojánku, nebo i pád v malé rychlosti nemusí znamenat nic špatného, u motorek je něco takového tak běžné jako naťuknutý nárazník u automobilu, a takový pád většina majitelů předem přizná. Horší je to s velkými pády, u kterých došlo k hnutí rámu stroje – ty bývají většinou maskovány právě za pád malý. Poškozený rám stroje má vliv na chování motocyklu při jízdě. Když pomineme zásadní vliv na jeho tuhost, a tedy vaši bezpečnost, může být jízda na takovém stroji velmi neradostná dřina. Dodatečné lakování rámu tedy nevěstí nic dobrého.
Oblíbenou kratochvílí nejenom v českých luzích a hájích je stáčení tachometrů. O skutečné porci ujetých kilometrů může leccos napovědět ohmatanost gripů (rukojetí) řídítek, stav brzdových kotoučů, stav sedla motocyklu či míra odření okolí zdířky pro klíč zapalování.
Často opomíjeným problémem jsou kola motocyklu. Jejich dodatečné lakování také nevěstí nic dobrého. Prohlédněte si, jak moc jsou obouchaná a naražená. Drátěná kola musí mít plný počet drátů a všechny rovné a pevné. Zvedněte motorku na centrální stojan a roztočte kola. Měla by se točit rovně a neházet do stran. Také zkontrolujte jejich usazení ve vidlici, zda ložiska nemají vůli.
Pneumatiky jsou tím, co se kromě oleje a brzdové kapaliny mění na motorce nejčastěji. Proto se nedivme, jsou-li sjeté, ovšem mělo by to být uvedeno už v inzerátu. Pokud pneumatiky vypadají zachovale, ale jsou starší pěti let, znamená to pro vás to samé jako pneumatiky sjeté – musíte je vyměnit. V každém případě by vám pneumatiky měly umožnit alespoň návrat domů, takže si překontrolujte jejich tlak. Spousta lidí jezdí na podhuštěných pneumatikách.
Detailně si prohlédněte brzdové kotouče. Neměly by být příliš tenké opotřebením a jejich povrch by neměl připomínat struhadlo. Není od věci podívat se, v jakém stavu jsou brzdové destičky a brzdová kapalina (v nádržce na řídítkách). Ta nesmí být hnědá a její hladina musí být výš než ryska. Brzdová páčka má mít jasný stisk, žádný gumový projev, který svědčí o zavzdušnění brzd, což může být na vaší cestě domů značné riziko.
A když už jste blízko asfaltu, prohlédněte si také řetěz a rozetu. Obojí by mělo být čisté, bez nánosů špíny. Řetěz nemá být zcela pevný ani příliš prověšený. Ideální je průvěs asi na 1,5 šířky řetězu, i když i to se u jednotlivých modelů může výrazně lišit. Dobré zjistit si předem na internetu.
Nejprve na místě vyzkoušejte odpružení. To se dělá tak, že levou rukou držíte motorku za řídítko a pravou se párkrát opřete shora do sedla. Tím zjistíte, jak dobře pruží zadní tlumič. Motorka by se měla vždy hbitě vrátit do původní horní polohy. Totéž si ověřte na předních tlumičích – stoupněte si obkročmo nad motorku a zatlačte do řídítek. Pokud na tlumičích uvidíte olej, znamená to problém. Zkontrolujte také dorazy řídítek. Jsou-li ohnuté či dodatečně přivařené, pak vězte, že motorka má za sebou velmi nepěkný náraz.
Ten bohužel můžeme vidět jen z vnějšku, ale i zde najdeme některé důležité momenty. Nikde by z motoru neměl unikat olej, což poznáte pohledem a osaháním. Zkontrolujte množství oleje, a pokud to motorka umožňuje, podívejte se i na jeho barvu. Najdete-li místo oleje bílou emulzi, na koupi tohoto stroje zapomeňte.
Buďte s prodejcem předem domluveni, že motor bude studený, a pro jistotu si to dotykem zkontrolujte. Teprve ve vaší přítomnosti si nechte motorku nastartovat. Pozorujte, zda se po nastartování všechny kontrolky a ručičky zaktivovaly. Nechejte motor běžet na volnoběh a bedlivě poslouchejte, jestli je i chod studeného motoru pravidelný, bez jakýchkoli zvuků, které tam nepatří. Hmatem se opatrně přesvědčte, že jsou všechny výfukové svody stejně zahřáté. To slouží ke zjištění, zda běží plný počet válců motoru. Po klesnutí otáček kousek nad tisíc ot./min. zkuste několikrát otočit plynem a stále poslouchejte, co vám motor říká. Vše by mělo běžet hladce, nic vás nesmí tahat za uši.
Jízdu rozhodně nepodceňujte. Potřebujete alespoň čtvrt hodiny poctivého ježdění, abyste zjistili případné nedostatky v chování motocyklu. Nic jako opatrná jízda ulicí na konec a zpátky nemá smysl. Seriózní prodejce vám jistě proti záloze pořádnou jízdu umožní. Pokud ne, rozlučte se s ním.
Vyzkoušejte nejprve, jestli správně fungují světla a blinkry. Při jízdě nikam nespěchejte, naslouchejte stroji, zkuste vnímat jeho chování celým svým tělem. Než se pustíte do rychlejší jízdy, důkladně si vyzkoušejte brzdy. Sledujte, zda vám při brzdění necuká páčka brzdy nebo nedej bože neposkakuje kolo, to by znamenalo křivý brzdový kotouč. Teprve poté můžete zátah motorky vyzkoušet naplno.
Dbejte na to, abyste při zkušební jízdě vyzkoušeli řazení všech kvaltů nahoru i dolů, vnímejte, jak snadno se dají rychlosti měnit a poslouchejte zvuk spojky při přeřazování. Vyzkoušejte stabilitu motorky jak v přímé jízdě, tak v zatáčkách. Motorka by neměla vibrovat. Při nižší rychlosti krátce pusťte řídítka a sledujte, jestli se nerozvibrují, nebo jestli motorka netáhne ke straně. Po dojetí zkuste ještě jednou motorku znovu nastartovat a opět naslouchejte, jak zní.
Předem je potřeba si uvědomit, že ať už si koupíte jakýkoli typ použité motorky, jejím vlastnictvím vaše výdaje zdaleka nekončí. Jakmile ojetý motocykl pořídíte, je většinou nezbytné koupit nové pneumatiky, nechat udělat celkovou prohlídku v servisu, vyměnit olej a olejový filtr a jistě i filtr vzduchový. Proto je dobré udělat si předem finanční rozvahu, zda na provozování motocyklu vůbec mám peníze a kolik můžu do nákupu investovat.
Celkově je to dost drahý koníček, protože motorku je nutné udržovat v dobrém technickém stavu. Spousta dílů na motorce nemá zdaleka takovou životnost, na jakou jsme zvyklí u automobilů. Jelikož jste na dvou kolech nejzranitelnějším účastníkem silničního provozu, je nutné opotřebované díly a další příslušenství měnit včas. Minimálně je nezbytné pravidelně měnit olej a pneumatiky, které jsou za dvě tři sezony pryč.
Dále mějte na paměti, že je dobré mít motorku kde parkovat, ideálně v garáži. Pokud ji nemáte k dispozici, budete jistě potřebovat alespoň plachtu přes motorku a nějaký zámek, ideálně jeden na kotouč brzdy a druhý klasický na řetězu. Také přípravek na mazání řetězu je naprosto nezbytný a jistě i lékárnička. To všechno stojí peníze. A to vůbec nemluvíme o povinném ručení, pojištění a v neposlední řadě i o nezbytném oblečení, přilbě, rukavicích a botách.
Pokud po tomhle všem máte ze stroje dobrý pocit, můžete si s prodávajícím celkem bez obav plácnout, začít vyplňovat kupní smlouvu a těšit se na papírování kolem převodu motorky. Podrobnosti najdete zde.