Pořídili jste si elektroskútr a už se těšíte na první vyjížďku? Ne tak zhurta. Nejprve je potřeba obejít pár úřadů, aby vaše nové jednostopé vozítko dostalo všechny ze zákona povinné „papíry“. Poradíme vám, jaké přepážky je potřeba navštívit a jaké dokumenty si vzít s sebou, aby povinné byrokratické kolečko proběhlo co nejrychleji.
S novým elektroskútrem vám bude zároveň doručen i C.O.C. list (prohlášení o shodě), dokument určený k první registraci vozidla. Na základě tohoto dokumentu vám registr silničních vozidel vystaví velký technický průkaz, který je „rodným listem“ vašeho elektroskútru. Registr silničních vozidel najdete v rámci dopravního odboru na obecních úřadech s rozšířenou působností.
Pro vydání velkého technického průkazu budete potřebovat:
Jen velký technický průkaz ale pro provoz na silnicích nestačí. Svůj nový elektroskútr můžete začít prohánět po asfaltu až po zařízení pojištění a registraci na příslušném úřadu.
Jako každé vozidlo určené pro provoz na pozemních komunikacích musí mít i elektroskútr ze zákona zřízené povinné ručení neboli pojištění odpovědnosti z provozu vozidla. Skvělou zprávou je, že pojišťovny počítají částku pojistného z výkonu, který u elektroskútru není nijak závratný. Ceny se proto pohybují kolem 200–300 Kč ročně. Některé pojišťovny dokonce fandí ekologii natolik, že v rámci promo akcí nabízejí povinné ručení pro elektroskútry úplně zdarma.
Do pojišťovny s sebou vezměte tyto dokumenty:
Na základě zřízení povinného ručení vám bude vydána zelená karta, která se stává jediným zákonným dokladem, prokazujícím, že je vozidlo zákonně pojištěno.
Nad rámec zákonného pojištění můžete elektroskútr pojistit i na škody, které na něm způsobíte vy sami a nejsou hrazeny z povinného ručení, tedy uzavřít tzv. havarijní pojištění.
Registrace nového vozidla se provádí na registru silničních vozidel, stejně jako vydání velkého technického průkazu (viz Vyhláška o registraci vozidel). Pokud nebudete mít žádné zvláštní požadavky, měli byste ji zvládnout na počkání.
K přihlášení nového elektroskútru budete potřebovat následující dokumenty:
Pak už jen stačí zaplatit správní poplatek (300–500 Kč podle výkonu), převzít si malý techničák neboli osvědčení o registraci vozidla a novou registrační značku (SPZ). Nezapomeňte SPZ nahlásit na pojišťovně, kde máte sjednané povinné ručení. Údaje z SPZ vám doplní do zelené karty.
Zatímco povinné ručení si můžete zřídit i po telefonu nebo přes internet, kvůli přihlášení elektroskútru na „dopraváku“ je nutné vystát frontu. Pokud nechcete ztrácet čas nutnými návštěvami úřadů, můžete se obrátit na specializované společnosti, které si do fronty stoupnou za vás. Stačí jim k tomu úředně ověřená plná moc, dokumenty k registraci a nějaký ten peníz za odměnu. Do pár dní máte hotovo a můžete vyjet na výlet.
Před první vyjížďkou se nezapomeňte vybavit povinnou výbavou danou zákonem (viz Vyhláška o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích) a kategorií vozidla, kterou najdete ve velkém technickém průkazu.
Povinná výbava pro motocykly přesahující rychlost dvoukolového mopedu, tzn. s maximální rychlostí nad 45 km/h (kategorie vozidla LC):
Pokud jste majiteli mopedu, doporučujeme motolékárničku také přibalit, i když není ze zákona povinná. Nikdy nevíte, co se může stát.
Litera zákona dále také říká, že za jízdy na motocyklu nebo na mopedu musí mít jak řidič, tak spolujezdec na hlavě nasazenou a řádně připevněnou ochrannou přilbu a chránit si zrak například brýlemi nebo štítem. Doporučujeme do ochranné přilby investovat, i když váš elektroskútr ze sebe nevymáčkne žádnou závratnou rychlost. Nezapomeňte, že na rozdíl od auta, které je vybaveno airbagy a pevnou konstrukcí, je vaše přilba to jediné, co vám při srážce může zachránit život.
Pokud máte zařízeny všechny předchozí kroky, můžete vyrazit na silnici. První technická prohlídka je zatím v nedohlednu. Kdy na ni vyrazit?
Termíny první návštěvy STK se liší opět podle kategorie vozidla:
Když se vše podaří, zvládnete celé byrokratické kolečko za jeden den a můžete se vydat na první spanilou eko jízdu. Náklady na provoz elektroskútru jsou navíc ve srovnání se spalovacími vozidly minimální, je tedy jen otázkou času, než se vám počáteční vklad vrátí.