Zima a sníh, to je čas na zazimování motocyklu. Někteří z vás možná právě na sníh čekají, ale kvůli nízkým teplotám, náledí či dalším nástrahám může být jízda v zimním období ošemetná. Proto má uložení motorky na zimu smysl. Jaký je ale správný postup, abyste svou motorku nebo i skútr na jaře našli v perfektní kondici? A pokud přemýšlíte o tom, že svého dvoukolého miláčka ke spánku neuložíte, v závěru se podíváme i na to, jak je to s jízdou na motorce v zimě.
Na začátek si řekneme několik stručných tipů pro přípravu motorky na zimu. Čemu je dobré věnovat pozornost?
Co a jak je ale nutné očistit? Jak zacházet s baterií nebo kde vlastně skútr či motorku uskladnit? Pokud také chcete vědět, jak připravit pneumatiky na zimu, čtěte dále, každý bod si rozebereme. Způsob zazimování motorky se přitom nijak neliší od toho, jak zazimovat skútr.
Známé rčení praví – čistota půl zdraví. A to v určité míře platí i pro motocykly. Proto je nutné motorku či skútr před zazimováním v první řadě důkladně očistit a umýt. Službu nejlépe vykonají všemožné čisticí prostředky, protože jsou účinné a ušetří vám spoustu starostí. Špína totiž může během zimy poškodit nejen lak motorky, ale také její pneumatiky.
Další výhodou důkladného vyčištění motorky je reálná možnost, že objevíte nějakou závadu, o které jste nevěděli. Můžete ji tak opravit dříve, než vám začne působit nepříjemnosti. Chromované části naleštěte konzervačním olejem, například sprejem ACF-50. Takováto údržba motorky před zimou vám ušetří práci na jaře.
Náležitou pozornost věnujte čištění řetězu. Vyčistěte jej opravdu pečlivě a poté namažte motorovým olejem. Předejdete tak jeho zrezivění. Při té příležitosti také proveďte kontrolu jeho prověšení. To stejné platí i pro válec a další pohyblivé části motocyklu jako například plynové a brzdové páčky, veškerá lanka, klouby, atd. Další možností je celou motorku (kromě kotoučů) nastříkat silikonovým olejem, který taktéž pomáhá proti korozi. A ta během zimy hrozí více než obvykle.
Dalším místem, kam byste se měli dívat, jsou pneumatiky. Ty ideálně nahustěte na doporučený objem a poté motorku postavte na stojan. Zabráníte tím deformaci pneumatik, což oceníte vy i vaše peněženka. Pokud se tak totiž stane, můžete rovnou koupit pneumatiky nové. Nemáte-li možnost postavit motorku na stojan, pneumatiky lehce přehustěte, čímž deformaci také omezíte. Další rada: pneumatiky během zimy alespoň jednou za měsíc lehce pootočte.
Ať už jde o palivo, olej nebo další podobné kapaliny, není špatný nápad doplnit je do maxima. Když totiž bude nádrž plná, na vodu již nezbyde místo. A tím předejdete nechtěné korozi během zimy. Nechcete-li na začátku jarní sezóny benzín opět vypouštět, nemusíte. Za tak krátkou dobu pravděpodobně nedojde ke ztrátě jeho kvality. Pokud si to ale chcete pojistit, přidejte do něj aditiva, nebo na začátku sezóny zkrátka benzín vyměňte za čerstvý.
i
Povinná výbava motocyklu
Každé motorové vozidlo má zákonem nařízenou povinnou výbavu. Pro jednostopé stroje je obsah povinné výbavy uzpůsoben jejich velikosti. Povinná výbava motorek musí obsahovat reflexní vestu a lékárničku určenou pro motocykly.
Baterii před zazimováním z motocyklu vyjměte. V opačném případě by se totiž pomalu vybíjela, a tím by se krátila její životnost. Akumulátor se ovšem bude vybíjet, i když bude z motocyklu venku. Nezapomeňte jej tedy čas od času dobít, i když motorku zrovna nepoužíváte. K tomu vám poslouží některá z nabíječek akumulátorů. Co se týče uskladnění akumulátoru, měli byste jej uchovat, stejně jako motorku, na suchém a teplém místě.
Na závěr byste měli motorku přes zimu správně uskladnit. Asi není třeba zmiňovat, že není zrovna ideální ji nechávat stát venku. Pro váš motocykl je vůbec nejlepší místo se stálou teplotou a nízkou vlhkostí. Nemusí tam být příliš teplo, teplota by ale neměla klesnout pod nulu. Těmto podmínkám perfektně vyhovuje většina garáží.
Motorku nejlépe překryjte plachtou. Ochrání ji před vlhkostí, prachem a dalšími povrchovými nečistotami. Plachtu navíc můžete používat i během letní sezony, kdy ochrana před vlhkostí také přijde vhod. Plachtu můžete také přes motorku přehodit při parkování. Některé mají i průhlednou část na SPZ, takže se nemusíte bát pokut. Pokud žádnou garáž nevlastníte, využijte služeb uskladnění motocyklu přes zimu v servisu. Některé podniky totiž takovou možnost nabízí za přijatelnou částku včetně kompletního servisu. Pokud se i přes nepříznivé podmínky rozhodnete nechat motorku venku, je vždy vhodné si pořídit i zámek na motorku. Trocha opatrnosti totiž nikdy neuškodí.
Chcete jezdit na motorce i v zimě? Odmyslíme-li pud sebezáchovy, nikdo vám nebrání. Na začátek budete potřebovat dostatek odvahy, opatrnosti a řidičského umu. A také je potřeba počítat s tím, že pokud narazíte na led či sněhovou pokrývku, hrozí riziko pádu i zkušenému řidiči. I proto nedoporučujeme na motorce v zimě vyjíždět za město, a když už, tak raději na motorce přizpůsobené terénu.
Dalším důležitým bodem je teplé zimní oblečení na motorku. Na nohách by měly posloužit standardní motorkářské boty v kombinaci s teplými ponožkami. Teplejší by měly být i rukavice, které můžete podpořit návleky na řídítka. Samozřejmostí je pak i hřejivé oblečení. Pod helmu doporučujeme tlustou kuklu. V případě, že jezdíte na skútru, pomůže vám v boji proti nízkým teplotám i speciální deka a další doplňky na skútr.
i
Řidičák na motorku v zimě?
Kdybyste si chtěli udělat řidičák na motorku v zimě, máte nejspíš smůlu a musíte čekat do jara, protože většina autoškol nováčky na silnici v zimních podmínkách z pochopitelných důvodů nepouští.
Zimní jízdě musíte přizpůsobit i svůj stroj. Na rozdíl od automobilů, pro motocykly nejsou zimní pneumatiky povinné. Dokonce nejsou ani příliš rozšířené. Když na nějaké narazíte, budou to nejspíše pneumatiky určené pro skútry, protože jízda na skútru v zimě není zase tak neobvyklá. Pro zimní pneu není tolik důležitá hloubka vzorku jako přilnavost v nízkých teplotách. Že vám to na sněhu nebo ledu neujede, vám nemůže u pneumatik pro jednostopé vozidlo zaručit žádný výrobce. Proto je potřeba při jízdě na motorce v zimě takovým situacím předcházet.
Jízda na motorce v zimě klade vyšší nároky i na ochranu vašeho stroje před solí a následnou korozí. Než vyjedete, zakonzervujte proto motocykl kvalitní vazelínou, která by měla před solí a následnou korozí bezpečně ochránit.
Jak je vidět, zazimování motorky není nic složitého. Stačí pár úkonů a můžete si být jisti, že vás na jaře nečekají složité opravy.