Jaro je každoročně obdobím, v němž by měl každý vlastník zkontrolovat stav svého vozidla. Kromě technického stavu, kondice karoserie a čistoty exteriéru i interiéru je důležitý také stav stěračů. Pokud nestírají, jak mají, což se může po náročných zimních podmínkách snadno stát, je čas je vyměnit. V tomto článku vám poradíme nejen jak na výběr a výměnu stěračů, ale také podle čeho posoudit, zda je na výměnu pravý čas.
Důvod, proč měnit stěrače, je prostý. Stěrače, které nebyly dlouho měněné, a jsou tudíž ve špatném stavu, často i zpuchřelé, nestírají tak dobře. Ztvrdlé gumičky špatně přilnou ke sklu a zanechávají výrazné šmouhy a často i větší plochy vody, která je jen rozetřená, ne setřená. To má negativní vliv nejen na pohodlí výhledu, ale hlavně na bezpečnost. Jízda se špatnými stěrači je v extrémních případech hazardováním se životem, zejména pak v nočním dešti.
Interval výměny stěračů by měl být samozřejmě nastaven individuálně a řídit se několika faktory. Tím hlavním je vždy aktuální stav stěračů. Nemá smysl stěrače vyměnit čistě na základě jejich odslouženého času, i když stírají zcela bez problémů, nebo je naopak nevyměnit, protože ještě nepřišel jejich čas, i když stav vypovídá o opaku.
Opotřebení stěračů se zásadně odvíjí od četnosti a způsobu využívání automobilu. Pokud se svým celoročně garážovaným vozem vyjedete jen občas a za obstojného počasí, vydrží stěrače o poznání déle, než když auto používáte na denní bázi za každého počasí, a navíc parkujete na ulici. Nešetříte-li auto, můžete stěrače měnit klidně dvakrát do roka, stále to ale není jednoznačné, protože velkou roli hraje i kvalita produktu. Stěrače od renomovaného výrobce (například BOSCH) vydrží zpravidla mnohem déle než neznačkové produkty či napodobeniny, může to být i několik let.
Jestliže jste stěrače už někdy měnili, případně si o nich něco hledali, určitě vás neminula skutečnost, že existují dva základní druhy. Staršímu, tradičnějšímu a mnohdy i levnějšímu typu se říká „ramínkový“, tomu modernějšímu, konstrukčně vyspělejšímu a obecně odolnějšímu „bezramínkový“, „flat“ nebo „plochý“. Tyto flat stěrače můžeme někdy najít i pod pojmem aerostěrače.
Ramínkové stěrače jsou klasickým typem, který se používá již po dlouhá desetiletí. Základem je kovová konstrukce ve tvaru šatního ramínka, která zajišťuje přítlak stěrače. Pod ní je umístěna stírací gumička. Tento typ vždy poslouží dobře, pojí se s ním ale několik neduhů. Mezi ně patří reznutí kovových ramínek, nedostatečný přítlak stěrače při rychlejší jízdě, nižší životnost i riziko poškrábání skla kovovou konstrukcí při opotřebování gumičky.
Naproti tomu moderní ploché (bezramínkové, flat) stěrače všechny tyto problémy úspěšně eliminují a jedinou jejich nevýhodou zůstává vyšší cena oproti staršímu typu. U flat stěračů nenajdeme kovovou konstrukci a gumička je zpevněna nekovovou flexibilní lištou. To zcela vylučuje možnost reznutí a v zimních měsících výrazně snižuje pravděpodobnost přimrznutí stěrače ke sklu. Navíc bezramínkové stěrače skvěle stírají i při vysokých rychlostech.
Ano, výměna gumiček do stěračů možná je, někteří motoristé se pro ni rozhodnou ve snaze ušetřit. Musíme upozornit, že tento proces je časově náročnější a ne vždy je proveden správně. Gumičky do ramínkových stěračů jsou většinou dostupné za pár desítek korun, nikdo ale nemůže zaručit, že budou stírat lépe než ty, na jejichž místo jsou dosazovány. Pokud je ale ramínko zcela v pořádku a opotřebovaná je jen gumička, může být její výměna správnou cestou. Je-li naopak ramínko už rozviklané, nemá výměna gumičky cenu.
Vyměnit lze i gumičky plochých stěračů, nicméně jejich cena roste tak, že se začíná blížit i levnějším značkovým flat stěračům. Navíc je k samotné výměně nutná jistá dávka síly, výměnu gumiček u stěračů proto obecně doporučujeme jen zručnějším jedincům. Výměna gumičky může být vhodným krokem na cestách, kde se vám nemusí podařit najít stěrače kompatibilní s vaším vozem, nebo kde je cena celých stěračů příliš vysoká.
Na Alza.cz v mnoha kategoriích segmentu auto-moto naleznete filtr (konfigurátor dle vozu), díky němuž se nemusíte příliš zabývat parametry určitých produktů a vyfiltrovat jen ty, které jsou kompatibilní s vaším vozem. Zkrátka zadáte značku auta a model, načež se vám ve výpisu produktů zobrazí jen stěrače kompatibilní s vaším vozidlem.
Jinak tomu není ani u stěračů. Stačí z databáze konfigurátoru vybrat přesný typ vozidla a ve výpisu uvidíte jen stěrače, které jsou s ním kompatibilní. Už tedy nemusíte vyhledávat hesla jako „stěrače Octavia 1“, „stěrače Octavia 2“ nebo „stěrače Fabia“ s nejistým výsledkem, na Alza.cz najdete, co potřebujete.
Po zjištění kompatibility konfigurátorem už dojde jen na výběr typu, tedy zda starší ramínkové, nebo moderní flat stěrače a výrobce. Doporučujeme se držet značkových stěračů, jejich vyšší pořizovací cena se vám vrátí na kvalitě stírání i době životnosti, za niž byste nekvalitních stěračů vyměnili několikero. Můžeme doporučit například značku BOSCH a konkrétně třeba stěrače BOSCH Aerotwin, jež mají ve zvyku stát na prvních místech nezávislých srovnávacích testů.
Možná jste někdy něco zaslechli o tekutých stěračích. Jedná se o přípravek, který vytvoří na povrchu skla neviditelnou hydrofobní vrstvu bez mastného filmu, po níž kapky stékají mnohem snáze a rychleji. Zásluhou efektu lotosového květu se voda balí do kuliček a při rychlosti nad 50 km/h na sebe nabaluje špínu a samovolně odtéká pryč. Aplikace tekutého stěrače také znesnadňuje přilnutí rozmáčknutého hmyzu či třeba ptačího trusu a ulehčuje následné čištění a odstraňování ledu i námrazy v zimním období.
K výměně stěračů přistupujte zodpovědně, byť se jedná o poměrně jednoduchou záležitost. Nejprve je potřeba sundat ty staré, k jejichž odejmutí uvolněte mechanický úchyt. Při demontáži stěrače dbejte, abyste nepoškodili hybné rameno, na němž je stěrač připevněn. Pozor u nových vozů, jež vyžadují nejprve uvedení stěračů do montážní polohy.
Ramínkový stěrač uchycený na hybném ramenu s háčkem nejprve odtáhněte od skla a následně odjistěte mechanický úchyt. Poté posuňte stěrač směrem dolů, vykloňte jej zhruba o 45° směrem od skla a finálně odejměte. Již vybalený stěrač namontujte obdobně, jen opačným způsobem. U ramínkového stěrače tedy nejprve pod náklonem uchyťte za háček a následně vysuňte stěrač svisle nahoru, aby došlo k jeho uchycení.
U plochých stěračů je výměna podstatně jednodušší díky mechanickému uchycení i celému designu. Stačí odjistit pojistku úchytného mechanismu, jenž se nachází přibližně v polovině stěrače, poté ho jednoduše vysunout a nasadit nový.
Nezbytné je stěrač na hybném rameni opět mechanicky zajistit, aby nedošlo k jeho uvolnění a následné ztrátě. Na závěr vyzkoušejte, zda vyměněný stěrač správně přiléhá ke sklu celou plochou. Postup se neliší, ať už měníte přední, či zadní stěrač. Způsob uchycení je totiž zcela totožný, rozdíl je pouze v počtu měněných stěračů. Ačkoliv zadní stěrače nevyžadují tak častou výměnu, zaslouží si stejnou pozornost a prevenci.
Jak už bylo řečeno výše, interval výměny stěračů by se měl odvíjet individuálně podle jejich stavu, ne dle obecného časového doporučení. Na životnost stěrače má vliv zejména jeho kvalita, tedy kvalita výrobce, výrazně ji ale můžete prodloužit i dodatečnou péčí. Aby vaše stěrače vydržely co nejdéle, držte se následujících kroků:
Stavu a životnosti stěračů můžete pomoci jejich udržováním prevenčními prostředky. Ty je vhodné aplikovat na gumové povrchy jednou měsíčně, v zimě a jiných náročných podmínkách častěji. Aby byly tyto prostředky účinné, měly by být nanášeny na odklopené stěrače, což zaručí, že ošetří celou délku gumičky.
Správně byste neměli zapomínat ani na ošetřování skla, jehož dobrý stav se zásadně podílí jak na viditelnosti, tak na životnosti stěračů. Základem by měl být vhodný čistič skel zamezující vzniku mastných šmouh a podpořený odstraňovačem hmyzu. V zimě nezapomínejte používat rozmrazovače.
Kontrola a obnova stavu stěračů je nedílnou součástí nejen jarní údržby automobilu. Dbejte na jejich dobrý stav, nepodceňujte aktivní ošetřování skel i gumiček a při koupi vsaďte raději na značkové produkty. Kvalitou stírání i životností se dlouhodobě vyplatí více než levné, méně kvalitní modely. Často i finančně.