Střešní boxy, někdy také označované jako autoboxy či rakve, elegantním a bezpečným způsobem rozšíří váš zavazadlový prostor. Využijete je zejména při přepravě zimního sportovního vybavení jako lyží a snowboardů, ale také poslouží k převážení stanů, kočárků či dalších zavazadel. Jak ale vybrat ten nejlepší?
Pohlídejte si, aby střešní box nepřesahoval rozměry střechy automobilu. S šířkou nebývá problém, ta až v extrémních případech nepřesahuje nikdy, avšak délka bývá často oříšek.
Střešní box by neměl výrazně přesahovat délku střechy. V opačném případě může bránit ve výhledu čelním sklem, například na dálniční cedule či semafory. Pokud by box přesahoval dozadu, může se stát, že páté dveře nepůjdou zcela otevřít.
Střešní boxy otevíratelné zezadu bývají zpravidla opatřeny pouze jedním zámkem. Boxy s otvíráním ze strany mohou disponovat více samostatnými zámky. Centrální zámek však řadíme mezi nejbezpečnější typy vůbec.
Jedná se o typ tzv. vícebodového zamykání, kdy se pouze jedním otočením klíčku box uzamkne na několika místech zároveň. Výhoda spočívá také v tom, že pokud není autobox dostatečně uzavřen, nedovolí vám otočit klíčkem.
Box by v prvé řadě měl být kompatibilní s příčníky, na který se montuje. Dále by neměl přesahovat rozměr střechy vozu. Buď vám omezí přístup do kufru (páté dveře nepůjdou zcela otevřít), anebo budete mít omezený výhled dopředu (například hůře uvidíte na semafory).
Autobox by měl být zhotoven z kvalitního materiálu. Zároveň by měl být dostatečně lehký, aby manipulace s ním byla o to snadnější. Jeho maximální nosnost by měla korespondovat s tím, co v boxu plánujete převážet. Stejně tak si ohlídejte maximální nosnost příčníků a střechy vozu.
Obecně pro automobily platí, že čím vyšší je těžiště, tím horší jsou jízdní vlastnosti. Pamatujte, že namontováním střešního boxu se jednoznačně zvýší těžiště, a tím se i zhorší jízdní vlastnosti vozu. Zpozorněte především při průjezdu zatáčkami (jak se lidově říká, neměli byste je „řezat“) a buďte také opatrní na boční vítr.
Podle měření odborníků roste spotřeba při jízdě s „rakví“ po komunikacích první třídy zhruba o 20 %. Na dálnici se v závislosti na konkrétním voze spotřeba zvýší klidně i o třetinu. Při výběru se proto zaměřte také na aerodynamický tvar – box by měl mít co nejmenší odpor vzduchu a současně co nejnižší hmotnost.
Střešní box můžete namontovat na jakýkoliv vůz s příčníky, respektive s hagusy. Při výběru také myslete na doporučení, že by box neměl být delší než délka střechy automobilu, a proto není vhodné montovat boxy na extrémně krátká auta.
Raději si před nákupem ověřte vzájemnou kompatibilitu boxu a příčníků. Veškeré další nářadí a součástky k úspěšné montáži boxu by měly být součástí balení.
Náklad v boxu musí být během převozu vždy zajištěn proti pohybu. K jeho správnému uchycení slouží speciální upínače a popruhy. Existují dvojího druhu – tzv. gumové upínače a ráčnové popruhy. První zmiňované, někdy označované také jako gumicuky, jsou z pružného materiálu a slouží k upevnění spíše lehčího nákladu. Popruh s ráčnem využijete při převozu těžších předmětů. Ověřte si, zdali jsou tyto upínací popruhy součásti balení střešního boxu, anebo je nutné je přikoupit zvlášť.
Důležité je také rozložení nákladu uvnitř střešního boxu. Je žádoucí, abyste vždy upevnili ty nejtěžší věci doprostřed, lehčí naopak na kraje autoboxu. V centrální části boxu mají být až tři pětiny z celkové zátěže. Zamyslete se i nad výškou nákladu, aby bylo možné box bezpečně zavřít a uzamknout. Nezapomeňte také zkontrolovat funkčnost zámků, aby lyžařské potřeby či jiné vybavení neblokovalo západku zámku.
Poloha boxu na střešním nosiči by měla být taková, aby se střed boxu nacházel zhruba v polovině vzdálenosti mezi příčníky. Box umístěte rovnoběžně s podélnou osou vozidla – jinými slovy, aby neležel našikmo. V opačném případě by docházelo k většímu odporu vzduchu (vyšší spotřebě), hlasitějším vibracím a zvukům anebo nebezpečným poryvům.
Střešní nosiče a boxy jsou ze zákona brány jako běžná součást vozidla a nevztahují se na ně žádná dodatečná pravidla. Ohlídejte si pouze výšku vozidla jako celku, a to nejenom pro případné parkování v garážích.
Legislativně tedy není omezena ani maximální povolená rychlost. Provedení některých boxů je dimenzováno pro rychlosti nad limitem v ČR, a tak není problém s nimi jezdit i více než 160 km/h. Nicméně respektujte předpisy pro dané území a v neposlední řadě také doporučení výrobce.
Elegantní řešení pro cestu na hory
Ideální řešení pro rodiny s malými dětmi
Nosnost boxů by měla odpovídat vašim potřebám. Pokud v něm plánujete převážet pouze lyže a hůlky, spokojíte se s výrazně menší hmotností nákladu než ti, co chtějí tímto způsobem přepravovat i zavazadla.
Vedle nosnosti boxu si ohlídejte také nosnost příčníků, hagusů a střechy vozidla. Uvědomte si, že samotné doplňky (rakev, podélné či příčné nosiče) také něco váží. Raději vždy počítejte s drobnou rezervou.
Upevnění střešního boxu ke zbytku vozu nejčastěji zajišťují úchyty s tzv. U-profilem. Třmen, někdy označovaný také jako úchytná čelist, bývá často z odolného plastu či kovu, a zajistí dokonalou fixaci. Výrobci přišli i s řadou sofistikovanějších metod uchycení, jako třeba „zacvakávací rychloupínání“ či „T-drážka“.
Hagusy jsou podélné střešní nosiče, někdy označované jako podélníky. Jsou párově umístěné na střeše vozu a slouží k upevnění příčníků, jež jsou základním prvkem pro přepravu nákladu na střeše. Existují dvojího druhu – klasické (vystouplé), anebo integrované (zapuštěné do střechy). V zásadě se liší pouze svým designem.
T-drážka je sofistikované řešení, jež umožňuje elegantní a pohodlné uchycení automobilových doplňků. Upevněný nosič, box či příčník je lépe zafixovaný, snadněji se demontuje a jeho poloha je zároveň variabilnější. Princip je jednoduchý – do předpřipravené drážky zastrčíte úchyt ve tvaru „T“. Polohu následně zaaretujete/zajistíte a máte hotovo.
Příčníky jsou příčné nosiče, které se zpravidla montují buď na podélné nosiče (tzv. hagusy), nebo přímo na střechu pomocí Fixpointů, případně pak pod lem střechy. Je to základní prvek střešních nosičů a na ně se následně montuje střešní box, nosič na kola nebo nosič na lyže. Příčníky nikdy nebývají plně univerzální a vždy si zkontrolujte kompatibilitu s vaším vozem, eventuálně dalším doplňkovým vybavením.
Rozměry boxu
Ideální velikost je taková, která nepřesahuje rozměry automobilu, a to jak do stran, tak i do délky. Výrobce často uvádí vnější rozměry. Vnitřní rozměry mohou být až o několik desítek cm menší.
Kratší boxy (cca do 130 cm) bývají širší a vyšší, hodí se například pro přepravu zavazadel, kočárku a podobných věcí. Delší boxy jsou vhodné i pro převoz dlouhých běžek, lyží a snowboardů.