Pokud máte v plánu delší výlety na motorce, moto zavazadla patří mezi základní vybavení. Přijdou ale vhod i pro kratší cesty a projížďky, protože do nich můžete velmi lehce uložit třeba potřebné nářadí pro rychlou opravu v terénu nebo pár náhradních dílů. Zavazadla se vyrábí v rozmanitých tvarech a velikostech i s různým určením. Pojďme se podívat, jak takový kufr správně vybrat.
Na cestách bez spolujezdce můžete na uvolněné sedlo uchytit saddlebagy, válce a vaky různých velikostí a problém nebudete mít ani s pořádně naplněným moto batohem na zádech.
Plánujete-li však podnikat společné vyjížďky se spolujezdcem, nároky na úložný prostor se pochopitelně násobí a zároveň bude nutné pečlivěji promyslet sestavu moto zavazadel a rozložení hmotnosti v nich. Hlavní roli tu bude hrát objem a nosnost.
Jako optimální základ doporučujeme opět horní kufr, nejlépe takový, který pojme 2 moto helmy. Nezapomeňte přikoupit i opěrku na kufr, která zpříjemní dlouhé cesty vašemu spolujezdci, přídavný nosič na moto kufr, jenž dokáže nabídnout další prostor, a nepodceňujte ani přídavná brzdová světla, která zlepší vaši viditelnost a bezpečí.
Při delších cestách ve dvojici oceníte kromě bočních moto brašen nebo moto kufrů i objemnější tankvak.
Specifickým případem jsou potom dlouhé motoexpedice, při kterých zkušení cestovatelé zaplní téměř každé volné místečko na svém stroji.
Je pochopitelně rozdíl, jestli se na skútru nebo motocyklu proplétám každý den velkoměstem, nebo pro mě motocykl naopak představuje ventil k víkendovému upouštění páry.
Při cestách po městě a parkování stylem „kde se dá“ je opět nezbytností uzamykatelný topcase, kam v pohodě uschováte motorkářskou helmu a rukavice. Naopak boční kufry nebo brašny mohou představovat zbytečnou bariéru při projíždění uličkami mezi automobily stojícími v zácpě. V dnešní digitální době běžně cestujeme s notebookem na zádech i na motorce nebo skútru. To ale představuje značné riziko – v lepším případě pro vaše cenná data. Doporučujeme proto osvědčené skořepinové batohy Boblbee, které se mohou pyšnit i certifikací plnohodnotných páteřových chráničů.
Jsem sváteční jezdec – zde podobně jako v předchozích odstavcích záleží především na tom, jak daleké cesty podnikáte a zda jezdíte sami, nebo ve dvou.
Pokud budete své věci na motocyklu nechávat bez dozoru, např. během cest na dovolené nebo při zařizování po městě, a nechcete riskovat jejich odcizení, jednoznačně zde budou nejlepší volbou horní a boční kufry z plastu nebo hliníku, které nabízejí možnost uzamčení. Proti poškození při pádu zase vaše věci skvěle ochrání i skořepinové batohy Boblbee. Speciální model Boblbee Vortex pak dokonce nabízí vynikající ochranu drahé výbavy všech zanícených motorkářů – fotografů.
Není dobré snažit se za každou cenu ušetřit, ale v motorkářských začátcích, kdy většina úspor padne na nákup stroje, často není peněz nazbyt. U některých „custom biků“ a „café racerů“ také většinou není dostatek prostoru pro umístění nosiče či montážní sady. A v neposlední řadě každý motorkář uvítá možnost vypůjčit si na pár dní vysněný stroj – nabídka půjčoven je dnes široká a také někteří prodejci motocyklů se snaží tímto způsobem vyjít vstříc potenciálním zákazníkům.
Samozřejmě si můžete pořídit i levné textilní brašny, které lze umístit přímo na motocykl bez montážních sad. Jedná se však o značný kompromis. V podobných situacích lépe poslouží moto batohy, magnetické tankvaky, saddle bagy a vaky všech velikostí a objemů. Tedy všechna moto zavazadla, která lze jednoduše umístit na sedlo nebo nádrž. V každém případě by ale ve vaší moto výbavě neměly chybět síťky ani jisticí popruhy.
Zvláště pokud s motorkářským koníčkem začínáte, budou se vám líbit brašny. Představují lehkou a cenově výhodnou možnost uskladnění toho nejdůležitějšího, ovšem nejsou moc odolné. Doporučujeme spíše modely na připevnění pomocí montážní sady, jelikož jejich kvalita je značně vyšší.
Horní kufry i boční moto kufry na motocykl se vyrábí z pevných plastů nebo hliníku, proto poskytují vysokou míru ochrany uskladněných věcí při nečekaném pádu. Kufry jsou navíc uzamykatelné, a tak budou vaše osobní věci ve výrazně větším bezpečí před nenechavými prsty. Otočením klíče totiž uzamknete nejen zámek kufru, ale i kufr k motocyklu. U bočních kufrů prodávaných v páru potřebujete pochopitelně pouze jeden klíč. Kufry na motorku jsou ale také těžší, hůře se skladují a balení na cesty nebo vybalování je složitější. Tento problém však pomohou vyřešit brašny do moto kufrů.
Tankvaky se vyznačují nejsnazší montáží a lze je použít snad na všechny typy motocyklů s výjimkou skútrů. Magnetické tankvaky můžete používat na několika motocyklech. Vyrábí se od malých objemů po několik desítek litrů. Přestože je většina tankvaků vybavena velice silnými magnety pro uchycení k nádrži, zejména u velkých modelů je nutné zajistit je i popruhy. Nejnovější trend v oblasti tankvaků je upevnění pomocí systému tanklock, tedy pomocí montážní sady na víčko nádrže. Protože se tankvaky umisťují vysoko nad těžiště motocyklu, nejsou vhodné pro převoz těžších předmětů, navíc je potřeba přizpůsobit styl jízdy a počítat se zhoršenou aerodynamikou.
Pokud nechcete svou motorku zatěžovat vysokou hmotností a radši si zavazadla vezmete na sebe, možná vás budou zajímat batohy. Do nich totiž také uložíte vše podstatné, a to s minimálním postihem jízdních vlastností. Nevýhodou však je (až na výjimky) nízká odolnost vůči pádům. Na maličkosti, jako je navigace či peněženka, se pak můžou hodit i ledvinky a malé taštičky přes rameno nebo kolem pasu.
Většina tankvaků je magnetická. Při větší hmotnosti nákladu nebo na silnějším motocyklu je dobré je upevnit minimálně ještě pomocí popruhu kolem řídítek. Pokud není nádrž kovová, upevňuje se pomocí popruhů i po stranách.
Nejlepším a nejmodernějším řešením jsou tankvaky uchycené pomocí uzamykacího systému na víčko nádrže – tanklock. Výhodou je velmi rychlá manipulace, celkově lepší uchycení a hezčí design.
Výhodou brašen je, že se dají uchytit i na motocykly, u kterých neexistují montážní sady na boční kufry. Brašny většinou nepotřebují podpěry, ale záleží na tvaru podsedlovky daného motocyklu. Moderní a hlavně sportovní motorky nemají prakticky žádný prostor pod sedlovkou, o který by se mohly brašny opřít, tam je pak nutné osadit podpěry. Jediný smysl těchto podpěr spočívá v zamezení prověšení těchto brašen směrem do prostoru zadního kola.
Na většinu naháčů, cestovních a Enduro motocyklů (tam, kde se předpokládá cestování na delší vzdálenosti) existují montážní sady na horní kufr. Pokud má váš motocykl nosič nákladu, většinou stačí plotna a kufr. Toto řešení mají starší endura a některé skútry. U ostatních motocyklů je potřeba ještě montážní sada.
Pokud si s výběrem montážní sady nevíte rady, navštivte naši kategorii, kde najdete zjednodušený návod na výběr sady přesně pro váš motocykl.
Stejně jako v případě horních kufrů doporučujeme použít náš návod pro výběr v kategorii montážních sad. Samotná montáž má pak podobný průběh.
Co se týká horních kufrů, u těch je nutné plotnu instalovat na montážní sadu, která je specificky určena pro konkrétní model motocyklu. Bylo by tedy dobré mít na každém motocyklu vlastní montážní sadu. Podobně je tomu u bočních brašen a kufrů, u kterých sice odpadá mezičlánek v podobě plotny, ale také vyžadují montážní sadu pro konkrétní model motorky.
I v tomto případě bude nutné přikoupit montážní sadu pro váš motocykl, případně i plotnu, pokud nebyla součástí koupě.
Samozřejmě záleží na zavazadlech, obecně ale platí základní pravidlo – těžké předměty by měly být umístěny co nejblíže těžišti motorky, tzn. co nejníže, do bočních kufrů a brašen. Pochopitelně je důležité na bocích rozložit hmotnost stejnoměrně. Nedodržení těchto zásad může vést k narušení jízdy a ohrozit život. Naopak do zavazadel na nádrži či sedle dáváme lehčí věci, ke kterým chceme mít rychlý a snadný přístup.
Proto kromě objemu dbejte určitě i na nosnost garantovanou výrobcem zavazadel!
Také nezapomeňte tašky a vaky, které nedisponují vlastním systémem uchycení, pořádně zajistit pomocí popruhů a sítěk.
S balením do kufrů pomohou i brašny do moto zavazadel. Není praktické tahat těžký kufr ke skříni v ložnici nebo na cestách do hotelu.