Nezáleží na tom, jestli si vyměňujete provozní kapaliny svého vozu svépomocí, nebo jen hledáte olej správné specifikace k doplnění. Mazací plány vám přehledně na pár kliknutí myší odpoví, které provozní kapaliny se hodí právě do vašeho auta. Je ale označení „mazací plány“ namístě, nebo jde jen o marketingový tah výrobců maziv? Splňují tyto „konfigurátory olejů“ to, co slibují? Dozvíte se v článku níže.
V každém strojním zařízení, automobil nevyjímaje, dochází ke tření jednotlivých součástek. U navzájem pohyblivých dílů chceme tření omezit z mnoha důvodů – opotřebení, zvýšení účinnosti, ekonomika provozu. Toho dosáhneme, budeme-li tyto součásti vhodnou tekutinou v dostatečném množství a kvalitě omývat tak, aby se nám na povrchu vytvořil ochranný film.
Co si můžeme představit pod pojmem mazací plán? Tak se ve strojírenství označuje tabulka strojních součástí, které po určitém časovém nebo kilometrovém proběhu vyžadují údržbu v podobě doplnění nebo výměny kapalin a maziv předepsaných výrobcem včetně přesného typu a normy. Zjednodušují tak údržbu strojů a dokážou naplánovat údržbu, aby stroj pracoval co nejdéle bez nutnosti nějaké neplánované opravy.
V současné době si pojem mazací plán přenesli výrobci maziv na své konfigurátory olejů, kde si po zvolení svého automobilu, modelu a motoru vyberete vhodný typ motorového oleje, případně i dalšího lubrikantu.
V minulosti měly vozy pečlivě sestavené mazací plány, které bylo pro spolehlivý provoz nutné dodržovat. Dnes jsme se díky lepším materiálům, technologiím i úspoře nákladů omezili jen na ty nejzákladnější prvky, o kterých si více povíme v následujících bodech.
Motor je zcela základní věc, o kterou je třeba pečovat. Každé malé dítě ví, že motorový olej podléhá opotřebení a po určitém nájezdu vyžaduje výměnu. Základní intervaly jsou dvojího druhu, variabilní a pevný.
Ten první si řídicí jednotka automobilu vypočítává z průběhu jízd (sešlápnutí plynového pedálu, rychlost, zatížení atd.) a běžně nepřesáhne 2 roky nebo 30 000 km. Ten druhý je přesně dán, většinou se jedná o již zmíněné 2 roky nebo 30 000 km, pro starší vozy 1 rok a 15 000 km.
Převodovka v sobě obsahuje ozubená soukolí, o která je taky nutné pečovat. Platí to pro automatické převodovky (manuální mají doživotní náplně) a zejména pro ty dvojspojkové. Často se na to zapomíná a v servisních pokynech automobilů to většinou není uvedeno jako povinné. Výměna se provádí obvykle po 4 letech / 60 000 km.
Pravidelná výměna brzdové kapaliny přispívá ke správnému fungování brzdové soustavy, zabraňuje vzniku korozních vlivů, prodlužuje životnost plastových dílů. V neposlední řadě zachovává dostatečný bod varu kapaliny, tudíž nedochází ke vzniku vzduchových bublin, které vedou k zavzdušnění vedení a k nefunkčnosti brzd. Výměna probíhá každé 2 roky bez omezení počtu kilometrů.
Mnozí motoristé se domnívají, že chladicí kapalina se pouze doplňuje, ale opak je pravdou. Výměna zabraňuje korozi kovových částí, stárnutí pryžových součástí nebo zabraňuje vzniku usazenin a následnému ucpání chladiče. Doporučuje se ji provádět každé 4 roky.
U některých vozů je seznam plánované údržby delší. Jedná se hlavně o vozy s pohonem všech kol, ve kterých se navíc vyměňuje olej v samotném systému pohonu 4 × 4, diferenciálech a dalších částech. Údržbu také vyžadují bubnové brzdy, jež se 1× za dva roky promazávají měděnou pastou. Dále pak můžeme zmínit třeba panty dveří, mechanismy zámků nebo střešního okna promazávající se konzervačními oleji.
S výběrem vhodného oleje vám pomohou konfigurátory oleje od jednotlivých světových výrobců. Níže vám přehledně uvádíme jejich výčet.
Výběr správného mazadla podle mazacích plánů jednotlivých výrobců má své výhody i nevýhody. Oleje či kapaliny zde vyhledáváte přes výběr vozu, rok výroby, motor a jednotlivý kód motoru. Ve valné většině se vám zobrazí správný typ, který splňuje jednotlivé normy na mazací požadavky.
i
Na Alza.cz nemusíte mít strach, že se ztratíte ve specifikacích motorových maziv. Veškeré oleje máme přehledně uspořádané v konfigurátoru dle požadovaných norem, což vám usnadní konečný výběr.
Problém je, že pro některé typy motorů naleznete více vhodných typů mazadel, pro některé vozy zcela nevhodné typy lubrikantů a některé motory ve výčtu konfigurací nenaleznete vůbec.
To ale neznamená, že vhodný olej pro váš konkrétní vůz neexistuje. Spoustu informací se dozvíte v návodu k obsluze, kde bývají požadované normy pro jednotlivé motory uvedeny. V poslední době ale výrobci vozidel tyto informace tají, a musíte se proto obrátit na autorizovaný servis, ve kterém vám po sdělení VIN kódu vozu obratem řeknou, kterou normu a specifikaci musí jednotlivá mazadla splňovat.
Výběr správných provozních kapalin do auta je v poslední době stále obtížnější kvůli zvyšujícím se kvalitativním a konstrukčním požadavkům. Naštěstí nám s tím pomáhají mazací plány výrobců maziv. Nicméně i ty mají své mouchy a není dobré se na ně 100% spoléhat. V případě jakýchkoliv nejasností je lepší poradit se s autorizovaným servisem.