Od roku 1912, kdy se poprvé v autě objevil elektrický startér, se začaly používat i autobaterie. Ačkoli během uplynulého století prošly doslova revolucí, stále se nestaly zcela bezúdržbovým prvkem vozu. Mezi základní předpoklady jejich spolehlivého provozu patří správné nabíjení. Ve většině případů si s nabíjením nemusíte lámat hlavu, občas je ale nutné využít služeb externí nabíječky. V následujícím článku se dozvíte nejenom jak nabít autobaterii, ale i spoustu užitečných tipů a rad pro udržení její maximální spolehlivosti.
Na rovinu vám můžeme říct, že ne ve všech případech je možné autobaterii dobít, respektive ztrácí to smysl. S postupem času cyklickým používáním dochází k jejímu opotřebení. Autobaterii škodí nadměrné vibrace, nedostatečné tepelné odstínění a zejména nedostatečné nabíjení spolu s hlubokým vybitím, kdy už po pár hodinách v tomto stavu dochází k nevratné degradaci elektrolytu a autobaterie začíná být nepoužitelná.
To stejné platí pro samovybíjení neboli držení napětí. Čím je autobaterie starší nebo zažila hluboký stav vybití, tím kratší dobu dokáže držet napětí. Pokud se autobaterie po úplném nabití za krátkou dobu (několik dnů) sama vybije, je na odpis a je třeba ji vyměnit (viz Jak vyměnit autobaterii). To stejné platí pro dlouze nepoužívaný či dlouhodobě úplně vybitý akumulátor. Nebyl-li však akumulátor dlouho hluboce vybitý (v řádu hodin), nabít půjde a může ještě dlouho sloužit.
V tabulce níže vidíte hodnoty stavu napětí, kdy je ještě možné baterii nabít a kdy už nabíjení nepomůže.
Napětí | Procentní stav | Akce |
---|---|---|
11,9 V | 0 % | Baterie je mrtvá, nemá cenu ji nabíjet, je třeba ji vyměnit. |
12,1 V | 25 % | Jestliže nebyla v tomhle stavu déle než 10 hodin, možná půjde dobít. |
12,3 V | 50 % | Je třeba ji dobít. |
12,5 V | 75 % | Je třeba ji dobít. |
12,8 V | 100 % | Nevyžaduje žádnou akci. |
Nejdříve si řekneme, jak nabíjet autobaterii v autě. Je dobré ještě zmínit, že některá auta mají v motorovém prostoru vyznačené kolíky (kladný červený a někdy záporný černý) pro dobíjení. Jestliže je vaše auto má, využijte je. V opačném případě připojujte nabíječku přímo na baterii.
Nyní přejděme k nabíjení autobaterie odmontované z auta.
Budeme postupovat dle schématu na obrázku níže, baterie A – vybitá, baterie B – pomocná. Před připojením startovacích kabelů nastartujte pomocné vozidlo. Kdybyste jej nenastartovali, mohli byste po zapojení kabelů i zdravou baterii vybít.
Nechte chvíli dobíjet vybitou baterii. Po asi 30 s zkuste nastartovat vybité vozidlo. Pokud se to povede, odpojte kabely v přesně opačném pořadí. Pokud ne, ještě chvíli nabíjejte a na pomocném vozidle přidejte trochu plynu (zvýší se dobíjecí napětí). Jestliže ani do dvou minut nenastartujete nebo po odpojení kabelů auto zhasne, je autobaterie zcela vybitá a musíte ji vyměnit.
Autobaterie se v obvyklém režimu dobíjí alternátorem za jízdy. U starých aut bez systému inteligentního nabíjení alternátor dobíjí akumulátor stálým napětím 14,3 V. Po 15–20 km jízdy je autobaterie znovu plně nabitá. Pokud není závada na elektroinstalaci, alternátoru či samotné baterii, nemusíte se bát jejího vybití.
U auta se systémem inteligentního nabíjení se alternátor zapíná většinou při brzdění motorem. Jestliže motorem nebrzdíte, pouze vyřazujete na neutrál, baterie se nenabíjí. Je tedy možné, že třeba po 200 km dlouhé jízdě bude akumulátor vybitější než na začátku jízdy.
Bohužel ne. I v elektřinou poháněných vozech nalezneme klasickou 12V baterii starající se o napájení elektrického příslušenství a komfortních prvků výbavy. A co je hlavní, může se i vybít. Nerozjedete-li se se svým elektrickým vozem, nebo dokonce nereaguje na dálkové ovládání, zkuste dobít právě jeho malý 12V akumulátor.
Je to velmi individuální věc. Především záleží na aktuálním stavu vybití, kdy se málo vybitá baterie nabije rychleji než ta úplně vybitá. Dále záleží na nabíječce a jejím řízení nabíjení. Obecně se dá říct, že nabíjení trvá v řádu hodin. Za pár minut ji rozhodně nenabijete. Po dokončení nabíjení je vhodné akumulátor dále nepřebíjet a nenechávat jej stále na udržovací nabíječce. Baterie může zatvrdnout a už nebude funkční.
Doporučujeme tyto typy baterií dobíjet chytřejšími nabíječkami, které buď poznají, o který druh akumulátoru se jedná, nebo se na nich dá nastavit nabíjení pro konkrétní typ. Pokud se to na nabíječce dá nastavit, nabíjejte je jako ty klasické bezúdržbové, nikoli jako typ AGM nebo gelové.
To, že je autobaterie vybitá a zároveň ještě není nevratně poškozená, nemáte šanci poznat jinak než změřením napětí. Totálně vybitá autobaterie určená k recyklaci má vyboulené boky (neplatí pro typ AGM, ty mohou mít vyboulené boky z výroby) a je lehčí než nový kus.
i
V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:
Jezděte tak, abyste nemuseli dobíjet externími dobíječkami. V případech, kdy se váš styl jízdy neshoduje s algoritmy inteligentního nabíjení, dobíjejte autobaterie externě. Pomocí nabíječek násobně prodloužíte životnost svého akumulátoru, čímž jednak ušetříte své peníze za pořízení nového kusu, jednak šetříte životní prostředí.