Alza.cz
Zobrazit katalog

Jak nabíjet autobaterie (TIPY A RADY)

Článek

Aktualizováno • Autor: Jan Landecký

Od roku 1912, kdy se poprvé v autě objevil elektrický startér, se začaly používat i autobaterie. Ačkoli během uplynulého století prošly doslova revolucí, stále se nestaly zcela bezúdržbovým prvkem vozu. Mezi základní předpoklady jejich spolehlivého provozu patří správné nabíjení. Ve většině případů si s nabíjením nemusíte lámat hlavu, občas je ale nutné využít služeb externí nabíječky. V následujícím článku se dozvíte nejenom jak nabít autobaterii, ale i spoustu užitečných tipů a rad pro udržení její maximální spolehlivosti.

Nabíjení autobaterie

Jak nabíjet autobaterie (TIPY A RADY) – OBSAH

  1. Jak autobaterie funguje a proč ztrácí kapacitu?
  2. Postup nabíjení autobaterie
  3. Jak se chovat k autobaterii, abyste se vyhnuli externímu nabíjení?
  4. Nabíjení autobaterií – otázky a odpovědi

Jak autobaterie funguje a proč ztrácí kapacitu?

Někdy už nabíjení nemusí pomoct

Na rovinu vám můžeme říct, že ne ve všech případech je možné autobaterii dobít, respektive ztrácí to smysl. S postupem času cyklickým používáním dochází k jejímu opotřebení. Autobaterii škodí nadměrné vibrace, nedostatečné tepelné odstínění a zejména nedostatečné nabíjení spolu s hlubokým vybitím, kdy už po pár hodinách v tomto stavu dochází k nevratné degradaci elektrolytu a autobaterie začíná být nepoužitelná.

To stejné platí pro samovybíjení neboli držení napětí. Čím je autobaterie starší nebo zažila hluboký stav vybití, tím kratší dobu dokáže držet napětí. Pokud se autobaterie po úplném nabití za krátkou dobu (několik dnů) sama vybije, je na odpis a je třeba ji vyměnit (viz Jak vyměnit autobaterii). To stejné platí pro dlouze nepoužívaný či dlouhodobě úplně vybitý akumulátor. Nebyl-li však akumulátor dlouho hluboce vybitý (v řádu hodin), nabít půjde a může ještě dlouho sloužit.

V tabulce níže vidíte hodnoty stavu napětí, kdy je ještě možné baterii nabít a kdy už nabíjení nepomůže. 

Napětí Procentní stav Akce
11,9 V 0 % Baterie je mrtvá, nemá cenu ji nabíjet, je třeba ji vyměnit.
12,1 V 25 % Jestliže nebyla v tomhle stavu déle než 10 hodin, možná půjde dobít.
12,3 V 50 % Je třeba ji dobít.
12,5 V 75 % Je třeba ji dobít.
12,8 V 100 % Nevyžaduje žádnou akci.

Postup nabíjení autobaterie

Jak nabíjet autobaterii externí nabíječkou

Nejdříve si řekneme, jak nabíjet autobaterii v autě. Je dobré ještě zmínit, že některá auta mají v motorovém prostoru vyznačené kolíky (kladný červený a někdy záporný černý) pro dobíjení. Jestliže je vaše auto má, využijte je. V opačném případě připojujte nabíječku přímo na baterii.

  1. Vypněte zapalování a odpojte všechny spotřebiče.
  2. Připojte nabíječku k autobaterii. Nejprve zapojte kladnou svorku na kladný pól (červená), pak zápornou svorku na záporný pól (černá).
  3. Zapojte nabíječku do sítě a zvolte vhodný program (většinou normal).
  4. Stav nabití akumulátoru budou signalizovat postupně se rozsvěcující diody nebo zelená dioda.
  5. Po dobití autobaterie nejdříve odpojte nabíječku ze sítě, pak odpojte jako první zápornou svorku, pak kladnou.

Nyní přejděme k nabíjení autobaterie odmontované z auta.

  1. Připojte nabíječku k autobaterii.
  2. Zapojte nabíječku do sítě a zvolte vhodný program (většinou normal).
  3. Stav nabití akumulátoru budou signalizovat postupně se rozsvěcující diody nebo zelená dioda.
  4. Po dobití autobaterie nejdříve odpojte nabíječku ze sítě, pak odpojte svorky od baterie.
nabíječka autobaterie, autobaterie
V případě, že nemáte vlastní garáž, autobaterii můžete vyjmout z auta a dobíjet doma.

Jak připojit startovací kabely

Budeme postupovat dle schématu na obrázku níže, baterie A – vybitá, baterie B – pomocná. Před připojením startovacích kabelů nastartujte pomocné vozidlo. Kdybyste jej nenastartovali, mohli byste po zapojení kabelů i zdravou baterii vybít.

  1. Nejdříve připojíme prvním kabelem svorku 1 na kladný pól vybitého akumulátoru A.
  2. Následně připojíme opačný konec kabelu – svorku 2 na kladný pól pomocného akumulátoru.
  3. Druhým kabelem nejdříve připojíme svorku 3 na záporný pól pomocného akumulátoru.
  4. Následně druhý konec kabelu – svorku 4 připojíme k označenému výstupu v motorovém prostoru, nebo ke kovové vodivé části vozidla (blok motoru, karoserie). Svorku 4 nepřipojujeme na záporný konec vybité baterie!
Výměna autobaterie, upevňovací šrouby

Nechte chvíli dobíjet vybitou baterii. Po asi 30 s zkuste nastartovat vybité vozidlo. Pokud se to povede, odpojte kabely v přesně opačném pořadí. Pokud ne, ještě chvíli nabíjejte a na pomocném vozidle přidejte trochu plynu (zvýší se dobíjecí napětí). Jestliže ani do dvou minut nenastartujete nebo po odpojení kabelů auto zhasne, je autobaterie zcela vybitá a musíte ji vyměnit.

Jak se chovat k autobaterii, abyste se vyhnuli externímu dobíjení?

Autobaterie se v obvyklém režimu dobíjí alternátorem za jízdy. U starých aut bez systému inteligentního nabíjení alternátor dobíjí akumulátor stálým napětím 14,3 V. Po 15–20 km jízdy je autobaterie znovu plně nabitá. Pokud není závada na elektroinstalaci, alternátoru či samotné baterii, nemusíte se bát jejího vybití.

U auta se systémem inteligentního nabíjení se alternátor zapíná většinou při brzdění motorem. Jestliže motorem nebrzdíte, pouze vyřazujete na neutrál, baterie se nenabíjí. Je tedy možné, že třeba po 200 km dlouhé jízdě bude akumulátor vybitější než na začátku jízdy.

nabíječka autobaterie, autobaterie
Vyhněte se nabíjení autobaterie nabíječkou. Stačí dodržovat následující zásady.

Zásady jízdy u starších vozů

  • Jezděte delší trasy, cca 20 km. V případě, že to není možné, proveďte jednou za čas delší jízdu.
  • Autem pravidelně jezděte.
  • Pokud výše uvedené podmínky nemůžete splnit, dobíjejte externě.

Zásady jízdy u novějších vozů

  • Využívejte brzdění motorem, nevyřazujte na neutrál.
  • Autem pravidelně jezděte.
  • Pokud výše uvedené podmínky nemůžete splnit, dobíjejte externě.

Nabíjení autobaterií – otázky a odpovědi

Vlastním elektromobil, v něm klasickou autobaterii nenajdu.

Bohužel ne. I v elektřinou poháněných vozech nalezneme klasickou 12V baterii starající se o napájení elektrického příslušenství a komfortních prvků výbavy. A co je hlavní, může se i vybít. Nerozjedete-li se se svým elektrickým vozem, nebo dokonce nereaguje na dálkové ovládání, zkuste dobít právě jeho malý 12V akumulátor.

Škoda Citigo-e iV, autobaterie
I v elektromobilu naleznete autobaterii. Pro ilustraci 12V baterie ve Škoda Citigo-e iV.

Jak dlouho se nabíjí autobaterie?

Je to velmi individuální věc. Především záleží na aktuálním stavu vybití, kdy se málo vybitá baterie nabije rychleji než ta úplně vybitá. Dále záleží na nabíječce a jejím řízení nabíjení. Obecně se dá říct, že nabíjení trvá v řádu hodin. Za pár minut ji rozhodně nenabijete. Po dokončení nabíjení je vhodné akumulátor dále nepřebíjet a nenechávat jej stále na udržovací nabíječce. Baterie může zatvrdnout a už nebude funkční.

Jak nabíjet autobaterie typu EFB?

Doporučujeme tyto typy baterií dobíjet chytřejšími nabíječkami, které buď poznají, o který druh akumulátoru se jedná, nebo se na nich dá nastavit nabíjení pro konkrétní typ. Pokud se to na nabíječce dá nastavit, nabíjejte je jako ty klasické bezúdržbové, nikoli jako typ AGM nebo gelové.

Jak poznám vybitou baterii?

To, že je autobaterie vybitá a zároveň ještě není nevratně poškozená, nemáte šanci poznat jinak než změřením napětí. Totálně vybitá autobaterie určená k recyklaci má vyboulené boky (neplatí pro typ AGM, ty mohou mít vyboulené boky z výroby) a je lehčí než nový kus.

i

V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:

Jezděte tak, abyste nemuseli dobíjet externími dobíječkami. V případech, kdy se váš styl jízdy neshoduje s algoritmy inteligentního nabíjení, dobíjejte autobaterie externě. Pomocí nabíječek násobně prodloužíte životnost svého akumulátoru, čímž jednak ušetříte své peníze za pořízení nového kusu, jednak šetříte životní prostředí.

4,9 579×
CTEK MXS 5.0
Nabíječka autobaterií 12 V - pro AGM, gelové, MF, stacionární, trakční, VRLA baterie, nabíjecí proud od 0,8 do 5 A, maximální kapacita nabíjené baterie 110 Ah, stupeň krytí IP65, ochrana proti přepólování, zkratu a jiskření, normální a udržovací nabíjení, záchrana baterie, míchání elektrolitu a mikroprocesorové řízení, ve výbavě teplotní čidlo, rozměry 3,8 × 6,1 × 16,5 cm (V׊×D), hmotnost 0,6 kg, krokosvorky v balení
1 890,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR4043
4,6 34×
COMPASS Startovací kabely 16 délka 3m TÜV/GS DIN72553 - 220A
Startovací kabely - vodiče z poměděného hliníku, průměr 4,5 mm, průřez 16 mm2, izolované svorky, délka 3 m, max. proudové zatížení 220 A, obal v balení
339,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR264
4,8 80×
CTEK MXS 5.0 Test&Charge
Nabíječka autobaterií 12 V - pro AGM, gelové, MF, stacionární, trakční, VRLA baterie, nabíjecí proud od 0,8 do 5 A, maximální kapacita nabíjené baterie 110 Ah, minimální napětí napájené baterie 12 V, stupeň krytí IP65, ochrana proti přepólování, přepětí a jiskření, normální a udržovací nabíjení, záchrana baterie, míchání elektrolitu a mikroprocesorové řízení, rozměry 3 × 6,5 × 16,8 cm (V׊×D), krokosvorky v balení
2 449,-
Skladem > 5 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR4044
4,6 27×
Güde GAB 15 A BOOST
Nabíječka autobaterií 12 V - pro AGM, gelové, zaplavené (PbWet) baterie, nabíjecí proud od 2 do 15 A, kapacita nabíjené baterie od 2 do 400 Ah, minimální napětí napájené baterie 10,5 V, ochrana proti přehřátí, přepólování a zkratu, 4 režimy, normální a udržovací nabíjení, mikroprocesorové řízení, ve výbavě displej a chladicí ventilátor, rozměry 22,2 × 14,7 × 21,8 cm (V׊×D), hmotnost 1,5 kg, délka síťového kabelu 1,8 m, délka nabíjecího kabelu 1,3 m, krokosvorky v balení
1 499,-
Skladem 4 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: GUDE010
4,4 29×
COMPASS Startovací kabely 25 délka 3,5m TÜV/GS DIN72553 - 350A
Startovací kabely - vodiče z poměděného hliníku, průměr 5,6 mm, průřez 25 mm2, izolované svorky, délka 3,5 m, max. proudové zatížení 350 A, obal v balení
589,-
Skladem > 10 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR265
4,2 76×
COMPASS Tester autobaterie a alternátoru 12V
Tester autobaterie - na svorky, analogový, vhodný pro osobní automobily, pro olověné baterie, testovací napětí od 12 do 12 V, testuje alternátor, měří startovací proud
199,-
Skladem > 10 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: AUPR158
Vytisknout
P-DC1-WEB22
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon