Kromě paliva je v autě několik dalších důležitých kapalin. Sice není nutné je doplňovat tak často, každý řidič by měl ale vědět, že v autě jsou, a že je nutné myslet na jejich dobrý stav a dostatečné množství. O jakých kapalinách je řeč? Které stačí doplňovat a které je potřeba pravidelně měnit? A co obstaráte svépomocí a na co se musí podívat mechanik? To vše si v tomto článku řekneme.
Aby motor správně fungoval, je nutné ho mazat. A to výrazně. Najdeme v něm totiž nespočet třecích ploch, které se třením neopotřebovávají jen díky tomu, že jsou chráněny olejovým filmem. Olej se ale při mazání motoru znečišťuje a tvoří se v něm karbonové úsady. Tím se zhoršují jeho mazací vlastnosti. Z toho důvodu je důležité olej pravidelně měnit, a to společně s olejovým filtrem.
Servisní interval se bude lišit podle modelu vašeho auta a oleje, který je v něm právě použit. Takovým obecným pravidlem ale je, že se olej mění po 15 000 km nebo po 1 roce – záleží, která hranice nastane dříve. Interval může být kratší, nebo naopak delší – to je častější případ. Existují totiž takzvané longlife oleje, tedy oleje s delší životností a prodlouženým servisním intervalem. Ty se zpravidla mění jednou za dva roky nebo po 30 000 km. Lze je ale použít jen v některých automobilech a aby to nebylo na úkor životnosti motoru, je třeba jezdit s autem šetrně.
Nezapomeňte pravidelně kontrolovat hladinu oleje
Olej v autě také ubývá. V některých motorech rychleji, v některých pomaleji a v jiných téměř vůbec. Je vhodné hladinu oleje pravidelně kontrolovat, ideálně každých 1 000 km. Slouží k tomu měrka, která je součástí víčka umístěného v krytu motoru. Měrku vytáhnete, očistíte starým hadrem, znovu zasunete až nadoraz a znovu vytáhnete. Potom se podíváte, kam až sahá hladina oleje. Měla by být mezi ryskami „min“ a „max“. Pokud je v blízkosti spodní rysky, nebo dokonce pod ní, je důležité olej dolít.
Olej může být od jiné značky než ten, který už v motoru je, musí mít ale stejnou viskozitu a výkonnostní třídu. Vyznat se v těchto parametrech a vybrat správný olej vám pomůže náš návod Jak na výběr motorového oleje.
Pokud patříte mezi garážové kutily, zvládnete výměnu oleje a olejového filtru i sami. Pomůže vám v tom náš návod Výměna motorového oleje – jak na to? Pokud si rozhodnete výměnou ušpinit vlastní ruce, můžete ušetřit i několik tisíc. Nicméně běžný řidič, který se v motoru příliš nevyzná, by měl raději navštívit autoservis. Za výměnu oleje a olejového filtru v něm nechá přibližně 2 500 až 3 500 Kč. Cena se odvíjí od modelu auta a hodinové sazby servisu.
Také chladicí kapalina se musí pravidelně měnit. Jejím úkolem totiž není jen chlazení motoru, ale také ochrana jeho určitých částí. Tu zajišťují aditiva, která jsou součástí každé chladící kapaliny. Některá aditiva chrání motor proti tvorbě vodního kamene, jiná například proti korozi. Řadu těchto negativních jevů by přitom způsobovala samotná chladicí kapalina, kdyby v ní aditiva nebyla. Problém je v tom, že tato aditiva se i se svými vlastnostmi z chladicí kapaliny postupně vytrácí. A bez nich se může motor snadno poškodit.
Právě z těchto důvodů je nutné chladicí kapalinu pravidelně měnit. Její chladicí ani nemrznoucí vlastnosti se během její životnosti zase tak dramaticky nemění. Stará se o ně totiž přesný mix glykolu a malého množství vody. Pokud se začne auto přehřívat, může jít o únik chladicí kapaliny nebo jiný problém. Únik bývá častá starost především u starších aut.
Rozhodnete-li se chladicí kapalinu dolít, nejlépe uděláte, když si koupíte chladicí kapalinu označenou jako „ready to use“ nebo jen „ready“. Jde o správně naředěnou směs připravenou k nalití do motoru. V některých případech sice lze dolévat pouze vodu nebo koncentrát, v takovém případě je ale zapotřebí změřit aktuální bod tuhnutí, a až na základě toho se rozhodnout, kterou ze složek dolít. Chladicí kapalina je přitom poměrně levná záležitost.
Jak dolít chladicí kapalinu?
Pro dolití chladící kapaliny musíte nejprve najít její nádrž. Ta má zpravidla kulový tvar a najdete na ní dvě rysky – „min“ a „max“. Hladina chladicí kapaliny by měla být mezi nimi. Pokud je kapaliny málo, je nutné ji dolít. Jen nechte motor vychladnout, abyste se nespálili.
Kterou kapalinu vybrat vám prozradí nádržka nebo manuál automobilu. Každý typ chladicí kapaliny má také jinou barvu, takže se můžete při výběru orientovat také podle ní. Dnes rozlišujeme typy G10 (žlutá), G11 (modrá, modrozelená či zelená), G12 (červená), G12+, G12++ a G13 (všechny mají fialovou či růžovou barvu). Barvy nelze mísit, různé typy kapalin zpravidla ano.
Výměnu chladicí kapaliny je třeba provádět jednou za tři roky u starších kapalin G11 a jednou za pět u kapalin novějších. Interval doporučený výrobcem vašeho auta byste měli najít v manuálu. Pokud tam žádný nenajdete, případně se dočtete, že není nutné kapalinu měnit, platí výše popsaný interval 3 nebo 5 let. Neoficiálně se ale někdy doporučuje zkrácení intervalu na 2–3 roky bez ohledu na typ kapaliny, autu tím neuškodíte.
Protože výměna chladicí kapaliny vyžaduje důkladné odvzdušnění, které může být někdy velmi náročné, měli byste ji přenechat mechanikům v autoservisu.
Pokud zanedbáte dvě výše popsané výměny, auto si rozbijete tak, že přestane jet. Když zanedbáte výměnu brzdové kapaliny, auto může přestat brzdit. A to jde potom o život, nebo alespoň o velmi stresující a nebezpečné chvíle. Brzdová kapalina totiž časem vodnatí, a když je zvodnatělá příliš, snadno se při brzdění uvaří – odpaří se. Potrubí tedy už není naplněno nestlačitelnou kapalinou, nýbrž stlačitelným plynem. Pedál v takovém případě změkne a brzdy přestávají reagovat, nebo reagují jen málo.
I v případě brzdové kapaliny platí, že je možné její výměnu provést svépomocí. Jak vypadá postup výměny, se dozvíte v našem článku Výměna brzdové kapaliny – raději hned než-li pozdě, i v tomto případě je ale lepší přenechat práci autoservisu. Brzdové potrubí je totiž potřeba při výměně kapaliny odvzdušnit, a to vyžaduje nejen vhodné nástroje, ale také know-how. Brzdový systém je navíc tak důležitý, že zkrátka není vhodné riskovat nedokonalosti způsobené nedostatkem zkušeností.
Typický interval pro výměnu brzdové jsou dva roky, ale jako vždy se může lišit podle vašeho konkrétního vozu. Navíc jde o poměrně levný úkon, který vás v servisu zpravidla přijde na méně než 1 000 Kč včetně materiálu. Samotná brzdová kapalina přitom stojí 250 – 400 Kč. Někdy je ale potřeba brzdovou kapalinu také dolít, a to pokud zjistíte, že je jí málo. K náhlému úbytku by dojít nemělo, ten bývá spíše znamením poruchy. Společně s opotřebením brzd se ale hladina v nádržce mírně snižuje. Pokud klesne pod rysku „min“, je na čase kapalinu dolít.
Je však potřeba vybrat správný typ – poznáte ho podle označení DOT doplněného o číslo, které najdete jak na nádržce brzdové kapaliny, tak na kanystru správného produktu. Na Alze si správný typ brzdové kapaliny vyberete snadno.
V autě najdeme ještě další oleje. Po motorovém oleji je v důležitosti další na řadě olej v převodovce, a neměli byste zapomínat ani na existenci hydraulického oleje v posilovači řízení.
Olej v převodovce je nutné měnit i přesto, že výrobci někdy uvádějí, že má stejnou životnost jako auto. Taková doporučení totiž počítají s krátkou životností auta. Pokud ale chcete s autem bez problémů najet 200–300 tisíc kilometrů, nebo i více, je důležité olej pravidelně měnit. Výměny by měly probíhat jednou za 50–100 tisíc km podle toho, jak moc auto zatěžujete. Jezdíte-li běžně těžce naložení, nebo dokonce s přívěsem, je nutné měnit olej častěji než kdybyste většinou jezdili jen nalehko, tedy například sami do práce.
Oleje do manuálních převodovek jsou podobné těm motorovým. Plní podobnou mazací funkci a také používají stejné specifikace viskozity SAE (např. 80W-90). U některých aut lze dokonce do převodovky nalít olej určený pro mazání motoru. Nicméně vždy je nutné použít specifikaci, kterou udává manuál vozidla. Pokud v něm žádnou specifikaci nenajdete, proberte ji s vaším automechanikem, výměnu byste stejně měli nechat na něm. Na vás je jen hlídání jejího intervalu.
Cena výměny oleje v manuální převodovce je podobná jako cena výměny oleje v motoru. Vyjde vás tedy na 2 000 – 3 500 Kč v závislosti na množství oleje v převodovce a hodinové sazbě vašeho autoservisu.
S postojem výrobců k životností oleje v automatických převodovkách je to podobné jako v případě převodovek manuálních. Podle výrobců je olej doživotní. Ti přitom ale počítají s výrazně kratší životností, než jakou si představuje majitel vozidla. V automatické převodovce je tedy opravdu nutné olej měnit, a to pravidelně. Běžně se udává, že s první výměnou můžete počkat do 120 tisíc kilometrů, potom ale interval zkrátit na 60 tisíc. Touto péčí lze prodloužit životnost automatické převodovky klidně na 400 až 500 tisíc kilometrů (samozřejmě v závislosti na modelu auta).
Samozřejmě i výměnu oleje v automatu by měl provádět autoservis a oproti manuálu se celkem prodraží. Začíná asi na 7 000 Kč, u některých aut se ale může vyšplhat klidně na více než dvojnásobek. Kromě práce a oleje na doplnění je totiž potřeba zaplatit také hydraulický filtr, aditiva a extra olej na proplach, kterého může být 12 nebo klidně 25 litrů.
Pokud má vaše auto hydraulický nebo (spíše) elektrohydraulický posilovač řízení, máte o další kapalinu k výměně navíc. Majitelé aut s elektromechanickým posilovačem ji řešit nemusí, olej v posilovači totiž nemají. Ačkoliv vám manuál auta interval výměny oleje v posilovači řízení zpravidla neprozradí, výměna oleje by měla „správně“ proběhnout každých 50 až 100 tisíc kilometrů nebo jednou za dva roky.
Existují ale řidiči, kteří ujeli s autem bez této výměny i dvojnásobek a nemají žádné problémy. Pokud se chcete vydat touto cestou, můžete se začít setkávat se sníženou účinností posilovače či se zvuky, jako je kvílení nebo praskání. V takovém případě vás proplach servořízení a výměna oleje z problémů dostane, znamená to ale, že jste výměnu v minulosti zanedbávali. Nejlepší je konzultovat stav oleje v servisu. Výměna vás přijde na 3 000 Kč (orientačně).
Mezi kapaliny do auta, které je nutné pravidelně doplňovat, patří samozřejmě také kapalina do ostřikovačů. Udržování její optimální hladiny je však výhradně na vás, je totiž neuvěřitelně jednoduché. Že vám kapalina dochází, poznáte podle kontrolky na palubní desce. Když se rozsvítí, ještě by mělo v nádržce zbývat dostatečné množství kapaliny na dojetí, je ale nejvyšší čas ji dolít – ideálně co nejdříve, aby ostřikovače nepřestaly fungovat. Směsi do ostřikovačů máme dvojí – zimní a letní.
Primárním úkolem zimních kapalin je nezmrznout, dále by ale měly pomoci s odstraněním námrazy z oken a čištěním skla od „zimních“ nečistot, tedy například od soli. Kvalitní kapaliny jsou založeny na bázi ethanolu (přírodní líh), který má narozdíl od alternativních látek (zpravidla aceton či methanol) nižší bod tání (mrznutí) a je šetrnější pro gumová těsnění nebo lak automobilu.
Letní kapaliny nemusí být nemrznoucí, měly by mít ale lepší čisticí vlastnosti, aby pomohly ze skla odstranit i silnější nečistoty, jako je například zaschlý hmyz nebo pyl. Je pravda, že v praxi je účinnost různá a někdy se zkrátka bez očištění skla hadrem neobejdete. Kvalitnější kapalina toho ale pochopitelně odstraní více.
Pokud vás zajímá, jak dopřát autu tu nejlepší péči, přečtěte si náš článek Jak umýt auto.
Od jara do podzimu byste měli mít v autě letní kapalinu, s prvními mrazy ale nastává čas lít tu zimní, a to až do doby, než se oteplí. Pokud jezdíte autem jen občas, je lepší nedoplňovat kapalinu až po okraj. Vyhnete se tím situaci, kdy v autě stále ještě zbývají dva litry letní směsi, i když je už potřeba lít tu zimní. Pro sváteční nebo víkendové řidiče je lepší vozit kapalinu v menší nádobě v kufru a dolévat ji postupně.
Kapaliny se prodávají jako hotové směsi, nebo jako koncentráty, které je nutné naředit vodou, ideálně demineralizovanou / destilovanou vodou. U letních koncentrátů je poměr ředění jasně uveden, u těch zimních najdeme většinou tabulku, která uvádí poměr pro různé body tání (tuhnutí/mrznutí). Můžete si tedy vybrat, jestli chcete, aby byla směs nemrznoucí do -10 °C nebo -30 °C.
V důsledku emisní normy Euro 6 používá řada moderních dieselových motorů tzv. AdBlue ke snižování emisí oxidů dusíku. Z uživatelského ani finančního hlediska se nejedná o žádnou katastrofu. Hrdlo nádrže na močovinu (AdBlue) najdete hned vedle hrdla nádrže na naftu, i když u starších aut může být ještě v kufru. AdBlue můžete doplnit buď z pistole u speciálního stojanu na čerpací stanici, nebo z kanystru. Cena za litr se v roce 2022 pohybuje zhruba od 20 Kč po 60 Kč za litr. Zlevňuje a zdražuje podobně jako palivo.
Spotřeba AdBlue činí zhruba 5 % spotřeby paliva. Může to být více i měné v závislosti na konkrítním autu. Pokud jezdíte za 6 litrů nafty na 100 km, při ceně 30 Kč za litr AdBlue a výše uvedené spotřebě vás močovina přijde asi na 10 Kč za každých 100 km. Tak jak se liší spotřeba AdBlue a velikost nádrže auta, liší se i interval dolévání. U některých aut je nutné močovinu dolévat každé 4 000 km, u jiných je to výrazně více. Každopádně na nízkou hladinu vás upozorní palubní počítač ve vašem autě. Doplnění ale nepodceňujte, pokud AdBlue dojde, auto vás sice nechá dojet, už ale znovu nenastartujete. Přesný objem nádrže najdete v manuálu auta.
Většinu kapalin v autě vyměníte svépomocí jen obtížně, nebo je sami nevyměníte vůbec. I tak je ale důležité, abyste na ně pamatovali a pravidelně o výměnu žádali servis. Pokud si nejste jisti, zda je výměna dané kapaliny nutná, můžete v servisu zkonzultovat její aktuální stav.