Mnoho majitelů starších automobilů se potýká s problémem zažloutlých světlometů. Takové opotřebení je způsobeno povětrnostními vlivy nebo například kartáči automatických myček. Poradíme vám, jak vzhled světel auta vylepšit svépomocí.
Kromě toho, že zažloutlé plochy světlometů nevypadají hezky na pohled, také negativně ovlivňují parametry světelného kuželu, a reflektory tak osvětlují vozovku a její okolí s menší intenzitou. To má za následek snížení bezpečnosti. Zatemnělé světlomety jsou u starších vozů jedním z nejčastějších nedostatků při kontrolách na STK.
Stačí přitom trocha péče a lampy mohou vypadat jako nové. Nejedná se o práci složitou ani zdlouhavou, stačí trocha základní zručnosti a zhruba 2 hodiny času, po nichž čelní plochy reflektorů znatelně "prokouknou". Kromě prodloužení životnosti přispěje renovace ke zvýšení bezpečnosti provozu a může rovněž zvýšit hodnotu vozu v případě jeho prodeje. K tomuto účelu jsou prodávány speciální lešticí sady obnovující vzhled a zvyšující svítivost světlometů.
Ještě než se pustíte do broušení a leštění, důkladně omyjte plochy v okolí světlometu (vodou s autošamponem) a zamaskujte je páskou. Brusné a lešticí pasty totiž obsahují hrubé částice, jež by mohly při sjetí brousicí nebo lešticí hlavy poškodit lak karosérie. Proto doporučujeme páskou nešetřit a aplikovat ji ideálně v několika vrstvách, lépe tak zabrání proniknutí kotouče na lak. A pokud se páska při broušení odtrhne, je lépe práci přerušit a nalepit další vrstvu. Pamatujte také na to, že je nutné vždy pracovat ve stínu a s povrchem, který je chladný na dotek.
Při broušení a leštění je optimální využít vrtačku s regulací otáček, do které upnete unašeč se suchým zipem. Na něj pak postupně, od nejhrubšího po nejjemnější, připevníte brusné kotouče a s nimi přejedete po celé ploše plastového krytu. Brousit a leštit můžete i ručně, také s použitím kotoučů z CAREX Sady na renovaci a leštění plastů. Kotoučem pohybujte vždy s mírným tlakem a rovnoběžnými pohyby ve svislém a pak ve vodorovném směru, nebo naopak.
Nejhrubším kotoučem s označením P320 se provádí suché broušení, které odstraní nefunkční, zoxidovanou UV vrstvu. Tento první krok je pro obnovení průhlednosti světlometu nejdůležitější a je třeba ho provést pečlivě. Protože se brusná plocha zanáší a zapéká obroušeným materiálem, použijete při práci dva až tři kotoučky na jeden světlomet. Obroušenou plochu průběžně otírejte suchou mikrovláknovou utěrkou. Výsledkem procesu by měl být stejnoměrný mléčný vzhled světla, bez plošek původního UV filtru nebo rýh po odletujících kamíncích.
V dalších krocích hrubě obroušený povrch světlometu opracujte jemnějšími brusivy, zrnitosti od P600 po P2000. Mezi jednotlivými fázemi vždy povrch světlometu umyjte vodou a vysušte. Lepší je využít dva kotouče – první k základnímu jemnému broušení, druhý k doleštění. Broušení s mírným přítlakem by mělo probíhat cca 60 sekund a opět je třeba dát pozor na zapékání vybroušené hmoty do brusného kotouče. Opracovanou plochu průběžně otírejte suchou utěrkou.
Po přebroušení nejjemnější zrnitostí následuje leštění brusnou pastou, speciálně určenou pro čiré plasty. Tento poslední krok perfektně zahladí povrch světlometu a dodá mu lesk. Po finálním setření zbytků pasty utěrkou z mikrovlákna bude plastová plocha krásně čistá a čirá.