Kapacita baterie u elektromobilů je klíčovým ukazatelem, který určuje, kolik elektrické energie může baterie elektromobilu uchovat. Tato kapacita se obvykle udává v kilowatthodinách (kWh).
Elektromobil | Kapacita baterie | Dojezd | Rok |
---|---|---|---|
Volkswagen ID.5 Pro | 77 kWh | 455 km | 2023 |
Nissan Leaf | 39 kWh | 235 km | 2022 |
BMW i4 M50 | 80,7 kWh | 450 km | 2021 |
Tesla Model S Plaid | 95 kWh | 560 km | 2022 |
Škoda Enyaq 85 | 77 kWh | 455 km | 2023 |
Tesla Model Y Long Range Dual Motor | 75 kWh | 435 km | 2022 |
Tesla Model 3 | 57,5 kWh | 420 km | 2023 |
BMW iX xDrive40 | 71 kWh | 360 km | 2021 |
Zdroj: ev-database.org, výše najdete Reálný dojezd a Použitelnou kapacitu baterie.
Životnost baterie v elektromobilech se může výrazně lišit v závislosti na několika faktorech, ale obecně se pohybuje v rozmezí mezi 8 až 20 lety. Baterie elektromobilů jsou obvykle navrženy tak, aby vydržely přibližně 1000 až 2000 cyklů nabíjení a vybíjení, což závisí na typu a kvalitě baterie. Životnost baterie mohou ovlivnit napříkald níže uvedené faktory:
Časté rychlé nabíjení, udržování baterie na vysoké úrovni nabití (např. 100 %) nebo na velmi nízké úrovni (blízko 0 %) může zkrátit životnost baterie. Optimální je udržovat baterii většinou mezi 20 % a 80 % nabití.
Extrémní teploty, ať už velký chlad nebo horko, mohou mít negativní dopad na životnost baterie. Vozidla jsou sice vybavena systémy pro správu teploty baterií, ale dlouhodobé vystavení extrémním podmínkám může vést k urychlenému opotřebení.
Rychlé nabíjení může být pro baterii náročnější než standardní nabíjení. Časté používání rychlonabíjecích stanic může vést k rychlejšímu poklesu kapacity baterie.
Moderní elektromobily jsou vybaveny pokročilými systémy správy baterií (BMS), které pomáhají optimalizovat výkon a prodlužovat životnost baterie, například kontrolou teploty a napětí.
Po uplynutí její životnosti může baterie stále fungovat, ale s nižší kapacitou a dojezdem. Staré baterie lze recyklovat nebo použít v stacionárních energetických úložištích. Vývoj v oblasti baterií a recyklačních technologií neustále pokračuje, což by mělo vést ke zlepšení životnosti, udržitelnosti a celkového dopadu baterií elektromobilů na životní prostředí.
Obrázky v článku vygenerovány s pomocí Midjourney, autor: Václav Závada.