V životě motoristy může nastat spousta situací, kdy je třeba autobaterii odpojit. Vůbec nezáleží na tom, jestli se zrovna chystáte svůj vůz dlouhodobě odstavit, potřebujete autobaterii nabít doma, nebo ji rovnou vyměnit za nový kus. Proto jsme pro vás připravili návod, jak postupovat při odpojení a zapojení autobaterie, aniž byste způsobili jakékoli škody. Věřte, není to vůbec těžká práce a zvládnete ji i vy!
Akumulátor se o výměnu hlásí hned několika způsoby. Ve starších vozech při studeném startu točí startér motorem líně s charakteristickým utrápeným zvukem. U novějších vozů jsou průvodními problémy nefunkčnost systému stop-start, nefunkčnost některých prvků komfortní výbavy a dlouhá doba, než motor naskočí.
Než se vrhnete na odpojení autobaterie, zjistěte si, kde ji máte ve svém voze umístěnou. Není totiž standardem, že se akumulátor nachází pod přední kapotou. U některých modelů se může nacházet pro lepší rozložení hmotnosti v zadní části auta v kufru.
Klasická rada, že si máte před výměnou poznamenat sériové číslo rádia nebo navigace, je lichá. Pokud bylo rádio do vozu sériově nainstalováno při výrobě, řídicí jednotky jsou spolu propojené a kódy si pamatují. Žádná sériová čísla si tedy zapisovat nemusíte.
Před demontáží autobaterie si připravte nářadí a pomůcky, abyste měli vše po ruce a zvládli práci rychleji dokončit. Měly by vám k tomu stačit běžné klíče nebo ořechy (na autobaterii často klíč č. 10) a pracovní rukavice. Pokud akumulátor rovnou vyměňujete, předpokládáme, že jste si koupili ten správný typ s orientací pólů vhodných pro vaše auto.
Hned po prvním startu po výměně autobaterie se vám může stát, že na vás budou splašeně blikat kontrolky a palubní počítač vás zahrne množstvím chyb. Je to normální věc. Protože se z autobaterie stále odebírá určitý proud pro uchování uložených informací v jednotlivých jednotkách, jejím odpojením se některá tato data ztratila. Znamená to, že se informační systémy vozu budou muset znovu nastavit. Některé části se nastaví samy, jiné zvládnete nastavit vy (čas, datum, ...) a v ostatních případech pomůže jen servis.
Návštěva servisu je nutná hlavně pro auta se systémem inteligentního dobíjení akumulátoru, u kterých se musí řídicí jednotka dozvědět, že se do auta dostala nová autobaterie. Problém je v tom, že auto dobíjí starou autobaterii nižším napětím než tu novou. Pokud tuto kalibraci v servisu neprovedete, auto si stále myslí, že je v něm stará baterie a nenabíjí ji dostatečně. Tímto dochází k výrazné degradaci a místo zhruba 5 let autobaterie vydrží jen 2 roky.
Doporučujeme výměnu autobaterie provést rovnou v servisu, kde vám autodiagnostikou nastaví výchozí hodnoty pro řídicí jednotky i nutnou registraci nové baterie.
i
V AlzaMagazínu pro vás máme i další články:
V tomto článku jste se dozvěděli, jak správně odpojit a zapojit autobaterii. Také jsme si řekli, jak se projevuje slábnoucí akumulátor a kdy je vhodné jej vyměnit. Nezapomněli jsme ani na rady, co udělat po výměně baterie. Pokud vám v článku chyběla nějaká informace, napište nám o tom.