Nadpis článku nepřehání. Koncepce a výroba BMW i3 se totiž zcela vymykají měřítkům obyčejných vozů. Specifikům elektrického pohonu v rušných městských ulicích podřídili vývojáři z automobilky BMW u tohoto vozu zkrátka vše. S dojezdem na úrovni 300 kilometrů vás tento elektromobil jen tak na holičkách nenechá. Jak dlouho se BMW i3 nabíjí, jaká bude jeho cena a jak si stojí vůči konkurenci?
Pokud vás unavují nepřehledné ceníky, BMW i3 vám udělá radost. Výrobce totiž nabízí jen dvě varianty – čistě elektrické BMW i3 94 Ah BEV a hybridní BMW i3 94 Ah REX, kde elektromotor doplňuje zážehový dvouválec, který však slouží pouze k dobíjení baterie. V naší nabídce pak naleznete oba modely, a to rovnou ve verzi s bohatou příplatkovou výbavou. Cena se dle konkrétní specifikace výbavy pohybuje okolo 1 milionu korun.
Nejprve se však podíváme na základní výbavu vozu, ve které namátkou nechybí automatické volání v případě nouze BMW E-Call, výkonnější napájení, zadní parkovací asistent, dálkové ovládání vybraných funkcí mobilem nebo deaktivace airbagu spolujezdce. A co ona slíbená příplatková výbava?
Elektromobil BMW i3 nabízí celkem tři základní jízdní režimy – Comfort, Eco Pro a Eco Pro Plus. Nicméně je nutno dodat, že extrémně záleží na všech podmínkách: počtu pasažérů, profilu trasy, síle větru, počtu rozjetí a zabrzdění, a především na tom, "jak moc na to šlapete". Akcelerace si vybírá na dojezdu zdaleka největší daň – často jí však nelze odolat.
Ohledně dojezdu BMW i3 nelze opomenout ani druhou variantu tohoto auta, která obsahuje "prodlužovač dojezdu", konkrétně se jedná o model BMW i3 REX. Výhoda spočívá v integrovaném dvouválcovém motoru o objemu 647 cm3, s výkonem 27 kW, který přidává k dojezdu dalších 120 až 150 kilometrů. V principu funguje motor jako dodatečný generátor elektrické energie a na samotný provoz BMW i3 nestačí.
Jistě vás zajímá, jaké máme zkušenosti s nabíjením BMW i3. Protože většina řidičů najede soukromým vozem přibližně 50 kilometrů denně, na dobití do dalšího pracovního dne si v klidu vystačíte i s běžnou domácí 230V zásuvkou. Ta dokáže nabít zcela prázdnou baterii na 80 % za relativně dlouhých 8 hodin. Zpravidla však budete nabíjet akumulátor částečně plný, takže celý průběh nabíjení se zkrátí například na půlku.
Pokud si nemůžete dovolit čekat více hodin, bude lepší použít výkonnější nabíjecí stojany. U veřejných nabíjecích stanic se stejnosměrným proudem je energie s konstantním napětím natlačena do baterií už během 39 minut. Není-li k dispozici takto vybavená stanice, můžete nabít své BMW i3 u stanice se střídavým proudem, kde baterii nabijete za méně než tři hodiny. Obě hodnoty platí pro nabití akumulátorů na 80 %.
Rychlé a snadné nabíjení maximální rychlostí vám zajistí speciální dobíjecí stanice, kterou lze zakoupit jako příslušenství přímo u BMW.
Vůz BMW i3 byl od samotného počátku navržen jako elektromobil. Designéři tak mohli popustit uzdu své fantazii a navrhnout zcela odlišná vzhledová, ale hlavně technická řešení. Jedná se o spoustu zajímavých detailů, díky nimž BWM i3 převyšuje řadu konkurenčních elektromobilů, u kterých musel výrobce vycházet z již sériově vyráběného automobilu.
Prostor pro posádku je totiž navržen ve snaze minimalizovat váhu elektrovozidla. Výrobce sáhl po lehkém karbonu, a navíc téměř nepoužil šrouby, a to nejen v interiéru, ale také při spojení s hliníkovým podvozkem. V samotném podvozku se zároveň ukrývají veškeré systémy včetně akumulátorů, klimatizace i hnacího ústrojí. Díky nízko položenému těžišti tak má BMW i3 skvělou jízdní dynamiku.
Pokud jste doposud neřídili elektromobil, tak je poměrně náročné si představit, k čemu dojde po prvním sešlápnutím plynového pedálu. BMW i3 totiž vystřelí díky 125kW elektromotoru vpřed jako raketa, tedy pokud před sebou budete mít dost prostoru. Ke zrychlení z 0 na 100 km/h totiž BMW i3 stačí pouhých 7,3 sekundy, což je jen o malinko více než u nové sportovní Octavie RS. Na městské rodinné auto docela dobrý výkon, nemyslíte?
Na použitém elektromotoru je ovšem zajímavá jedna podstatná skutečnost. Tou není nic jiného, než že maximální točivý moment je k dispozici už od nulových otáček až do 4 800 otáček za minutu, kdy agregát dosáhne maxima výkonu 125 kW. Posléze síla elektromotoru klesá už jen pozvolna. Při maximálních konstrukčních 8 000 otáčkách za minutu pak elektromotor disponuje přibližným výkonem na úrovni 105 kW.
Přijde vám řízení obyčejného auta složité? Hrát si pořád se spojkou a neustále řadit? V BMW i3 budete těchto zbytečností ušetřeni. K ovládání auta vám stačí v podstatě jen plynový pedál. Jak je to možné? Jakmile totiž dáte nohu z plynu, elektromotor auto přirozeně brzdí. BMW během dlouhodobých testů v praxi ověřilo, že až 75 % brzdných manévrů vyřešíte pouhým sundáním nohy z plynu. Myslíme si, že tuto vlastnost ocení možná ještě větší procento žen za volantem.
Elektromobily mají před sebou zářnou budoucnost. V podstatě se čeká jen na výraznější zlevnění. Možná s tím pomůže i stát, protože v řadě evropských zemí lze na pořízení elektromobilu čerpat dotace v řádech statisíců Kč. První vlaštovkou, a možná spíše reklamou pro elektrická BMW, je spolupráce s Policií ČR. Ta si zatím pořídila 11 kusů BMW i3 na zkušební provoz, po jehož vyhodnocení je možné očekávat výrazné rozšíření této flotily.
Policie ČR se však ohlíží i po sportovních elektromobilech. Jasným důkazem je testování žihadla BMW i8, které disponuje fantastickým zrychlením z klidu na 100 km/h za 4,4 sekundy. Vynikající sportovní parametry, možná až nečekaně silná akcelerace a zejména náhlé zdravotní problémy řidiče však stály za nešťastnou a médii hojně propíranou nehodou testovacího BMW i8. Policie ČR však ve spolupráci s dealerem značky zajistila prakticky okamžitou náhradu a již nyní se můžete s policejním BMW i8 na silnicích opět setkat.
Jak si elektromobil BMW i3 vedl v očích odborné veřejnosti? Anglický TopGear.com ve své recenzi uvádí, že BMW i3 představuje průlom v rámci městských elektromobilů. Hned v úvodu pak konstatuje, že konkurenční Nissan Leaf působí vedle BMW staromódně. Vůz obdržel nadprůměrné hodnocení 9 bodů z 10 možných.
Další anglický server Autocar.co.uk hodnotí BMW i3 čtveřicí hvězdiček z pěti. Na elektroautu vyzdvihují především atraktivní design, vyzývavý interiér a celkově velký krok vpřed v rámci elektromobilů dostupných široké veřejnosti.
Opět čtyři hvězdičky získává BMW i3 od odborníků z Autoexpress.co.uk. Těm se trošku nepozdává cena ve srovnání s konkurencí, přesto konstatují, že se jedná o veskrze praktické auto určené do městského provozu. Redakce se v recenzi také zamýšlí nad možnými problémy s budoucím prodejem ojetého BMW i3. Po třech letech provozu lze údajně očekávat, že za ojeté BMW i3 obdržíte pouze 30 % prodejní ceny, což je skutečně málo. Jedná se však o poměrně ojedinělý názor a pohled na současné bazarové ceny BMW i3 takto zásadní propad hodnoty vozu nenaznačují, a to i zásluhou 8leté záruky, kterou BMW na baterie poskytuje.
Z laického pohledu je u elektromobilů největší problém s nabíjením. Zatím neexistuje tak snadné řešení, jakým je benzínová pumpa, kde natankování plné nádrže a zaplacení zvládnete za 5 minut. Blýská se však na lepší časy. Síť dobíjecích stanic se rychlým tempem rozšiřuje, ještě během roku 2017 se jejich počet rozroste na více než 300. V zahraničí je pak situace v počtu dobíjecích míst ještě lepší.
A jak probíhá placení? Poměrně snadno, protože u některých stanic je nabíjení zcela zdarma. U dobíjecích stanic skupiny ČEZ pak můžete zcela neomezeně nabíjet za poplatek 450 Kč měsíčně. I to je však stále velmi dobrá cena, protože za benzín nebo naftu utratí průměrný řidič řádově mnohem více.
Přemýšlíte, zdali je někde ve vašem blízkém okolí dobíjecí stanice pro vaše budoucí BMW i3, případně jiný elektromobil? Podívejte se na přehlednou interaktivní mapu dobíjecích stanic v ČR, která je pravidelně aktualizována.
Na trhu elektromobilů je rozhodně z čeho vybírat. Zatímco BMW i3 exceluje v těsných ulicích měst, Tesla se vyžívá na dálnicích, kde plně oceníte její výkon. Překážkou pro mnohé bude samozřejmě cena. I takový Nissan Leaf startuje na hranici 800 000 Kč. Oproti klasické české Octavii je to skutečně hodně. Na druhou stranu, pokud vyšší cenu a teprve se budující síť dobíjecích stanic překousnete, při volbě libovolného z níže uvedených vozů se můžete těšit na skvělé jízdní parametry, minimálními provozní náklady a nulové emise.
Elektromobil | BMW i3 | VW e-Golf | Nissan Leaf | Tesla Model S 75D |
---|---|---|---|---|
Maximální dojezd | 300 km | 300 km | 250 km | 490 km |
Rychlonabíjení (80%) | 30 minut | 45 minut | 30 minut | 70 minut |
Klasické nabíjení (100%) | 14 hodin | 17 hodin | 13 hodin | 8 hodin |
Kapacita baterie | 33 kWh | 36 kWh | 30 kWh | 75 kWh |
Výkon | 125 kW | 100 kW | 80 kW | 386 kW |
Hmotnost | 1 320 kg | 1 510 kg | 1 505 kg | 2 108 kg |
Točivý moment | 250 Nm | 290 Nm | 224 Nm | 498 Nm |
Spotřeba (na 100 km) | 12,6 kWh | 12,7 kWh | 15 kWh | 19,13 kWh |
Maximální rychlost | 150 km/h | 150 km/h | 144 km/h | 250 km/h |
Objem zavazadlového prostoru | 260 l | 341 l | 370 l | 894 l |
Orientační cena | – | 959 000 Kč | 790 000 Kč | 2 999 999 Kč |
Je to tak. Právě teď měníme dějiny a startujeme revoluční způsob prodeje automobilů výhradně přes internet. Některé modely budeme mít určitě vystavené v showroomu Alza.cz v Praze – Holešovicích. Aktuálně zde narazíte na některou Teslu. Ostatně poměrně nedávno jsme vám podrobně představili Teslu Model S 75D a také rodinné SUV Tesla Model X 100D. Na showroomu pak bude jistě k vidění i naše novinka v podobě BMW i3. Tak se přijďte podívat!
I když je cena elektromobilu BMW i3 například v porovnání s Teslou Model X mnohem nižší, mohla by vás zaujmout nabídka operativního leasingu. Jasnou výhodou je nulová počáteční investice, komplexní pojištění v rámci měsíčního paušálu i veškeré servisní zásahy zcela zdarma. Operativní leasing má však i omezení. Tím hlavním je roční nájezd, který by se měl pohybovat na úrovni 10 000 km. Měsíční paušál při délce trvání operativního leasingu 48 měsíců vychází na 11 999 Kč bez DPH u BMW i3 se základní výbavou.
Nemáte v Praze kde zaparkovat a každý den díky tomu trávíte ve stresu? S elektromobilem BMW i3 hravě vyzrajete i na placené parkovací zóny v Praze. Stačí svůj elektromobil zaregistrovat a uhradit roční poplatek 100 Kč. Navíc oproti běžným řidičům mají majitelé elektromobilů jedno velmi podstatné privilegium. Totiž nárok na povolení k parkování, i když nemají v Praze trvalý pobyt nebo sídlo firmy. Podobných výhod se jistě dočkají majitelé elektromobilů i v dalších městech.