Chorvatsko, nejoblíbenější dovolenková destinace mezi českými turisty, nabízí úchvatné výhledy, příjemné koupání i příznivé ceny. Především je ale dopravně dostupné. Na Makarskou, jedno z nejvzdálenějších chorvatských letovisek, se autem z Prahy dostanete za necelých 12 hodin. Vše, co potřebujete o cestě autem do Chorvatska v roce 2022 vědět, najdete v tomto článku. Včetně nejlepších placených i neplacených tras, cen mýtného a benzínu, potřebných dokladů nebo dopravních předpisů.
Podmínky cestování Chorvatsko zcela rozvolnilo 1. května 2022. Od tohoto data není nutné při vstupu do země ukazovat žádné potvrzení o covidové bezinfekčnosti. Znamená to, že vám opět stačí pouze běžné doklady, stejně jako před začátkem koronavirové krize. O dokladech potřebných pro vstup do Chorvatska se více dočtete v jedné z následujících kapitol.
V Chorvatsku aktuálně neplatí ani žádná další koronavirová omezení.
Podmínky pro cestu do Chorvatska přes klasické tranzitní země jsou v současné době stejné jako pro vstup do Chorvatska. To znamená, že není nutné nijak prokazovat očkování či negativní test na COVID-19 (aktualizováno 10. 9. 2022).
Naše cesta autem do Chorvatska začíná variantou přes Rakousko a Slovinsko. Pokud vyrážíte z většiny míst v České republice, povede vaše cesta do Chorvatska přes Mikulov (E461) nebo Hatě (E59). Obě silnice se v Rakousku časem mění v dálnice a protínají se ve Vídni.
Ve Vídni se při cestě do Chorvatska kolonám prakticky nevyhnete, a to hlavně na výjezdu směr Štýrský Hradec (Německy Graz). Kolony jsou zde běžné nejen o prázdninách. Cesta do Chorvatska pokračuje po rakouské dálnici A2 směrem na Klagenfurt/Villach. Tou se celkem plynule dostanete až ke Štýrskému Hradci, za kterým odbočíte na dálnici A9 ke slovinským hranicím. Rakouskou dálnicí A9 projedete za chvíli a poté se ocitnete ve Slovinsku.
Slovinskem se dá cesta do Chorvatska projet rychle po dálnicích A1 a A4. Zde vás ovšem čekají nemalé výdaje: na relativně krátký úsek od rakouských hranic podél Mariboru a Ptuje potřebujete dálniční známku, jež stojí 15 € (v přepočtu cca 380 Kč). Ta navíc platí pouze týden, takže pokud jedete autem do Chorvatska klasicky na dva víkendy, budete ji na zpáteční cestě muset koupit pravděpodobně znovu. Kvůli pár desítkám minut jízdy tak zaplatíte nemalé peníze.
Pokud jste v minulých letech nechtěli platit za slovinskou dálniční známku, mohli jste zpoplatněný úsek celkem snadno objet. Nyní je vše jinak. Na hranicích mezi oběma zeměmi je otevřeno jen několik mezinárodních hraničních přechodů a ty malé jsou bez výjimky uzavřené. Pokud byste se přece jen chtěli dálnici vyhnout, čeká vás nemalá zajížďka a stojí za zvážení, zda je nutné tyto patálie absolvovat. Další překážkou je dokončená dálnice A4 u chorvatských hranic, která je v tomto úseku součástí E59, takže stará oblíbená objízdná trasa již není možná, i kdyby se otevřely všechny přechody.
Při najetí na chorvatskou dálnici musíte projet mýtnou branou. Ceny dálnic bývají v létě o 10 % vyšší než po zbytek roku, léto 2022 je ale výjimkou a ceny mýtného zůstávají bez navýšení.
Celkově vás cesta ze Švaljkovce na Makarskou, oblíbený to cíl českých turistů, vyjde v přepočtu na necelý tisíc korun. Pokud jedete po dálnici A2 už z Macelju, je to o něco dražší. Jestliže budete pokračovat úplně na jih k Dubrovniku a pojedete po dálnici až na úplný konec dálnice A1, je to přibližně o sto korun dražší.
Po dálnici A2 dorazíte k Záhřebu, kde na křižovatce Lučko plynule přejedete na dálnici A1 (poté, co byl navýšen počet pruhů před mýtnou bránou Lučko, zde kolony nebývají tak dlouhé jako v minulosti) a pak už vám zbývá 433 kilometrů k exitu 28, Šestanovace, odkud už je to na Makarskou pár minut jízdy.
Můžete ale pokračovat k exitům 29, Zagvozd (odtud se na Makarskou dostanete přes Tunel Sveti Ilija), nebo exit 30, Ravča. Výběr exitu záleží na tom, kde konkrétně na Makarské budete pobývat.
Cesta do Chorvatska autem by měla být plynulá: Chorvaté se tradičně snaží, aby v červenci a srpnu byly jejich silnice maximálně sjízdné, a tak na toto období žádné rekonstrukce neplánují. Z Lučka k Makarské byste se optimálně měli dostat za méně než pět hodin.
Pokud cestujete Chorvatskem až do Dubrovniku, protáhnete si jízdu o dalších 133 kilometrů, převážnou část po pobřežních serpentinách Jadranské magistrály (silnice číslo 8). Zdržení můžete čekat na hraničním přechodu s Bosnou a Hercegovinou, kde pohraničníci při cestě do Chorvatska kontrolují každé auto. V sezóně by se celníci ale neměli pouštět do důkladných prohlídek, a proto by zdržení na hranicích nemělo být dlouhé.
Pokud cestujete do Chorvatska autem nízkonákladově nebo si i cestu samotnou chcete více užít, můžete se vyhnout chorvatské dálnici. Hned po příjezdu do země, za přechodem Macelj, vede s dálnicí A2 souběžná bezplatná komunikace s číslem 1, po níž se dostanete až do Záhřebu. Pokud jste překročili slovinsko-chorvatskou hranici na menším přechodu a cestujete přes silnici číslo 35, pojedete do Švaljkovce, kde již na silnici číslo 1 narazíte.
Pokud budete odmítat i sebekratší cestu po dálnici, zavítáte přímo do srdce hlavního města Záhřebu. V centru však počítejte se zdržením, i zde jsou zácpy na denním pořádku. Můžete si zde dát pauzu a trochu se po městě porozhlédnout, nebo můžete městem projet rovnou: v obou případech se při výjezdu z města držte styčného bodu v podobě záhřebské Arény, odkud již vede přímá cesta z města.
Před dálnicí A1 odbočte na Lučko, ovšem ne na exit nebo odpočívadlo, ale do záhřebské čtvrti Lučko. Zde opět začíná silnice číslo 1, která vede souběžně s dálnicí A1.
Cesta do Chorvatska autem lze realizovat i mimo dálnice. Můžete například zkusit cestu po Jadranské magistrále, nebo můžete jet přes Knin přímo ke Splitu.
Po 55 kilometrech od Záhřebu dorazíte do Karlovacu, kde si můžete dát pauzu a porozhlédnout se po městě: najdete zde například spoustu jizev po válce v Jugoslávii.
Za Karlovacem silnice číslo 1 již vede více nezávisle na dálnici A1. Po necelých 80 kilometrech dorazíte k Plitvickým jezerům, která vzhledem ke krásné a zachovalé přírodě rozhodně stojí za návštěvu, přestože vstupné není nejlevnější. Za dospělého zaplatíte cca 1 000 korun a za dítě starší sedmi let 400 korun. Mladší děti mají vstup zdarma.
Po kratší cestě dorazíte do Korenice, kde můžete vybrat jednu ze dvou bezplatných variant: buď budete po silnici číslo 1 pokračovat přes Knin přímo do Splitu, nebo odbočíte na silnici číslo 25 a přes Gospić dorazíte do Karlobagu, kde se napojíte na legendární Jadranskou magistrálu.
Druhá varianta má výhodu, že se opět můžete podívat na pěkná místa, například do hezkých přímořských měst Zadar, Šibenik nebo Split (do těchto měst ale není problém se dostat ani z dálnice A1). Všechny zmíněné chorvatské komunikace by rovněž měly být přes léto plně funkční.
Jelikož cesta autem do Chorvatska přes Rakousko a Slovinsko má vedle výhod i své mouchy, zkouší každoročně čím dál více českých řidičů cestu přes Maďarsko. Pro Jihočechy bydlící nedaleko rakouských hranic tato varianta cesty do Chorvatska asi nemá moc smysl, ale pro zbytek republiky má své kouzlo v podobě nepřetížených maďarských silnic, za běžných okolností možnosti dobrého a levného stravování přímo u silnice a obvykle také příznivých cen benzínu. Navíc při cestě do Chorvatska autem překvapivě není tato trasa o moc delší než rakousko-slovinská klasika – asi jen o 50 kilometrů, což je při tak dlouhé cestě skoro nic.
Cesta do Chorvatska autem začíná na hraničním přechodu Břeclav/Brodské a po slovenské dálnici D2 pokračuje do Bratislavy (Zlíňané a Ostraváci mohou jet do Bratislavy přes Trenčín, ale navzdory kratší vzdálenosti je to paradoxně časově náročnější varianta).
Slovenská dálniční známka stojí 10 € na deset dnů a je elektronická: podobně jako v ČR dostanete jen účtenku a vaše registrační značka bude zanesena do kontrolního systému. Pokud je vám líto cca 260 korun, můžete Slovenskem projet i přes silnice 1. třídy.
Vítejte v Maďarsku. Od Bratislavy přijíždíte po dálnici M15, či po silnici 150 – pokud jste šetřili na slovenské dálniční známce. V obou případech byste za chvíli měli dojet na dálnici M1. Nezapomeňte si koupit známku: stojí a platí stejně jako na Slovensku, tedy v přepočtu asi 250 Kč na deset dnů, což se vyplatí, jelikož v Maďarsku můžete cestou do Chorvatska projet 194 kilometrů po dálnici, což už je slušná vzdálenost.
Chorvatsko – cestování autobusem vám může ušetřit tisíce
Pokud chcete opravdu hodně ušetřit, zvažte, zda nevyměnit auto za autobus (nebo vlak). Akční ceny za jednu cestu z Prahy na Makarskou začínají kolem 1 100 Kč, a za 1 500 Kč už není problém sehnat lístky ani při standardních cenách. Cesta autobusem sice není tak pohodlná a bude trvat asi o 6–10 hodin déle, pokud ale cestujete jen ve dvou, můžete za celou dovolenou ušetřit klidně 5 000 Kč. Cestování s malými dětmi je samozřejmě něco docela jiného. Bez auta si celou dovolenou významně zkomplikujete a zase tolik neušetříte.
Pokud cestujete hromadnou dopravou, je důležité vybrat správné zavazadlo. Přečtěte si, jak na to.
Na dálnici M1 pokračujte směr Budapešť. Po necelých 45 minutách cesty dorazíte na exit 129, kde přejedete na dálnici číslo M85 a pokračujte až na její konec u města Szombathely.
Pokud byste nechtěli ani v Maďarsku platit za známku, tak kousek od slovenských hranic u obce Mosonmagyarvár nenajíždějte na dálnici M1, ale vydejte se po silnici B6. Po dvou hodinách jízdy dorazíte do města Szombathely, kde končí již zmíněná dálnice M86.
Cesta do Chorvatska autem může vést přes Maďarsko, což je díky nově prodloužené maďarské dálnici také dobrá varianta.
Další kus cesty do Chorvatska přes Maďarsko je pro platiče i neplatiče známek již společná: po silnici B7 pokračujte do Kámu, kde přejedete doprava na silnici číslo 8 směr Štýrský Hradec, a po pouhých deseti minutách jízdy, u obce Vasvár, opět změníte silnici: tentokrát odbočíte vlevo a po silnici číslo 74 vyrazíte k Nagykanizse.
Těsně před Nagykanizsou po sto kilometrech jízdy narazíte na dálnici M7, po níž se do dvaceti minut ocitnete na chorvatské hranici. Po jejím překonání pokračujte na cestě do chorvatského vnitrozemí po dálnici A4 směr Záhřeb. Po hodině cesty dorazíte k mýtné bráně Lučko – no a dál už to znáte z popisu rakousko-slovinské varianty.
Pokud nemůžete v Maďarsku na dálnici kvůli chybějící známce, budete muset projet Nagakanizsou, kde odbočíte doprava na silnici číslo 7 a taktéž vyrazíte autem po cestě do Chorvatska.
Další velmi zajímavou možností, jak projet Maďarskem, je cesta přes Budapešť. Tato trasa je sice o 130 km delší, ale po celou dobu jízdy Maďarskem neopustíte dálnici. Od Slovenska pojedete po dálnici M1, u hlavního města zahnete na exitu 15 na obchvat M0 a hned poté se vydáte po dálnici M7 směrem na Székesfehérvár. Po této dálnici dojedete až k chorvatským hranicím, kde se M7 mění v A4. Výhodou této trasy je možnost zastavení u jezera Balaton, které je vyhledávaným cílem turistů v Maďarsku.
Jestliže máte v plánu i v Chorvatsku bojkotovat mýtné, tak zbystřete: ihned po celní kontrole totiž najedete na dálnici A4, a pokud nechcete být v Chorvatsku přivítáni mýtnou branou, musíte z dálnice sjet ihned na prvním exitu (1, Goričan), kde začíná silnice číslo 3, směr Záhřeb. Cestou se můžete zastavit v turisticky zajímavém Varaždínu, kterým budete projíždět.
Dvojí ceny paliv v Maďarsku
V Maďarsku se ceny paliv dlouhodobě držely pod evropským průměrem. Letos se ale nenechte zmást, na tamějších čerpacích stanicích platí dvojí ceny – jedny pro auta s maďarskou registrační značkou a jiné pro cizince. Zatímco místní platí za litr benzínu cca 30 Kč, Čech aktuálně zaplatí asi 42 Kč, tedy podobně jako v ČR.
Řidiči z Plzeňska a Českých Budějovic, ale i z Prahy či Karlovarského nebo Ústeckého kraje mohou jet autem do Chorvatska ještě po třetí trase: ta vede přes hraniční přechod Dolní Dvořiště (E55) do Lince, odkud se dá pokračovat po dálnici A1 směr Salzburg. U obce Sattledt zahnete na dálnici A9 směr Maribor a pak krásným prostředím Alp pokračujete až ke Štýrskému Hradci, kde se napojíte na rakousko-slovinskou variantu. Ale pozor, na dálnici A9 musíte dvakrát platit mýtné nad rámec běžného dálničního poplatku, a navíc je na drtivé části této dálnice kvůli hluku povolena maximální rychlost 100 km/h. Za průjezd Bosruckým tunelem je to 6 €, cena za Gleinalmský tunel činí dokonce 10 €.
Průjezd Alpami je také dobrá varianta, kudy cestovat do Chorvatska autem.
Alternativou této trasy může být cesta z České republiky po D5 přes Rozvadov, respektive po D6 přes Cheb a napojení na německou dálnici A93 směr Regensburg. Z Regensburgu pak můžete pokračovat buď směrem na rakouský Linec po dálnici A3, nebo na Salzburg po A8 a dále jet podle popisu výše. Pohodlná cesta po německých dálnicích je sice o 250 kilometrů delší, ale zpravidla bezstarostná.
Na závěr si popíšeme ještě jednu cestu do Chorvatska autem, která nekončí v Dalmácii, ani u Dubrovniku, ale v Istrii. Ta vychází z chorvatské dálnice A1 a jejího exitu číslo 6, Bosiljevo II, což je za Záhřebem. To znamená, že při cestě do Istrie můžete použít všechny tři výše uvedené varianty.
Za zmíněným exitem Bosiljevo II začíná chorvatská dálnice A6, na kterou sjedete. Po hodině jízdy dorazíte do Rijeky, krásného města, které nezapře svůj italský původ. Pokud se zde nechcete zdržovat, tak můžete přejet na dálnici A8, jež vede do úplného středu Istrie, ale také můžete využít pobřežní komunikaci číslo 66 do Puly. Prostředkem Istrie ještě vede dálnice A9, propojující Pulu se slovinskou hranicí nedaleko Koperu.
Když vaše cesta do Chorvatska nevede na jih, ale na sever. Autem můžete jet po dálnici i po silnici 1. třídy.
Pokud nechcete při cestě Chorvatskem platit mýto, tak pro vás začíná cesta již v Karlovacu, odkud po silnici číslo 3 dojedete do Rijeky – no a odtud se po běžných silnicích již dostanete v rámci Istrie kamkoliv.
Kolik stojí cesta do Chorvatska celkem?
Pokud vyrážíte z Prahy a míříte na Makarskou, čeká vás cesta dlouhá asi 1 100 km. Při průměrné spotřebě 7 litrů na 100 km spálíte asi 75–80 litrů paliva, což vás v závislosti na cenách a typu paliva přijde na 2 800 až 3 400 Kč za jednu cestu. Aktuálně (září 2022) nemá velký smysl spekulovat s cenami paliv a místem, kde natankujete, napříč všemi zeměmi jsou totiž ceny velmi podobné. Na palivech něco málo ušetříte ve Slovinsku a Chorvatsku, naopak se zkuste vyhnout tankování v Rakousku.
Na každou cestu je potřeba počítat s mýtným v Chorvatsku, které stojí asi 160 Kč / 100 km. Cesta od hranic na Makarskou tak bude asi za 1 000 Kč. Tam a zpět tedy za 2 000 Kč.
Při cestě přes Slovensko a Maďarsko zaplatíte za dálniční známky celkem asi 500 Kč, výhodou je, že je-li vaše dovolená maximálně 10denní, stačí známku v obou zemích zaplatit jen jednou. Budeme-li tedy počítat s částkou 3 200 Kč jako s náklady na palivo na jednu cestu a k tomu se všemi dálničními poplatky, bude vás doprava za celou dovolenou stát asi 8 900 Kč.
V Rakousku vás přijde dálniční známka asi na 240 Kč, ve Slovinsku na 380 Kč – tu navíc budete muset platit dvakrát, je totiž jen týdenní. Cesta ze západní části ČR přes Dolní Dvořiště se pak ještě prodraží o průjezd dvěma tunely (celkem cca 400 Kč). S útratou 3 200 Kč za palivo na jednu cestu dojedete na Makarskou a zpět do ČR asi za 10 200 Kč.
Ještě před samotnou cestou do Chorvatska je důležité vše naplánovat a pořádně se připravit.
Důležité je cestu načasovat. Zároveň musíte vzít v potaz všeobecně známý fakt, že v Chorvatsku se většina turnusů střídá o sobotách.
Úplně nejhorší, co můžete udělat, je vyrazit na cestu do Chorvatska autem v pátek odpoledne. V takovém případě vás čeká na silnicích doslova peklo, zvlášť pokud pojedete po české dálnici D1. Ale ani v Rakousku či Slovinsku to není o moc lepší, jelikož na tamějších dálnicích přibydou i turisté z Německa, Rakouska či Holandska, kterých autem do Chorvatska cestuje také hodně.
Hustá doprava při cestě do Chorvatska samozřejmě rovněž panuje v sobotu přes den, což je v letní sezóně pro cestování v Chorvatsku nejhorší možný okamžik vůbec. Pokud máte v práci tu možnost, vezměte si dovolenou například od úterý do úterý (či od středy do středy), vyhnete se tak nejhorším termínům na cestu, k čemuž například nabádá i Chorvatské turistické sdružení. A když už se cestě do Chorvatska autem v pátek či sobotu přes den z jakéhokoliv důvodu nevyhnete, jeďte alespoň přes Maďarsko.
Sobotní cestování přes Rakousko a Slovinsko ale nabízí alespoň jedno pozitivum: při cestě do Chorvatska můžete bez skrupulí využít hraniční přechod v Macelju, protože sobota je jediný den, kdy tato celnice není zahalená kamiony.
Ideální čas na cestu do Chorvatska je noc, kdy je sice na silnicích stále relativně dost rekreantů, ale místní obyvatelé jednotlivých států spí: v takových chvílích je doprava nejplynulejší. Můžete vyrazit třeba v devět, deset večer a na jih Chorvatska dorazíte po ránu, kdy dopravní špička teprve začíná. Tato možnost je vhodná i pro rodiče s malými dětmi, jelikož potomci při cestě spí a nerozptylují tak řidiče.
Pro zpáteční cestu platí stejné principy jako pro cestu do Chorvatska.
V Chorvatsku se cenové hladiny pohonných hmot pohybují aktuálně v podobných výších jako v ČR. Za litr benzínu Eurosuper 95 zaplatíte v průměru 10,6 kuny, což je v přepočtu asi 35 korun, Eurosuper 100 stojí v průměru 12,5 kun, aktuálně tedy necelých 41 Kč. Podobně je na tom nafta: Eurodiesel se pohybuje okolo 13 kun (43 Kč). Současné ceny benzínu můžete sledovat na chorvatských stránkách Cijene goriva.
Cestování do Chorvatska přes Maďarsko má obvykle výhodu v cenách pohonných hmot, které jsou tradičně mírně nižší než na alternativních trasách. Současná situace je však jiná a na maďarských čerpacích stanicích platí dvojí ceny pro místní a pro cizince. To znamená, že tam aktuálně zaplatíte velmi podobnou cenu jako kdekoliv za hranicemi.
Za účelem šetření můžete zkusit známé vychytávky: třeba načerpat levný benzín do kanystrů a doplňovat palivo na odpočívadlech. Další možnost, jak ušetřit, se dříve nabízela v blízkosti bosenských hranic, aktuálně jsou ale ceny paliv v Bosně a Hercegovině podobné jako v Chorvatsku.
(aktualizováno 10. 9. 2022)
Chorvatsko je členem Evropské unie, ale zároveň ještě není součástí schengenského prostoru. I tak vám do něj ale bude umožněn vstup na občanský průkaz (pas není třeba), což platí i pro děti. Nicméně každé dítě musí mít vlastní cestovní doklad – pokud mu ještě nebylo 15, je třeba mu občanský průkaz či pas nechat vyrobit. Je-li mu více než 15, stačí dohlédnout, aby si občanku nezapomnělo. Od roku 2012 již nemohou děti cestovat na cestovní doklad rodičů.
Jako rekreanty by vás také mohlo zajímat, jak funguje volání v Chorvatsku po zrušení roamingu v EU. I to je jednoduché: ceny za volání a esemesky jsou takové, jaké máte v Čechách nasmlouvány ve svém tarifu. Telefon v Chorvatsku zkrátka můžete používat stejně jako doma. Jen pozor. Pokud voláte v Chorvatsku z českého čísla na chorvatské, platíte poplatek jako za mezinárodní hovor.
Základní dopravní předpisy jsou si ve většině evropských zemí velmi podobné, nicméně existují rozdíly, které vás mohou zastihnout nepřipravené, což se může podepsat na stavu vaší peněženky. Pokuty totiž často bývají vysoké, a i když nejsou, za příjemné je označit rozhodně nelze. Na jaké rozdíly v silničních pravidlech tedy můžeme při cestě do Chorvatska narazit?
V Rakousku, přes které míří většina českých turistů, jsou předpisy podobné těm našim. Ovšem některé pokuty se pohybují v astronomických částkách, proto si dejte pozor na dodržování pravidel silničního provozu. Rakušané velmi dbají na bezpečnost i ekologii a přestupky, které výrazným způsobem ohrožují bezpečnost či životní prostředí, jsou přísně trestány.
K nejčastějším řidičským neduhům patří překračování maximální povolené rychlosti. V Rakousku jsou pro osobní vozy a motocykly povoleny tyto nejvyšší rychlosti:
Značná část turistů se pohybuje po dálnicích. Zde můžete zejména v Alpách narazit na proměnnou dopravní značku omezující rychlost na 80 nebo 100 km/h, u které je označení IG-L. V tomto případě se jedná o ekologickou zónu, kde je maximální rychlost snížena z důvodu nižších emisí. Případné překročení rychlosti je zde pokutováno částkami pohybujícími se v až tisícovkách eur.
Další možné vysoké pokuty hrozí za nebezpečné předjíždění, jízdu na červenou nebo za používání pneumatik s hloubkou dezénu pod 1,6 mm. Rovněž nezapomeňte svítit i během dne.
Další zemí, které se většina motoristů nevyhne, je Slovinsko. O tamních dálničních známkách jsme již psali v kapitole výše.
Stanovené maximální rychlosti pro osobní vozidla a motocykly jsou v této zemi stejné jako v Česku, tedy 50/90/130 km/h. Překročením povolených rychlostí se vaše peněženka sice neztenčí tolik jako v Rakousku, ale rozpočet na dovolenou pokuta rozhodně naruší. Navíc je zbytečné spěchat a riskovat tak další potíže vyplývající z porušování bezpečnosti.
Ostatní dopravní předpisy jsou v podstatě stejné jako v Česku, výjimkou je tolerování 0,5 promile alkoholu v krvi. Povinné je denní svícení a za porušení předpisů se považuje i vjíždění do křižovatky na oranžovou/žlutou.
Za předpokladu, že znáte české dopravní předpisy, nemusíte se u našich východních sousedů obávat. Slováci navíc tolerují jedno desetistupňové pivo, což odpovídá 0,2 promile.
Ani v Maďarsku na vás žádné velké překvapení nečeká. Maximální rychlosti jsou stejné jako v české kotlině, denní svícení je povinné, a tak by vás průjezdem touto zemí nemuselo nic překvapit.
Obyvatelé západní části republiky někdy volí průjezd Bavorskem. Zdejší dálnice jsou opravdu rychlé a zřejmě pojedete pouze po nich. Většina úseků zde není rychlostně omezena. Pokud byste se dostali mimo dálnici, v obci musíte jet maximálně 50 km/h a mimo obec 100 km/h. Další změnou oproti tuzemským předpisům je, že v Německu není nutné denní svícení.
V německy mluvících zemích jsou tresty za porušení dopravních předpisů vysoké, proto zbytečně neriskujte zkaženou dovolenou v podobě tučné pokuty.
Konečně jsme u cílové země, ve které je už většina řidičů značně unavena. Spěch se ale nevyplácí, proto dodržujte maximální rychlosti, které jsou zde stejné jako v Česku, s výjimkou rychlostní silnice, kde smíte jet pouze 100 km/h. Pro řidiče mladší 24 let ale platí mimo obec maximální rychlost 80 km/h, na rychlostní silnici 90 km/h a na dálnici 120 km/h.
Denní svícení je povinné jako u nás, navíc je však nutné mít i náhradní sadu žárovek, tak si ji na cestu přibalte.
Články o cestě do zahraničí vám přinášíme už několik let. Až se budete příští rok opět chystat na dovolenou, nezapomeňte se sem vrátit, najdete zde aktualizované informace pro léto 2023.