Všechny dárky jako na dlani Bridgestone

Dakar 18 (RECENZE) – Beznaděj v písečné bouři

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Český fanoušek má k Dakaru, jednomu z nejnáročnějších motoristických závodů světa, vřelý vztah. Vždyť v něm řádí naše tatrovky, které soupeří s ruskými kamiony v nelidských podmínkách. Proto se možná velká část místního hráčstva těší na digitální simulaci Dakar 18, v níž mohou zprostředkovaně prožít horké chvilky v pozici řidiče jednoho z pěti typů strojů. Nadějně vypadajícím závodům napříč Jižní Amerikou jsme se samozřejmě podívali na zoubek a naše dojmy naleznete níže v rámci recenze pro systém PS4 Pro.


• Žánr: Závodní simulátor • Multiplayer: Ano (online, local) • Vývojář: Bigmoon Entertainment • Vydavatel: Deep Silver • Platformy a Datum vydání: PCPS4 a Xbox One (25. září 2018) • Homepage: www.dakarthegame.com • Čeština: Ne


Obsah recenze Dakar 18 (PS4 Pro)

  1. Dakar 18 mapuje cestu z Peru přes Bolívii do Argentiny
  2. Licence není všechno
  3. Dakar 18 pro hráče se smyslem pro humor
  4. Proč nezůstal Dakar 18 ještě chvíli v dílně?
  5. Jekyll a Hyde motorismu
  6. Recenze Dakar 18: závěrečné hodnocení
  7. HW nároky pro Dakar 18 PC

Dakar 18 mapuje cestu z Peru přes Bolívii do Argentiny

• Recenze: 26. 9. 2018 • Autor: Jakub Němec

Rallye Dakar měla pro většinu příznivců motoristického sportu exotickou příchuť. Tradiční řádění motorek, aut, bugin a náklaďáků se sice muselo v roce 2009 kvůli nestálé politické situaci stěhovat ze saharské pouště na jihoamerický kontinent, kde jej zaštítila Amaury Sports Organisation, ale neztratila kvůli tomu nic ze své náročnosti. Tvůrci u Bigmoon Entertainment se rozhodli, že atmosféru prašných cest plných výmolů a dalších nástrah přenesou k vám domů prostřednictvím titulu Dakar 18. Inu, část plánu se jim povedla, během závodění se opravdu budete o svůj stroj bát, ale s atmosférou je to bohužel dost na štíru.

Dakar 18; screenshot: motorka

V rámci jízdy na motorce můžete zažít adrenalinové chvilky při dlouhých skocích. Musíte se však obejít bez navigátora a sledovat veškeré poznámky během řízení.

Autorům se ovšem nedá vyčíst, že by se málo věnovali reáliím. V Dakar 18 se tak můžete těšit na nejzajímavější úseky z trasy Lima – Cordóba, takže se virtuálně podíváte do Peru, Bolívie a Argentiny, a to na obrovské ploše 12 000 km² vymodelované krajiny, v níž není žádný problém se ztratit. Naštěstí máte po ruce závodnického průvodce během celé rallye, takže po poctivém naučení symbolů a při dodržování pokynů navigátora (pokud nejedete na motorce nebo čtyřkolce) se doražení do cíle stane dosažitelnou metou.

Licence není všechno

Mezi nejvíce protežované informace křičící z každého traileru patří důraz na zisk oficiálních licencí. Pro některé fanoušky bude mít zcela jistě své kouzlo usednout za volant v kůži Sebastiena Loeba či Carlose Sainze v osobních automobilech, Martina Kolomého v náklaďáku a dalších hvězd z řad motorkářů, bugynářů či řidičů čtyřkolek. Jejich monoposty jsou detailně zpracovány do poslední reklamy (i když zírání na nápis zadního traktu tatrovky „Zero Mileage Lubricant“ se brzy zají), což můžete sami vysledovat v doprovodných obrázcích.

Dakar 18; gameplay: začátek Dakar 18; gameplay: tatra Dakar 18; gameplay: kabina

Obrázek 1: Nástup na začátku etapy vás vtáhne do atmosféry, která je ovšem brzy zničena řadami chyb. Obrázek 2: Nastoupit do české tatrovky má pro našince zvláštní kouzlo. Obrázek 3: Při pohledu do kabiny se vám v Dakar 18 moc dobře řídit nebude. Naštěstí máte k dispozici ještě pětici dalších úhlů kamery včetně vrtulníkových záběrů.

Co ovšem Bigmoon Entertainment nahrabalo na licenci, to chybí v realitě jízdního modelu. Všechny stroje stejného typu mají téměř totožné vlastnosti, což je podle mě u simulace docela problém. Z toho osobní vozy a čtyřkolky jsou na gamepadu (volant bohužel nebyl během recenzování k dispozici) téměř neřiditelné. Všeobecně to chce hodně cviku, abyste byli schopni na pohyblivém podloží udržet směr. Pro nováčky bude nejlepší usednout do kabiny trucku, který svou vahou a nižší dostupnou rychlostí naučí každého dobrodruha základům řízení v poušti. Osvědčily se také buginy, jež snesou i větší počet nárazů. Jestli se nebojíte vyrazit do terénu bez spolujezdce, tak motorky poskytnou komfort volného pohybu a úžasných skoků přes písečné převisy.

Dakar 18 pro hráče se smyslem pro humor

Ať už zvolíte kteroukoliv třídu benzín požírajících strojů, objevíte během několika chvil řadu podivností, které pocit skutečnosti spolehlivě pohřbí pod nánosy písku. Titul, jenž si zakládá na realismu, vám totiž několikrát vmete facku do tváře. Vznášející se podvozky, kola ztracená ve skále nebo praporky podél cesty, jež zastaví několikatunový povoz, jsou jen začátkem utrpení. Mnohem větším překvapením budou levitující soupeři přenášející se vzduchem podél kopců či jejich neuvěřitelná teleportační schopnost, jež je dokáže během několika vteřin přemístit o několik minut dopředu náhodou přímo před váš vůz. 

Dakar 18; gameplay: viselec Dakar 18; gameplay: split Dakar 18; gameplay: zapadly

Obrázek 1: Pověsit se na délku na svodidla? V Dakar 18 žádný problém. Obrázek 2: Při neopatrné jízdě ve skalních soutěskách se ven již nedostanete. Například protože se vám zaboří kolo do skály. Obrázek 3: Zapadlý kamion se dá vyprostit s pomocí jiného týmu, ale žádný mi nepomohl ani jednou. Většinou postačí delší čas narážet postavou řidiče do vozu. Stojí vás to méně času než penalizace.

Výše jmenované připomínky jsou častým trápením méně kvalitních závodních her, ale Dakar 18 umí vykouzlit i humorné momenty. Představte si, že projíždíte přes několik dun, na jednu s ostrým hřebenem najedete kolmo (začátečnická chyba, vím) a na jejím vrcholu se zaseknete. Vylezete z vozu s tím, že odhážete překážející písek, chcete se chopit lopaty a ona je kde? Nikde. Možná se pletu, osobně jsem písčité duny uprostřed pouště ještě neměl tu čest překonávat pěšky, natož náklaďákem, ale silně pochybuju, že kamion vyprostíte tím, že budete proti vozu sprintovat s řidičem. A víte co? To je přesně ten způsob, jak se v Dakar 18 ze šlamastky dostat.

Jak vedle takových situací vypadá chvályhodná snaha autorů o realismus, kdy vás nechají opravovat každý díl vozidla přímo v terénu za jednotky drahocenného času nebo pomáhat závodníkům v nouzi, které můžete použitím vlečného lana vytáhnout z bahna? Nelžeme si do kapsy, k smíchu. Rozháranost Dakar 18 se totiž projevuje na každém kilometru prašné cesty. Narazíte do skály po desetimetrovém volném pádu? Žádný problém, to se dá rozjezdit, prostě vypružit v kolenou. Ale najet na ostrý kámen schovaný v křoví po hodinu a půl dlouhé misi tři kilometry před cílem? Totálka, konec závodu, o dojezdu do bivaku si můžete nechat zdát.

Dakar 18; screenshot: skoky

Ovládaní rallye vozidel vás občas donutí sáhnout si na dno psychických sil.

Proč nezůstal Dakar 18 ještě chvíli v dílně?

Přes všechny načančané trailery jsem začínal tušit menší průšvih ve chvíli, kdy se vydání posunulo pouze o pár dní na 25. září. Něco podobného jsme totiž zažili už s Tennis World Tour. Naštěstí Dakar 18 na tom není tak špatně jako tenisová simulace, ale pár měsíců dalšího vývoje by zcela jistě přišly titulu k duhu. Asi nejtragičtější je vykreslování objektů doskakujících maximálně dvacet metrů před čumákem vozidla. U keřů vám to může připadat spíše směšné, ale co když se tak vynoří třímetrová skála a vy si to frčíte slušnou stodvacítkou? Nebo když se vám s podobnou frekvencí obnovuje stěží viditelná cesta v mlžných horách Peru? Hratelnost to citelně poznamená a často se přistihnete, že jedete krokem.

Dakar 18 – CGI (trailer)

Trailer působí neuvěřitelně dynamickým dojmem. Toulání po písečných dunách ovšem tak akční není.

V kombinaci s podivným kolizním modelem, o němž jsem psal výše, dostanete opravdu nevyzpytatelný mix, jenž vás bude napínat do posledního metru před koncem etapy. Přes všechna jezdecká úskalí jsem ovšem nejvíce trpěl kvůli svému spolucestujícímu. Jeho hysterické výlevy při sebemenším ťuknutí (zatímco okolním vzduchem suverénně létají ruské Kamazy) začnou lézt na nervy už po deseti minutách, ale vypnout je nechcete, protože vám hlásí (některé) překážky na trati a chvíle, kdy musíte zahnout mimo trať. A zde se objevuje další problém. Občas se váš navigátor prostě splete a pak na vás huláká, že se musíte vrátit ke kontrolnímu bodu, aby vás v zápětí po usilovném brždění navigoval dál jako by se nechumelilo.

Dakar 18; gameplay: nic Dakar 18; gameplay: kontrast Dakar 18; gameplay: poškození

Obrázek 1: Pouštní části dakarské rallye by se často daly charakterizovat jako „Kde nic, tu nic.“ Obrázek 2: Kontrast mezi detailně zpracovaným modelem vozu a stavbami podél trasy v Dakar 18 přímo bije do očí. Obrázek 3: Model poškození jednotlivých částí stroje se autorům docela povedl.

Nelichotivou stať zakončím neuvěřitelnou umělou inteligencí soupeřů. Zapomeňme na skutečnost, že jsou vás schopni doslova projet, zaměřme se spíše třeba na jejich neschopnost objet telefonní sloup. Náraz, zacouvat a s túrováním to do něj napálit znovu. Nevyšlo, tak znovu, povolit přece musí. Nedej bože, když se do cesty postaví chatrč! V těchto chvilkách míří uvěřitelnost zážitku v Dakar 18 k bodu mrazu. Nepomůže tomu ani absence více druhů vozidel najednou – řídíte kamion, tak potkáte pouze náklaďáky, po motorkách nebo jiných vozidlech ani památka.

Jekyll a Hyde motorismu

Musím přiznat, že Dakar 18 mě zklamal na celé čáře, hlavně kvůli nevyužitému potenciálu. Pokud se totiž smíříte s podivnostmi v jízdním a kolizním modelu, tak během putování pouštěmi, keři posetými planinami a horskými průsmyky zažijete kouzelné momenty. První horská etapa a úzká skalnatá cesta zůstanou nezapomenuty díky malebné krajině s bystřinou v popředí majestátných And.

Dakar 18; gameplay: hory Dakar 18; gameplay: deštivo Dakar 18; gameplay: prach

Obrázek 1: Příjezd do horských průsmyků je po rozpálených písečných dunách příjemnou změnou. Obrázek 2: Deštivé počasí na peruánských planinách zhoršuje viditelnost na minimum. Obrázek 3: Pokud narazíte v Dakar 18 na soupeře, můžete ho nakrmit zvířeným prachem.

Hořkost na jazyku ovšem ihned následuje, protože jsem vjel do vesnice tvořené několika otřesnými chatrčemi, jež určitě nereflektují míru chudoby místního obyvatelstva. Ošklivé kůlny, jedna jako druhá, odráží spíš bídnou práci na některých texturách a částech tratí, které se prostě dokolečka opakují a to opravdu naštve. Stejně tak můžete obdivovat efekty počasí, zaprášenost a zabahněnost obrazovky, abyste následně pozorovali, že stopy aut v písku mizí doslova před očima. To se nedá bohužel říct o problikávání obrazu, s nímž se budete setkávat až do konce poslední etapy.

Autoři z Bigmoon Entertainment zaslouží pochvalu také za mimoetapovou náplň svého titulu. Absolvované trasy lze prokřižovat skrz naskrz během hledání ukrytých pokladů na motorce, což simuluje volnou jízdu využívající obrovskou plochu jihoamerické krajiny. Pro mě se stala největším lákadlem přítomnost split screenu, jenž dvěma podobně nadšeným fanouškům motorismu umožní podniknout celý závod v tandemu. Nebo se vykašlat na pokyny a vyřádit se skákáním na dunách, než roztřískáte svůj stroj na padrť.

Dakar 18; screenshot: cover

Dakar 18 sliboval grafické orgie v lákavém prostředí jihoamerického závodu. Nakonec se zastavil ani ne v půli cesty.

Dakar 18 není vyloženě špatnou hrou, takže pokud odpustíte titulu hromadu chyb, tak se u něj zřejmě budete docela dobře bavit a můžeme jej tak zařadit mezi lepší průměr. K simulátoru má ovšem daleko. Osobně bych jej označil spíše za pokus o realismus s arkádovými prvky. Největším nešvarem je totiž nepředvídatelný kolizní a jízdní model, jenž spolu s grafickou nedokonalostí kazí jakýkoliv zážitek realismu. Možná se o opravu většiny chyb postarají patche, ale prozatím bych dílo Bigmoon Entertainment doporučil jen opravdovým nadšencům, kteří se nebojí výzev a technických nedokonalostí. Vydat takto nedotažené dílo ve stejném období s Forza Horizon 4 není zkrátka moudré rozhodnutí.

Tato recenze byla napsaná pro verzi PS4 Pro.

Recenze Dakar 18: závěrečné hodnocení

Hodnocení 57 % Alza.cz
Hlavní parametry: Hratelnost
65 %
Audiovizuální zpracování
55 %
Znovuhratelnost
70 %
Dakar 18; recenze

Klady

  • Atmosféra Dakaru (vysílení po dojetí devadesátiminutové etapy je dost citelné)
  • Oficiální licence závodníků a jejich strojů (Tatra a Komolý!)
  • Práce s reáliemi závodu (závodnický průvodce)
  • Trojice obtížností
  • Některé kouty Jižní Ameriky jsou kouzelné
  • Split screen
  • Volná jízda na motorce

Zápory

  • Podivný jízdní model některých kategorií
  • Nepředvídatelné odhadování kolize a poškození vozu
  • Doskakování objektů před vozidlem
  • Hloupá umělá inteligence a čachrování s časy závodníků
  • Opakující se grafické vzorce v krajině a v texturách
  • Děsivé modely staveb
  • Problikávání obrazu
  • Otravný a občas zmatený navigátor
  • Vypadávající zvuk a celkově fádní ozvučení aut
  • Velké množství glitchů a bugů
Jakub Němec

Jakub Němec

Hraní počítačových a deskových her patří k mému životnímu stylu už více než dvacet let, protože mě baví prozkoumávat nápadité příběhy a světy, které můžu sám ovlivnit, případně si rád zablbnu ve sportovních a závodních titulech. O svých dojmech z návštěv těchto fantaskních míst neomezených možností píšu s různě dlouhými přestávkami přes třináct let, z toho poslední tři roky pro Alza Magazín.

Alza Magazín

Jsme Alza Magazín

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

HW nároky pro Dakar 18 PC

Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 7 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-2400S 2.5GHz / AMD FX-6100 Intel Core i5-4690K 3.5GHz / AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 660 / Radeon HD 7870 NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 4 GB 8 GB
HDD 40 GB 40 GB

S jakým herním PC na Dakar 18?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox Lite GTX1050

Minimální požadavky:

Alza GameBox Lite GTX1050

Alza GameBox GTX1060

Doporučené požadavky:

Alza GameBox GTX1060

Alza GameBox GTX1080Ti

Pro náročné:

Alza GameBox GTX1080Ti

i Mohlo by vás zajímat

Dakar 18 vyšlo 25. září 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. O novinkách vás budeme informovat.

0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB19
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi