Ano, je to tady, české prase alias Čezeta je zpět. Tentokrát v limitované edici k šedesátému výročí prvního skútru Čezeta. Nová elektrická Čezeta Typ 506 vychází z více než šedesát let starého designu, který vznikl pod rukama Jaroslava Františka Kocha, talentovaného inženýra a na svoji dobu velmi šikovného konstruktéra letadel i motocyklů. Navíc je zrovna Čezeta Typ 506 registrována na Ministerstvu dopravy jako první elektromobil sériově vyráběný v České republice.
Dovolte nám pouze krátký výlet do daleké historie. Značka Čezeta vznikla již někdy okolo roku 1949 a během pár let se podařilo postavit legendární stroj Čezeta Typ 501, který vyjel z bran továrny v roce 1957. Vylepšený Typ 502 se dostal na trh v roce 1960 a pak už to šlo rychle. Odhaduje se, že po celém světě jezdilo více než 115 000 skútrů, přičemž řada z nich funguje ve skvělém stavu dodnes.
Stvořitel Čezety Typ 502 J. F. Koch měl sen o vyprodukování dokonalého skútru, což jej v jeho práci pohánělo. A právě typem 502 je nejvíce Čezeta Typ 506 inspirována. Jak v designu, tak v propojení současných technologií s odkazem minulosti. Její odkaz pozvedl z bláta Angličan Neil Eamonn Smith, který založil novodobou dpolečnost Čezeta Motors s.r.o. Díky němu máme Prase zpět.
Stylový a vylepšený design i přezdívka „Prase“ zůstaly, ovšem ve staronovém kabátku je zasazen moderní a současný trend – elektromotor. Elektromobilita je dnes hodně zásadním pojmem auto-moto průmyslu, skloňuje se kvůli ekologii a vlivu zplodin na životní prostředí neustále. A tak je Čezeta Typ 506 elektrickou motorkou.
Původní dvoudobý jednoválec o objemu 175 m3 byl nahrazen efektivním 11kW elektromotorem. Ten vyvine rychlost až 120 km/h, s maximálním dojezdem 150 km. Kapacita baterie činí 6 kWh a klasicky nabijete Čezetu Typ 506 na sto procent za tři hodinky, spěcháte-li, tak v režimu rychlonabíjení dosáhnete osmdesáti procent za 120 minut.
Elektromotocykl s evropskou homologací o hmotnosti 147 kilogramů (bez baterie 115 kg) patří mezi motocykly o objemu do 125 cm3, tudíž je k jeho řízení v Česku zapotřebí řidičského oprávnění A1. Čezeta Typ 506 má rám z oceli, na tělo výrobce použil kompozitní materiály, v případě stylových ozdobných prvků pak sáhl k pochromované oceli.
Elektromotorka s délkou 200 cm, rozvorem kol 134 cm a světlou výškou 15 cm stojí na kolech 110/90–13 vepředu a 130/70–13 vzadu. Sedadlo ve výšce 78 cm je dostatečně velké na to, aby uvezlo jak řidiče, tak spolujezdce. Čezeta Typ 506 má předpokládanou cenu někde na úrovni 275 tisíc korun.
Elektrickou motorku můžete vybírat z deseti barev a barevných variant. Standardní záruka činí dva roky. Příjemná je bezesporu osobní asistenční služba 24 hodin po sedm dní v týdnu na dobu jednoho roku a možnost dobíjení Čezety Typ 506 v pohodlí domova z veřejné sítě (110 a 220 V). To umožňuje vestavěná 1,8kW nabíječka.
Prima vychytávkou elektromotorky je obousměrná plynová rukojeť Čezeta Sway pro akceleraci i brzdění. Díky rekuperaci s ní ušetříte cca 15 % energie. Na druhé rukojeti je to volič jízdních režimů Čezeta Dynamics, který pomůže intuitivně měnit mezi režimy: město, mokrá vozovka, plný výkon a zpátečka. Poslední zmíněný režim vám ulehčí manipulaci s Čezetou Typ 506 při parkování.
Ve své kategorii (A1) patří Čezeta Typ 506 k nejvýkonnějším. Díky patentované technologii má elekromotocykl lehké a přesné ovládání vysokého točivého momentu, což nabízí kvalitní a spolehlivou jízdu. Protože je stroj vyráběn a kompletován v Česku (v továrně Čezeta Motors v Prostějově s komponenty renomovaných značek pocházejících výhradně ze států EU), máte garantovanou dlouhou životnost.
Anglický server ScooterLab.uk vzal první pohled na Čezetu Typ 506 opravdu vážně a Boris Goldberg dorazil přímo do Prahy. Vyzdvihuje individuální přístup a celou koncepci produkce, která počítá s výrobou maximálně 800 skútrů za rok. Díky tomu se stanou Čezety prémiovou záležitostí. V podstatě jedinou chybou je snad pouze fakt, že si skútr nemůžete vyzkoušet u lokálního prodejce v Anglii.
Pokud vyrážíte na delší cestu a už teď víte, že budete potřebovat doplnit energii i po cestě, využijte k tomu přehlednou mapu s vyobrazením dobíjecích stanic. Jejich síť ještě není zdaleka tak hustá jako síť čerpacích stanic, situace se ale rok od roku zlepšuje. Momentálně se v Česku nachází přes 300 stanic, a to už je dostatečná hustota na to, abyste kdekoli pohodlně načerpali energii pro svůj motocykl. Pokud vyrážíte do zahraničí, tam je situace dokonce ještě lepší. S Čezetou je situace jednodušší v tom smyslu, že vám stačí jakákoli elektrická zásuvka. Pomocí přiložených nabíjecích kabelů se totiž připojit ke každé 220V zásuvce.
A nakonec se podíváme na to, jak ve vašem motocyklu co nejvíce prodloužit výdrž baterie na jedno nabití. To je užitečné například při delších výletech, kdy se každý kilometr navíc hodí. Výdrž baterie tedy prodloužíte následovně:
Elektroskútr Čezeta Typ 506 vzniká kompletně v České republice s maximální péčí a důrazem na vysokou dílenskou kvalitu. Pokud někdy toto legendární prase v elektrické variantě potkáte, tak ho budete dlouze obdivovat. Možná vám jeho majitel dovolí i malou vyjížďku, po které budete mít jasno. Tuhle stylovku prostě musíte mít.