Hledáte nový impuls pro své podnikání a potřebujete spolehlivou dodávku, která má nízké provozní náklady? Právě to slibují elektrododávky StreetScooter Work Box. Jedná se o elektromobily, které byly na míru vyrobeny pro masivní nasazení ve službách německé pošty Deutsche Post. Kolik taková dodávka uveze? A dokáží v jejich případě nízké provozní náklady vyvážit vyšší pořizovací cenu?
Dodávky řady StreetScooter Work Box jsou jedním z mála užitkových automobilů vyvíjených již od prvopočátku jako elektromobil. Všechny konkurenční elektrododávky jsou jen konverze původní varianty se spalovacím motorem. Taková dodávka pak trpí celou řadou neduhů. Kromě celkově vyšší hmotnosti pak jde zejména o nevhodné zatížení náprav, protože inženýři musí vymyslet dodatečné místo na umístění baterií. Díky tomu je dodávka přeci jen hůře ovladatelná.
Aktuálně se vyrábí dva modely dodávek StreetScooter. Menší pickup a provedení s praktickou skříňovou nástavbou Box. Toto řešení je vhodné pro víceúčelové použití a montáž různých nástaveb dle přání zákazníka. Obě varianty jsou dostupné v provedení s krátkým a dlouhým podvozkem. V řeči čísel se jedná o 4,3 m3 s užitkovou hmotností až 740 kilogramů pro model Work Box. Pro náročnější uživatele je pak k dispozici Work L Box. Tato dodávka se chlubí přepravním prostorem o objemu 8 m3 při hmotnosti nákladu až 960 kilogramů.
Elektromotor o výkonu 38 kW (krátkodobý výkon 48 kW se používá v mezních situacích při plném zatížení) umožňuje dodávce jízdu nejvyšší rychlostí 85 km/h. Díky tomu je možný provoz i v blízkém okolí města. Maximální točivý moment sice výrobce neuvádí, ale u elektromobilů je k dispozici prakticky okamžitě, což vozidlu zajišťuje dostatečnou jízdní dynamiku i při úplném využití užitečné hmotnosti. Dodávka na silnici i velmi dobře sedí, protože jsou baterie umístěné pod kabinou řidiče na přední nápravě.
V první řadě musíme podotknout, že se jedná o pracovní vůz s důrazem na co nejnižší možnou pořizovací cenu. Pro někoho tak bude zklamáním chybějící klimatizace. Výrobce totiž maximálně omezil výbavu, která by měla velký dopad na spotřebu energie. Topení v zimních měsících však funguje. Interiéru ale na první pohled chybí jakýkoli úložný prostor pro posádku, což je škoda.
Asi vás nepřekvapí, že elektrododávka StreetScooter Work Box potřebuje ke své činnosti pravidelné dobíjení prostřednictvím elektrické sítě. K nabíjení slouží standardní domácí 230V zásuvka, což je praktické, vyhnete se tím totiž nutnosti investovat do specializovaných nabíječek. Výhodou standardního pomalejšího nabíjení je záruka minimální degradace vysokonapěťového akumulátoru.
Na 80 % kapacity 30kWh baterie se dostanete za 8 hodin, na 100 % si počkáte ještě o 2 hodiny déle. Vzhledem k tomu je velmi vhodné detailně naplánovat, k jakému účelu má dodávka sloužit. U menšího modelu Work Box se na 80 % kapacity 20kWh baterie dostanete už za 4,5 hodiny. Vozidlo je však možné dobíjet i prostřednictvím veřejných dobíjecích stanic s vyšším nabíjecím proudem. Do domácího prostředí je nutné prpo rychlejší nabíjení pořídit tzv. wallbox, který výrobce StreetScooter také nabízí.
Jak si má kupující ospravedlnit vyšší pořizovací cenu elektrické dodávky? Odpověď musíme vzít zeširoka, protože má hned několik aspektů.
Tím prvním jsou přímé provozní náklady na ujetý kilometr. Pokud budeme vycházet z průměrné spotřeby 8 l/100 km naložené dodávky při provozu ve městě, zaplatíme cca 250 Kč, tedy 2,50 Kč za 1 kilometr. Průměrná spotřeba 20 kWh/100 km u elektromobilu vás při průměrné ceně nočního proudu 1,87 Kč vyjde asi na 37 Kč, tedy 0,37 Kč za 1 kilometr. Na každých 100 000 km tak s elektromobilem ušetříte na provozních nákladech přes 200 000 Kč. Tato částka ale není ani zdaleka finální. Je totiž třeba přihlédnout i k servisu.
Úsporu za provoz elektrické dodávky uvidíte také v nákladech na servis a údržbu. Při najetí prvních 100 000 km ušetříte zhruba 70 000 Kč, a po dalších 100 000 kilometrech to bude bezmála trojnásobek. Odpadá totiž potřeba měnit oleje, filtry, rozvody, svíčky, ale i další činnosti, které se pojí se spalovacími motory.
Finální odpověď na položenou otázku tedy zní: Pokud najedete s elektrickou dodávkou cca 250 000 km, reálná výše úspor se může vyšplhat až na téměř 700 000 Kč. Je tedy vidět, že zvýšené pořizovací náklady rychle vykompenzuje nízká spotřeba a minimální platby za servis.
Komu je vlastně dodávka StreetScooter Work Box určena? Svým pojetím se jedná o jednoduchý vůz, jehož jediným úkolem je převážení nákladu zejména v městském prostředí. Díky nulovým emisím nijak nezatíží už tak těžce zkoušené životní prostředí. Některá města již nyní zvažují zákaz vjezdu pro auta se spalovacím motorem do samotného centra. Včasným přechodem vaší automobilové flotily získáte náskok před konkurencí.
StreetScooter Work Box totiž nepotřebuje prakticky žádnou údržbu. Neřešíte klasické problémy automobilů se spalovacími motory. Doplňování oleje, problémy s převodovkou nebo dlouhé servisní práce vás už nebudou nikdy obtěžovat. Výrobce si navíc docela věří a přepokládá, že vůz vydrží klidně i 16 let náročného provozu.
Máme pro vás připravenou závěrečnou tabulku, která vám přehledně ukáže technické rozdíly mezi elektrickou dodávkou Work Box a Work L Box.
Elektromobil | Work Box | Work L Box |
---|---|---|
Maximální dojezd NEDC | 118 km | 167 km |
Rychlonabíjení (80%) | 4,5 hodin | 8 hodin |
Klasické nabíjení (100%) | 7 hodin | 10 hodin |
Kapacita baterie | 20 kWh | 30 kWh |
Přepravní kapacita | 4,3 m3 | 8 m3 |
Užitková hmotnost | 740 kg | 960 kg |
Maximální rychlost | 85 km/h | 85 km/h |
Orientační cena | cca 1 100 000 Kč | cca 1 300 000 Kč |
Cena nového elektromobilu je poměrně vysoká. Je proto skvělé, že stát se rozhodl podpořit tuto moderní formu dopravy dotačním programem Elektromobilita. Výše podpory je dána fixní částkou podle konkrétního typu pohonu a kategorie vozidla. Například pro malá auta do 2,5 tuny se příspěvek u nejběžnějších elektromobilů zvyšuje na 250 000 Kč. Příjem žádostí je otevřený pro všechny obce, kraje i jejich příspěvkové organizace a poběží až do 27. září 2018. Více informací o Výzvě č. 21/2017 najdete na stránkách SFŽP.
I když to nejprve vypadalo, že se na novou značku StreetScooter dívaly zavedené automobilky přes prsty, postupně došlo k vylepšení vzájemných vztahů. Dokonce natolik, že došlo k navázání úzké spolupráce s Fordem. Obě firmy společně vyvinou poštovní verzi populárního Transitu. Právě v této oblasti mají inženýři ze StreetScooter náskok před konkurencí. Když si představíte, kolik se na celém světě pohybuje takto upravených vozů, tak se jedná o velkou příležitost. Na oplátku dá Ford k dispozici své ohromné výrobní kapacity pro rozšíření roční produkce elektrododávek StreetScooter Work Box.