Problematika elektronické evidence tržeb (dále jen EET) je nyní více než aktuální. S ohledem na již tradiční nepřehlednost tuzemského právního řádu přinášíme krátký text, který vás obeznámí se základními principy a východisky EET. Protože povinnost evidovat tržby se týká v zásadě všech podnikatelů realizujících hotovostní prodeje, věříme, že článek bude zajímavý pro široký okruh návštěvníků našeho e-shopu.
i
Aktualizace 4. 5. 2020: Elektronická evidence tržeb pozastavena
V pondělí 4. května 2020 schválila vláda České republiky návrh Ministerstva financí, který odkládá elektronickou evidenci tržeb pro všechny vlny až do konce roku 2020 (start EET je naplánován na 1. ledna 2021). Tento návrh byl přijat v reakci na krizovou situaci spojenou s epidemií koronaviru.
S ohledem na široký záběr povinných subjektů a zvýšené vstupní náklady myslel zákonodárce na počáteční úlevy, které mají zajistit hladký náběh EET do praxe. Níže uvádíme jejich výčet.
Daňové zvýhodnění
Evidenci tržeb upravuje zákon č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, který nabyl platnosti vyhlášením ve Sbírce zákonů dne 13. dubna 2016 (dále jen ZoET). Současně se zákonem o evidenci tržeb nabyl platnosti vyhlášením ve Sbírce doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb.
Postup zavádění EET pro jednotlivé ekonomické činnosti (definované dle klasifikace NACE) je postupný (viz § 37 ZoET), přičemž evidovat tržby musí:
Elektronické evidenci tržeb budou postupně podléhat všichni plátci daně z příjmů fyzických a daně z příjmů právnických osob (§ 3 ZoET), kteří mají tzv. rozhodný příjem (§ 6 ZoET) a přijímají tržby v hotovosti, platební kartou, šekem, směnkou, stravenkou apod. (§ 5 ZoET).
Jeden podnikatel může mít více činností, které jsou posuzovány podle NACE. Tržby z doplňkových činností má podnikatel možnost evidovat až s tržbami z hlavní činnosti. Podmínkou však je, že platby nepřekročí 175 000 Kč za rok a tvoří méně než polovinu všech plateb dané provozovny (vychází se z předchozího kalendářního roku).
Podnikatel může začít evidovat své tržby i před datem zákonné povinnosti. Zde platí princip dobrovolnosti, a pokud dojde k nějakému pochybení při evidenci, neměl by být sankcionován.
Dne 28. 11. 2016 byla přidána další úprava, která z EET vyjímá platby ve webových obchodech provedené kartou přes internet. Účastnit se také nemusí živnostníci, kteří dosahují ročního příjmu do 250 000 Kč a získají od finančního úřadu možnost platit daně paušálem. Jedná se však pouze o možnosti, nikoliv plošnou výjimku.
Vybraní podnikatelé mají možnost podat žádost o povolení evidence tržeb ve zjednodušeném režimu (§ 11 ZoET) v případech, kdy by evidence běžným způsobem zásadně ztížila výkon činnosti podnikatele (§ 10 ZoET). Jde o případy, kdy podnikatel nemá v místě podnikání přístup k internetu. Ve zjednodušeném režimu je nutno zaslat údaje o evidované tržbě do 5 dnů. V případě zamítnutí žádosti lze podat další nejdříve po uplynutí 60 dnů. Pominou-li podmínky pro zjednodušený režim, má podnikatel povinnost tuto skutečnost ohlásit do 14 dnů a zjednodušený režim mu bude zrušen.
Více informací a FAQ najdete na oficiálním webu Finanční správy www.etrzby.cz.
Při nedodržení povinností vyplývajících ze ZoET zavádí zákonodárce sankce. Například za neodeslání datové zprávy nebo nevystavení účtenky hrozí pokuta až 50 tisíc Kč a za závažné ztížení nebo zmaření evidence tržeb hrozí pokuta dokonce až do výše 500 tisíc Kč (viz § 28 až 30 ZoET). Technické řešení evidence je přitom možné pořídit již od několika tisícikorun a na trhu je velmi pestrá nabídka pokladen i softwarových řešení, mezi nimiž si vyberete přesně podle potřeb svého podnikání.
Základními předpoklady pro plnění povinností jsou:
Vše potřebné k zavedení elektronické evidence tržeb pořídíte z naší nabídky pokladních systémů.