Hlavní parametry
Výkon v segmenu High-end
65 %
Provozní vlastnosti
84 %
V dnešní recenzi na Alza.cz se podíváme na „zoubek“ grafické kartě EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX. Díky tomu, že společnost EVGA vybavila tuto grafickou kartu důmyslným systémem chlazení iCX, se jedná o kartu věru atraktivní. Dnes se mrkneme na její výkon a provozní vlastnosti.
Jak již samotný název napovídá, grafická karta EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX je postavena kolem „oříznuté“ varianty grafického čipu GP104 (GP104-200-A1) s jedním deaktivovaným blokem GPC (Graphics Processing Cluster). Na tento grafický čip jsou pak připojeny grafické paměti (VRAM) typu GDDR5 o kapacitě 8 GB za pomocí 256bitové sběrnice. Potud se tedy EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX od ostatních grafických karet GeForce GTX 1070 nijak neliší.
Čím se však tato grafická karta od ostatních karet řady GeForce 1070 liší podstatně, je zejména systém chlazení. Společnost EVGA totiž tuto grafickou kartu vybavila zcela novým systémem chlazení s označením iCX. Protože my jsme si tento nový a unikátní systém chlazení společnosti EVGA představili již dříve, dnes jej znovu popisovat nebudu a jen případné zájemce o detailní popis chlazení iCX odkážu na patřičný článek.
Grafická karta EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX měří na délku 267 mm a o její chlazení se stará již zmíněný chladič typu iCX se dvěma 85 mm ventilátory s asynchronní regulací otáček. Kryt chladiče je podsvícen pomocí RGB LED. Na hřbetu grafické karty je pak umístěn panel s podsvíceným logem EVGA GeForce GTX 1070 a informačními indikátory teplot grafického čipu (G), grafických pamětí (M) a modulů napěťových regulátorů (P).
Grafická karta vyžaduje přídavné napájení, o které se starají dva 8 pinové konektory na jejím hřbetu. Musíte tedy počítat s tím, že pro funkční instalaci grafické karty EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX budete potřebovat zdroj se dvěma volnými 8 pinovými konektory. Dobrou zprávou pak je, že dvě redukce 2x 6 pin / 1x 8 pin naleznete přímo v balení grafické karty. O regulaci napájení se stará kaskáda 10 + 2 modulů napěťových regulátorů (VRM) a spotřeba byla výrobcem nastavena na 215 W (Max Power Draw).
Výstupy na monitor(y) jsou u EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX řešeny jedním DVI konektorem, třemi konektory DP (DisplayPort) a jedním HDMI konektorem. Pro případné připojení Headsetu virtuální reality by byla poněkud univerzálnější kombinace spíše s 2x HDMI, ale co naplat. I tak se však nemusíte obávat, že byste VR brýle k této grafické kartě nepřipojili.
V dnešní recenzi jsem do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX zařadil následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (High-end):
EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX![]() | MSI GTX 1080 Gaming X![]() | Asus Strix GTX 1080 Ti O11G Gaming![]() |
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip Variant Family | Velikost Transistory Výroba | SP TMU ROP | VRAM Velikost Bus /Clock | Base Clock Turbo Clock Real Clock | Interface TDP |
Asus Strix GTX 1080 Ti O11G Gaming | GP102 GP102-350-K1-A1 Pascal | 471 mm2 12,000 million 16nm FinFET | 3584 224 88 | GDDR5X 11.264 GB 352b /11144 | 1615 MHz 1729 MHz 1936 MHz | PCIe 3.0 x16 220 W |
MSI GTX 1080 Gaming X | GP104 GP104-400-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 2560 160 64 | GDDR5X 8.192 GB 256b /10112 | 1709 MHz 1848 MHz 1924 MHz | PCIe 3.0 x 16 180 W |
EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX | GP104 GP104-200-A1 Pascal | 314 mm2 7,200 million 16nm FinFET | 1920 120 64 | GDDR5 8.192 GB 256b /8008 | 1607 MHz 1797 MHz 1932 MHz | PCIe 3.0 x16 150 (215) W |
V dnešních testech se u grafických karet zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena za pomoci nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (Frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti Nvidia. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra jejíž děj se odehrává za I. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímková frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
V počítačové hře Battlefield 1 můžete využít také nejnovějšího 3D rozhraní DirectX 12, ale jak patrno z grafů, nijak si k vyššímu výkonu nepomůžete, spíše naopak. Doporučuji proto ponechat nastavení na redenring skrze DirectX 11.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montral a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
V počítačové hře Deu Ex: Mankind Divided máte také možnost využít služeb rozhraní DirectX 12. V případě grafických karet společnosti Nvidia však toto nové 3D API v této počítačové hře příliš výkonu nepřidá. Využíváte-li rozlišení 1920x1080, můžete experimentovat a možná se nějakého drobného navýšení snímkové frekvence přeci jen dočkáte.
Total War: Warhammer je počítačová hra kombinující prvky tahové a real-time strategie ze světa Warhammer Fantasy. Hra byla postavena na herním Total War Engine vývojáři ze studia Creative Assembly a vydána v květnu 2016. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 35 sekund nástrojem OCAT. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920x1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560x1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Total War: Warhammer |
Počítačová hra Total War: Warhamer nové rozhraní DirectX 12 podporuje také. Jste li však vlastníky grafických karet GeForce společnosti Nvidia, rychle si v nastavení hry přepněte zpět DirectX 11, jinak počítejte s celkem výrazným snížením snímkové frekvence.
DOOM je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Počítačová hra DOOM je Mekkou všech příznivců nového 3D API Vulkan, který v blízké budoucnosti nahradí hodně zastaralé rozhraní OpenGL. Grafické karty GeForce s tímto novým rozhraním evidentně žádný problém nemají, protože nárůsty snímkové frekvence jsou někdy opravdu solidní. Škoda jen, že vývojáři u této hry uměle nastavili limit na 200 FPS, jinak bychom se dočkali snímkové frekvence ještě vyšší.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzle i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti Nvidia a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider podporuje DirectX12 také a v nižším rozlišení z něj grafické karty GeForce profitují. Využíváte-li rozlišení 1920x1080 pixelů, určitě se na renderování přes DirectX 12 přepnout vyplatí.
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (Role-Playing Game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 tou samou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti Nvidia. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchad po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (First-Person Shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920x1080 pixelů (FHD) na MSAAx4, v rozlišení 2560x1440 pixelů (WQHD) na MSAAx2 a v rozlišení 3840x2160 pixelů (4K UHD ) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX máme za sebou, takže se společně pojďme podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta stála v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výsledky měření rozhodně nejsou překvapivé a vlastně kopírují papírové předpoklady dané specifikacemi jednotlivých grafických karet. Výkonnostním lídrem dnešních testů je zcela jasně a po právu grafická karta Asus Strix GTX 1080 Ti O11G Gaming následovaná grafickými kartami MSI GTX 1080 Gaming X a EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX.
Rozdíly ve výkonu grafických karet jsou tím vyšší, čím vyšší máte nastavené rozlišení hry. Zatímco v rozlišení 1920x1080 pixelů tratí EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX na Asus Strix GTX 1080 Ti O11G Gaming nějakých „přijatelných“ 28 %, v rozlišení 3840x2160 pixelů nám tento výkonnostní rozdíl narostl na úctyhodných 41 %.
Důvod je celkem prostý, čím vyšší rozlišení, tím více práce spočívá na bedrech právě grafické karty a procesor, který ji tyto snímky připravuje, má na svou činnost více času. Při vyšších rozlišeních tak omezení snímkové frekvence leží na hrubém výkonu grafické karty, kdežto u nižších rozlišení toto omezení může ležet na straně procesoru, takže ani sebevýkonnější grafická karta vám k vyšší snímkové frekvenci pomoci nijak nemůže.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX jsou opravdu dobré. Teploty jen lehce přesahují 70°C a hlučnost grafické karty patří k tomu lepšímu průměru. Je vidět, že systém chlazení iCX odvádí svou práci opravdu skvěle. Na co však mohou být ve společnosti EVGA opravdu hrdí je velmi nízká spotřeba, a to i na poměry pouze samotných grafických karet GeForce GTX 1070.
Co říci na závěr dnešní recenze? Grafická karta EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX rozhodně patří k těm nejpovedenějším kartám řady GeForce GTX 1070, které si dnes můžete vůbec pořídit. Pochopitelně výkonem se od těch dalších GeForce GTX 1070 příliš lišit asi nebude, nicméně po stránce provozních vlastností a řemeslného zpracování je to rozhodně účastník té nejvyšší 1. grafické ligy.
Rozhodující zásluhu na tom samozřejmě má již zmíněný sofistikovaný systém chlazení iCX, který využívá velký počet teplotních senzorů a podle jejich signalizace pak nezávisle reguluje otáčky obou ventilátorů chladiče tak, aby všechny klíčové komponenty grafické karty byly správně chlazeny. Tím konečným výsledkem by pak měla být zvýšená životnost všech jednotlivých součástek a tím také i celé grafické karty. A to je také jeden z dalších důvodů, proč si grafická karta EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX odnáší z dnešní recenze zlatou medaili.
Výkon v segmenu High-end
65 %
Provozní vlastnosti
84 %
Za výkon, provozní vlastnosti, řemeslné zpracování a chladič iCX udělujeme EVGA GTX 1070 FTW2 Gaming iCX zlaté ocenění.