Tím nejvýkonnějším, čím se může společnost EVGA ve své nabídce grafických karet pochlubit, je EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming. Nese pseudonym slavného overclockera Vince "K|ngp|na" Lucida a rozhodně mu nedělá ostudu. Garance přetaktování na hodnotu 2025 MHz je toho důkazem. Frekvence a výkony této grafické karty by tedy měly být opravdu vysoké. Potvrdí to i naše recenze?
Grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je postavena na nejvýkonnějším herním grafickém čipu společnosti NVIDIA GP102, na který jsou pomocí 352-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5X o kapacitě 11 GB. Svým výkonem pak grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), kde zaujímá absolutní špičku pomyslného výkonnostního žebříčku. Tato karta je tedy určena především pro všechny herní nadšence a díky její výbavě z dílny známého profesionálního overclockera K|NGP|Na zejména pro všechny nadšence extrémního overclockingu.
Grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je vybavena hnedle trojicí BIOSů (Normal/OC/LN2), které mohou být využity při různých způsobech chlazení této grafické karty. Pro dnešní testy jsem nechal přepínač BIOS ve výchozím nastavení NORMAL, protože chlazení grafické karty nechám pouze na vzduchovém systému chlazení, kterým je tato grafická karta vybavena již z výroby.
Frekvence grafického čipu jsou 1582/1696 MHz a frekvence grafických pamětí 1376 MHz, což u pamětí typu GDDR5X představuje efektivní frekvenci 11008 MHz. Oproti referenčním hodnotám je tedy grafická karta na jádře přetaktovaná o 102 MHz v základu a o 112 MHz v Boost. Frekvence grafických pamětí pak zůstala na referenčních hodnotách GeForce GTX 1080 Ti.
Grafická karta Gigabyte EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming měří na délku 300 mm a na základní desce vám zabere celkem 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará systém chlazení iCX, který je tentokrát vybaven měděným pasivem chladiče s celkem 6 kompozitními tepelnými trubicemi (heat pipes) o průměru 8 a 6 mm, pro lepší odvod tepla z grafického čipu. Chladicí plát (heatsink plate) dosedá na moduly grafických pamětí i napěťových regulátorů, takže všechny nejdůležitější komponenty grafické karty jsou kvalitně chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří celkem tři 90mm ventilátory s aerodynamicky tvarovanými lopatkami, a jak už to tak u systému chlazení iCX bývá, ventilátory podporují technologii Async Fan Control, která dle potřeb jednotlivých částí grafické karty automaticky reguluje otáčky jednotlivých ventilátorů. Grafická karta je totiž vybavena celkem 9 tepelnými senzory, které dodávají potřebné informace o teplotách všech důležitých komponent. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming se stará zdvojená 10+3fázová kaskáda modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí dvou 8pin konektorů. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 300 W (max. 360 W) a k jejímu provozu výrobce doporučuje zdroj o výkonu minimálně 600 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů miniDP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je také firemní nástroj společnosti EVGA s názvem Precision XOC.
Nástroj EVGA Precision XOC slouží pro snadné přetaktování, s jehož pomocí můžete ze své grafické karty dostat maximum možného výkonu. Uživatelské rozhraní aplikace využijí jak uživatelé méně zkušení, tak také „profesionálové“.
Pomocí EVGA Precision XOC můžete uživatelsky nastavovat různé parametry grafické karty, jako jsou například frekvence grafického čipu, frekvence grafických pamětí, otáčky ventilátorů chladiče, nebo také nastavovat limity teploty, spotřeby atd. Díky nástroji EVGA Precision XOC si tak můžete nastavit chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například nastavit na její maximální výkon, nebo naopak můžete její výkon omezit a dát přednost spíše lepším provozním vlastnostem (teplota, hlučnost či spotřeba). Můžete také sledovat teploty ze všech tepelných senzorů, které jsou na této grafické kartě umístěny.
S EVGA Precision XOC můžete také nastavovat chování RGB LED světel na grafické kartě či nastavovat vlastní křivky jednotlivým ventilátorům sytému chlazení.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty EVGA GTX 1080 Ti KINGPIN Gaming zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11008 |
1582 MHz
1696 MHz 1988 MHz |
PCIe 3.0 x16
300 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11232 |
1607 MHz
1721 MHz 1865 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1747 MHz
1886 MHz 1990 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1546 MHz 1485 MHz |
PCIe 3.0 x16
295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1848 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1471 MHz 1400 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Gainward GTX 1070 8GB | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1506 MHz
1683 MHz 1796 MHz |
PCIe 3.0 x16
150 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména pak hrajete-li hru v nižším rozlišení 1920 x 1080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Jak můžete vidět, výkon grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je opravdu vynikající. Možná jste čekali, že její vítězství nad „běžnou“ GeForce GTX 1080 Ti v podání Gigabyte Aorus bude přeci jen vyšší, ale on ten Aorus také není žádné „ořezávátko“. Oproti EVGA K|NGP|N sice v testech Aorus dosahoval o trochu nižší frekvence grafického čipu, vše si ale zas vynahradil vyšší frekvencí pamětí. Výkonnostní rozdíly jsou tedy minimální. Pokud byste tápali ohledně smyslu pořízení tak drahé grafické karty, jakou EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming rozhodně je, pokusím se vše osvětlit v závěru dnešní recenze.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
S provozními vlastnostmi grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je to opět trochu složitější. Navzdory měděnému chladiči, navzdory různým pozlaceným částem grafické karty a vůbec celému sofistikovanému systému chlazení, jakým EVGA iCX určitě je, hlučnost grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je prostě enormní. Systém chlazení je nastaven tak, aby bylo dosahováno co nejnižších teplot, a byla tak zaručena co nejvyšší Boost frekvence grafické karty. Za vše se platí a v případě grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming pak za vyšší frekvence zaplatíte prostě vyšší hlučností. Spotřeba grafické karty je pak plně v intencích grafických karet GeForce GTX 1080 Ti.
Přetaktování grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (120 % Power Limit) a teploty (90 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +50 MHz pro grafický čip a +350 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala kolem hranice 2025 MHz, u grafických pamětí pak 11700 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming v počítačové hře Crysis 3. V tomto videu také uvidíte, že garance frekvence přetaktování 2025 MHz, slíbená společností EVGA, byla po celou dobu tohoto testu také opravdu držena.
Co tedy říci závěrem? Grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming jednoduše není určena pro „obyčejné kmány“, ale pouze pro lidi, kteří se zabývají taktováním GPU, nejlépe pak tomu extrémnímu s LN2. Právě pro takovéto lidi je grafická karta z edice K|NGP|N vybavena například výběrovými čipy, zlacenými částmi, konektory, jako jsou ECU či EVBOT, pro monitorování a nastavování různých vnitřních parametrů (zejména voltáže) grafické karty obcházením BIOSu atd. Právě tito lidé takovéto vybavení mohou ocenit a grafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je pro ně jakýmsi Svatým Grálem. Tyto lidi nějaká vyšší hlučnost absolutně nezajímá, protože první, co z této grafické karty odmontují, je právě onen hlučný vzduchový systém chlazení.
Samozřejmě, pokud žádným takovýmto extrémním oveclockerem nejste a jen byste se chtěli kamarádům pochlubit něčím opravdu výjimečným ve svém PC, EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming je pro takovéto účely kandidátem naprosto ideálním. Musíte však počítat s tím, že se budete moci chlubit jen tou krásou, vyšším výkonem však ne, a hlučností už vůbec ne.
EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming
Grafické kartyGrafická karta EVGA GTX 1080 Ti K|NGP|N Gaming nabízí ultimátní výkon. Svým zaměřením, výbavou, a tedy i vyšší cenou je ale určena především pro všechny extrémní overclockery.
Klady
Zápory
Pavel Šantrůček
Jmenuji se Pavel Šantrůček a grafickým kartám se profesionálně věnuji již více než 6 let. Architektura, recenze a testy grafických karet jsou přesně to, co mě posledních několik let živí a co se stalo nedílnou součástí mého pracovního života na GPUreport.cz. Jako programátor jsem pak také autorem několika nástrojů na analýzu snímkové frekvence grafických karet, z nichž asi nejznámější FLAT (Frame Latency Analytics Tool) je hojně využíván po celém světě.