AlzaPlus+ Velké zboží doručíme zdarma

Focení architektury s bezzrcadlovkami Olympus

Zobrazit katalog

Sponzorovaný článek

Aktualizováno

Vyrážíte za focením architektury cíleně či se s ním snad setkáváte při letních cestách na dovolené? Nezvěčnit zajímavou stavbu svým osobním přístupem je vždy škoda. Se správnými metodami focení architektury vás nyní seznámíme, stejně jako vás provedeme volbou a nastavením fototechniky Olympus.

Jak fotit architekturu s fotoaparáty Olympus

Focení architektury – OBSAH

  1. Základní pravidla při focení architektury
  2. Co budeme k focení architektury potřebovat?
  3. Nastavení ISO, clony a doby expozice
  4. Hloubka ostrosti při focení architektury
  5. Stativ je při focení architektury zásadní
  6. HDR a AE bracketing při focení architektury
  7. Při focení architektury využijete i High Res Shot
  8. Korekce lichoběžníku: „Tilt-shift“ objektiv v každé bezzrcadlovce?
  9. I výklopný displej se při fotografování architektury hodí
  10. Co je bezzrcadlovka?
  11. Sleva na vybrané příslušenství

Základní pravidla při focení architektury

Abyste dosáhli při focení architektury těch nejlepších výsledků, měli byste se držet určitých pravidel. Některá se pojí s fotografováním obecně, jiná vám pomohou dosáhnout vynikajicích výsledků výhradně s bezzrcadlovkami Olympus. Jestliže chceme získat ty nejlepší fotografie architektury, měli bychom se držet následujících pravidel:

i Zmíněná pravidla se týkají nastavení fotoaparátu a správného použití příslušenství, originální fotografie ale snímá sám fotograf. Proto je důležité pamatovat, že k získání těch nejlepších fotografií je zapotřebí především vize a alespoň špetka uměleckého cítění.
  • Využívat co nejnižší ISO.
  • Snímat v režimech A nebo M.
  • Clonu držet v rozmezí 5.6 – 16
  • Používat stativ.
  • Používat dálkové ovládání spouště nebo samospoušť s prodlevou.
  • Při focení ze stativu vypnout stabilizaci.
  • Aktivovat elektronickou závěrku.
  • Zapnout funkci srovnávání kácejících se svislic.
  • Využívat výhod AF bracketingu.
  • Využívat AE bracketing nebo HDR.
  • Využívat výklopného displeje.

Co budeme k focení architektury potřebovat?

Fotografování architektury je spojeno s širokoúhlými objektivy. Ty využijeme jak při zachytávání drobných detailů, tak potom zejména při focení větších staveb. Cenově příznivou a prostorově skladnou variantou je objektiv M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6, který může díky své nízké hmotnosti vytvářet perfektní výletní set například s fotoaparáty Olympus PEN E-PL9 nebo PEN-F.

Jak fotit architekturu – M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm
Profesionální širokoúhlý objektiv M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PRO se skvěle hodí k nejlepší bezzrcadlovce Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Profesionální prachotěsnou a voděodolnou volbou je pak M.ZUIKO DIGITAL ED 7‑14mm 1:2.8 PRO. Oproti levnější variantě nabídne nejen širší záběr, ale také konstantní světelnost f/2.8.

Díky speciální funkci top bezzrcadlovky Olympus OM-D E-M1 Mark II lze pro fotografování architektury skvěle použít i světelné rybí oko M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm f/1.8 PRO. Zkreslení, které objektivy typu rybí oko generují, je totiž schopna již díky firmware vykompenzovat.

Jak fotit architekturu – kompenzace efektu rybího oka. Jak fotit architekturu – kompenzace efektu rybího oka.
Kompenzace efektu rybího oka ve fotoaparátu Olympus OM-D E-M1 Mark II (před a po).

Nastavení ISO, clony a doby expozice

Každý začínající fotograf ví, že pro zachování nejvyšší úrovně detailu je třeba fotit s co nejnižší hodnotou citlivosti ISO. Vyšší hodnoty zapříčiňují ve fotografiích šum, který je u architektury, kde si ceníme sebemenšího detailu, silně nežádoucí. Co se konkrétních čísel týká, na fotoaparátech Olympus bychom měli ISO ponechat na hodnotě 200 nebo ISO LOW.

Jak fotit architekturu – filtr šumu
V horších světelných podmínkách by mohl filtr šumu způsobit pokles detailu, bez použití stativu se ho proto vyplatí deaktivovat.

S nízkou hodnotou ISO se ale pojí nutnost fotit s maximálně otevřenou clonou nebo dlouhým expozičním časem. Protože jsme si ale už ve výčtu výše řekli, že budeme pro focení architektury nastavovat clonu v rozmezí f/5.6 – f/16, zbývá nám použít dlouhý expoziční čas. Naštěstí architektura je z tohoto pohledu docela vděčná a nikam neuteče. Stavba se většinou nehýbe, naše ruce a fotoaparát by ale mohli, je proto důležité používat stativ a odpovídající nastavení bezzrcadlovky.

Hloubka ostrosti při focení architektury

Pokud to nenabourává náš umělecký záměr, pojí se s focením architektury velká hloubka ostrosti. Při ní je celý objekt, včetně blízkých a vzdálených částí, dokonale ostrý (opak bokeh efektu). Může se zdát, že takového výsledku dosáhneme při maximálním zaclonění, nicméně i když nám to nízká rychlost závěrky a stativ umožňují, neměli bychom to dělat, a to z jednoho prostého důvodu.

Maximální hodnoty clony s sebou nesou jev zvaný optická difrakce. Ta naopak způsobuje nežádoucí rozostření obrazu po celé jeho ploše, a právě proto bychom měli pro focení architektury volit clonu mezi f/5.6 a f/16.

Jak fotit architekturu – hloubka ostrosti
Při focení architektury používáme vyšší hodnoty clony, aby zůstaly ostré jak bližší, tak vzdálenější objekty.

Pro úpravu hloubky ostrosti můžeme sáhnout také po funkci Focus Bracketing označovanou jako AF BKT. Ta funguje následovně: fotograf zaostří na určité místo, stiskne spoušť, fotoaparát ale nevyfotí jeden snímek, ale hned několik, přičemž u každého lehce posune ostřící bod. Fotograf má nakonec možnost si vybrat snímek, který nejlépe odpovídá jeho představám, případně může využít tzv. Focus Stacking, který snímky pořídí podobně jako Focus Bracketing, ve výsledku je ale složí a zaostří tak celý focený objekt při zachování neostrého pozadí.

Tyto funkce jsou často používány v makro fotografii, kde je přesné ostření velmi náročné, s trochou kreativity je ale určitě využijete i při focení architektury. Focus Bracketingem jsou vybaveny jen fotoaparáty Olympus OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II a PEN-F, Focus Stacking najdeme i v levnějších modelech PEN E-PL9 a OM-D E-M10 Mark III.

Stativ je při focení architektury zásadní

Ve výbavě fotoaparátů Olympus OM-D nechybí spolehlivá 5osá elektromagentická stabilizace obrazu, díky níž lze pořizovat ostré fotografie při relativně dlouhých expozičních časech i z ruky. Nicméně nemá cenu popírat, že nejpřesnější stabilizací je kvalitní stativ. Ten sice nelze nosit všude, když ho s sebou ale přibalíme, radikálně při focení zvýšíme pohodlí, což může mít znatelný dopad na výslednou kvalitu fotografií.

Jak fotit architekturu – stativ
Stativ nám dovolí použít extrémně dlouhé expoziční časy, díky kterým můžeme fotit večer, izolovat nehybný objekt i vytvořit zajímavé efekty.

Představte si, že držíte fotoaparát ve více či méně rozklepané ruce a i když se o mnohé stará stabilizátor, vy stále musíte volit kompozici, vyrovnávat horizont a korigovat srovnávání kácejících se linií. Lze to překonat dvěma cestami – zkušenostmi, precizností a trpělivostí, nebo stativem. To ale platí jen ve dne, v noci, ve špatně nasvíceném interiéru či při jiných specifických příležitostech sáhne po stativu každý profesionál. Pokud nevíte, jaký stativ koupit, pomůže vám náš průvodce Jak vybrat stativ.

Focení na stativu s bezzrcadlovkami Olympus

Když fotíme s dlouhou dobou expozice, snažíme se zabránit jakýmkoliv otřesům či vibracím, které by mohly náš snímek znehodnotit. Bezzrcadlovky Olympus OM-D mají naštěstí plno funkcí, které nám s tím pomůžou. Abychom získali snímky bez vad způsobených pohyby fotoaparátu, dodržujeme následující pravidla:

  • Vypneme stabilizátor senzoru.
  • Nebudeme používat spoušť přímo na fotoaparátu.
  • Použijeme kabelovou spoušť, ovládání z mobilu nebo samospoušť s prodlevou.
  • Vypnutím mechanické závěrky zapneme závěrku elektronickou.

HDR a AE bracketing při focení architektury

Při fotografování architektury se často setkáváme se scénami, ve kterých je nutné různě exponovat světlá místa a detaily stínů. Pro tento úděl mají fotoaparáty Olympus připravenou funkci AE bracketing, díky níž pořídí fotoaparát několik po sobě jdoucích snímků. Ty můžeme následně složit buď v postprodukci nebo automaticky přímo ve fotoaparátu – stačí zapnout funkcí HDR, která to zařídí.

Jak fotit architekturu – stabilizace
Bezzrcadlovky Olympus mají ve výbavě i kvalitní 5osou stabilizaci senzoru, díky níž se často obejdeme i bez stativu.

Ačkoliv se pro svůj umělý vzhled stává technika HDR často terčem kritiky, při správném použití může být tou nejlepší cestou k zachycení scény tak, jak ji vidíme vlastníma očima. Pro přirozený vzhled je důležité dbát při pozdějších úpravách fotografií na střídmost.

Při focení architektury využijete i High Res Shot

S nejlepšími bezzrcadlovkami Olympus máte přístup k funkci High Res Shot. Pokud ji zapnete, funguje následovně: fotoaparát pořídí sekvenci 8 fotografií, přičemž po pořízení každé z nich se mírně posune. Když je s tím hotov, všech 8 snímků složí dohromady a vytvoří jeden, který má 4× vyšší rozlišení než snímač fotoaparátu.

To přijde vhod, když máte v plánu fotku výrazně ořezávat nebo zvětšovat, protože výsledný RAW soubor může mít 64 Mpx (s 16Mpx snímači) nebo 80Mpx (s 20Mpx snímači). High Res Shot může být při focení architektury, kdy je detail nesmírně důležitý, zcela zásadní, nemusíme snad ale ani připomínat, že pro jeho správné fungování by měl být fotoaparát na stativu.

Pokud chcete ve svém fotoapaártu všechny funkce, které bezzrcadlovky Olympus nabízí, sáhněte hned po nejvyšším modelu Olympus OM-D E-M1 Mark II.

Korekce lichoběžníku: „Tilt-shift“ objektiv v každé bezzrcadlovce?

Jedním z největších problémů při focení architektury vždy bylo kácení svislic, které je naprosto přirozené a s běžnými objektivy mu nelze opticky předejít. Do nedávna existovaly jen dvě varianty, jak focené stavby narovnat. První, a výrazně dražší technika zahrnovala tzv. tilt-shift objektivy, jejichž přední část bylo možné naklápět a posouvat tím optickou cestu, což zužování vysokých budov vykompenzovalo. Druhou variantou bylo softwarové srovnání v počítači.

i Můžete se podívat, co dalšího jsme pro vás fotomagazínu připravili:

Nové bezzrcadlovky Olympus, konkrétně modely E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II, E-M10 Mark III, PEN-F a PEN E-PL9, disponují funkcí Korekce lichoběžníku (Keystone). Ta dokáže stavby narovnat přímo ve fotoaparátu, a to v reálném čase, což znamená, že při komponování záběru vidíme linie již srovnané, a to snadno i bez desetitisíců utracených za tilt-shift objektiv.

I výklopný displej se při fotografování architektury hodí

Standardem moderních bezzrcadlovek Olympus je také výklopný displej, díky kterému můžete snadno pořizovat fotografie s precizní kompozicí i z netradičních úhlů. Například si představte, že jste v úzké ulici, třeba v centru města, a jediným způsobem, jak zachytit kostelní věž, je focení širokoúhlým objektivem od země. S výklopným displejem to nebude sebemenší problém, protože ať hnete fotoaparátem jakkoliv, vždy na něj dobře uvidíte. Skrze WiFi pak můžete dokonce k fotoaparátu připojit mobilní telefon a pořizovat fotografie přes jeho displej.

Jak fotit architekturu – výklopný displej
Výklopný displej, který bezzrcadlovky Olympus mají, nám při focení architektury ukáže nové úhly záběru.

Co je bezzrcadlovka, komu je určena a jaké má výhody?

Když už píšeme o bezzrcadlovkách Olympus, mohli bychom si říct, co to ty bezzrcadlovky jsou. Jsou to fotoaparáty, které, jak z názvu vyplývá, neobsahují zrcadlo. Co to znamená a jaké to má výhody? Konvenční zrcadlovky mají soustavu zrcadel, která odráží světlo z objektivu přímo do hledáčku – takový hledáček nazýváme optickým. Následuje výběr výhod bezzrcadlovek vůči zrcadlovkám:

  • Snímač není blokován zrcadlem, které by se muselo vyklápět, při snímání fotografie proto nedochází k zatmavení hledáčku po dobu expozice.
  • Absence zrcadla nahrává použití elektronické závěrky pro zcela tiché focení.
  • Na rozdíl od optického nám elektronický hledáček poskytuje přesný náhled výsledné fotografie včetně expozice.
  • Díky vypuštění soustavy zrcadel mohou být bezzrcadlovky mnohem menší a lehčí.

Bylo by chybou si myslet, že kvalita fotografií, které bezzrcadlovky pořizují, je vůči zrcadlovkám jakkoliv podřadná. Oba typy fotoaparátů mohou obsahovat stejně kvalitní senzory. Bezzrcadlovky jsou k tomu často prošpikované moderními technologiemi jako stabilizátory senzoru, 4K videem, dotykovými displeji či širokými možnostmi konektivity.

Díky absenci zrcadla mohou funkcemi překypující fotoaparáty nabývat miniaturních rozměrů a produkovat fotografie jako zrcadlovky. Důkazem je třeba řada Olympus PEN.

Nebylo by však fér nezmínit, že bezzrcadlovky mají také některé nevýhody. Tou největší je v tuto chvíli slabší výdrž baterie, což je zároveň největší protiargument pro koupi zrcadlovky. Obliba bezzrcadlovek však strmě roste a dle mnoha předpovědí bude trvat maximálně pár let, než kompletně vytlačí zrcadlovky i z profesionální sféry.

Sleva na vybrané příslušenství

Do konce měsíce sprna máte na Alza.cz možnost využít slevu 10% na vybrané fotopříslušenství. Pro její získání stačí při objednání na Alza.cz stačí zadat slevový kód OLP10CZ. Akce je časově oemezená a vztahuje se na následující produkty

Sleva 10% na objketivy a vybrané příslušenství k fotoaparátům Olympus
Vložte do košíku některý z produktů uvedených v tabulce níže, zadejte kód OLP10CZ a na tyto produkty získáte 10% slevu.
Objektivy M. ZUIKOFotobrašny LoweproMinistativy JOBYStativy Velbon
DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6Pro Runner 350 AW II GorillaPod 5K KitSherpa RUP-V40
DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PROPro Runner 450 AW II GorillaPod 5K StandSherpa RUP-L43II
DIGITAL ED 12mm f/2.0Magnum 200 AWSHERPA 200
DIGITAL ED 12-40mm f/2.8 PROMagnum 400 AW
Magnum DV 6500 AW

Dosáhnout originálních fotografií architektury určitě není jednoduché, zvlášť na turistických místech, kde si památky fotí téměř každý. Pokud ale budete myslet na pravidla, která jsme si představili výše, můžete si být jisti, že alespoň z technického hlediska budou vaše fotografie jako od profíka. Co se umělěcké stránky týče, to už je jen na vás a vašem fotografickém cítění.

M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm f/2.0 black
Objektiv pro digitální bezzrcadlovky, bajonet Micro 4/3, určen pro Micro 4/3 (ekv. 24 mm), závit pro filtry 46 mm, automatické ostření, váha 130 g

+ ZDARMA Čisticí roztok K&F Concept

12 790 Kč Cena s CashBack  Podrobnosti
Zlevněno -11 %
17 790,- 19 990,-
Skladem 1 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: OL414e2
5,0
M. ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6
Objektiv bajonet Micro 4/3, určen pro Micro 4/3, závit pro filtry 52 mm, automatické ostření, váha 155 g

+ ZDARMA Čisticí roztok K&F Concept

13 290 Kč Cena s CashBack  Podrobnosti
Cenová bomba
15 790,- Ušetříte 2 500,-
Skladem 4 ks
Do půlnoci objednáš, ráno v AlzaBoxu máš.
Info
Objednací kód: OL410c
5,0
M.ZUIKO DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PRO černý
Objektiv pro digitální bezzrcadlovky, bajonet Micro 4/3, určen pro Micro 4/3 (ekv. 14 - 28 mm), bez závitu na filtry, váha 534 g

31 488 Kč Cena s CashBack  Podrobnosti
36 488,-
Skladem 3 ks u partnera
Objednací kód: OL429b
M.ZUIKO DIGITAL ED 12mm f/2.0 silver
Objektiv pro digitální bezzrcadlovky, bajonet Micro 4/3, určen pro Micro 4/3 (ekv. 24 mm), závit pro filtry 46 mm, automatické ostření, váha 130 g

14 988 Kč Cena s CashBack  Podrobnosti
19 988,-
Skladem 5 ks u partnera
Objednací kód: OL414e
Vytisknout
P-DC1-WEB14
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Na vašem soukromí nám záleží My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací