Vyrážíte za focením architektury cíleně či se s ním snad setkáváte při letních cestách na dovolené? Nezvěčnit zajímavou stavbu svým osobním přístupem je vždy škoda. Se správnými metodami focení architektury vás nyní seznámíme, stejně jako vás provedeme volbou a nastavením fototechniky Olympus.
Abyste dosáhli při focení architektury těch nejlepších výsledků, měli byste se držet určitých pravidel. Některá se pojí s fotografováním obecně, jiná vám pomohou dosáhnout vynikajicích výsledků výhradně s bezzrcadlovkami Olympus. Jestliže chceme získat ty nejlepší fotografie architektury, měli bychom se držet následujících pravidel:
Fotografování architektury je spojeno s širokoúhlými objektivy. Ty využijeme jak při zachytávání drobných detailů, tak potom zejména při focení větších staveb. Cenově příznivou a prostorově skladnou variantou je objektiv M.ZUIKO DIGITAL ED 9-18mm 1:4.0-5.6, který může díky své nízké hmotnosti vytvářet perfektní výletní set například s fotoaparáty Olympus PEN E-PL9 nebo PEN-F.
Profesionální prachotěsnou a voděodolnou volbou je pak M.ZUIKO DIGITAL ED 7‑14mm 1:2.8 PRO. Oproti levnější variantě nabídne nejen širší záběr, ale také konstantní světelnost f/2.8.
Díky speciální funkci top bezzrcadlovky Olympus OM-D E-M1 Mark II lze pro fotografování architektury skvěle použít i světelné rybí oko M.ZUIKO DIGITAL ED 8mm f/1.8 PRO. Zkreslení, které objektivy typu rybí oko generují, je totiž schopna již díky firmware vykompenzovat.
Každý začínající fotograf ví, že pro zachování nejvyšší úrovně detailu je třeba fotit s co nejnižší hodnotou citlivosti ISO. Vyšší hodnoty zapříčiňují ve fotografiích šum, který je u architektury, kde si ceníme sebemenšího detailu, silně nežádoucí. Co se konkrétních čísel týká, na fotoaparátech Olympus bychom měli ISO ponechat na hodnotě 200 nebo ISO LOW.
S nízkou hodnotou ISO se ale pojí nutnost fotit s maximálně otevřenou clonou nebo dlouhým expozičním časem. Protože jsme si ale už ve výčtu výše řekli, že budeme pro focení architektury nastavovat clonu v rozmezí f/5.6 – f/16, zbývá nám použít dlouhý expoziční čas. Naštěstí architektura je z tohoto pohledu docela vděčná a nikam neuteče. Stavba se většinou nehýbe, naše ruce a fotoaparát by ale mohli, je proto důležité používat stativ a odpovídající nastavení bezzrcadlovky.
Pokud to nenabourává náš umělecký záměr, pojí se s focením architektury velká hloubka ostrosti. Při ní je celý objekt, včetně blízkých a vzdálených částí, dokonale ostrý (opak bokeh efektu). Může se zdát, že takového výsledku dosáhneme při maximálním zaclonění, nicméně i když nám to nízká rychlost závěrky a stativ umožňují, neměli bychom to dělat, a to z jednoho prostého důvodu.
Maximální hodnoty clony s sebou nesou jev zvaný optická difrakce. Ta naopak způsobuje nežádoucí rozostření obrazu po celé jeho ploše, a právě proto bychom měli pro focení architektury volit clonu mezi f/5.6 a f/16.
Pro úpravu hloubky ostrosti můžeme sáhnout také po funkci Focus Bracketing označovanou jako AF BKT. Ta funguje následovně: fotograf zaostří na určité místo, stiskne spoušť, fotoaparát ale nevyfotí jeden snímek, ale hned několik, přičemž u každého lehce posune ostřící bod. Fotograf má nakonec možnost si vybrat snímek, který nejlépe odpovídá jeho představám, případně může využít tzv. Focus Stacking, který snímky pořídí podobně jako Focus Bracketing, ve výsledku je ale složí a zaostří tak celý focený objekt při zachování neostrého pozadí.
Tyto funkce jsou často používány v makro fotografii, kde je přesné ostření velmi náročné, s trochou kreativity je ale určitě využijete i při focení architektury. Focus Bracketingem jsou vybaveny jen fotoaparáty Olympus OM-D E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II a PEN-F, Focus Stacking najdeme i v levnějších modelech PEN E-PL9 a OM-D E-M10 Mark III.
Ve výbavě fotoaparátů Olympus OM-D nechybí spolehlivá 5osá elektromagentická stabilizace obrazu, díky níž lze pořizovat ostré fotografie při relativně dlouhých expozičních časech i z ruky. Nicméně nemá cenu popírat, že nejpřesnější stabilizací je kvalitní stativ. Ten sice nelze nosit všude, když ho s sebou ale přibalíme, radikálně při focení zvýšíme pohodlí, což může mít znatelný dopad na výslednou kvalitu fotografií.
Představte si, že držíte fotoaparát ve více či méně rozklepané ruce a i když se o mnohé stará stabilizátor, vy stále musíte volit kompozici, vyrovnávat horizont a korigovat srovnávání kácejících se linií. Lze to překonat dvěma cestami – zkušenostmi, precizností a trpělivostí, nebo stativem. To ale platí jen ve dne, v noci, ve špatně nasvíceném interiéru či při jiných specifických příležitostech sáhne po stativu každý profesionál. Pokud nevíte, jaký stativ koupit, pomůže vám náš průvodce Jak vybrat stativ.
Když fotíme s dlouhou dobou expozice, snažíme se zabránit jakýmkoliv otřesům či vibracím, které by mohly náš snímek znehodnotit. Bezzrcadlovky Olympus OM-D mají naštěstí plno funkcí, které nám s tím pomůžou. Abychom získali snímky bez vad způsobených pohyby fotoaparátu, dodržujeme následující pravidla:
Při fotografování architektury se často setkáváme se scénami, ve kterých je nutné různě exponovat světlá místa a detaily stínů. Pro tento úděl mají fotoaparáty Olympus připravenou funkci AE bracketing, díky níž pořídí fotoaparát několik po sobě jdoucích snímků. Ty můžeme následně složit buď v postprodukci nebo automaticky přímo ve fotoaparátu – stačí zapnout funkcí HDR, která to zařídí.
Ačkoliv se pro svůj umělý vzhled stává technika HDR často terčem kritiky, při správném použití může být tou nejlepší cestou k zachycení scény tak, jak ji vidíme vlastníma očima. Pro přirozený vzhled je důležité dbát při pozdějších úpravách fotografií na střídmost.
S nejlepšími bezzrcadlovkami Olympus máte přístup k funkci High Res Shot. Pokud ji zapnete, funguje následovně: fotoaparát pořídí sekvenci 8 fotografií, přičemž po pořízení každé z nich se mírně posune. Když je s tím hotov, všech 8 snímků složí dohromady a vytvoří jeden, který má 4× vyšší rozlišení než snímač fotoaparátu.
To přijde vhod, když máte v plánu fotku výrazně ořezávat nebo zvětšovat, protože výsledný RAW soubor může mít 64 Mpx (s 16Mpx snímači) nebo 80Mpx (s 20Mpx snímači). High Res Shot může být při focení architektury, kdy je detail nesmírně důležitý, zcela zásadní, nemusíme snad ale ani připomínat, že pro jeho správné fungování by měl být fotoaparát na stativu.
Jedním z největších problémů při focení architektury vždy bylo kácení svislic, které je naprosto přirozené a s běžnými objektivy mu nelze opticky předejít. Do nedávna existovaly jen dvě varianty, jak focené stavby „narovnat“. První, a výrazně dražší technika zahrnovala tzv. tilt-shift objektivy, jejichž přední část bylo možné naklápět a posouvat tím optickou cestu, což zužování vysokých budov vykompenzovalo. Druhou variantou bylo softwarové srovnání v počítači.
Nové bezzrcadlovky Olympus, konkrétně modely E-M1 Mark II, E-M5 Mark II, E-M10 Mark II, E-M10 Mark III, PEN-F a PEN E-PL9, disponují funkcí Korekce lichoběžníku (Keystone). Ta dokáže stavby narovnat přímo ve fotoaparátu, a to v reálném čase, což znamená, že při komponování záběru vidíme linie již srovnané, a to snadno i bez desetitisíců utracených za tilt-shift objektiv.
Standardem moderních bezzrcadlovek Olympus je také výklopný displej, díky kterému můžete snadno pořizovat fotografie s precizní kompozicí i z netradičních úhlů. Například si představte, že jste v úzké ulici, třeba v centru města, a jediným způsobem, jak zachytit kostelní věž, je focení širokoúhlým objektivem od země. S výklopným displejem to nebude sebemenší problém, protože ať hnete fotoaparátem jakkoliv, vždy na něj dobře uvidíte. Skrze WiFi pak můžete dokonce k fotoaparátu připojit mobilní telefon a pořizovat fotografie přes jeho displej.
Když už píšeme o bezzrcadlovkách Olympus, mohli bychom si říct, co to ty bezzrcadlovky jsou. Jsou to fotoaparáty, které, jak z názvu vyplývá, neobsahují zrcadlo. Co to znamená a jaké to má výhody? Konvenční zrcadlovky mají soustavu zrcadel, která odráží světlo z objektivu přímo do hledáčku – takový hledáček nazýváme optickým. Následuje výběr výhod bezzrcadlovek vůči zrcadlovkám:
Bylo by chybou si myslet, že kvalita fotografií, které bezzrcadlovky pořizují, je vůči zrcadlovkám jakkoliv podřadná. Oba typy fotoaparátů mohou obsahovat stejně kvalitní senzory. Bezzrcadlovky jsou k tomu často prošpikované moderními technologiemi jako stabilizátory senzoru, 4K videem, dotykovými displeji či širokými možnostmi konektivity.
Nebylo by však fér nezmínit, že bezzrcadlovky mají také některé nevýhody. Tou největší je v tuto chvíli slabší výdrž baterie, což je zároveň největší protiargument pro koupi zrcadlovky. Obliba bezzrcadlovek však strmě roste a dle mnoha předpovědí bude trvat maximálně pár let, než kompletně vytlačí zrcadlovky i z profesionální sféry.
Do konce měsíce sprna máte na Alza.cz možnost využít slevu 10% na vybrané fotopříslušenství. Pro její získání stačí při objednání na Alza.cz stačí zadat slevový kód OLP10CZ. Akce je časově oemezená a vztahuje se na následující produkty
Objektivy M. ZUIKO | Fotobrašny Lowepro | Ministativy JOBY | Stativy Velbon |
---|---|---|---|
DIGITAL ED 9-18mm f/4.0-5.6 | Pro Runner 350 AW II | GorillaPod 5K Kit | Sherpa RUP-V40 |
DIGITAL ED 7-14mm f/2.8 PRO | Pro Runner 450 AW II | GorillaPod 5K Stand | Sherpa RUP-L43II |
DIGITAL ED 12mm f/2.0 | Magnum 200 AW | SHERPA 200 | |
DIGITAL ED 12-40mm f/2.8 PRO | Magnum 400 AW | ||
Magnum DV 6500 AW |
Dosáhnout originálních fotografií architektury určitě není jednoduché, zvlášť na turistických místech, kde si památky fotí téměř každý. Pokud ale budete myslet na pravidla, která jsme si představili výše, můžete si být jisti, že alespoň z technického hlediska budou vaše fotografie jako od profíka. Co se umělěcké stránky týče, to už je jen na vás a vašem fotografickém cítění.
+ ZDARMA
Čisticí roztok K&F Concept
+ ZDARMA
Čisticí roztok K&F Concept