Již nějakou dobu po internetových diskuzích a novinkových portálech kolovaly zvěsti o tom, že Panasonic připravuje novou verzi svého, teprve zhruba rok starého fotoaparátu Lumix GH5. Později se tak skutečně stalo a Panasonic na mezinárodním veletrhu CES v Las Vegas tuto novinku představil pod označením Lumix GH5S. Podle označení by se mohlo zdát, že jde jen o kosmetickou úpravu modelu přechozího, ale po detailním nastudování technických parametrů je zjevné, že změn je docela dost a některé poměrně radikální. Stěžejní myšlenkou nového modelu je především to, že sice jde stále ještě o fotoaparát, který je ale celkově hodně zaměřený na natáčení videa. Nová vylepšení se pak nejvíce zaměřují na natáčení videa za špatných světelných podmínek.
Asi největší změnou je nový Live MOS (CMOS) snímací čip s rozlišením cca 10 Mpx, což je oproti předchozímu modelu snížení rozlišení na polovinu. To je možná na první pohled trošku překvapivé, ale časy honby za co nejvyšším rozlišením pomalu končí, protože se časem ukázalo, že desítky megapixelů nejsou vše, a i nízké rozlišení má své a často dosti zásadní výhody. Menší rozlišení totiž znamená větší velikost jednotlivých pixelů, které tak (zjednodušeně řečeno) mohou být kvalitnější. Jako celek pak takový čip disponuje menším šumem, větším dynamickým rozsahem a díky menšímu objemu dat může být také celý fotoaparát rychlejší – a to po všech stránkách. V případě přístroje Panasonic GH5S se to projevilo především zvýšením citlivosti snímacího čipu až na hodnotu ISO 204 800. Nově zde také najdeme 14bitový RAW, nebo dva režimy Dual Native ISO, kdy jeden je zaměřen speciálně na co nejnižší šum a druhý naopak na co nejvyšší dynamický rozsah. Zajímavostí je, že každý z této dvojice režimů je u Lumixu GH5S realizován samostatným HW procesem.
Díky novému senzoru je také zvýšena citlivost systému automatického zaostřování, a to na vskutku špičkovou hodnotu -5EV. Výrazně lepší je samozřejmě také video, které nyní umožňuje výstup až v rozlišení Cinema 4K (tedy 4 096 × 2 160 pixelů) při 60fps a v profesionálním filmařském standardu 4:2:2 10-bit s datovým tokem 400 Mb/s, což mimo jiné výrazně vylepšuje celkovou věrnost barevného podání videa a navíc i standard 4K HDR, který podporují například nejnovější televizory Panasonic.
Parametry | Panasonic Lumix GH5S |
---|---|
Snímací čip | 17,3 × 13mm – 4/3“ Live MOS (CMOS), 10 Mpx |
Stabilizace | Ne |
Poměr stran | 4:3 |
Rozsah citlivosti ISO | ISO 80 až ISO 204 800 |
Obrazový procesor | Venus Engine 10 |
Automatické zaostřování | 225 bodů, citlivost -5 EV. |
Rychlost sériového snímání | 12 fps |
Rozsah expozičních časů | (1/16000) 1/8000 až 60 s |
LCD monitor | 3,2“ (8 cm), dotykový, 1,6 Mpx |
Hledáček | OLED EVF, 3,68 Mpx |
Video | 4K / 60p |
Bezdrátové rozhraní | Wi-Fi, Bluetooth |
Paměťové karty | 2× SD/SDHC/SDXC (UHS I + UHS II) |
Výdrž baterie | Cca 440 fotografií |
Rozměry | 138 × 98 × 87 mm |
Hmotnost | 660 g (včetně baterie a SD karty) |
Další poměrně zásadní změnou je, že nový Panasonic Lumix GH5S již nedisponuje stabilizací obrazu a to přesto, že předchozí verze Lumix GH5 měla kvalitní a výkonný stabilizátor. Výrobce toto opatření zdůvodňuje tím, že u takto zaměřených přístrojů se dnes již běžně používají systémy stabilizace formou příslušenství, jako je gimbal, steadicam a podobná zařízení. Integrovaná stabilizace by údajně mohla v kombinaci s tímto příslušenstvím působit spíše problémy než užitek. Upřímně řečeno se mi to osobně moc nezdá, nemluvě pak o tom, že ne každý takové příslušenství používá, a hlavně že pořád ještě jde o fotoaparát a nikoli kameru a na fotografování by se stabilizace jistě nejednomu uživateli hodila. Nechápu a nerozumím, ale možná jen nejsem typický uživatel dané cílové skupiny. Na druhou stranu je možná pravděpodobnější, že toto opatření bylo přijato proto, že se stabilizátor prostě do fotoaparátu GH5S nevešel, kvůli novému řešení snímače, počítajícím s několika formáty a poměry stran. Další věc pak je, že v případě potřeby lze stabilizaci řešit pomocí stabilizovaných objektivů.
K dalším klíčovým vlastnostem nového fotoaparátu Panasonic Lumix GH5S patří velmi rychlý autofokus, a to i přesto, že jeho rychlost oproti předchozímu modelu nepatrně klesla. Rozdíl 0,05 a 0,07 vteřiny je ale naprosto zanedbatelný. Video ve Full HD rozlišení je možné snímat rychlostí až 240 fps. Nově je také přímo v přístroji integrován režim V-Log L, který byl u předchozí verze možný pouze formou placeného doplňku. Velký elektronický hledáček má zvětšení 0,76× a OLED displej s rozlišením 3,6 Mpx a s obnovovací frekvencí 120 fps. Výklopný dotykový LCD monitor na zadní straně se nepatrně zvětšil z 3“ na 3,2“, tedy na 8 cm úhlopříčky a má rozlišení cca 1,6 Mpx. Je možné jej na kloubu otáčet a vyklápět všemi směry, včetně otočení směrem dopředu (viz na produktových fotografiích). Samotné tělo fotoaparátu je pak tradičně provedeno z hořčíkové slitiny a je odolné nejen proti vlhkosti a prachu, ale také proti mrazu, a to až do -10 °C. Nemůže chyvět dvojice slotů pro SD/SDHC/SDXC karty, a to včetně podpory nejnovějšího standardu UHS-II. Propojení s externím příslušenstvím je možné bezdrátově pomocí Bluetooth (verze 4.2 BLE – Bluetooth Low Energy) a Wi-Fi s podporou 2,4 GHz i 5GHz, nebo kabelem pomocí konektorů USB, HDMI, vstupu pro mikrofon, nebo výstupu na sluchátka a podobně.
Fotoaparát Panasonic Lumix GH5S je možné již od 9. 1. 2018 předobjednávat s bonusem v podobě pětileté záruky. Tuto záruku můžete získat po registraci na této stránce, ale pouze formou předobjednávky do 31.1.2018: Panasonic Lumix GH5S – 5 Years Warranty.
Přesné datum zahájení prodeje zatím nebylo stanoveno, ale fotoaparát Panasonic Lumix GH5S by se měl reálně na trhu objevil již v únoru 2018. Přesná prodejní cena pro český trh zatím také nebyla oficiálně uvedena, ale odhaduji ji na přibližně někde v rozmezí 60 000 až 65 000 Kč včetně DPH.
Michal Kupsa se narodil v roce 1970 v Brně. Fotografovat začal již ve svých 15 letech a novinářské činnosti propadl již o tři roky později. Na svém kontě má spolupráci s řadou prestižních českých i zahraničních médií, včetně České televize, Českého rozhlasu, National Geographic, Národní knihovny Kongresu USA, iDNES, nadace Člověk v tísni a většiny českých magazínů o fotografii a fotografování. Zaměřuje se především na cestopisné články, recenze fototechniky a vedení fotografických kurzů.