Grafické karty společnosti Gainward, to nejsou jen populární Phoenixy. Tato společnost nabízí také „ekonomičtější“ grafické karty, které jistě ocení zejména vaše peněženka. My si dnes otestujeme grafickou kartu Gainward GTX 1070 8GB, která sice nedisponuje žádným zvučným marketingovým jménem, to ale nutně hned nemusí znamenat, že by vám nemohla nabídnout podobné služby.
Grafická karta Gainward GTX 1070 8GB je postavena kolem grafického čipu NVIDIA rodiny Pascal GP104. V případě GPU GeForce GTX 1070 je však ve variantě GP104-200-A1 tento čip částečně deaktivován, a nabízí tak o čtvrtinu méně výpočetních a texturovacích jednotek nežli grafický čip GP104 v plné konfiguraci (GeForce GTX 1080).
Na tento grafický čip jsou pomocí 256-bit sběrnice připojeny moduly grafické paměti typu GDDR5 o kapacitě 8 GB. Svým výkonem pak grafická karta Gainward GTX 1070 8GB spadá do segmentu vysokého výkonu (High-end), ve kterém stejně jako ostatní grafické karty NVIDIA GeForce GTX 1070 zaujímá spodní patro pomyslného výkonnostního žebříčku.
Frekvence grafického čipu jsou 1506/1683 MHz a frekvence grafických pamětí 2002 MHz, což u pamětí typu GDDR5 představuje efektivní frekvenci 8008 MHz. Frekvence grafické karty Gainward GTX 1070 8GB tedy zůstaly na referenčních hodnotách GeForce GTX 1070.
Grafická karta Gainward GTX 1070 8GB je poměrně krátká, na délku měří 252 mm a na základní desce vašeho počítače zabere 2 rozšiřující sloty. O chlazení grafické karty se stará poměrně jednoduchý hliníkový chladič, který je pro lepší odvod tepla z grafického čipu vybaven celkem 3 měděnými tepelnými trubicemi (heatpipes). Moduly grafických pamětí jsou chlazeny pomocí speciálního chladicího plátu (heatsink-plate), který je umístěn kolem grafického čipu. Tento chladicí plát je v kontaktu s hlavním pasivem chladiče a dosahuje až k modulům napěťových regulátorů, které jsou přes něj také ochlazovány. Všechny důležité komponenty grafické karty jsou tedy chlazeny.
Aktivní část systému chlazení tvoří dva souběžné 85mm ventilátory podporující technologii Zero RPM Fan, která v případě nízkých teplot grafického čipu oba ventilátory úplně zastaví, a sníží tak hlučnost grafické karty. Charakteristika závislosti hlučnosti na otáčkách ventilátoru je následující:
O napájení grafické karty Gainward GTX 1070 8GB se stará 4+1fázová kaskáda modulů napěťových regulátorů (VRM), která vyžaduje přídavné napájení pomocí jednoho 8pin konektoru. Příkon grafické karty byl výrobcem nastaven na 150 W (max. 170 W) a k jejímu provozu výrobce doporučuje zdroj o výkonu minimálně 500 W.
Výstupy na monitor jsou u grafické karty Gainward GTX 1070 8GB řešeny pomocí jednoho DVI-D (Dual-link) konektoru, tří konektorů DP 1.3/1.4 (Display Port) a jednoho konektoru HDMI 2.0.
Součástí balení grafické karty Gainward GTX 1070 8GB je také firemní nástroj společnosti Gainward s názvem Expertool II.
Pomocí tohoto nástroje můžete grafické kartě nastavovat různé parametry, jako například frekvenci grafického čipu, frekvenci grafických pamětí, limit spotřeby, napětí grafického čipu, křivku otáček ventilátorů atp., a upravit si tak chování grafické karty dle svých specifických potřeb. Grafickou kartu můžete například přetaktovat pro dosažení co nejvyššího výkonu, nebo dát naopak přednost lepším provozním vlastnostem, jako je teplota, hlučnost či spotřeba.
Pro sledování chování grafické karty nabízí nástroj Gainward Expertool II také monitoring, pomocí kterého můžete mít na očích všechny okamžité i historické údaje důležitých hodnot při provozu grafické karty, jako je například teplota grafické karty, otáčky ventilátorů, napětí, spotřeba atd.
V dnešní recenzi jsme do testů pro porovnání herního výkonu a provozních vlastností grafické karty Gainward GTX 1070 8GB zařadili následující grafické karty ze segmentu vysokého výkonu (high-end):
SPECIFIKACE GRAFICKÝCH KARET | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
GPU | Chip
Variant Family |
Velikost
Transistory Výroba |
SP
TMU ROP |
VRAM
Velikost Bus/Clock |
Base Clock
Turbo Clock Real Clock |
Interface
TDP |
Gainward GTX 1070 8GB | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1506 MHz
1683 MHz 1796 MHz |
PCIe 3.0 x16
150 W |
Gigabyte Aorus GTX 1080 Ti Xtreme Edition | GP102
GP102-350-K1-A1 Pascal |
471 mm2
12,000 million 16nm FinFET |
3584
224 88 |
GDDR5X
11.264 GB 352b/11120 |
1607 MHz
1721 MHz 1865 MHz |
PCIe 3.0 x16
250 W |
Palit GTX 1080 GameRock PE 8GB | GP104
GP104-400-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2560
160 64 |
GDDR5X
8.192 GB 256b/10008 |
1747 MHz
1886 MHz 1990 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 64 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XT GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
4096
256 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1890 |
1247 MHz
1546 MHz 1485 MHz |
PCIe 3.0 x16
295 W |
Asus Strix GTX 1070 Ti A8G Gaming | GP104
GP104-300-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
2432
152 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1607 MHz
1683 MHz 1848 MHz |
PCIe 3.0 x16
180 W |
AMD Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 | Vega 10
Vega 10 XL GCN 5nd GEN |
484 mm2
12,500 million 14nm FinFET |
3584
224 64 |
HBM2
8.192 GB 2048b/1600 |
1156 MHz
1471 MHz 1400 MHz |
PCIe 3.0 x16
210 W |
Gainward GTX 1070 Phoenix GLH | GP104
GP104-200-A1 Pascal |
314 mm2
7,200 million 16nm FinFET |
1920
120 64 |
GDDR5
8.192 GB 256b/8008 |
1671 MHz
1873 MHz 1988 MHz |
PCIe 3.0 x16
150 W |
V dnešních testech grafických karet se zaměříme výhradně na jejich herní výkon, jehož ukazatelem pro nás bude snímková frekvence. Čím vyšších hodnot snímkové frekvence grafická karta v testech dosáhne, tím lépe, a její výkon můžeme pokládat za vyšší. Snímková frekvence je v počítačových hrách měřena pomocí nástrojů FRAPS a OCAT, které zaznamenávají časy potřebné k vytvoření jednotlivých snímků (frame times) v grafické pipeline. Z těchto naměřených časů je pak následně kalkulována právě snímková frekvence.
Dosažené hodnoty snímkové frekvence jednotlivých grafických karet jsou do grafů zanášeny sestupně tak, že grafická karta s nejvyšší dosaženou snímkovou frekvencí je v grafu zanesena nahoře, a naopak grafická karta s nejnižší snímkovou frekvencí pak zase úplně dole. Víme-li tedy jak, co a čím bylo testováno, můžeme se směle pustit do výsledků dnešních testů.
Prey je akční sci-fi FPS (first-person shooter) počítačová hra, která byla postavena na herním engine CryEngine vývojáři ze studia Arkane Studios, a vydána v květnu 2017 společností Bethesda Softworks. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Hardware Labs po dobu 64 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Prey |
Mass Effect: Andromeda je akční RPG hra z pohledu třetí osoby, která byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia BioWare, a vydána v dubnu 2017 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě EOS po dobu 80 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Mass Effect: Andromeda |
Battlefield 1 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra, jejíž děj se odehrává za 1. světové války. Hra byla postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA Dice a vydána v říjnu 2016 společností Electronic Arts. Hra podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě Avanti Savoia po dobu 57 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Battlefield 1 |
Počítačová hra Battlefield 1 a nejnovější herní rozhraní DirectX 12 se u takto výkonných grafických karet moc v lásce nemají, a proto bych doporučil tuto hru hrát výhradně pod nastavením na DirectX 11. Nejnovější patch do této hry zvýšil výkon grafických karet. Bohužel ne všechny grafické karty byly s tímto patchem přetestovány, a tak berte výsledky testů v Battlefield 1 s menší rezervou.
Deus Ex: Mankind Divided je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra s prvky RPG, stealth a sociální interakce. Hra byla postavena na herním engine Dawn Engine vývojáři studia Eidos Montreal a vydána v srpnu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 98 sekund nástrojem FRAPS. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Deus Ex: Mankind Divided |
DOOM je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve středu démonické invaze na zařízení UAC. Hra byla postavena na herním engine Id Tech 6 vývojáři ze studia Id Software a vydána v květnu 2016 společností Bethesda Softworks. Hra podporuje nové 3D API Vulkan. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě UAC po dobu 109 sekund nástrojem OCAT. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy DOOM |
Pro počítačovou hru DOOM platí jednoduché pravidlo: chcete-li mít vysokou snímkovou frekvenci ve hře, hrajte ji vždy pod rozhraním Vulkan. S tímto moderním herním rozhraním by však mohly mít problémy grafické karty předchozí generace společnosti NVIDIA (Fermi/Kepler/Maxwell).
Tom Clancy’s The Division je on-line střílečka z pohledu třetí osoby, která probíhá v otevřeném světě. Hra byla postavena na herním engine Snowdrop vývojáři ze studia Massive Entertainment a vydána v březnu 2016 společností Ubisoft. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje také nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 96 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Tom Clancy's The Division |
Tom Clancy's The Division je jednou z dalších her, kde se vám rozhodně vyplatí opustit DirectX 11 a přepnout rendering hry na DirectX 12, zejména pak hrajete-li hru v nižším rozlišení 1920 x 1080 pixelů.
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider je akční adventura z pohledu třetí osoby, ve které s Larou Croft prozkoumáváte různá prostředí, řešíte puzzles i bojujete o přežití. Hra byla postavena na herním engine Horizon vývojáři ze studia Crystal Dynamics a vydána v lednu 2016 společností Square Enix. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA a podporuje i nové herní rozhraní DirectX 12. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na vestavěném benchmarku hry po dobu 86 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Rise of the Tomb Raider |
Počítačová hra Rise of the Tomb Raider také podporuje DirectX 12 a v nižším rozlišení z něj profitují všechny grafické karty. Využíváte-li rozlišení 1920 × 1080 pixelů, určitě se vyplatí přepnout na renderování přes DirectX 12.
Star Wars: Battlefront je akční střílečka z pohledu první a třetí osoby, která je založena na tématu filmových Star Wars. Hra je postavena na herním engine Frostbite 3 vývojáři ze studia EA DICE a byla vydána v listopadu 2015 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno na mapě Survival on Tatooine po dobu 105 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. V rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl v testech anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Star Wars: Battlefront |
Zaklínač: Divoký hon je akční RPG (role-playing game) hra s otevřeným světem, ve kterém plníte zadané úkoly z pohledu třetí osoby. Hra byla postavena na herním REDengine vývojáři ze studia CD Projekt RED a vydána v květnu 2015 stejnou společností. Hra spadá do herního programu TWIMTBP společnosti NVIDIA. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně na mapě White Orchard po dobu 84 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích.
Testy Zaklínač 3: Divoký hon |
Crysis 3 je akční FPS (first-person shooter) počítačová hra odehrávající se ve fiktivní budoucnosti. Hra byla postavena na herním CryEngine 3 vývojáři ze studia Crytek a vydána v květnu 2013 společností Electronic Arts. Hra spadá do herního programu Gaming Evolved společnosti AMD. Měření snímkové frekvence a frame times bylo prováděno v testovací scéně SWAMP po dobu 115 sekund nástrojem FRAPS. Detailní nastavení grafického rozhraní hry pro testy je uvedeno na přiložených snímcích. Anti-aliasing byl nastaven v rozlišení 1920 × 1080 pixelů (FHD) na MSAA × 4, v rozlišení 2560 × 1440 pixelů (WQHD) na MSAA × 2 a v rozlišení 3840 × 2160 pixelů (4K UHD) byl pak anti-aliasing zcela vypnut.
Testy Crysis 3 |
Herní testy grafické karty Gainward GTX 1070 8GB máme za sebou, pojďme se tedy společně podívat na to, jak si vlastně tato grafická karta vedla v porovnání se svými dnešními rivaly. Následující grafy zobrazují výkonnostní rozdíly mezi jednotlivými grafickými kartami v různých rozlišeních. Hodnoty v grafech jsou uvedeny v procentech výkonu, který byl zprůměrován ze všech dnešních měření.
Sumarizace výkonu |
Výkon grafické karty Gainward GTX 1070 8GB je dle očekávání na samém chvostu našeho výkonnostního „žebříčku“ grafických karet vysokého výkonu. Dokonce v průměru i o více než 8 % nižší nežli jeho „vyspělejší bratříček“ ze stejné stáje Gainward GTX 1070 Phoenix GLH. Důvodem jsou samozřejmě mnohem nižší frekvence grafického čipu i paměti nežli ty, kterými disponuje „pekelník“ s přívlastkem GLH (Goes Like Hell), který si je díky mnohem sofistikovanějšímu systému chlazení může dovolit. Pokud byste u dnes testované grafické karty Gainward GTX 1070 8GB tyto frekvence dorovnali, věřte, že výkonnostní rozdíly by se smazaly.
Provozní vlastnosti grafických karet byly měřeny v počítačové hře Crysis 3 po dobu 30 minut hraní na mapě Swamp. Dosažené hodnoty teplot (°C), hlučnosti (dBA) i spotřeby (W) byly zaznamenány až na konci tohoto měření.
Provozní vlastnosti |
Provozní vlastnosti grafické karty, zejména pak hlučnost, jsou u Gainward GTX 1070 8GB o poznání horší nežli u již zmíněné grafické karty Gainward GTX 1070 Phoenix GLH. Hlavní roli v tom opět sehrává onen sice kompaktnější, leč méně výkonný chladič, kterým je grafická karta Gainward GTX 1070 8GB osazena. Teploty obou karet jsou pak již plně srovnatelné a spotřeba se díky nižším taktům stala zase „kořistí“ dnes testované grafické karty Gainward GTX 1070 8GB.
Přetaktování grafické karty Gainward GTX 1070 8GB jsem prováděl pomocí nástroje MSI Afterburner tak, abych v žádném případě neohrozil grafickou kartu, a nepřišel tak o její záruku. Na maximum jsem zvýšil pouze hranici spotřeby (112 % Power Limit) a teploty (92 °C Temp. Limit), napětí grafického čipu jsem nechal na výchozích hodnotách.
Postupně jsem zvyšoval hodnoty frekvence grafického čipu a následně také grafických pamětí. Jako stabilní se nakonec ukázala hodnota +130 MHz pro grafický čip a +350 MHz pro grafické paměti. V počítačových hrách se pak reálná frekvence grafického čipu pohybovala kolem hranice 1928 MHz, u grafických pamětí pak 8600 MHz (efektivně).
Následující video ukazuje nárůst výkonu a provozní vlastnosti u takto přetaktované grafické karty Gainward GTX 1070 8GB v počítačové hře Crysis 3.
Obecně lze říci, že grafické karty GeForce GTX 1070 jsou vhodné zejména pro plnohodnotné hraní počítačových her v rozlišení FullHD, a v případě „ekonomizované“ grafické karty Gainward GTX 1070 8GB by vás pak mohla zaujmout také její přívětivější pořizovací cena. Gainward GTX 1070 8GB je totiž jakýmsi základním a levnějším modelem grafických karet společnosti Gainward založených na grafickém čipu GeForce GTX 1070, který toho samozřejmě nenabízí tolik jako mnohem vyspělejší Phoenixy.
Ačkoliv systém chlazení Gainward GTX 1070 8GB není tak propracovaný a výkonný, jako tomu je u edice Phoenix, špatný rozhodně není a pokud nejste nějakým ortodoxním vyznavačem ticha, grafická karta Gainward GTX 1070 8GB vás dozajista uspokojí.
Gainward GTX 1070 8GB
Grafické kartyGainward GTX 1070 8GB je základním modelem grafických karet GeForce GTX 1070 společnosti Gainward, který nabízí solidní výkon pro hraní počítačových her v rozlišení FullHD. Tato grafická karta disponuje poměrně malými rozměry, díky kterým se vejde i do těch menších počítačových skříní.
Klady
Zápory