Atentát na Hitlera (RECENZE) – Jak zlomit Třetí říši?

Stolních her se silnými historickými tématy se v posledních letech objevuje čím dál více. Na náš trh jich nejvíce chrlí vydavatelství Fox in the Box (série Pax, Watergate a další), ale přidávají se k nim i ostatní. V dnes recenzovaném titulu pod hlavičkou vydavatelství REXhry se vydáme do éry druhé světové války, abychom snovali plány na odstranění vůdce Třetí říše. Jak se kooperativní deskovka Atentát na Hitlera hraje, si přečtete na dalších řádcích.

Atentát na Hitlera; foto: obal

• Žánr: Kooperativní • Počet hráčů: 1–5 • Autoři: Philip duBarry • Vydavatel: Game Salute • Distributor v ČR: REXhry • Herní doba: 90 minut • Doporučený věk: od 14 let

Obsah recenze Atentát na Hitlera

1. Odbojářův těžký život
  2. Hitlerovi v patách
  3. Jednou to vyjít musí
  4. Atentát na Hitlera – Pravidla
  5. Zábavná konspirace
  6. Recenze Atentát na Hitlera: závěrečné hodnocení

Odbojářův těžký život

Druhá světová válka se řadí mezi témata stále rezonující dnešní společností, protože významně zasáhla do vývoje dějin posledního století. Nejčastěji se řeší vojenská tématika spojená s bojovou technikou, situací na jednotlivých frontách či nejvýznamnějšími bitvami. Zapomenout ovšem nemůžeme ani na útrapy porobených národů, genocidu na židovském etniku či další zvěrstva, jež s sebou poslední celosvětový konflikt přinesl. Ve spojení s nacistickým Německem, tehdy zvaným Třetí říše, se nejčastěji skloňuje jméno Adolfa Hitlera, který se dostane do středu dění také v dnešní deskovce.

Atentát na Hitlera; foto: komponenty

Atentát na Hitlera (Stolní hra)

Deskovka Atentát na Hitlera měla na náš trh složitou cestu, protože některé komponenty z papíru byly zničeny při výrobě tajfunem.

Ať už souzníte či nesouhlasíte s tvrzením, že tzv. Vůdce byl středobodem všeho zla (můžeme o tom polemizovat, zda byl hybatelem, který za sebou měl mnoho dalších osob s možná ještě šílenějšími plány), ve stolní hře Atentát na Hitlera (v originále Black Orchestra, tedy název odkazující k německému označení konspirátorů jako „Schwarze Kapelle“) se jej budete snažit odstranit, abyste ukončili vleklý válečný konflikt. Stanete se totiž jedním ze slavných odbojářů, kteří toužili během třicátých a čtyřicátých let německého diktátora odstranit násilnou cestou. Budete se za ním hnát po historicky důležitých místech druhé světové války, ukrývat se před gestapem a zároveň sbírat odvahu k vražednému útoku na hlavu Třetí říše.

Hitlerovi v patách

Titul Atentát na Hitlera pracuje velmi dobře s dějepisnými reáliemi, s druhoválečnou tématikou a zároveň s pocitem neustálého přeskakování klacků házených pod nohy. V jednom kuse totiž plánujete, jak se dostat Vůdci na kobylku, zastihnout jej na některém z klíčových míst, kde lze provést útok, ale neustále se musíte bát vyšetřování ze strany tajné služby či jiných nepříjemností, jež vaše plány dozajista zhatí. K atmosféře přispívají nejen historické osobnosti (nejznámější asi Claus von Stauffenberg či Ludwig Beck z operace Valkýra), ale také klíčové události konfliktu (jsou sice napřeskáčku, ale respektují jednotlivé fáze války).

Atentát na Hitlera; foto: události Atentát na Hitlera; foto: design

Atentát na Hitlera (Stolní hra)

Historická atmosféra se z pod víka deskovky Atentát na Hitlera valí plnými proudy.

Díky tomu se v prvních kolech pohybujete především po území Německa, ale společně s tažením Wehrmachtu se následně dostanete až do Francie či na východní frontu. V závěrečné pasáži se naopak budete stahovat zpět, až nakonec budete operovat na malé ploše Berlína a okolí. Velmi se mi líbí dynamika titulu, díky níž si opravdu připadáte jako ve víru dějinných událostí. I když tušíte, jaké momenty z druhé světové války mohou přijít, tak vás stejně mohou dostat do svízelných situací a do vašich konspirátorských plánů kvalitně hodit vidle.

Jednou to vyjít musí

Nejsou totiž výjimkou situace, kdy se pracně pachtíte do některé lokace na herním plánu se všemi svými spolupracovníky, abyste zde mohli provést úspěšný atentát, když tu se otočí karta, která posílí Hitlerovy pozice, případně jej odlifruje úplně na druhou stranu mapy. Na každou situaci tak musíte být připraveni a nechodit do akce bezhlavě (i když i to s trochou štěstí může vyjít). Spíše neustále myslíte na nejhorší a držíte si palce, aby vše klaplo. Když totiž dojde k příznivé konstelaci, vůdce Třetí říše je odstraněn a vás může hřát pocit, že jste druhou světovou válku ukončili o několik měsíců/let dříve.

Atentát na Hitlera; foto: mapa

Atentát na Hitlera (Stolní hra)

Berlín je v Atentátu na Hitlera rozdělen do několika lokací, mezi nimiž budete vůdce Třetí říše často nahánět.

Mnohem častěji se však stane, že útok bude neúspěšný, čímž titul Atentát na Hitlera dobře simuluje realitu (Hitler přežil přes desítku neúspěšných ataků na svou osobu). Nesmíte tak propadnout zmaru a začít se chystat znovu a lépe, což není jen tak. Každý pokus totiž vyžaduje správný typ atentátu, vhodného člověka, výbavu, místo a ještě štěstí v kostkách, které zde slouží jako výborná simulace proměnných, protože nikdy nic nejde přesně podle plánu (občas máte chuť kostky prostě zahodit do kouta). Během vašeho pokusu navíc nesmíte být odhaleni gestapem, protože to zarazí vaše snahy v zárodku. Co hůř, můžete skončit ve vězení, odkud svým kamarádům moc nepomůžete. Atmosféra se dá v Atentátu na Hitlera krájet, což je hlavní devizou této kooperativní hry.

Atentát na Hitlera – Pravidla

Je docela paradoxní, že u tak atmosférické a relativně obtížně porazitelné deskovky jsou docela snadná a jednoduchá pravidla. Jejich princip pochopíte během několika tahů a specifické situace vyřešíte s nápovědou na plánu či s lama kartou po ruce. Mnohem větší důraz tak musíte klást na svou součinnost v týmu a najít co nejoptimálnější řešení (např. jeden se stará o sběr předmětů, druhý o zajištění pozic a třetí o snižování vojenské podpory). Nesmíte zapomínat ani na občasné splnění úkolu pro Třetí říši, abyste nebyli moc podezřelí, zvyšovat svou motivaci k činu a také využívat své speciální vlastnosti.

Atentát na Hitlera; foto: herní plán

Atentát na Hitlera (Stolní hra)

Deska hry Atentát na Hitlera slouží mimo jiné také jako rychlá nápověda, ale po ruce můžete mít i přehlednou lama kartu.

Příprava herní plochy je otázkou několika minut. Rozdělí se karty jednotlivých etap, karty spiklenců a karty výslechu, náhodně se rozmístí žetony předmětů a osobností (mimo Hitlera je pětice jeho nejbližších pohlavárů) a připraví se desky hráčů s jednotlivými konspirátory. Poté již z vlakového nádraží v Berlíně vyrazíte za svým jediným úkolem – spáchat úspěšný atentát, k čemuž potřebujete předměty, karty ve spisu (plocha hráče) a příležitosti (ty jim přidávají kostky navíc).

Tah každého hráče se skládá ze tří částí – nejdříve zkontroluje, zda není na stejném políčku s Hitlerem či jeho nohsledy, což vždy znamená negativní postih v různých ohledech. Poté již může zahrát své tři akce – použít kartu, vzít vybavení, odhalit vybavení na mapě, vyložit kartu do spisu, doručit vybavení na některé místo na mapě, předat vybavení spoluhráči, přesunout se (pozor na omezení při jednotlivých dějinných etapách), propustit spolubojovníka z vězení nebo provádět protistátní činnost, u níž se nyní zastavím. S trochou štěstí se vám totiž otevře prostor pro mnohem širší působení.

Atentát na Hitlera; foto: Stauffenberg Atentát na Hitlera; foto: gestapo

Atentát na Hitlera (Stolní hra)

Když nebudete opatrní, tak vás před gestapem a vězením v deskovce Atentát na Hitlera nezachrání ani vojenská hodnost či šlechtický původ.

Můžete totiž obětovat až tři své akce a hodit si za každou z nich kostkou. Pokud na ní padne symbol terče, tak se kostka přiřadí na stupnici, která dokáže při vyplnění posílit motivaci a oslabit Hitlerovu vojenskou podporu. Jestliže padne číslo, tak to je počet volných akcí navíc v daném tahu (maximálně můžete mít až devět akcí, což je ovšem pravděpodobnost 1/216). Negativní dopad mají symboly orlice, které zvyšují úroveň podezření. Záleží tedy na vás, jak moc jste ochotni riskovat.

Poslední fáze tahu spočívá v otočení nové karty události přinášející nové překážky proti vašim snahám. V deskovce Atentát na Hitlera se málokdy dočkáte toho, že by vám hra dala něco zadarmo, takže se připravte na nejhorší. Karty často pohybují pohlaváry a samotným vůdcem či posilují jeho pozice, zkrátka škodí. Navíc se mohou objevit klíčové události, jež dávají ráz celé etapě (odhazují se některé karty), nebo může přijít řada na razii gestapa (v pozdějších fázích hry stále častěji). Při razii jsou všichni „extrémně“ podezřelí odvedeni do vězení (kde mají omezené možnosti a podléhají výslechu) a ostatní musí odhazovat své ilegální (silné červené) karty.

Celé vaše snažení směřuje v Atentátu na Hitlera k provedení akce v názvu deskovky. K tomu potřebujete mít plán, odhodlání a příležitost. Pokud splníte základní náležitosti, můžete pokračovat dále. Bonusové kostky obdržíte za splnění vedlejších podmínek či držené předměty. Přispět vám mohou také hráči na stejném poli. Následuje epický vrh kostkami a vyhodnocení – nejdříve se zkontroluje počet orlic (pokud je roven nebo větší než ukazuje vaše podezření, atentát končí a vy putujete za mříže) a poté počet terčů. Jestli je množství hozených terčů (pravděpodobnost 1/3 na kostku) stejný nebo vyšší než vojenská podpora Hitlera, zvítězili jste. Prohra nastává při uvěznění všech konspirátorů, dobrání karet událostí (konec války) či otočením karty „Důkazní materiál“.

Atentát na Hitlera; foto: postavy

Atentát na Hitlera (Stolní hra)

Pro někoho strohá grafika velmi dobře koreluje s pojetím celé hry Atentát na Hitlera. Zažloutlé karty, vhodně zvolené písmo a černobílé fotky podtrhují atmosféru druhé světové války.

Zábavná konspirace

Atentát na Hitlera dokáže kvalitně zabavit celé zástupy hráčů toužící po atmosférickém zážitku z druhé světové války. Přístupnost lze nastavit pomocí systému obtížnosti (zkušení hráči nechť okamžitě volí střední, navíc mohou zvolit i těžší módy „Věrní nohsledi“ či „Není času nazbyt“), ale ani tak se nejedná o jednohubku, která by vám něco dala zadarmo. Konspirátoři se musí vypořádat s řadou problémů po celé Evropě. Naštěstí plán i komponenty přispívají k přehlednosti (na někoho může být grafika strohá) ruku v ruce s lokalizací (titul vychází pod vydavatelstvím REXhry), takže se odvážné skupiny mohou pustit bez větších problémů do honu na vůdce Třetí říše. Pokud se tedy neštítíte historie a kooperace vám proudí v krvi, tak by se Atentát na Hitlera mohl natrvalo usadit ve vaší deskovkové sbírce.

Za poskytnutí recenzní kopie deskovky Atentát na Hitlera děkujeme českému distributorovi hry společnosti REXhry.

Recenze Atentát na Hitlera: závěrečné hodnocení

Atentát na Hitlera; recenze

Atentát na Hitlera

Titul Atentát na Hitlera potěší především fanoušky kooperativního hraní, atmosféry jako řemen a reálií druhé světové války. Deskovka má promyšlené mechaniky, jež vám nedají nic zadarmo, ale spíše motivují dosáhnout nesnadného cíle. Začátečníci by ovšem mohli mít s obtížností problém.

• Hutná atmosféra
  • Historické reálie a osobnosti
  • Snadno pochopitelná pravidla