Očekávané oznámení Diabla IV proběhlo na letošní konferenci BlizzCon 2019 a přineslo více otázek než odpovědí. Tradičně skvěle vypadající filmový trailer nám představil novou Nemesis, Lilith, o níž nikdo mimo několika nadšených fanatiků moc informací nemá. V dnešním speciálu se tedy podíváme na její pozici v příběhovém rámci světa Diablo a zkusíme předpovědět, kam se bude ubírat směřování našich hrdinů.
Akční RPG, hack and slash Diablo 4 je součástí herní série Diablo. Titul vyvíjí a vydává studio Blizzard Entertainment. Hra zatím nemá stanovené datum vydání, měla by však dorazit na PC, PS4, Xbox One a zřejmě i na konzole PS5 a Xbox Series X, pravděpodobně včetně multiplayeru. Informace o české lokalizace nejsou zatím známé. | Homepage
Články: Speciál: Vše, co víme | Téma – Kdo je démonická Lilith z Diabla IV?
• Téma: 6. 11. 2019 • Autor: Jakub Němec
Fanoušci jásají, Diablo IV přinese temnotu zpět do Sanctuary. Vystřídá tak pestrobarevné ladění z Diablo III, o čemž se ve svém článku rozepsal kolega Štěpán Lenk. Pokud vás tedy více zajímá, jak se nejnovější přírůstek v žánru izometrických akčních RPG bude hrát, směřujte spíše tam. Zde se na následujících řádcích rozjede obrovská vlna předpokladů, fabulací a bujaré fantazie o další kapitole dějin pařany oblíbeného světa. Jak již určitě víte, ústřední roli si v oznamovacím traileru uzurpovala Lilith, dcera Mephista, jednoho z původních vládců pekel (Prime Evil), kterého jsme sprovodili z povrchu zemského v druhém díle (podobně jako jeho bratry Baala a Diabla).
I když se krvavá lady výrazněji objevuje na scéně až nyní (poprvé jste se s ní mohli setkat jako s uber-bossem v Diablo II: Lord of Destruction, kde byla nabušenější verzí Andariel), Lilith, královna Succubi, má pro příběh série Diablo mnohem větší význam, než by se na první pohled mohlo zdát. Během velké války, známé jako Ethernal Conflict, mezi nebem a peklem se totiž seznámila se zajatým archandělem Inariem, jehož svedla a společně se jim podařilo vytvořit svět Sanctuary. Oba jej považovali za místo, kde mohou žít pospolu, aniž by si museli vybírat stranu v nikdy nekončících střetech mezi anděly a démony. Proto ukradli Kámen světa (Worldstone), díky kterému vybudovali říši lidí.
Jenže nic není růžové věčně a nakonec se na povrch prodrala Lilithina temná stránka, uvěznila Inaria, spoutala jej magickými řetězy a začala pronásledovat a přetahovat jeho věrné následovníky. Souhrou náhod a možná i osudu se nakonec padlý archanděl osvobodil, porazil svou družku a následně vzal všem bojovníkům na své straně nadlidské schopnosti. Přesto v nich jakási jiskra božství zůstala a potomci těchto andělsko/démonických válečníků měli stále potenciál dokazovat velké věci. Obyčejní lidé je uznávali jako potomky mocných sil a označovali je pojmem Nephalem (patřil mezi ně třeba barbarský bůh Bul-Kathos, v jehož jménu porcují naši válečníci pekelná monstra už od druhého dílu).
Pokud jste vlastníky expanze Dialbo III: Reaper of Souls, mohli jste náznaky výše sepsané historie Sanctuary zachytit v deníčcích Lilith (The Writings of Lilith) a Inaria (The Testament of Inarius) v pevnosti Pandemonium, pod níž vás čekal závěrečný střet s hlavním antagonistou datadisku, archandělem moudrosti konvertujícím v anděla smrti Malthaelem. Samotná premisa vymýcení lidského plémě a tím také potomků Nephalemů, kteří mohou zabít jak anděla, tak démona, je sama o sobě dobrá k zamyšlení o tom, kam chtějí vývojáři směřovat další kroky světa Sanctuary. Diablo IV tak má dveře otevřené k zajímavým možnostem.
K velmi oblíbeným postupům u scénáristů v Blizzardu patří otočit hrdinství v čiré zlo. Předvádí to nejen v sérii Diablo (přechod mezi prvním a druhým dílem, posednutí Leah ve trojce), ale také v rámci Warcraftu a Starcraftu. Nedivil bych se tedy, kdyby se statečné poražení Malthaela otočilo po znovuvzkříšení Lilith ve válečné tažení hrdiny s krví Nephalema v žilách proti všem andělským a pekelným bytostem, což by vše převrátilo v chaos. Pamatujete na poslední slova Tyraela, nyní polidštěného archanděla spravedlnosti? „Viděl jsem Nephalema v novém světle: Hrdinu, který dokáže porazit šampióny nebe a pekla, a bojovníka, jenž bude chránit nevinné. Ale v jeho nitru bije srdce smrtelníka, které může jednoho dne být svedeno na scestí.“
Tyto svody by právě mohla představovat Lilith, paní pokušení, jež by si potomka svých výtvorů mohla přikovat k sobě a najít cestu, jak k moci vrátit vládce démonů Diabla (ani trošku nepočítám s tím, že by se neměl objevit). Nepřekvapilo by mě, kdybychom během své hrdinské cesty museli rozdupat v prach hrdé anděly (ostatně Imperius, archanděl chrabrosti, už si koleduje od čtvrtého aktu v Diablo III), ale také pekelníky, kteří uvidí v Lilith hrozbu. Krvavá magie, jež byla velkolepě představena v CGI traileru, by mohla přivést na svět spoustu již pokořených potvor. Že by si velká pokušitelka a stvořitelka Sanctuary vzpomněla na tatínka Mephista? Jeho kámen duše byl sice zničen v pekelné kovárně, ale vždy se najde nějaká cestička.
V žádném případě bych nezapomínal ani na Inaria, který se v traileru nenápadně mihne jako pokořený anděl. Jeho moc nad Sanctuary a zrada Vyšší rady se neobejde bez odplaty. Vůbec by mě nepřekvapily vedlejší linky s novými motivy, jichž se nám pravidelně dostává v každém díle oblíbené izometrické mlátičky. Tento článek není věštěním z křišťálové koule, ale jen úvahou, kam se posune Diablo IV. Zcela jistě máte své vlastní teorie, které by mohly být zrovna tím správným vodítkem pro ostatní hráče, tak se o ně neváhejte podělit. Pravdu se dozvíme zřejmě až v průběhu roku 2020 či 2021, kdy očekáváme, že Diablo IV vyjde na PC, PS4 a Xbox One a možná i pro konzole nové generace.
Diablo IV – By Three They Come (Announce Cinematic)
První filmové video k Diablu IV by se dalo analyzovat donekonečna a stále bychom něco našli.
• Zdroje: Diablo Wiki
Diablo IV očekáváme v průběhu roku 2020 na PC, PS4 a Xbox One.