• Autor: Jakub Kuneš
Už je to tady, přes 100 dní jsme museli čekat, ale už nemusíme. Do Doty 2 dorazila nová verze a s ní předmět Aghanim's Shard fungující obdobně jako již existující Aghanim's Scepter. Taktéž každému hrdinovy ve hře přináší novou schopnost nebo některou současnou vylepšuje. Na bojiště přichází také nová hrdinka – zvířecí verze Robina Hooda, Hoodwink – vybavená mocnou kuší. Více se dozvíte v našem článku.
Dota 2 (hra)
MOBA Dota 2 je plnohodnotná hra navazující na mód DotA (Defense of the Ancients), který vznikl v editoru map hry Warcraft 3. Titul vyvíjí a vydává společnost Valve Corporation. Hra vyšla 9. 7. 2013 na PC s českou lokalizací. Hra obsahuje multiplayer. | Homepage
Ale pokud vám tak přesto občas připadá, podívejte se na naše základní informace, které vám pomohou zorientovat se zejména v začátcích, kdy je každá rada drahá.
• Novinka: 20. 12. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
Hoodwink je v pořadí 120. hrdina, jež se bude snažit zničit nepřátelský Ancient. Je schopná rychle způsobit velká zranění a dále vyniká chůzí skrze stromy, takže jí není snadné chytit. Má primární atribut obratnost a aktuálně se hraje jako support nebo midař. Její schopnosti jsou:
Hoodwink Dota 2 Hero Spotlight
Krátce po vypuštění dostala Hoodwink několik oslabujících úprav a v rámci patche 7.28 se aktuálně nachází na vítězné bilanci 50 %.
Verze 7.28 kromě nové hrdinky představila předmět Aghanim’s Shard, jež si může pořídit každý hrdina za 1400 zlata, ale až od 20. minuty zápasu. Všem hrdinům následně dává novou schopnost, anebo vylepšuje jednu existující. To dává hrdinům nové možnosti, jak zaskočit své nepřátele. Dále patch 7.28 přinesl 12 nových předmětů, upravený balanc hrdinů a předmětů a několik obměn neutrálních předmětů. Mechaniky hry se příliš nezměnily, přesto opět hra působí velice čerstvým a svěžím dojmem a jistě přiláká spoustu hráčů do bitvy o Ancienty. Veškeré změny můžete nalézt zde.
• Zdroje: dota2.com, YouTube (DotaCinema)
• Novinka: 2. 11. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
Diretide je zjednodušeně řečeno rychlejší verze klasické mapy, kde nejde tolik o zabíjení nepřátelských hrdinů, jako spíš o získávání sladkostí. O souboje mezi hrdiny i tak nepřijdete, ale vyplatí se pouze, když nepřítel nese nějaké ty dobroty. Pojďme ale popořadě.
Na začátku si jako obvykle vyberete hrdinu z běžné nabídky. Následně se přesunete na speciální mapu, která je rozměry spíše menší a obsahuje pouze dvě linky mezi základnami. Napoprvé vás může překvapit komiksový grafický filtr. Ten zajímavě podtrhuje halloweenskou atmosféru a brzy si na něj zvyknete. Cílem hry je vyhrát tři z pěti 6minutových kol, ve kterých musíte nasbírat více sladkostí než nepřítel. Získané dobroty však musíte ještě odnést do týmového kotlíku, jinak vám po vaší smrti vypadnou a nepřítel vám je sebere.
Diretide 2020
Trailer k Diretidu vtipně parafrázuje hráče, kteří rok co rok požadovali návrat tohoto legendárního eventu.
Sladkosti získáváte běžným zabíjením nepřátelských creepů, dále strašáků, kteří se objevují po dvou pokaždé v 1./3./5. minutě každého kola, z nichž také padají neutrální předměty. Nebyla by to Dota, pokud by nešlo dobít nepřátelský trůn – v tomto případě kotlík. Stačí se skrze jednu ze dvou linek probojovat přes obranné pozice a poté útočením na nepřátelský kotlík krást již uschované dobrůtky.
Elementem, který dolaďuje zábavnou hratelnost Diretide, je Roshan, jež v druhé minutě každého kola vylézá ze svého domečku a nabíhá na náhodně vybraného hráče. Zastavit jej můžete pouze v případě, pokud mu dáte nějaké své sladkosti. Roshan je však nenasytné děcko, jakmile vše spapá, rozbíhá se k dalšímu hráči, ale aspoň férově střídá týmy. Pokud Roshana neuspokojíte (nemáte dostatek dobrot, nebo jich chce prostě moc a tím pádem se vám ho krmit nevyplatí), neúprosně vás dožene, zabije a ještě celý váš tým prokleje – všichni budete postupně ztrácet životy. I když to není kletba na příliš dlouhou dobu, dokáže i tak zamávat průběhem souboje.
Diretide Gameplay
Streamer SUNSfan se svými přáteli představují gameplay Diretidu, jeho pravidla a jak se to dělat nemá.
Ačkoli je Diretide sám o sobě super, zadarmo ani Roshan nehrabe, a tak si pro nás autoři přichystali bohatou nabídku odměn. Skrze hraní eventu, ale i normálních zápasů, získáváte Diretide body a za každých 100 bodů dostanete náhodnou odměnu z letošní halloweenské nabídky 75 unikátních předmětů, mezi něž patří exkluzivní sety, kurýři, wardy, Diretide truhly, dýňové hlavy pro hrdiny, duchařské kostýmy pro hrdiny a kurýry, chatové hlášky, spreje a mnohé další.
Netradiční odměnou je také halloweenská truhla, která obsahuje běžné sety, Immortal předměty a sety a také unikátní emblémy. To vše rozdělené do 5 úrovní podle vzácnosti. K otevření této truhly však potřebujete speciální klíč, který si můžete pořídit za 2,49 dolarů, respektive 2,20 euro. Jako vstřícný krok nabízí Valve možnost obchodovat s těmito předměty přímo mezi hráči rovnou v klientu hry. Diretide společně se všemi halloweenskými odměnami budou k dispozici až do 22. prosince, tak neváhejte a vyrazte na koledu. Další detaily o tomto eventu naleznete zde.
Hallowed Chest of the Diretide Immortals - Diretide 2020
Mezi to nejlepší, co nabízí letošní halloweenská truhla, jsou Immortal sety na hrdiny Snapfire, Slark, Juggernaut, Sniper a také zcela unikátní emblémy ve čtyřech barvách.
• Zdroje: dota2.com, YouTube (DotaCinema)
• Novinka: 18. 10. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
I když byl TI10 odložen až na příští rok, battle pass, který ho tradičně doprovází, byl opět od května k dispozici. Měl velký úspěch díky bohaté nabídce odměn a zajímavých herních prvků, mezi nimi i velmi oblíbené guildy, které se nyní po skončení battle passu vrací v upravené podobě a stávají se stálou součástí hry. Guildy nyní nebudou získávat za své body levely, ale budou je na konci každého týdne srovnávat s ostatními guildami ve svém regionu. Podle úspěšnosti získají všichni členové odměny ve formě emotikonů, sprejů, chatových hlášek populárních komentátorů a také herní měnu shards. Tu nyní mohou využívat všichni hráči, nejenom vlastníci předplatného Dota Plus.
Členové Dota Plus samozřejmě získávají bonusové množství shardů a mají přístup k většímu množství odměn, které si lze za shardy pořídit. Nově také mezi tyto odměny přibude podzimní truhla se sety pro hrdiny Nyx Assassin, Leshrac, Medusa, Vengeful Spirit, Weaver, Clockwerk, Faceless Void, Doom, Sven, Axe, Crystal Maiden a Tusk. Tato truhla bude každé tři měsíce obměňována společně se sezónními úkoly a terény, ovšem pouze pro majitele Dota Plus.
Po dlouhé době je tady také reset MMR ranku, avšak ve zcela novém provedení. Rank se neresetuje všem najednou, ale každý má nyní volbu, kdy si svůj reset provede, případně neprovede. Stačí zajít do nastavení do záložky účet a tam jej spustit. Nový rank poté opět nakalibrujete během následujících 10 zápasů. Možnost resetu však nemusíte mít aktuálně přístupný, tvůrci totiž kvůli větší přesnosti nechtějí, aby si více hráčů spustilo reset najednou, takže se volba zpřístupňuje průběžně během podzimní části sezóny.
Na závěr nás tvůrci z Valve nalákali na konec listopadu příslibem nového hrdiny, kterého budou následovat další v průběhu celého příštího roku. Máme se tedy na co těšit, tak neváhejte a společně s přáteli ze své guildy ukažte, co ve vás je. Všechny změny, které patch přináší, naleznete zde.
• Zdroje: dota2.com
• Novinka: 27. 5. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
Pojďme se hned na začátek podívat, jaké největší novinky letos v Battle Passu nalezneme. Zaprvé jsou to gildy, do kterých se spojíte se svými přáteli a můžete plnit společné denní výzvy, kontrakty a hlavně získávat odměny jak pro sebe, tak pro všechny členy.
Jako další novinka se představí letní event – Labyrint, do něhož vstupujete ve čtyřčlenné partě a vydáváte se vstříc dobrodružství a pokladům, jež skýtá. Více informací zatím nemáme, protože si na tento event budeme muset ještě nějakou chvíli počkat.
Návrat slaví také sideshop, i když v dosti jiné podobě, než jak jsme ho znali. Sideshop je nyní minihra ve stylu Dota Underlords, kde můžete utrácet své zlaťáky, které získáváte jako odměnu za posun v Battle Passu, recyklací Immortal předmětů nebo za splněné úkoly ve své gildě. Jako výhru si můžete vybrat drobné kosmetické předměty či rovnou celé sety, a když budete hodně úspěšní, můžete získat dokonce náhodný arcana předmět.
Mezi menší novinky se řadí Battle gauntlet tiket, po jehož spuštění se snažíte vyhrát určitý počet zápasů dříve, než prohrajete dva, každý úspěšný pokus vyžaduje následně více výher. Aktivita Bounty Killing vám umožňuje v průběhu zápasů vypisovat odměny na nepřátelské hrdiny a ostatní spoluhráči tak mohou ulovením daného skalpu odměnu získat, což vám sice body nepřinese, ale sesílat cíleně hněv spoluhráčů na konkrétní nepřátele je také dosti uspokojující.
I letos se mezi Battle Pass aktivitami objevuje vylepšený systém sázení na svůj zápas a cavern crawl, kde se snažíte probojovat skrze svá vítězství s předem určenými hrdiny až k cílům, jež představují tři nové sety na hrdiny Slarka, Spirit Breakera a Nyx Assassina. Klasika jako placák se spojenci, rozdávání dýšek, kvízové otázky a mnoho dalšího v seznamu činností letošního Battle Passu samozřejmě nechybí. Zadarmo ale ani kuře nehrabe, pojďme se tedy mrknout, jestli odměny stojí za to.
Co je potřeba hned zprvu vypíchnout, jsou dva nové persona předměty. Loni nám Valve představilo persona předmět pro Invokera, jež se ukázal jako mladý začínající čaroděj, letos se předvede Pudge jako plyšová hračka, a zatím nejvíce ohlasů vzbuzující ženská verze hrdiny Anti-Mage. V nabídce odměn dále nechybí nové arcana předměty pro Windranger, Queen of Pain a také pro Wraith Kinga, který se vrací ke kořenům z Warcraftu a usedá na trůn jako Skeleton King. Jako každý rok nechybí mezi odměnami ani bohatá nabídka vylepšených efektů, setových immortal předmětů, sprejů, emotikonů, nové taunty a samozřejmě neschází ani ikonické chat wheel hlášky včetně dnes již zlidovělého „CEEEEEEEEEEEEEEB“.
V základu si Battle Pass pořídíte za necelých 10 euro, což je velice přívětivá nabídka za množství obsahu, který nabízí. Battle Pass tedy jistě ocení jak pravidelní hráči, tak i ti, kteří si chtějí jednou za čas prověřit své schopnosti. Ohlasy jsou zatím velice pozitivní, a proto by opět mohl být překonán rekord esportových prize poolů, který aktuálně drží loňský TI9 s hodnotou přes 34 mil. dolarů. Nevím, jak vy, ale já už mám poměrně jasnou představu, jak budu trávit letošní léto. Veškeré informace o Battle Passu naleznete zde.
First 24 Hours — TI9 shattered pretty much every record but somehow the Dota community manages to shatter even that crazy record with another new one. ABSOLUTE BONKERS!! #TI10 #Dota2 pic.twitter.com/oQdESMIsn7
— Wykrhm Reddy (@wykrhm) May 26, 2020
• Zdroje: dota2.com, Twitter
• Novinka: 1. 5. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
Studio Valve vydalo prohlášení, kterého jsme se již delší dobu obávali. Naštěstí se nejedná o úplné zrušení TI, ale pouze o jeho odložení na rok 2021. Z důvodu komplikované organizace příprav turnaje zatím není známo přesnější datum. Valve se tedy mezitím chce zaměřit na restrukturalizaci DPC systému – celoročního systému turnajů a lig, který mimo jiné určuje, kdo dostane přímou pozvánku na aktuální TI.
I když jsou to smutné zprávy, můžeme se alespoň těšit na letošní Battle Pass, který by měl dorazit již brzy a jako každý rok i letos poputuje 25% všeho, co vydělá, do TI prize poolu. Valve však přiznává, že Battle Pass dorazí pravděpodobně o několik týdnů později, než tomu bylo předcházející roky, jelikož vývojáři musí pracovat z domova a tím pádem mají ztížené pracovní podmínky.
Zpoždění letošního TI se trochu více dotkne i srdcí českých fanoušků, a to hned ze tří důvodů, kterými jsou tři čeští hráči a jejich nedávný úspěch – Jonáš „SabeRLight-“ Volek a Ondřej „Supream^“ Štarha z týmu Ninjas in Pyjamas a Miroslav „BOOM“ Bičan z týmu Vikin.gg. Oba týmy ukázaly na nedávném online turnaji ESL One Los Angeles 2020, že mají obrovský potenciál a dokázaly porazit i některé top celky jako například Team Secret, Team Nigma nebo Alliance. Tým Ninjas in Pyjamas (v tomto turnaji ještě jako tým Chicken Fighters) se umístil na čtvrtém místě a Vikin.gg dokonce na místě třetím. Snad tedy, i přes odklad TI10, zůstane oběma týmům forma, abychom mohli poprvé v historii na tomto velkolepém e-sport turnaji mít i naše české zastoupení.
• Zdroje: dota2.com
• Novinka: 13. 2. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
Valve zabanovalo přes 40 000 Dota 2 účtů. Jedná se o bany na hráče, kteří se snaží zneužívat ranked matchmaking systém ve svůj prospěch. Jako mnoho dalších online free-to-play titulů, i Dota 2 láká ke snadnému zneužití v podobě smurfových a naboostěných účtů. Pro účast v ranked matchmakingu je potřeba mít odehráno minimálně 100 hodin v běžné hře, což někteří obcházejí tím, že si kupují naboostěné účty od třetí strany. Smurfové účty si zakládají aktivní hráči, aby byli přiřazeni do hry proti nezkušeným protivníkům, kde získávají snadná vítězství.
Tyto metody narušují vyrovnanost týmů a kazí zážitek ze hry, čehož si je Valve velmi dobře vědomo, a tak od ledna 2019 vyhlásilo těmto účtům boj v podobě první vlny 17 000 banů. V září pak následovala druhá vlna, která mimo zneužívání matchmakingu cílila také na negativní chování. V této vlně padaly tresty, jež dosahovaly trvání i 19 let. Nyní padlo další úctyhodné číslo – 40 000 rozdaných trestů, navíc Valve nadále vylepšuje svůj systém na detekování smurfových účtů.
To vše jsou dobré zprávy pro poctivé hráče, kteří si chtějí Dotu 2 užít ve vyrovnaném kompetitivním prostředí. Valve tedy nadále nelení, avšak v jistých směrech stále zaostává za největším konkurentem League of Legends od Riot Games. Právě Riot Games oznámil tvorbu her ze světa League of Legends (Legends of Runeterra, Ruined King: A League of Legends Story a další), a tak k sobě lákají další nové hráče, což Valve dlouhodobě nezvládá. Jedinou úspěšnou hrou ze světa Doty 2 je aktuálně Dota Underlords (karetka Artifact dopadla kvůli nesmyslné monetizaci katastrofálně), avšak i ta pociťuje v poslední době úbytek hráčů. Valve tedy musí ještě zapracovat na marketingu, aby přilákalo nové hráče, ale i tak musíme pochválit péči, s jakou se o Dotu 2 starají.
• Zdroje: Kotaku, Twitter
• Novinka: 31. 1. 2020 • Autor: Jakub Kuneš
Nejnovější mechanika v podobě předmětů, které padají z neutrálních nepřátel, zajímavě osvěžila hratelnost Doty 2. V předem určený čas (7./15./25./40./70. minuta hry) získal každý tým pokaždé tři náhodně vybrané neutrální předměty. V tomto množství předměty zásadně ovlivňovaly sílu jednotlivých hrdinů. Bohužel kvůli nahodilosti, s níž předměty padaly, byl jejich balanc téměř nemožný, zvlášť když si uvědomíme, že jeden a ten samý předmět může jednomu hrdinovi pomoci hodně a jinému může být naopak skoro k ničemu.
Právě zde nastoupil patch 7.24, který sice zvedá množství předmětů, jež z nepřátel padají – 4 kusy místo 3 – avšak nyní může každý hrdina nosit pouze jeden, a to ve speciálním novém slotu. Předměty nyní padají v časech 7./15./25./40./60. minuta (nejvyšší úroveň předmětů byla zeslabena, aby odpovídala tomu, že se vyskytují o 10 minut dříve). Ty z nich, které hráči nechtějí nosit, odesílají jednoduchou funkcí do základny, kde jsou přehledně uloženy a zobrazeny a odkud si je kdokoli z týmu může opět vyzvednout.
Vylepšení mechaniky neutrálních předmětů bylo zapotřebí, a tak jsme rádi, že patch 7.24 uhodil hřebík na hlavičku. To však není jediné, co přinesl. Po dlouhé době plné vzájemných sympatií se loučíme s budovami shrine, které nabízely každému týmu opěrný bod na mapě, kam se mohl každý z týmu teleportovat a jednou za čas doplnit zdraví a manu. Na jejich místo se přesunuly budovy outpost (jež jsme vám představovali v minulé novince), takže jejich kontrolování bude ještě důležitější než doposud. A když už jsme u toho loučení, opouští nás také GPM talenty (gold per minute), tento pasivní příjem bez námahy, velice oblíbený převážně u supportů.
Toto jsou největší změny, se kterými se nyní ve světě Doty 2 setkáte. Jako třešničku na dortu přicházejí nejnovější hrdinové, Snapfire a Void Spirit, do Captain módu, ve kterém se Dota 2 hraje profesionálně, takže se můžeme těšit na jejich pořádné prověření. Kompletní seznam změn naleznete zde.
• Zdroje: dota2.com, Vlastní
• Novinka: 19. 12. 2019 • Autor: Jakub Kuneš
Velký nástup v podobě dvou nových hrdinů se konal jen částečně. Na jednu stranu Void Spirit nezklamal a svým velkým ofenzivním potenciálem a mobilitou zaujal dominantní postavení na midové lince, kde pár dní po vydání vyhrával dokonce 57,5 % zápasů. Rychlost, s jakou se dokázal objevit, zabít některého ze svých nepřátel a snadno zase zmizet, byla však příliš veliká, a tak byl Void Spirit během několika menších updatů více vybalancován, díky čemuž se nyní ustálil na obstojných 47,8 % vítězství.
Na druhé straně se usadila Snapfire, která se se svými 40 % vítězství v době vypuštění umístila na úplném spodku úspěšnosti mezi všemi hrdiny. Ačkoli je její zbraňový arzenál poměrně veliký, nebylo snadné naplno využít jeho potenciál. Obdobně jako byl její spirití kolega zeslaben, byla Snapfire vylepšena a vystoupala na aktuální bilanci 50,5 % vítězství. Nejčastěji se nyní objevuje na pozici support, jelikož dokáže svým kanónem v počátečních fázích hry vyvinout velký tlak na nepřátele a udělat tím prostor pro své core spojence. Později poskytuje solidní podporu v týmových střetech, kdy z velké vzdálenosti pomocí své ultimátní schopností bombarduje nepřátele ohnivými koulemi.
Kromě nových hrdinů přinesl patch 7.23 mnoho změn i u těch stávajících. Podívejte se s námi na ty, kterým se nyní daří nejvíce: jestliže patříte mezi hráče, kteří preferují supporty, skvělou volbou jsou pro vás ochránce Treant Protector, robot Clockwerk, ale tou vůbec nejlepší je určitě Vengeful Spirit, jež aktuálně okupuje první místo v žebříčku úspěšnosti patche 7.23 s 56,4 %. Mezi nejsilnější core hrdiny aktuálně patří krvavý Bloodseeker, přízračný Wraith King, démonický Underlord a v minulém patchi nepříliš oblíbení medvěďáci, Ursa a Lone Druid.
Dota 2 New Cool Hero Changes – The Outlanders Update (Gameplay)
Mnoho hrdinů prošlo evolucí. Podívejte se na ty největší, u nichž se patch 7.23 projevil nejcitelněji.
Změny na hrdinech a dva zbrusu noví nejsou vším, co patch 7.23 přinesl. Další novinkou jsou neutrální budovy Outposty, jejichž obsazení přináší bonusové zkušenosti pro celý tým, ale jen každou desátou minutu. V tu dobu je vždy potřeba dávat pozor, aby vám neproklouznul nepřítel a nezabral Outpost pro svůj tým. K tomu přibyl ještě nový druh předmětů, které padají z neutrálních nepřátel a jsou rozděleny do pěti úrovní s tím, že z každé úrovně padají maximálně tři do týmu. Tyto předměty můžete získat od 7./15./25./40./70. minuty, přičemž čím později, tím silnější úroveň dostanete.
Pojďme si teď shrnout, na jaké cíle se musí tým soustředit, aby dovedl zápas k vítěznému konci. Mimo již zmíněné neutrální předměty a Outposty je potřeba každou pátou minutu také sbírat bounty runy, jež přináší zlato celému týmu. Dalším cílem jsou nepřátelské věže, na které se může jejich vlastník teleportovat, jejich zničením tak podstatně snížíte soupeři mobilitu na mapě, a tak se vám bude lépe kontrolovat. V neposlední řadě je tu také Roshan, mocná bestie hlídající mimo jiné Aegis, předmět, jež dokáže jednorázově oživit hrdinu přímo na bojišti, což je nemalá výhoda. Také začínáte mít pocit, že to začíná být makačka? A to ještě nesmíme zapomínat na správnou volbu hrdiny, adekvátní výběr výbavy a souboje samotné! Ještě že jsou týmy po pěti lidech a člověk nemusí na všechno myslet sám. Komplexnost byla ale vždy jednou z hlavních devíz Doty 2 a právě proto je s námi už takovou dobu a je stále tak oblíbená. Nebojte se tak vkročit na její bojiště, slibuji vám, že nebudete litovat.
• Zdroje: dota2.com, Dotabuff, YouTube (DotaCinema), vlastní
• Novinka: 27. 11. 2019 • Autor: Jakub Kuneš
Když byla během letošního TI9 (The International 2019) představena nová hrdinka Snapfire ve westernově laděném traileru, hned se začalo šuškat, jaké schopnosti by mohla mít a jakou pozici bude zastupovat. Nejvíce to vypadalo, že bude plnit roli „inteligentního supporta“, který svými sušenkami zvýší bojeschopnost spojenců. I když Snapfire sušenky rozdává, hlavní předností je její zbraňový arzenál, takže více sedí na pozici core a teprve jako třetí hrdina s útokem na dálku se usadila ve škatulce s primárním atributem sílou.
Všechna její kouzla způsobují zranění, takže jejich kombinací je ve chvilce schopna zabít i docela odolného hrdinu. Se svojí ultimátní schopností může z velké dálky bombardovat bojiště ohnivými koulemi a při správné koordinaci se spojenci je schopna rozdat obrovské množství zranění.
Dota 2 Hero Spotlight - Snapfire (DotaCinema)
Snapfire dokáže se svými zbraněmi překonat i nejlepší Rambovo skóre. Jak se vám líbí?
Rodina je základ státu, ale asi i Doty, a tak se ke svým bratrům Storm, Ember a Earth Spiritům připojil nyní i Void. Void Spirit je inteligenční core hrdina s útokem na blízko a když začne kouzlit, budete mít pocit, že je na více místech najednou. Jeho schopnosti mu umožňují rychle se přesouvat a zároveň rozdávat zranění na všechny strany. Hratelností bude nejspíše připomínat svého bratra Ember Spirita – útočí a nedá se chytit.
Dota 2 Hero Spotlight - Void Spirit (DotaCinema)
Již čtvrtý Spirit v pořadí: Void Spirit se představuje jako nedostižný zabiják. Co si o něm myslíte vy? Dejte nám vědět v komentářích.
V průběhu let nám tvůrci přinesli různě velké patche, 7.23 nebo také The Outlanders můžeme však rozhodně zařadit mezi ty obrovské. Za ty největší změny bychom mohli označit novou neutrální budovu Outpost, která poskytuje zkušenosti těm hrdinům, jež ji obsadí ve jménu svého týmu. Dalšími velkými novinkami jsou vlastní kurýr pro všechny hráče, posun maximální úrovně na číslo 30 (přičemž se po jejímu dosažení odblokují všechny talenty) a také to, že z neutrálních nepřátel padají nové unikátní předměty, kterých je 62 druhů. Větších i menších úprav se také dočkali téměř všichni hrdinové, kdo z nich bude teď silný nebo slabý, se však momentálně nedá vůbec odhadnout.
A to jsme si před třemi lety, kdy byl představen systém talentů, říkali, jak se teď bude Dota hrát, vždyť je to úplně jiná hra... a co teprve teď. Mnoho hráčů už nyní označují náš oblíbený titul za Dotu 3 a není se čemu divit. Změn je opravdu mnoho a trochu to vypadá, že se budeme muset zase všichni učit jak se tahle MOBA vlastně hraje. Ale co si budeme povídat, to bylo vždy to nejzábavnější. V příštích dnech budeme dění na bojištích nadále sledovat a o dalších změnách v hratelnosti vás co nejdříve poinformujeme. Celý patch notes si můžete přečíst zde.
• Zdroje: dota2.com
• Novinka: 16. 10. 2019 • Autor: Jakub Kuneš
Podzim bývá v Dotě vždy spíše klidnější. Letos však tvůrci chrlí jeden update za druhým a zaměřují se zejména na vylepšení vyhledávání zápasů (matchmaking) a celkový zážitek ze hry. Systém ranku (hodnocení schopností a zkušeností hráčů), jež je znázorněn pomocí sedmi medailí ověnčenými hvězdami byl upraven na původní maximum pěti hvězd. Následná globální rekalibrace posunula většinu hráčů o hvězdu či dvě výše (jupí). Na druhou stranu dříve nebylo možné v medailích a hvězdách klesnout (stále ukazovaly vaší nejlepší dosaženou hodnotu), avšak nyní to už možné je (sakra).
Další úpravy prodělal matchmaking. Dříve byl kladen důraz hlavně na to, aby měly týmy, které proti sobě stojí, co nejvíce shodný rank. Nyní se bude více hledět na rank na pozicích, aby se například nestalo, že se na midové lince střetnou hráči, jež si nejsou rovni. Jelikož je pozice support vhodnější pro méně zkušené, nově na ni nemůže být vybrán hráč, který má z celého týmu nejvyšší rank. Toto a ještě pár menších změn by mělo vylepšit celkový balanc hry, k čemuž by měly sloužit i žádosti o zpětnou vazbu, jež se budou občas po zápasech objevovat. Cílem tvůrců je tedy vytvořit vyrovnané kompetitivní prostředí a k tomu jim samozřejmě držíme palce.
Dlouhou dobu bojuje Dota 2 se svou komunitou plnou toxického chování. S tímto nešvarem není utrum, ale i tak by se nám nyní mohlo lépe dýchat. Hráči, kteří pravidelně dostávají reporty za špatné chování, byli po zásluze odměněni banem. Další bany obdrželi hráči za prodávání a kupování účtů, čímž dlouhodobě narušovali vyváženost hry.
Někteří hráči dostali absurdně dlouho trvající bany, avšak tvrdé tresty byly už dlouhou dobu zapotřebí.
V této souvislosti se také často zmiňují tzv. smurfy, tedy účty, kde hráči při úvodní kalibraci MMR schválně prohrávají, tím se dostanou mezi méně zkušené, kde si následně mohou radostně honit svá ega. Množství takových účtů se v poslední době velmi rozšířilo, a proto nad nimi Valve slibuje zvýšený dohled a následnou pacifikaci.
Tato opatření neproběhla jednorázově, nicméně jsou implementována trvale. Ač nelze čekat změny k lepšímu ihned, do budoucna se můžeme těšit na příjemnější atmosféru. Co se týká matchmaking systému, má Valve ještě spoustu plánů – chce například vyřešit problém s neoblíbenou pozicí hard support. Pokud se rozhodnete vyhledat hru a do kritérií zadáte vedle jiných i pozici hard support, téměř vždy dostane právě a jen ji. Tím mizí rozmanitost, hráči si přestávají tuto pozici vybírat, což vede k tomu, že ji nehraje skoro nikdo. Toto je jeden z hlavních důvodů dlouhé vyhledávací doby zápasů.
Nyní však s netrpělivostí očekáváme patch 7.23, jenž by měl dorazit pravděpodobně po 24. listopadu, kdy končí turnaj MDL Chengdu Major. Co nového nám přinese se zatím přesně neví, ale jedno je jisté. Můžeme se těšit na dva nové hrdiny – svéráznou babičku na dračí ještěrce Snapfire a Void Spirita, který se připojí ke svým živelným bratrům Ember, Storm a Earth Spiritům. Jakmile se něco nového šustne, dáme vám vědět – sledujte tento speciál.
Dota 2 – Snapfire (Trailer)
Snapfire předvádí na svůj věk neskutečné kousky v traileru jako vystřiženého z divokého západu.
Dota 2 – Void Spirit (Trailer)
Void Spirit se představil během letošního TI9 v Číně kam svým asijským stylem perfektně zapadá.
• Zdroje: dota2.com, vlastní
Dota 2 se vždy pyšnila svou komplexností. Je to prvek, kterým se liší od ostatních titulů stejného žánru. V tom je její krása, ale zároveň i Achillova pata, protože pro nového hráče není vůbec snadné se v ní zorientovat. Zde pro vás máme alespoň pár základních informací, jež vám na začátek pomohou.
Dota 2 je jedním z nejpopulárnějších free to play titulů žánru MOBA (Multiplayer Online Battle Arena), ve kterém hráči střetávají v multiplayerových bitvách rozděleni do dvou pětičlenných týmů. První verze jménem DotA (Defense of the Ancients) vznikla pouze jako mód vytvořený v editoru map legendární strategie Warcraft 3 a získala zde obrovskou popularitu, jež předčila všechna očekávání. Časem se ale čím dál více projevovalo stáří Warcraftu, a proto aktuální šéf vývoje Doty, anonym vystupující pouze pod přezdívkou „Icefrog“, přesunul svoji tvorbu pod křídla společnosti Valve, která stojí za úspěšnou sérií Half-life a platformou Steam určenou k digitální distribuci her. Pod „novou“ značkou, Dota 2, působí titul již téměř deset let a stále posouvá hranice tohoto žánru kupředu.
Dota 2 – We, the Community (Dokument)
Dokument, který nádherně zachycuje fenomén Doty, je zároveň poděkováním komunitě za dlouhotrvající přízeň.
Jak už název hry Dota (Defense of the Ancients, tedy obrana Ancientů) napovídá, cíl hry je zničit nepřátelskou hlavní budovu, Ancient, dříve, než to udělá nepřítel. Do zápasů nastupuje celkem deset hráčů ve dvou týmech po pěti. Během první fáze hry, neboli draftu, si každý hráč vybere jednoho hrdinu. V druhé fázi se týmy přesouvají na bojiště, kde se snaží postupně přemoci své soky. Strategií, jež vedou k vítězství, je mnoho. Díky velké nabídce hrdinů a předmětů, jimiž lze svou postavu posílit, se stává téměř každý zápas unikátním.
Dota 2 – Gamescom Trailer
Jak říká obchodník v traileru – to co hrdina opravdu potřebuje je na vašem rozhodnutí.
Hrdinové jsou základním elementem Doty a jejich výběr určuje směr, jakým se bude zápas ubírat. Na začátku si každý hráč zvolí svého hrdinu z celkové nabídky 117 válečníků, kouzelníků, monster a různorodých mytických příšer, jež nezapřou svůj původ ze světa Warcraftu. Hrdinové pak získávají během zápasu zlato, za které mohou nakupovat mocné předměty, a také zkušenosti, jež jim umožní naučit se nové či zdokonalit stávající schopnosti. Primárně se hrdinové dělí podle základních atributů: síla, obratnost, inteligence, jež ovlivňují jejich útočné číslo a často definují preferovaný styl boje – například inteligenční hrdinové se více spoléhají na své čáry a moc toho nevydrží, zatímco ti siloví dokáží ustát i několik kritických úderů či extrémně silných kouzel. Sekundární dělení hrdinů je podle rolí – core a support. Supporti slouží jako podpora pro své core spojence, kteří se tak v pozdějších fázích hry mohou stát silou, díky níž se vyhrávají jednotlivé střety.
Dota 2 – Join the Battle (Trailer)
Ač není v Dotě 2 žádná příběhová část, každý hrdina má svou bohatou historii, takže během zápasu můžete slyšet, jak se postavy navzájem vysmívají, popichují nebo si vyjadřují podporu.
Za získané zlato si hráči mohou koupit předměty pro svého hrdinu, a tím vylepšit jeho atributy nebo mu nabídnout nové schopnosti. Předměty lze nakupovat v několika obchodech po celé mapě. Z těch slabších se za pomoci receptů skládají předměty silnější. Každý hrdina má ve svém inventáři pouze omezený počet slotů, takže to, jaké předměty si hráč koupí, musí předem dobře promyslet.
Díky své obtížnosti a rozmanitosti je Dota 2 velmi populárním esportem. Nejlepší profesionální hráči se jím nejenom živí, ale vydělávají částky v řádech milionů dolarů. Týmy se během sezóny propracovávají přes žebříček Dota Pro Circuit (DPC), aby se dostaly na největší Dota 2 turnaj The International (TI). Ačkoli není Dota 2 nejpopulárnější hrou na světě, trhá TI každý rok několik rekordů. Ze všech turnajů v historii esportu to je právě TI, jež drží pozice 5 ze 6 nejlépe dotovaných akcí. Na prvním místě je letošní 9. ročník s prize poolem v hodnotě přes 34 milionů dolarů.
Letošní ročník se stal vítězným pro tým OG, který obhájil titul, což se ještě nikomu předtím nepodařilo.
Ač se zápasy v Dotě 2 odehrávají pouze na jediné mapě, není to vůbec na škodu, jelikož je skutečně velmi propracovaná. Má čtvercový tvar a základna každého týmu se nachází v protilehlých rozích. Mezi nimi vedou tři hlavní cesty/linky (Top, Mid, Bot), na nichž jsou rozmístěny obranné věže. Týmy jsou podporovány základními jednotkami (creepy), které ovládá umělá inteligence a posílá je v pravidelných intervalech po hlavních cestách. Dále má každý tým na své straně k dispozici malý a velký les. Zde mají svá útočiště neutrální jednotky, jež jsou dalším zdrojem zlaťáků a zkušeností. Téměř uprostřed mapy se nachází hnízdo silného Roshana. Tato obávaná bestie skrývá mocné předměty a není snadné ji porazit. Když se to však vašemu týmu podaří, jste zase o krok blíže k vítězství.
Dota 2 basics – The Map (Guide)
Základní orientace na mapě je velmi klíčová.
Člověk je velmi soutěživý tvor, proto máme ve všech sportech i hrách nějaký hodnotící systém a Dota 2 není výjimkou. Zkušenost každého hráče je reprezentována skrze dvě čísla, support a core matchmaking ranking (MMR), podle toho, jakou pozici hrajete. Jelikož jsou to dvě na první pohled nic neříkající čísla, zastupuje je mnohem víc jiný „cool“ ukazatel – hráči jsou ohodnoceni jednou ze sedmi medailí, avšak tady zábava nekončí. Výhrami můžete získat až pět hvězd, jež reprezentují váš progres mezi medailemi a jako bonus se ukazuje ještě procentuální postup mezi hvězdami. Vše je naštěstí přehledně znázorněno, takže to není tak matoucí, jak se na první pohled může zdát. MMR se kalibruje na začátku každé sezóny, která trvá přibližně půl roku, takže i když vám nastane období, kdy se prostě nedaří, vždy nakonec přijde možnost na nový začátek.
Já chtěl bych být ten nejlepší, jak nikdo přede mnou…
Dota 2 je free-to-play titul, tedy přístupný zcela zdarma pro všechny. Aby bylo možné stálý vývoj financovat, jsou ve hře implementovány velmi dobře nastavené mikrotransakce v podobě kosmetických předmětů. Tento koncept je výhodný jak pro hráče, tak i pro Valve. Ač na první pohled dokonalý systém, má však jednu vadu, a tou je snadná možnost zneužívání. První problém přinášejí naboostěné účty, které prodávají třetí strany hráčům, kteří nechtějí trávit čas pomalým postupem v ranked žebříčku. Třetí strana – aktivní zkušený hráč – odehraje na tomto účtu základních 100 hodin nutných pro účast v ranked matchmakingu a dále nastřádá vítězství, ze kterých plyne vysoký rank. Následně takový účet často neodpovídá skutečným schopnostem hráče, který si jej koupil.
Druhý problém přinášejí smurfové účty – nově založené účty aktivními zkušenými hráči, kteří při kalibraci ranku schválně kazí své hry. Následně jsou umístěni do neodpovídajícího nízkého ranku, kde snadno poráží méně zkušené hráče. Oba tyto problémy narušují vyrovnanost zápasů a kazí celkový zážitek ze hry. Valve však s těmito neduhy bojuje, a tak se snad můžeme těšit na lepší zítřky.
• Zdroje: dota2.com, vlastní