Během svátku 28.9. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
vega Fifa 22 - Hidden empty P

Duna: Impérium (RECENZE) – Život za koření

Na planetu Arrakis, kterou většina fanoušků sci-fi zná po názvem Duna, jsme se mohli poprvé vypravit před více než padesáti lety. Od roku 1965 nás Frank Herbert a jeho následovníci seznamují s osudy impéria, politickým pletichařením a především soupeřením o nejvzácnější látku galaxie – melanž (známější jako koření), která prodlužuje život a zprostředkovává uživatelům nadlidské síly. O nadvládu nad Arrakisem si můžete zahrát v deskovce Duna: Impérium, o níž je následující recenze.

Duna: Impérium; foto: obal

• Žánr: Deckbuilding, workerplacement • Počet hráčů: 1–4 • Autoři: Paul Dennen • Vydavatel: Dire Wolf • Distributor v ČR: REXhry • Herní doba: 60–120 minut • Doporučený věk: od 13 let

Obsah recenze Duna: Impérium

1. Bohatství v píscích Duny
  2. Velkorody touží po moci
  3. Duna: Impérium – Pravidla
  4. Krutý svět Duny nejlepší dovolenou
  5. Recenze Duna: Impérium: závěrečné hodnocení

Bohatství v píscích Duny

Duna patří k fenoménům rozsáhlých vesmírných sci-fi světů, která své příznivce už několik desetiletí láká na nekonečný boj o melanž z planety Arrakis, zázračné koření, které umožňuje prodloužit život, zlepšovat lidské dovednosti či dokonce předvídat budoucí události. Tato vzácná komodita roztáčí kolo politického i zákulisního přetahování vlivu a nikoho nenechává chladným. Koření se vedle solárů stává nejvzácnějším platidlem, protože po něm touží jak padišáh vesmírného impéria, tak členové radního landsraadu, bezskrupulní obchodní společnost CHOAM, kosmická gilda, pouštní válečníci Fremeni či tajemné sesterstvo Bene Gesserit. Na tyto reálie navazuje i dnes recenzovaná deskovka Duna: Impérium.

Duna: Impérium; foto: karty

Duna: Impérium (Stolní hra)

Mezi kartami v nabídce Duna: Impérium najdete řadu významných postav z univerza stvořeného Frankem Herbertem.

Stolní hru od Paula Dennena v pohodě absolvujete i bez znalostí předlohy, ale zážitek bude mnohem menší, protože příznivci Duny budou vědět, že využití některých společenství, postav a karet dovedností je bodnutím do zad svým spoluhráčům, ale koření za to stojí… Z mého pohledu se podařilo slavnou licenci uchopit velmi dobře a pro fanoušky se stane Duna: Impérium vyhledávanou kratochvílí. Dunofilové v mém herním okolí mají navíc rádi hry s mechanikami workerplacementu a deckbuildingu, což jsou základní pilíře této deskovky, takže se na náš stůl bude dostávat hodně často.

Velkorody touží po moci

Život na Arrakisu není peříčko, což ostatně pozná každý odvážlivec, který se pustí do deskovky Duna: Impérium. Hráči se dostávají do vedení jednoho z čtyřlístku velkorodů (Atreidové, Harkonnenové, Richesové a Thorvaldové), přičemž mají na výběr ze dvou vůdců. Jeden z nich je vždy snadný na pochopení a určení strategie, druhý už vyžaduje značnou dávku zkušeností. Pokud se rozhodnete jít proti kánonu příběhu a postavit proti sobě jednotlivé členy velkorodů v bratrovražedné válce, deskovka Duna: Impérium vám to umožní. Do dvou hodin budete znát výsledek partie a můžete po vítězi žádat satisfakci v podobě okamžité odvety.

Duna: Impérium; foto: postavy

Duna: Impérium (Stolní hra)

V Duna: Impérium se můžete těšit na přední členy velkorodů ovlivňující život na planetě Arrakis.

Nejlepší zážitek si z hraní Duna: Impérium odnesete ve třech až čtyřech soupeřích u stolu, protože bude na desce příjemně těsno a každé umístění pracanta (agenta) bude mít svou váhu nejen tím, že vám přinese kýžený benefit, ale také díky zamezení využití pole vašimi oponenty (pro hru jednoho či dvou hráčů vytváří „dusno“ karty rodu Hagal, případně mobilní aplikace). Každé pole je důležité a může tvořit významný bod vaší strategie. Vydáte se na písečné pláně získávat koření, do landsraadu upevňovat své politické postavení, získávat soláry od obchodníků či se vtírat do přízně jedné ze čtyř zájmových skupin na Duně? Máte stále nad čím přemýšlet, stále musíte pozorovat ostatní a navíc do úvah započítat svou vojenskou sílu, která na konci kola rozhodne o lákavých odměnách.

Vaše strategie se navíc neodvíjí pouze od posílání agentů po důležitých zakázkách, ale také od vlastnosti vaší postavy a karet na ruce. Většina karet má totiž dvojí efekt a vy musíte promyslet, jak je co nejefektivněji využít. Karty totiž určují, kam lze vašeho vyslance umístit (symboly v levé části) a jejím vyložením navíc získáte bonus z prvního řádku karty. Když si ji ovšem ponecháte do závěrečné fáze, může mít významnou roli při nákupu nových karet či závěrečné bitvě. Do průběhu kola navíc promlouvají karty intrik, jež mohou zamíchat už tak zašmodrchanou situací na plánu. Duna: Impérium zkrátka nabízí podobné pletichářské vyžití jako její knižní předloha, což si budete báječně užívat (pokud vám tedy někdo nevrazí krispel do zad).

Duna: Impérium; foto: partie

Duna: Impérium (Stolní hra)

U rozehrané partie Duna: Impérium ihned vidíte, jak si váš velkorod stojí, kam můžete poslat svého agenta a kolik jednotek soupeři poslali do boje. Pozor ovšem na intriky, které mohou vše změnit v řádu vteřin.

Duna: Impérium – Pravidla

Z pohledu hratelnosti a mechanik patří Duna: Impérium k mírně složitým deskovkám, k nimž si může najít cestu v podstatě každý hráč. Základní principy pochytíte během pár kol první partie a poté jen dotáhnete řadu strategických vychytávek z nakoupených karet a karet intrik. Pařani, kteří už alespoň jednou vyzkoušeli stolní hru na bázi worker-placementu a deck-bulidingu, budou v Duna: Impérium jako ryby ve vodě (nebo červ v písku).

Duna: Impérium; foto: hráčova herní plocha

Duna: Impérium (Stolní hra)

Hráčova plocha je v Duna: Impérium relativně úsporná a díky tomu maximálně přehledná.

Každá partie začíná vybráním karty velkorodu (rubová strana funguje jako lama karta), přípravou hráčových žetonů, vytvořením počátečního balíčku karet, který je pro všechny stejný, a rozložením příslušných komponent na a kolem hracím plánu (pokud hrajete sami nebo ve dvojici, je třeba připravit karty rodu Hagal, případně spustit aplikaci na PC či v mobilu). Poté již nic nebrání startu boje o Arrakis, který se skládá z několika kol s pevným průběhem. Cílem hry je získat jako první deset vítězných bodů, přičemž v průběhu můžete získané body i ztrácet (např. za předání žetonu aliance soupeři apod.).

Každé herní kolo se skládá z pěti fází. V „Zahájení kola“ se otočí karta střetu určující odměnu v aktuální fázi hry a vládci velkorodů si přiberou ze svého balíčku pětici karet. Poté následují „Tahy hráčů“, v nichž soupeři postupně umisťují své agenty na neobsazená pole herní desky pomocí karet (určují, kam můžete pracanta poslat), aby získali kýženou odměnu. Zpočátku máte pouze dva agenty, ale postupem času si můžete přikoupit třetího (mistr meče) či jednorázově využít mentata (sekce landsraadu).

Duna: Impérium; foto: počáteční karty

Duna: Impérium (Stolní hra)

(S počátečními kartami v Duna: Impérium žádné taktické orgie nerozjedete, ale stačí si pořídit několik záludných postav a soupeři se budou třást strachy

Na mapě Arrakisu se vyskytují lokace, jež lze různými triky ovládnout. Pokud soupeř položí na vámi ovládané pole svého agenta, dostanete odměnu také. V případě, že umístíte svého vyslance na pole některé z frakcí (vždy jedno pole s poplatkem a jedno zdarma), získáváte u těchto zájmových skupin (imperátor, kosmická gilda, Bene Gesserit a Fremeni) vliv, který vám může přinést lákavé bonusy a dokonce i vítězné body za vytvořené aliance či ovlivnit efekty některých karet. Žetony aliance jsou „putovní“, protože se stěhují vždy k hráči s aktuálně nejvyšším vlivem u dané skupiny.

Jakmile hráči pošlou všechny své agenty do terénu, nastává fáze odhalení, v níž hráč odhalí zbylé karty na ruce a vyhodnotí efekty jejich druhého (modrého) řádku. Získává tak body přízně na nákup nových karet a bonusovou sílu do závěrečné bitvy. Kdykoliv během tahu hráče lze využít kartu intrik, která může pomoci rozvíjet vliv vašeho velkorodu, popř. uškodit soupeřům.

Duna: Impérium; foto: souboj

Duna: Impérium (Stolní hra)

O síle jednotlivých velkorodů v boji rozhodují přítomné jednotky, bonusy na odhalených kartách a samozřejmě intrikování, díky němuž je Duna: Impérium napínavá do posledního tahu.

Jakmile všichni odehrají své tahy a odhalí zbylé karty, přichází na řadu fáze „Boj“. V ní porovnají všichni soupeři s alespoň jednotkou ve střetu své síly a následně si rozdělí odměnu podle karty střetu. Do taktizování promlouvají opět karty intrik, takže výchozí situace na plánu se může velmi rychle změnit v neprospěch jasně vedoucí strany střetu. Občas se dokonce vyplatí skončit s malými náklady druhý, než se připravit o řadu surovin kvůli vysilujícímu vítězství.

V posledních dvou fázích („Tvůrci“ a „vyhodnocení kola“) se doplní na plán žetony koření, zkontroluje se bodový stav, zda u stolu již nesedí vítěz, a uklidí se herní plocha, aby bylo vše připraveno na další kolo. Takto se jednotlivá kola opakují, dokud z mocenského soupeření velkorodů nevzejde vládce Arrakisu, který předčil ostatní. Dle počtu hráčů a jejich zkušeností se délka partie pohybuje mezi jednou a dvěma hodinami. Kompletní pravidla v češtině si můžete přečíst na tomto odkazu.

Duna: Impérium; foto: frakce Duna: Impérium; foto: nabídka karet Landsraad Choam

Duna: Impérium (Stolní hra)

Zájmových skupin je v Duna: Impérium víc než dost, takže výlety do pouštního prostoru pro koření je nutné prokládat pořádnou dávkou politikaření.

Krutý svět Duny nejlepší dovolenou

Zápolení v deskovce Duna: Impérium můžu vřele doporučit všem bez ohledu na znalost předlohy (úplní nováčci a nečtenáři mohou vyhlížet nově natočený snímek, případně se do písků Arrakisu vydat ve filmu z roku 1984). Autor Paul Dennen využil podobných balíčkotvorných mechanismů jako v mém oblíbeném Břinku! a dokázal je velmi dobře skloubit s workerplacementovými principy a světem Herbertovy Duny. Dohromady tak dostanete lahodný mix, v němž jsou koření a voda důležitější než lidský život, kde si nikdo nemůže být jistý svým vítězstvím, soláry ovlivňují politickou stabilitu a intriky dokáží položit mnohem silnějšího nepřítele na lopatky. Hraní Duna: Impérium si navíc užijete v povedeném překladu od českého distributora REXhry.

Duna: Impérium; foto: komponenty

Duna: Impérium (Stolní hra)

Pod víkem krabice Duna: Impérium se ukrývá především hromada karet s ilustracemi odpovídajícími chystanému filmu. Ale nezapomnělo se ani na podařenou herní desku a desítky dřevěných žetonů. Figurkomilci si musí počkat na speciální krabici s platovými miniaturami.

Pochválit musím i grafickou podobu deskovky. Ilustrace pěkně korespondují s univerzem Duny (i když některé postavy si čtenáři určitě představovali jinak, protože licencí odpovídají chystanému filmu Denise Villeneuva), užitá symbolika je přehledná a hráči se s ní sžijí během několika tahů (popř. využijí vysvětlivky na konci manuálu u složitějšího výkladu). Nevadí mi ani kostičkový minimalismus v podobě žetonů armád a agentů, který nemusí být po chuti fanouškům plastových miniatur (ti nemusí truchlit, protože vydavatelství REXhry dojednalo dodání figurkového na český trh). Jestli patříte k fanouškům Herbertova světa a/nebo máte rádi taktizování s umisťováním pracantů a tvorbu vlastního balíčku, měla by vám Duna: Impérium padnout do noty.

Za poskytnutí recenzní kopie Duna: Impérium děkujeme českému distributorovi hry společnosti REXhry.

Recenze Duna: Impérium: závěrečné hodnocení

Duna: Impérium; recenze

Duna: Impérium

Duna: Impérium představuje povedený deskoherní výlet na planetu Arrakis. Ve strategii využívající umisťování pracantů na plán a tvoření vlastního balíčku se zabaví nejen fanoušci světa Duny, ale také hráči hledající taktizování a pletichaření proti ostatním.

• Dobře využitá licence
  • Propojení deckbuildingu a workerplacementu
  • Relativně svižný průběh partie