• Autor: Jiřina Formánková
Švýcarští vývojáři z Giants Software se po tříleté pauze vracejí s pokračováním své zemědělské ságy Farming Simulator, kterou se tentokrát rozhodli také sami vydat. Jak dopadly novinky, které Farming Simulator 22 nabídl, co se povedlo a co naopak mohlo být zpracováno lépe, se dozvíte v této recenzi.
zdroj: Giants Software
Hned v úvodu musím zdůraznit, že v sérii virtuálního farmaření jsem nováčkem. Je samozřejmě jiné, když hru recenzuje větrem ošlehaný farmář nebo zelenáč, který se s ní setkává poprvé. Můj naivní dojem, že mi bude ke hraní stačit roční (nezáživná) průprava v zemědělské mechanizaci a jakés takés povědomí o osevních postupech kdesi z hlubin střední školy, vzal bohužel hodně rychle za své.
Na vině je především tutoriál, který je ve Farming Simulator 22 velmi subtilní a troufám si tvrdit, že přímo odfláknutý. Po prvních pár krocích v ovládání prostě nebožáky hodí do vody a plav, jak umíš. Je to podobné, jako by kterékoliv akční RPG hráči ukázalo, jak vypadá meč, prozradilo, že se s ním zabíjí nepřátele a… toť vše. U takhle rozsáhlých a komplexních her, jako jsou právě simulátory, to ale prostě nebude stačit. Vysloveně to nutí nové hráče trávit (hodiny) dohledáváním potřebných informací na nejrůznějších stránkách nebo sledováním gameplayů zkušenějších kolegů. Což by ale podle mého neměla být nutnost.
Skoro to vypadá, jako by vývojáři velmi sebevědomě předpokládali, že všichni už přece Farming Simulator v minulosti hráli, a tudíž žádné dlouhé vysvětlování není třeba. Jenže takto přistoupili i k mechanikám, které jsou v tomto dílu nové, a pro jistotu nepředstavili ani je. Střídání ročních období i celé fungování výrobních řetězců atd. si bude muset každý zkoušet na vlastní pěst stylem pokus-omyl. To má bohužel za následek, že si (minimálně nováčci) mohou prvních pár uložených her nazvat výstižně „bankrotuji 1 až 10“.
Navíc se zdá, že hra nepočítá s nejrůznějšími alternativními postupy, které jsou především důsledkem mizerného úvodu a nedostatečně zpracované sekce nápověda. Ta sice existuje, ale podává jen naprosto obecné informace, které při řešení konkrétního problému málokdy uplatníte. Zbývá už jen „porada“ v nastavení klávesových zkratek, jež je součástí menu. Mnoho štěstí při jeho procházení. Za všechny ostatní uvedu dva příklady situací, které díky mé neinformovanosti a bezradnosti nastaly.
Po zakoupení jakési vlečky, kterou jsem použila na přepravu čiroku, jsem následně dostala „dobrý nápad“ použít ji taky na přepravu palety osiva. Nějak mi ale uniklo, že v ní trocha obilniny po vykládce zůstala a v potu tváře jsem na ni vysokozdvižným vozíkem nakonec za velkého jásotu paletu umístila. Čirok se ale zachoval naprosto nevypočitatelně, jeho hlubiny paletu pohltily a už ji nikdo nikdy nespatřil. Podobně jsem dopadla i s nakládkou palety mouky na pick-up. Sice jsem ji dostala tam, ale zpět už to pochopitelně nešlo (ručně kvůli váze a vozíkem kvůli postranicím), takže „vykládka“ nakonec proběhla za pomoci najíždění na příkrý kopec, kde se mi ji konečně povedlo vyklepat z korby.
Ale teď už raději z veselejšího soudku. Střídání ročních období společně s přehledem doby setí a sklizně jednotlivých plodin považuji za super mechaniku, která hře chyběla. Díky přehlednosti rozpisu snadno zjistíte, co a kdy na své pole umístit a můžete plánovat velmi podrobně i několik sezón dopředu. Hra každopádně není natolik náročná, aby striktně vyžadovala pěstování následných plodin tak, jak se reálně musí provádět. Což může být pro někoho nedostatek, ale já osobně tento více arkádový přístup vítám, jelikož i bez něj nabízí Farming Simulator 22 spoustu jiných věcí, které je třeba sledovat.
Jednotlivé měsíce v roce trvají vždy jeden den, ale můžete si je libovolně prodlužovat nebo zkracovat podle potřeby v nastavení. To je každopádně fajn, protože například v zimních měsících toho na práci moc není a většinou tak nezbývá než procházet nabídku zakázek, které můžete za úplatu udělat pro sousední farmáře. Obvykle se jedná o sklizeň, hnojení nebo úpravu půdy.
Dobrou zprávou je, že zadavatelé nejsou příliš hákliví na kvalitu odvedené práce a nevadí jim sem tam nedooraná brázda a podobné vylomeniny, na které si dá každý u vlastního pole pozor. Odhadem tak pět až deset procent plochy můžete bez postihu vynechat. Zakázek můžete přijmout i několik naráz a při jednom typu práce přejíždět s tím samým vybavením mezi zadanými poli. Ušetříte tak spoustu času (cesty tam a zpět) a zvýšíte efektivitu.
Můžete také najmout automatické pracovníky, ale osobně to příliš nedoporučuji. Inteligence totiž mnoho nepobrali a po zadání jakéhokoliv z úkolů (odvez sklizeň, dovez něco tam a tam) se rádi zasekávají na cestách, nebo orají pole způsobem ze kterého vstávají vlasy hrůzou na hlavě. Než je neustále kontrolovat, je tak často lepší se jim úplně vyhnout a udělat práci sám. Nebo raději farmařit s kamarády v multiplayeru. Farming Simulator 22 podporuje i cross-platform, takže ani nejste omezení, když se rozhodnete hrát každý na své oblíbené platformě.
Samostatnou kapitolou jsou nově přidané výrobní řetězce, které podstatným způsobem rozšiřují herní náplň. Skvělé je hlavně množství věcí, kterým se můžete věnovat. Zdaleka se totiž nezaměřují jen na potravinářský průmysl, ale dávají možnost věnovat se i trochu jiným odvětvím. Hezkým příkladem je třeba zpracování dřeva, které se neomezuje pouze na výrobu a prodej štěpky, ale umožní zpracovat výpěstky na prkna, ze kterých je možné dál vyrábět nábytek.
Pokud se hráč ale přeci jen rozhodne věnovat spíše klasickým potravinám, narazí na jedno drobné úskalí. Žádná surovina pro výrobu (například koláčů) nejde dokoupit. Všechny potřebné položky si tak musí obstarat sám. Pokud jste například neměli v úmyslu chovat dojnice, budete muset, jelikož bez nich se nedostanete k máslu a dortíky neupečete. Totéž platí i o pěstování rostlinek (např. jahody) ve sklenících a spoustě dalších. Pro začátek se tak hodí spíše jednodušší výrobky, které vás nebudou nutit věnovat se všemu naráz.
Kromě výroby pak přijde na řadu i prodej vašich komodit. Ty můžete rozprodat buď prostřednictvím už existujících obchodníků, nebo si postavit prodejnu vlastní. Z dlouhodobého hlediska je výnosnější druhá varianta a je fajn, že většina obchůdků a obchodů, které si můžete pořídit, má širší nabídku prodeje, než třeba dva nebo tři produkty. Nákup konkrétního prodejního místa není jen o estetice, možnosti prodeje se totiž liší podle konkrétní stavby. Samozřejmě zbývá ještě stará dobrá spekulace se správným okamžikem prodeje sklizně. Přidání vlakové dopravy v tomto směru taky hezky rozšířilo možnosti a po pronajmutí soupravy a vykládce zboží na nádraží si můžete přijít na slušné peníze. Oblast sledování cen výkupů u jednotlivých odběratelů patří k nejlépe zpracovaným prvkům hry a je naštěstí perfektně přehledná.
O poznání méně povedené jsou ale jiné aspekty hry, jako je třeba fyzika vozidel. Ta působí místy až směšně a znatelně ubírá hře na realističnosti. Po prvním karambolu traktor vs. malý osobáček pochopíte, že ve skutečnosti nesedíte v kolosu vážícím několik tun, ale v papírové krabici na kolech, kterou subtilní vozítko nekompromisně odhodí z cesty. Když už jsme u těch cest, Farming Simulator 22 kromě polí hráče nezohledňuje existenci žádných jiných. To ve výsledku znamená, že si to v podstatě můžete klidně hasit skrz sousedovo právě rostoucí políčko, po kolejích přes vlakový most a kdekoliv jinde, kde se vám zrovna zamane. Cesty se tak stávají v podstatě nepotřebným estetickým doplňkem.
Stejně jako v předchozím dílu série si ani herní svět nezaslouží žádné ovace. Městem se sem tam mihnou jakési mátohy, kterým je úplně ukradené, jestli je srazíte pod kola. Na sousedních polích jaktěživa nepotkáte ani nohu, natožpak jakýkoliv stroj, který by je měl obdělávat nebo sklízet. Jste v tom prostě sami, ostatní mají nadpřirozenou moc a o půdu se jim stará nejspíše jakési mocné kouzlo. I když samozřejmě připouštím, že svět kypící životem není v případě farmářského simulátoru to hlavní, přesto nepůsobí jeho (téměř úplná) ignorace dobře.
Co se optimalizace hry na PC týče, momentálně nemám žádné výhrady. Značně nepříjemnou počáteční škubanici vyřešil už první patch vývojářů a od té chvíle si není, na co stěžovat. Trochu jinak je to s vizuálním zpracováním. Na dnešní možnosti působí hodně aspektů nedotaženým, či přímo odpuzujícím dojmem. Zemědělské stroje si ve směru vizuálu vedou rozhodně nejlépe a je vidět, že si s nimi dali vývojáři práci. Okolí už tak dobře nevypadá a stmívání, jako když vypne lampu, by člověk čekal spíše u hry od indie studia s minimálním rozpočtem.
Srny pasoucí se nejraději na asfaltu cest nebo vyskakující z její textury přímo pod kola, jacísi černí ptáci (že by havrani?) v průběhu srpna rodící se a vzlétající přímo z hmoty oranice a podobné výstřelky jsou bohužel taky jakýmsi nechtěným zpestřením. Samostatnou (vizuální) kapitolou je zpracování zimy. Nebýt jakýchsi náhodných poprašků a občasných (jen někdy se objevujících) stop kol, skoro by si jí člověk ani nevšiml.
Nicméně, přestože je tedy Farming Simulator 22 hrou se spoustou nedostatků, dokáže nabídnout obsah na mnoho desítek hodin, v nichž se budou příznivci polí a zemědělských strojů skvěle bavit. Možností vyžití je opravdu takové množství, že se dá využít i k opětovnému rozehrávání podle libosti na všech třech mapách. To, že hra navíc umožňuje multiplayer (navíc mezi všemi platformami), je také skvělý tah. Je určitě škoda, že vývojáři nevěnovali větší pozornost vizuálu a neposunuli ho na úroveň dnešních her. Stejně tak mohli pohnout s dalším nešvarem, kterým trpěla i předešlá hra série, a to konkrétně s (ne)živostí světa. Za největší chybu ale osobně považuji příšerný tutoriál, který by se dal použít jako ukázkový příklad toho, jak vypadat nemá.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Farming Simulator 22 vyvíjí a vydává studio Giants Software. Titul vychází 22. 11. 2021 na PC, PS5, PS4, Xbox Series X/S, Xbox One a Stadia.
Tato recenze byla napsána pro PC verzi hry. Klíč poskytl český distributor Comgad.
Farming Simulator 22 si zaslouží pozornost hlavně díky novinkám, které výrazně rozšiřují endgame náplň. Střídající se roční období i možnosti, které nabízí výrobní řetězce, jsou příjemným rozšířením původního obsahu. Přestože se nejedná o hru, která by byla vizuálně na úrovni a trpí i dalšími neduhy, které potrápí nejen nováčky, dokáže nakonec zabavit na mnoho desítek hodin.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky | |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3330 | AMD FX-8320 | Intel Core i5-5675C | AMD Ryzen 5 1600 |
Grafická karta | GeForce GTX 660 | AMD Radeon R7 265 | GeForce GTX 1060 | Radeon RX 570 |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 8 GB |
Pevný disk | 35 GB | 35 GB |
• Zdroj: Steam (25. 11. 2021)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.