• Autor: Jakub Němec
Adaptace počítačové hry Frostpunk od 11bit Studios do stolní podoby dokáže zprostředkovat stejné pocity zmaru a beznaděje jako PC předloha. Přes závěje sněhu a kruté mrazy ovšem přináší i hřejivé momenty, jež vás donutí k deskovce usedat stále dokola. Více v naší recenzi.
zdroj: vlastní
Herní univerza tvořená polským studiem 11bit otevírají svou náruč otrlým jedincům, kteří se nebojí těžkých morálních voleb ve vyhrocených situacích. Jejich prvním počítačovým titulem se stal simulátor přežívání civilistů ve městě sužovaném občanskou válkou nazvaný This War of Mine. Kdo jej alespoň na pár hodin vyzkoušel, potvrdí vám, že z nastalých situací nebude nikomu dobře po těle. Na základě této počítačové hry vznikla také stejnojmenná deskovka, kterou zdobí nejen náročná a odměňující hratelnost, ale také skvělý překlad gamebookového deníku událostí (pod patronátem vydavatele Albi) dávající každé partii potřebný šmrnc. Z každé herní seance jsem odcházel otřesen tím, co se během posledních tří hodin událo, ale stejně jsem byl až magicky přitahován k dalšímu souboji s nepříznivým osudem.
Frostpunk: Desková hra (Obsah balení)
zdroj: vlastní
Základní krabice Frostpunk: Desková hra obsahuje 20 cm vysokou plastovou věž generátoru, 1 pole generátoru, 35 mapových polí, 12 okrajových dílů herní plochy, 7 herních panelů, 210 velkých karet, 100 středně velkých karet, 178 dřevěných figurek a tokenů, 185 kartonových žetonů a budov, 2 plátěné sáčky, 1 pravidla, 1 knihu scénářů a 4 listy povinností.
Proč tak rozsáhlý úvod, říkáte si? Protože u dnes recenzované kooperativní deskovky Frostpunk najdete s This War of Mine řadu paralel a zkušenost s druhou jmenovanou není na škodu. Frostpunk: Desková hra také vychází z počítačové předlohy od 11bit Studios, ale místo moderních dějin vás hodí do alternativního 19. století, kdy na svět udeří plnou silou doba ledová. Herní zážitek stojí vedle strategického budování a krizového mikromanagementu na složitých morálních volbách při vyhlašování zákonů a vyhlášek, podle nichž musí osada Nový Londýn (a další dle scénářů) fungovat, aby okolo gigantického generátoru přečkala útok sněhu a mrazu. Přiznám se, že počítačová verze Frostpunku na mě neměla takový dopad jako This War of Mine, ale to se u deskovky změnilo, protože jsem vše více prožíval na vlastní kůži.
Když totiž pouze sledujete digitální počítadla obyvatel, zásob, mrtvých či stavu generátoru z výšky typické pro strategie, nemáte takový kontakt, jako když fyzicky držíte v ruce figurku či kartu postavy, která se kvůli vašemu rozhodnutí loučí se životem. U Frostpunku nesmíte nechat naplno promlouvat vaše city a svědomí, v řadě případů se zkrátka zachováte pragmaticky s machiavelistickou přísností, jenže místní svět je krutý a za každou vaši volbu vás po zásluze (a někdy ještě krutěji) potrestá. S každou kontroverzní volbou se vám zpátky vrátí morální bumerang, jenž může okamžitě ukončit partii neúspěchem, přičemž spouštěčem může být třeba zdánlivě banální veřejné potrestání zlodějíčků. V budování atmosféry Frostpunk: Desková hra ani na moment nezaváhá, takže jestli máte rádi hutné zážitky, jste tady správně.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Herní doby okolo dvou hodin dosáhnete u Frostpunku téměř v každé partii. Vztahuje se nejen na provádění všech fází a strategické úvahy, ale také na čtení atmosférických textů.
O základní rámec příběhu se stará kniha scénářů, v níž najdete osm předpřipravených situací (od tvorby nového domova po sběr semen pro budoucí generace či průzkum bájného Teslova města). Nastavení jejich základní obtížnosti upřesňuje varianta počáteční společnosti, přístupné technologie, zákony a další prvky, jež z každé partie učiní jedinečný zážitek. I při stejném setupu se po prvním kole začne vyvíjet situace jinak, protože narazíte na odlišné problémy, karty s událostmi a odkryté dílky. Znovuhratelnost deskového Frostpunku je tedy velmi vysoká a navíc se dá podpořit rozšířením Zoceleni mrazem (více na konci recenze).
Na každou partii si musíte vyhradit alespoň dvě hodiny času (a to nepočítám přípravu herní plochy), což není dáno pouze posunováním žetonů po plánu a počítadlech, ale především čtením atmosférických textů na kartách expedic, rána, soumraku, zákonů a dalších. Díky velmi dobrému překladu Filipa Ženíška pod patronátem vydavatele Albi se necháte vtáhnout do postapokalyptického dění a budete přemítat nad každou možností. Jak už to u podobných her bývá, tak ani ve Frostpunku neexistuje dokonalá volba a u každého přínosu počítejte i se záporným dopadem vašich akcí. Mnohdy se rozhodujete mezi velkým a ještě větším zlem, případně mezi ziskem a morálkou. V tomto ohledu stolní Frostpunk exceluje.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Nálada ve společnosti často určuje dopad karet událostí, což skvěle rezonuje v celém herním prožitku z Frostpunku: Deskové hry. Pro srovnání původní kartonové žetony a dřevěné z rozšíření Zoceleni mrazem.
Díky různým variacím karet může dojít k celé řadě unikátních situací. Vytvoříte třeba náboženskou diktaturu, která bude krýt krádeže a veřejně podporovat prostituci? Necháte pracovat děti a pro zábavu navzájem povraždit dělníky v arénách? K tomu připočtěte řadu popkulturních odkazů (můj nejoblíbenější je Pán lží podle Pána much), které při prvním odkrytí mile překvapí a dost možná ovlivní vaše rozhodnutí. Zkrátka ve Frostpunku není nic nemožné, záleží pouze na vašich volbách. Zde je nutné podotknout, že jsem si tuhle deskovku nejvíce užíval sám. Komorní přístup této kooperativní stolní hře sluší nejlépe, takže i když ji lze hrát až ve čtyřech lidech, ve více než dvou bych se do ní nepouštěl. Krom toho, že občas dojde ke zbytečným diskuzím a tahanicím, zde silně hrozí syndrom alfa hráče diktujícího všem ostatním svou vůli.
Nebudu vám nic nalhávat, Frostpunk: Desková hra patří mezi ty pravidlově nejkomplexnější a nejnáročnější, které lze v současnosti pořídit. Co jiného také čekat od Adama Kwapińského (Nemesis či dle mého stále nedoceněné Lords of Hellas)? Obtížnost nespočívá v zapeklitých akcích, ale spíše v množství jednotlivých mechanik, jež musíte uhlídat. Jedno kolo probíhá v devíti fázích (úsvit, ráno, generátor, počasí, přípravy, akce, soumrak, hlad, noc), přičemž u většiny z nich se jedná „pouze“ o otočení karty či posunutí žetonu na počítadle. Jenže každá fáze může zásadně ovlivnit situaci na herní ploše a nic nesmíte podcenit. Můžete mít skvěle šlapající ekonomiku, dostatek jídla, ale prohrajete kvůli malé naději na přežití. Sebemenší detail zkrátka může způsobit fatální problémy.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
První příprava Frostpunku vám zabere s pravidly v ruce tolik času, že byste odehráli středně dlouhou deskovku. Mně i po dvojím přečtení manuálu trvalo rozchodit tuto deskovku přes hodinu. Po pěti pokusech jsem měl připraveno za poloviční čas. Připravte se ovšem na výraznou prostorovou náročnost. Já hrál u stolu s počítadly rozhozenými po židlích, pro focení jsme se rozhodli pro prostornější variantu – podlahu.
V tomto ohledu se možná vyplatí hrát ve více lidech, protože si rozdělí jednotlivé sféry vlivu (každý si vezme svého poradce – předák, zdravotník, technik, sociolog, a k tomu příslušný list všech hlídaných aspektů). Ve větším počtu hráčů se také rychleji připraví celá partie. U své první hry jsem rozkládáním komponent strávil více než hodinu, což se časem zkrátilo. Ale s novými scénáři jsem opět musel pečlivěji hlídat pokyny, čímž se čas příprav opět natáhnul. Frostpunk: Desková hra určitě není nic pro netrpělivé jedince.
Na tomto místě našich klasických deskoherních recenzí jste zvyklí přečíst si základní pravidla, abyste měli představu o průběhu hry. Jenže u Frostpunku bych musel přepsat valnou část 44-stránkového manuálu a přidat některá specifika karet a scénářů, což by bylo stejně zbytečné jako přehazování navátého sněhu. Ve zkratce lze o průběhu partie říci, že se snažíte plnit karty zvoleného scénáře, řešit předem známé úkoly, ale přitom se ještě vypořádávat s problémy z objevivších se karet a udržovat v chodu křehkou ekonomiku zdejšího společenství. Vavříny vítězství, k nimž se nedostanete snadno ani na nejnižší úroveň, získáte pouze splněním cíle scénáře, ale prohra hrozí na každém kroku. Jen namátkou – mnoho mrtvých, beznaděj, vzpoura, výbuch generátoru, epidemie či hladomor.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Můj nejoblíbenější kout herní plochy Frostpunku zabírá deska generátoru, nálady a rána. Bez budov by to ovšem nebylo ono.
Každá část mechanik by si zasloužila vlastní kapitolu, abych ji plně vyložil. Naštěstí moji práci skvěle zastává manuál, který je koncipovaný velmi přehledně a pomůže v každé sporné situaci (za celou dobu hraní jsem nenarazil na neřešitelný problém, pouze karta prvního scénáře Zimotín má chybu v záporu, protože text má znít „pokud nebyla otočena karta“). Navíc vám doporučím některé z videomanuálů, vzniklé na československé scéně (např. kanálu Nithrania), které vám pomohou se vstupem do první partie.
Za sebe bych velmi rád vypíchl tři principy, jež mě na Frostpunku nesmírně baví. Vedle fáze akcí, kdy musíte co nejefektivněji posílat pracanty plnit úkoly venku či v budovách, mě pohltilo rozhodování o událostech v ranní fázi, které se často projeví nějakou zradou ve fázi soumraku. Často na vás vystrčí růžky v momentě, kdy už jste na problém zapomněli, což je pro vaši hru většinou průšvih, ale atmosféricky to funguje skvěle. Podobně bych se mohl rozplývat nad mechanikou výprav, které jsou až překvapivě napínavé díky možnosti putovat do vzdálenějších končin. Z hlediska mikromanagmentu mě nejvíce zaujala mechanika tepelných zón, kdy řešíte, jestli v budovách dělníci mrznou či pracují v příjemných podmínkách. Speciální cenu za bezesné noci získává panel naděje a nespokojenosti, který je skvělý, ale zatopil mi tolikrát, že nevím, jestli ho mám rád :).
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Vizuální stránka titulu Frostpunk: Desková hra odkazuje na původní PC verzi. Na stole vypadá velmi hezky, především užití teplých barev skvěle kontrastuje s mrazivým prostředím této postapokalypsy.
Jediná zásadnější výtka směřuje k ikonickému prvku uprostřed plochy – generátoru. Zatímco desku generátoru hlídající zateplení osady jsem chválil, tak určení přetěžování pomocí vhazování kostiček do útrob plastové dominanty mi moc nevoní. Krom toho, že si nešikovní hráči při otevírání spodního šuplíku dost zavaří, tak mi přijde až moc nahodilá, což mi k ostatnímu průběhu Frostpunku moc nesedí. Jenže bez monumentální plastiky zdroje tepla čnící vysoko nad desku stolu by Frostpunku něco chybělo, což bude platit i o figurkovém rozšíření (viz níže).
Celkově však musím dnešní deskovku chválit, protože intenzivnější zážitek z hraní stolní hry jsem poslední měsíce nezažil. Sami jste jistě pochopili, že se nejedná o snadnou a všední hru, což jasně dává najevo vyšší cenovka (ovšem odpovídající obsahu krabice), náročnost při hlídání všech pravidel a také moje varování před možným nabouráním vašeho morálního kompasu. Koupí titulu Frostpunk: Desková hra si totiž vytvoříte závazek značící, že to se stolními hrami myslíte opravdu vážně (podobně, jako jsem psal u Gloomhavenu – „s velkou krabicí přichází velká zodpovědnost“). Pokud se nezaleknete počátečních nesnází a komplexnosti mechanik, tak vám bude odměnou nezapomenutelný zážitek s atmosférou, která by se dala krájet.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Můžete sami srovnat, jak vypadá Frostpunk s kartonovými žetony budov a dřevěnými pracanty a jak plochu oživí 3D miniatury z plastu. V hratelnosti rozdíl nepoznáte, protože musíte využít ikonografie původních kartonových dílků, na něž figurky stavíte.
Společně se základní hrou se nám poštěstilo posoudit také trojici rozšíření, již nám zaslalo vydavatelství Albi. Před verdiktem se ovšem musím vyjádřit ke komponentům původní krabice. Ty jsou více než dostačující a hraje se s nimi naprosto pohodlně. Pochválit lze jak žetony, tak figurky i kartonové díly. Pro fanoušky figurek je příjemným bonusem monumentální generátor, který přímo řve: „Nabarvit!“ Velkou pochvalu si zaslouží dvouvrstvé kartony u některých počítadel, protože drcnutí do stolu u takhle velké deskovky by někomu opravdu mohlo způsobit srdeční kolaps (škoda, že nejsou u všech). Někdo zanadává na měkčí karty, ale ty se povětšinou nedrží v ruce, takže to zas tak moc nevadí. Samotnou kapitolou je stylová (a podle mě nádherná) grafika odpovídající počítačové hře.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Neoprenová podložka poskytuje komfort antiskluzu a skvěle na stole vypadá. Hratelnost Frostpunku zásadně nevylepšuje, využít se dají jen citlivě vyznačené hexagony pro mapové dílky.
Nyní se dostávám k rozšířením. Jako skvělý doplněk vidím neoprenovou podložku. Chápu, že ji někteří z vás budou vnímat jako zbytečnost, ale moje zkušenost s playmaty je více než dobrá a nedám na ni dopustit ani u Frostpunku. Mimo dokreslení zimního prostoru pomáhá omezit pohyb komponentů po stole, což si nemůžu vynachválit. Samozřejmě pro mnohé z vás bude výrazným argumentem cena podložky atakující tisícovku.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Miniatury slouží ve Frostpunku čistě jako estetický doplněk. Balení obsahuje 3,2 cm vysokou figurku vůdce pro vedoucího hráče, 36 barevně odlišených figurek dělníků, techniků a dětí a 83 budov. Veškeré miniatury jsou velmi detailně zpracovány. Já měl ovšem zpočátku problém se v nich zorientovat, ještěže byly zespod popsány.
Další výrazný estetický doplněk tvoří plastové miniatury budov, dělníků a robotů. Sami můžete na přiložených fotkách porovnat, jak s nimi Frostpunk prokoukne, radost pohledět. Pokud jste navíc šikovnými modeláři a opatříte figurky barvami, tak se před vámi bude rozkládat Nový Londýn (či jiná osada) v celé své kráse. K partii budete potřebovat i kartonové dílky z původní hry, na nichž figury budov stojí, takže stůl bude vypadat hodně přeplněně. Sami tedy musíte vyhodnotit, zda se estetika nebije s přehledností. Já s tím problém neměl, více obtíží mi z počátku činilo budovy správně napárovat. Nutno uznat, že se krabice s miniaturami zabydlí jen u těch nejzažranějších pařanů, protože většinu zřejmě opět odradí cena. K dispozici jsou také miniatury surovin či dřevěná varianta figurek, kterou jsme ovšem sami nevyzkoušeli.
Frostpunk: Desková hra (Stolní hra)
zdroj: vlastní
Krabička s rozšířením Zoceleni mrazem posiluje znovuhratelnost díky novým kartám. Navíc obsahuje dřevěné žetony pro počítadla, která se na ploše hezky vyjímají. Balení obsahuje 8 karet rána, 14 karet soumraku, 4 karty zákonů, 8 karet následků zákonů, 8 karet technologií, 6 karet společnosti, 33 dřevěných žetonů a pravidla.
Jak se říká, to nejlepší na konec. Rozšíření Zoceleni mrazem je skvělým doplňkem v poměru cena/výkon. Uvnitř nevelké krabičky za necelou pětistovku najdete další karty zákonů, technologie (zateplené odklízení sněhu!!!), rána a soumraku, čímž se ještě posílí variabilita hry, ale také dřevěné žetony pro počítadla. Zároveň se jedná o skvělý přídavek pro masochisty, protože se díky novým kartám společnosti ještě navýší obtížnost. Z mého pohledu jasná koupě pro vlastníky základní verze Frostpunk: Deskové hry.
Za poskytnutí recenzní kopie Frostpunk: Desková hra, rozšíření Zoceleni mrazem, neoprenovou podložku a kosmetické rozšíření plastových miniatur děkujeme českému distributorovi hry společnosti Albi.
• Zdroje: Vlastní
Frostpunk: Desková hra
Deskové hryTitul Frostpunk: Desková hra skvěle navazuje na svou počítačovou předlohu a v některých aspektech ji dokonce překonává. Podíváte se v ní do dystopické alternativní reality 19. století, kdy je Země sužována dobou ledovou. Vy tak musíte vybudovat funkční společenství okolo generátoru, přičemž řešíte problémy ekonomické i společenské. Jedná se o náročnou survival strategii s provázanými mechanikami a skvělou atmosférou.
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.