Doručení zdarma s členstvím v AlzaPlus+!
Už tě nebaví platit za každé doručení? S AlzaPlus+ ho máš zdarma po celý rok jen za 299 Kč! Vyzkoušej a užij si každodenní nákupy. Více na alza.cz/alzaplus
Alza.cz
CZ
Zobrazit katalog

Game Developers Conference 2020 (TÉMA) – Které herní systémy jsou u vývojářů nejoblíbenější?

Článek

Aktualizováno

Hráči počítačových her zažívají během kalendářního roku několik vrcholů, na něž se těší. Mimo vydání očekávaných titulů jsou to také konference, kde se oznamují nové projekty a odhalují detaily připravovaných pecek a mezi nejoblíbenější akce tak patří E3, Gamescom a Tokyo Game Show. Jenže v posledních letech se ukazuje, že velmi zajímavé poznatky získáme i z vývojářských konferencí, mezi nimiž vyniká Game Developers Conference pořádaná v San Franciscu, v rámci které probíhá také průzkum o budoucnosti hraní.

Game Developers Conference 2020; screenshot: logo

Game Developers Conference 2020 – Obsah článku

  1. Herní vývojáři stále preferují počítače
  2. Exkluzivní konzolové tituly zatím netáhnou
  3. Bude virtuální realita herní budoucností?

Herní vývojáři stále preferují počítače

• Téma: 29. 1. 2020 • Autor: Jakub Němec

Game Developers Conference bývá akcí, kde se setkávají úspěšní vývojáři představující stěžejní prvky svých úspěšných projektů s vizionáři, jež ukazují technologie udávající trendy pro příští roky. V roce 2019 se jako hlavní témata ukázaly streamovací služby s důrazem na Google Stadia, bezdrátové brýle pro virtuální realitu, s nimiž se vytasila facebooková společnost Oculus, a souboj o exkluzivity mezi rivaly Steam a Epic Store. S odstupem můžeme říci, že všechny tři projekty se v následujících měsících významně projevily – Stadia překvapila nedotažeností konceptu a vnitřními poplatky, Epic ukázal, že se nebojí přetahovat velké tituly těsně před vydáním, a Oculus Quest dokázal propojit pohodlí bezdrátové virtuální reality s kvalitou zobrazení Oculus Rift S.

Game Developers Conference 2020; screenshot: Oculus Quest
Z loňských novinek představených na Game Developers Conference sklízí nejpozitivnější ohlasy brýle pro virtuální realitu Oculus Quest.

Jak sami vidíte, všechny tři revoluční návrhy se točily okolo počítačů a tento trend se s velkou pravděpodobností nezmění ani ve dnech 16.–20. března 2020, kdy se bude konat letošní ročník Game Developers Conference. Z tradičního předběžného průzkumu State of Game Industry totiž vyplývá, že 54 % projektů herních vývojářů naposledy směřovalo na PC, což je oproti konzolím PS4 (24 %) a Xbox One (21 %) více než poloviční převaha. Statistika je samozřejmě ovlivněna velkým počtem nezávislých titulů, které vyjdou pouze na počítače, ale i tak je tato dominance na trhu s hrami obrovská. Nintendo Switch se s 12 % řadí dokonce až za VR tituly, což je alespoň z mého pohledu překvapení. Se 40 % se o slovo hlásí také mobilní aplikace (vývojáři mohli v odpovědích označit více vhodných odpovědí, proto je součet procent vyšší než 100 %).

Minulost jasně udává směr, kterým se svět počítačových her vydává, což potvrzují také data o současně vyvíjených titulech. Pro PC se totiž chystá 56 % všech připravovaných projektů, Xbox si drží 23 % a PS4 25 % trhu. Prostor dostávají také tituly pro novou generaci konzolí, protože 9 % směřuje na Xbox Series X (resp. Project Scarlett) a 11 % na PS5. Téměř stejný podíl připravovaných her si drží mobily (39 %), VR tituly (14 %) a o pár procent si polepšilo Nintendo Switch (17 %). Pozoruhodná je skutečnost, že Google Stadia se jeví pro mnoho vývojářů jako nezajímavá služba, protože na něj směřuje pouze 6 % aktuálně připravovaných her. 

Game Developers Conference 2020; screenshot: pc hráč
Počítače mají herní budoucnost jistou. Krom toho, že mohou počítat s tituly od studií vyvíjejících Xbox, i služby jako Steam či Epic Store budou zásobovat své fanoušky záplavou her, které se na jiné platformy málokdy podívají. Řada nezávislých titulů se totiž mimo PC nikdy nedostanou, podobně jako třeba komplexní real-time strategie.

Exkluzivní konzolové tituly zatím netáhnou

Pro některé fanboye v našich řadách může být docela rozčarováním situace na poli exkluzivit pro konzole nové generace, tedy Xbox Series X a PlayStation 5, protože čistě těmito tituly se zabývá pouze 5 % oslovených vývojářů. Z mnoha pohledů se tomu dá rozumět, protože Xbox jasně proklamoval, že veškeré hry ze stáje studií Xbox pojedou také na počítačích (jinak by služba Xbox Game Pass trošku ztratila na svém lesku), a navíc 34 % studií se v současnosti soustřeďuje na tituly, jež budou určeny jak pro současnou, tak pro budoucí generaci konzolí. Fakt, že PS4 a Xbox One X ještě zdaleka nejsou za zenitem a dočkají se ještě několikaleté podpory, potvrzuje celých 22 % vývojářů pracujících na exkluzivních titulech právě pro „starou“ generaci.

Zároveň je ovšem nutné poznamenat, že nová generace konzolí je pro současné tvůrce velmi atraktivní, protože mimo dominantní PC (50 %) se o tvoření her pro PlayStation 5 bude zajímat až 38 % vývojářů a hned v závěsu s 37 % se drží Nintendo Switch. Možná by bylo vhodné zaspekulovat nad tím, proč je Xbox Series X lákavý pouze pro 25 % oslovených. Může za to skutečnost, že konzolové tituly Microsoftu budou směřovat také na PC? Nebo tvůrci nemají důvěru v koncept předplatitelských služeb Xbox Game Pass, v rámci kterých se dostanete k novinkám za paušální poplatek? Odpověď asi nebude tak jednoduchá, ale přemýšlet by nad ní měla především skupina lidí okolo šéfa Xboxu Phila Spencera, aby jim neujel vlak jako u Xbox One.

Game Developers Conference 2020; screenshot: Xbox Series X Game Developers Conference 2020; screenshot: PlayStation 5 koncept
Souboj o své fanoušky svedou na přelomu roku 2020/2021 konzole PlayStation 5 a Xbox Series X. Mimo několika málo exkluzivit se ovšem musí spolehnout na zásobu kvalitních multiplatformních titulů.

Bude virtuální realita herní budoucností?

Tvůrci se také vyjadřovali k otázkám spojeným s virtuálním hraním. Mnoho z nich věří, že by se v průběhu pěti let měla do popředí dostat spíše augmentovaná realita spojující herní prvky v reálném světě (32 %) namísto klasické virtuální reality (25 %). Dle mého je to spojeno především s přenosností AR zařízení (mobily) a nulovým omezením v rámci připojení (pokud nepočítáme výdrž baterie). Zde se ovšem nabízí zvyšující popularita brýlí Oculus Quest, který označilo 39 % vývojářů jako v současné době nejzajímavější VR hardware.

Vlastně se není čemu divit, protože díky službě Oculus Link, jež je zatím v beta verzi, můžete připojit Quest k počítači a udělat z něj klasický Rift se stejným výkonem a dokonce o něco lepším rozlišením. Přesto je investice do samotného hardwaru pro uživatele méně lákavá a nutnost být „přikurtovaný“ do jedné místnosti méně pohodlná, než si zahrát free-to-play pařbu na mobilu (o nepříjemných mikrotransakcích raději nemluvě) cestou ze školy/práce, během níž můžeme pochytat pár pokémonů nebo porazit skvadru mozkomorů. Uvidíme, jak se k budoucnosti AR her vyjádří odborníci během přednášek v rámci Game Developers Conference pořádané 16. – 20. března 2020.

• Zdroje: průzkum State of Game Industry

i Mohlo by vás zajímat

Game Developers Conference 2020 probíhá od 16. do 20. března 2020. O novinkách vás budeme informovat.

Vytisknout
P-DC1-WEB11
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi
Zkuste naše cookies My, společnost Alza.cz a.s., IČO 27082440 používáme soubory cookies a další údaje k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a dalších údajů vč. jejich předání pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.
Více informací Méně informací
Alzak icon