Během svátku 28.10. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
vega Far Cry 6 - Hidden empty P

Half-Life: Alyx (RECENZE) – Jeden den ze života odbojářky

Zobrazit katalog

• Autor: Jakub Němec

Studio Valve, potažmo značka Half-Life, by se mohlo ve slovnících uvádět jako synonymum pro revoluci v herním světě. Již potřetí se jim totiž podařilo překonat vnímání žánru střílečky (jednička příběhem, dvojka fyzikou) a dodat mu nový rozměr, tentokrát doslova, protože Half-Life: Alyx si užijete pouze ve vší komplexnosti virtuální reality. Jak jsme si vychutnali výlet do Města 17, na nějž jsme museli čekat dlouhých šestnáct let, se dočtete v naší recenzi.

Alza Magazín

Half-Life: Alyx (hra) | Half-Life (IP)

FPS Half-Life: Alyx je spin-off herní série Half-Life. Titul vyvíjí a vydává společnost Valve. Hra vychází 23. 3. 2020 na PC VR s českou lokalizací (text) a neobsahuje multiplayer. | Homepage


Články: | Recenze | Tipy do začátků

i Než se pustíte do Half-Life: Alyx...

Half-Life: Alyx je bezesporu revoluční hra a výrazný krok kupředu ve stále ještě spíše okrajovém segmentu VR hraní. Mnozí hráči, zejména ti, pro které půjde o první zkušenost s virtuální realitou, tak jistě ocení několik užitečných rad a tipů do začátku.

Half-Life: Alyx (RECENZE) – Obsah článku

  1. Alyx Vance vs. šmejd z vesmíru
  2. Atmosférická střílečka s hororovým napětím
  3. Half-Life: Alyx posouvá hranice VR titulů
  4. Využití prostoru jako herního principu
  5. Technologická nirvána
  6. Z audiovizuálu si sednete na zadek
  7. Half-Life: Alyx tvoří herní dějiny
  8. Recenze Half-Life: Alyx: závěrečné hodnocení
  9. HW nároky pro Half-Life: Alyx PC

Alyx Vance vs. šmejd z vesmíru

Série Half-Life si drží punc herní legendy, která se nějakým způsobem dotkla snad každého, kdo má co do činění s virtuální zábavou u počítače či konzole, a jež utvářela názor veřejnosti na žánr akčních stříleček. Určitě si vzpomenete, kdy jste o Gordonu Freemanovi slyšeli poprvé (v mém případě to byla hodina češtiny, v níž se spolužák maskující nesplněný referát rozvyprávěl o náročném dni instalatéra ve smyšlené povídce Půl života od Gabea Newella) a čím vás svět Black Mesy, popř. Města 17 nadchnul. Jestli to byla inovativní hratelnost, dystopický příběh o invazi z vesmíru nebo nadšení z živoucího univerza s hororovým nádechem, v tom máte sami určitě jasno.

Half-Life: Alyx; artwork: cover
Pohled na sličnou Alyx Vance si během hraní neužijete, protože se na svět budete dívat jejíma očima.

Nyní již můžeme zatlačit nostalgickou slzu a vyhlížet světlé zítřky, protože studio Valve přináší další kapitolu své epopeje, v níž ovšem nebude hrát hlavní roli vědátor Freeman řádící na našich počítačích, ale odvážná odbojářka Alyx, která se svým otcem Elim Vancem bojuje ve VR proti uzurpátorským silám Combine a mutantům z předaleké galaxie. Děj vás přenese několik let před události druhého dílu Half-Life, tedy do Města 17 situovaného někam do východní Evropy (takže na avie a trabanty se nezapomnělo), v němž se podzemní organizace s Alyx v popředí snaží zničit tajemnou zbraň v rukou technicky vyspělejšího nepřítele. Informací, že se vše zamotá a nic nepůjde podle plánu, vás asi nepřekvapím, co?

Atmosférická střílečka s hororovým napětím

Po dohrání, které mi trvalo okolo třinácti hodin, musím uznat, že se scenáristům podařilo včlenit příběhovou zápletku do již existujícího univerza výborně. Tak dobře, až si člověk říká, že to snad museli plánovat již před těmi šestnácti lety. Řada narážek, pomrknutí a provázaných událostí s druhým dílem je názorným příkladem maximálního ponoření tvůrců do ikonického světa, díky čemuž krmí své fanoušky jen těmi nejlibovějšími kousky ze své spíže. Navíc přidali řadu novátorských nápadů, které ještě umocňují celkový dojem komplexního světa.

Half-Life: Alyx ZOO | Alza Gaming (Gameplay, Oculus Quest via Link, No Commentary)

Každá z lokací Half-Life: Alyx vypráví svůj vlastní příběh. Mě nejvíce zasáhla návštěva apokalyptické zoologické zahrady, kde jsem se poprvé potkal s vesmírnými brouky.

Tvůrcům se podařilo ukázkově skloubit vyprávění s využitím technologie virtuální reality, takže mnohdy vám polopaticky neřeknou, co se kde stalo a co musíte udělat. Místo toho před vás postaví prostor prostoupený minipříběhy, z nichž sálá zkáza lidské civilizace a zoufalá bezmoc v boji o holý život. Příkladů bych mohl uvést nespočet, ale nejsilněji na mě zapůsobila městská zoo, jež se ve zmaru úplně utápí a při otázce: „Co by se stalo, kdyby headcrab vlezl na gorilu?“ mi přesprintoval mráz přes záda. Díky ponoření do virtuálního prostoru se totiž Half-Life: Alyx stává mnohem více hororem než střílečkou, což sice posunuje původní nádech série, ale funguje to zde na jedničku.

Nerad bych vás ochudil o jakékoliv překvapení, protože Valve mistrně dávkuje postupně budované napětí, které často rozčísne brutální lekačkou s headcrabem a odpadní trubkou v hlavní roli, při níž uskočíte půl metru, shodíte obraz ze zdi, narazíte si loket o futra a zády naberete skříň (vlastní zkušenost – hraní Half-Life: Alyx vyžaduje hodně prostoru, což se mimo jiné dočtete v našich tipech). Vrcholný moment pro mě přišel v druhé půlce hry, kdy jsem se úzkými uličkami naháněl s mutacemi znetvořeným Jeffem, kvůli němuž jsem propotil tričko a jednou si téměř musel jít vyměnit spodní prádlo. Zkrátka a dobře, pokud jste lekaví, tak berte Half-Life: Alyx jako nejdrsnější test odolnosti srdečních stěn.

Half-Life: Alyx; gameplay: viselci Half-Life: Alyx; gameplay: Jeff Half-Life: Alyx; gameplay: podzemí
O děsivé výjevy a mutantní monstra nebude v Half-Life: Alyx nouze.

Half-Life: Alyx posouvá hranice VR titulů

Příběhové zázemí nejnovějšího počinu studia Valve potěší především znalce celé série Half-Life, ale titul Alyx by obstál i bez aury uctívané značky, a to díky již několikrát zmiňovanému technickému zpracování ve virtuální realitě. Chápu, že pro mnoho hráčů je investice do nové VR technologie a do následného updatu počítače problém a někteří to berou doslova jako zradu od Gabea Newella. Jestli však o brýlích pro virtuální realitu alespoň uvažujete, pak je Half-Life: Alyx určitě jedním z nejsilnějších argumentů, který byste před nechápající rodinou mohli použít (krom toho jim na ně nainstalujete Beat Saber a vše bude zapomenuto).

Již při hraní Walking Dead: Saints & Sinners jsem se divil nad současným technickým posunem VR titulů, ale v porovnání s Half-Life: Alyx si všechny akční adventury a střílečky využívající virtuální realitu mohou sednout do kouta a tiše kout pikle, jak by mohli svrhnout současného krále od Valve. Nepůjde totiž o nic snadného, protože výlet do Města 17 exceluje téměř v každém ohledu. Už od první chvíle tušíte, že jste součástí něčeho většího – revoluce v žánru. Možnost chytit téměř každý objekt do ruky, téměř cítit jeho váhu (mozek dokáže neuvěřitelné věci), interagovat s prostředím a divit se, že s tím hra počítá – to bude jasný program každého hráče během prvních desítek minut v Half-Life: Alyx.

Half-Life: Alyx; gameplay: svačina Half-Life: Alyx; gameplay: Combine Half-Life: Alyx; gameplay: Vortigaunt
Ještě nikdy jste neměli tak dokonalou příležitost prohlédnout si do posledního detailu spřátelené vortigaunty, mutantní příšery nebo vojáky Combine.

Inovativní fyzika každého objektu se projeví během prohledávání skříní, kdy prostě a jednoduše vyházíte všechno na podlahu, abyste se dostali k nábojům či resinům (herní měna na vylepšení zbraní). Nemáte rádi nepořádek? Nikdo vám nebrání vše sesbírat a naházet do koše. Během pobytu ve hře budete mít neustálé nutkání zkoušet limity virtuální reality podle Valve a často zůstanete nevěřícně stát nad tím, co zde všechno funguje. K dokonalosti už chybí jen možnost přitahovat a odhazovat objekty… Ale počkat, to je tady základní herní mechanismus. Gravitační rukavice jsou to nejlepší, co jsem zatím ve VR zažil – to se nedá popsat, musí se to zkusit.

Využití prostoru jako herního principu

Není totiž lepších momentů, než když jste v souboji na pokraji sil, chybí vám náboje, máte na kahánku a najednou vám v ústrety letí nepřátelský granát. Ladným pohybem zápěstí jej chytíte, obratem jej pošlete zpět ke zmatenému nepříteli, kterému pomocí rukavic na dálku ukradnete náboje do pistole. Bryskně nabíjíte, výbuch granátu, vyskočíte z krytu – prásk, prásk, další dva příslušníci Combine v pánu a heroický adrenalin vám buší ve spáncích jako vítězi. Half-Life: Alyx vás prostě totálně vtáhne do děje a z transu vás vytrhne až náraz do zdi vašeho pokoje (jak jsem se mohl posunout o dva metry doprava?).

Half-Life: Alyx Xen Garden | Alza Gaming (Gameplay, Oculus Quest via Link, No Commentary)

V sekvencích, které se v Half-Life: Alyx odehrávají ve tmě a v nichž vám bude jedinou přítelkyní baterka umístěná na ruce, patří mezi nejsilnější momenty, na něž budete ještě dlouho vzpomínat.

Střílení samo o sobě chce trošku zažít, ale ve chvíli, kdy si na pistoli, brokovnici a kulomet připevníte laserová mířidla či rozšířené zásobníky, stane se z loveného lovec. Tím nechci říct, že by boj byla procházka růžovou zahradou, na frak můžete klidně dostat i na lehkou obtížnost. Mutantní stvůry vás překvapí svou odolností (zatracený Jeff nelze zastřelit vůbec), zatímco vojáci spoléhají na chytrou umělou inteligenci a početní převahu. Proto se vyplatí vyčíhnout slabá místa jednotlivých protivníků (např. zombíky je lepší střílet do hlavy, kterou okupují headcrabové, broukům jít po nohách a řadovým pěšákům střílet do ventilu bomby na zádech). Navíc fyzika prostředí se dá využít k překvapivým útokům i chytrým trikům, takže experimentujte.

Technologická nirvána

Velkou míru invence ukázali tvůrci také v řešení logických hádanek. Pokud toužíte po vloupání do některé z bezpečnostních schránek, otevřít updatovací terminál na zbraně či jen odstranit nástražnou minu na zdi, musíte podstoupit některou z chytrých miniher, jež naplno využívají prostoru. Dokážu si představit, že by podobné, různě variované puzzly utáhly nějakou menší oddychovou hru (že by spin-off a la Portal?). S podobným přístupem se vypořádáte také s propojováním elektrického vedení, u něhož se nevyplatí spěchat, protože mnohdy jsou v obvodech nainstalované pasti, které vám dost ztíží aktuální situaci třeba spuštěním alarmu.

Half-Life: Alyx Chapter 3 | Alza Gaming (Gameplay, Oculus Quest via Link, No Commentary)

Během pár minut budete v Half-Life: Alyx volně přecházet mezi prohledáváním prostředí, řešení hádanek a napínavými souboji.

Během řešení hádanek se mimo dokonalého využití fyzikálních zákonů musíte spolehnout také na svou intuici a pozorovací schopnosti. Malá nápověda zdarma – když netušíte kudy kam, ale máte pocit, že se řešení puzzlu týká elektřiny, sledujte všude se válející kabely – věřte, že vás téměř vždy dovedou k cíli. Všeobecně bych se v této recenzi mohl o mechanických vlastnostech světa Half-Life: Alyx rozplývat ještě další tisíce znaků, ale myslím, že podstatu jste pochopili – něco takového tady ještě nebylo. Občas se ovšem objeví bugy, které jsou sice k smíchu, ale někdy vám znemožní další postup a je třeba načíst poslední pozici (v mém případě se třeba mrtvý zombík propadl do textury dveří, jež pak nešly otevřít).

Z audiovizuálu si sednete na zadek

Na závěr si klasicky nechávám grafické zpracování a ozvučení. Ani tady nemůžu jinak než chválit. Absolutně si nedokážu představit, kolik práce muselo dát autorům nacpat tak detailní textury na sebemenší blbinu. Až na výjimky si můžete přečíst veškeré texty, sledovat chování okolí, částicové efekty nebo odlesky rozbitého skla. Prostě jsem si připadal jako Alenka v říši divů a pohled na základnu Combine v zapadajícím slunci tomu nasadil korunu. Half-Life: Alyx se odvíjí během jednoho dne, takže si užijete všechny formy světelných efektů a nepřestanete se divit, co se před vámi odehrává.

Half-Life: Alyx; gameplay: loď Half-Life: Alyx; gameplay: tunel Half-Life: Alyx; gameplay: úkryt
Vizuální stránka Half-Life: Alyx je v rámci VR neuvěřitelná. Ať už váš zrak bude přitahovat majestátní vesmírná loď na nebi, tajemné a nebezpečné tunely nebo detailní práce na interiérech budov, budete v duchu tleskat grafikům Valve.

Ještě o chlup lepší je podle mého ozvučení, jež si musíte bezpodmínečně užívat přes co nejkvalitnější sluchátka na uších. Poslech z vestavěných bedniček v samotných brýlích by byla degradace úžasné práce audiokouzelníků ve Valve. V prostoru se lze orientovat i se zavřenýma očima a mnohdy vám zvuk napoví o pozici nepřátel více než vlastní oči. Hudba dostává prostor jen ve vypjatějších momentech, kdy se přižene jako hurikán a ještě o kousek zvedne vaši tepovou frekvenci v probíhajících přestřelkách, což jsou nezapomenutelné chvíle.

Half-Life: Alyx tvoří herní dějiny

Jednoduše a prostě – Gabe Newell (tedy, jeho tým) opět přinesl revoluční posun v počítačové zábavě. Pro někoho jsou to možná plané řeči, jiní mě ani nebudou chtít poslouchat, protože se to týká čistě VR hardwaru, ale Half-Life: Alyx je zkrátka převratem ve vnímání hraní ve virtuální realitě. Navíc se Valve podařilo navázat na tolik milovaný příběh a slibuje další dějové kličky (ach, ten konec!). Doufejme, že se dalších titulů z prostředí Half-Life nedočkáme až za další dvě dekády, ale mnohem dříve. Pokud máte doma některé z podporovaných brýlí (Valve Index, HTC Vive, Oculus Rift, potažmo Quest přes Link či Windows Mixed Reality), vůbec neuvažujte a kupujte. U toho musíte být.

Half-Life: Alyx; gameplay: Gordon
Chtějí nám tvůrci z Valve svými kryptografickými vzkazy něco naznačit?

Jestli přemýšlíte o koupi celé VR výbavy kvůli Alyx, nejdříve u někoho vyzkoušejte, jestli se o vás nebude pokoušet kinetóza, protože hraní ve virtuální realitě zatím stále prostě není pro každého. Valve si sice dalo tu práci, aby nabídlo širokou škálu pohybů (teleportace, kontinuální a přechodný) a otáčení (skokové o určitý počet úhlů či kontinuální), ale i tak se vám může dělat hodně špatně. Řešením může být hraní vsedě, což dost limituje váš pohyb, ale alespoň jste uzemnění. Já absolvoval Half-Life: Alyx celý vestoje a až na jedno pořádné zhoupnutí žaludku si nemůžu stěžovat. Half-Life: Alyx si můžete pořídit na PC od 23. března 2020 a já vám to vřele doporučuji.

Tato recenze byla napsaná pro Oculus Quest přes službu Link.

• Zdroje: Vlastní

Recenze Half-Life: Alyx: závěrečné hodnocení

        Hodnocení 96 % Alza Magazín
Verdikt:

Half-Life: Alyx nabízí nekompromisní VR zážitek, který nadchne napínavou zápletkou rozšiřující mytologii Half-Life 2, potěší adrenalinovým zážitkem, uhrane technickým zpracováním a překvapí audiovizuální prezentací. Příběh Alyx Vance představuje jeden z milníku v žánru her pro virtuální realitu, který by si neměl nechat ujít žádný vlastník podporovaného headsetu.

Half-Life: Alyx; recenze

Klady

  • Dlouho očekávaná kapitola z Města 17
  • Dokonalý VR zážitek
  • Pocit ze střelby
  • Adrenalin
  • Nápadité hádanky a puzzly
  • Fyzikální model lákající k experimentům
  • Audiovizuální zpracování

Zápory

  • Občasné technické a grafické bugy
  • VR zážitek nesedne každému
Alza Magazín, banner, slim 2020

Všechny naše články, kde se dočtete nejen o informacích ze světa her, herního hardwaru a mobilních technologií, naleznete na stránkách Alza Magazínu. Naše herní recenze a zpravodajství můžete sledovat také na kanále Alza Gaming (facebook, instagram), kde se kromě denního přídělu novinek, dojmů, recenzí a memů můžete těšit také na pravidelné soutěže.

Jakub Němec

Jakub Němec

Hraní počítačových a deskových her patří k mému životnímu stylu už více než dvacet let, protože mě baví prozkoumávat nápadité příběhy a světy, které můžu sám ovlivnit, případně si rád zablbnu ve sportovních a závodních titulech. O svých dojmech z návštěv těchto fantaskních míst neomezených možností píšu s různě dlouhými přestávkami přes třináct let, z toho poslední tři roky pro Alza Magazín.

HW nároky pro Half-Life: Alyx PC



Minimální HW požadavky Doporučené HW požadavky
Operační systém Windows 10 64-bit Windows 10 64-bit
Procesor Intel Core i5-7500 3.4GHz / AMD Ryzen R5 1600 Intel Core i7-6700K 4-Core 4.0GHz / AMD Ryzen R5 1600
Grafická karta NVIDIA GeForce GTX 1060 / Radeon RX 580 8GB NVIDIA GeForce GTX 1080 / Radeon RX Vega 64 Air 8GB
DirectX DirectX 11.0 DirectX 11.0
Operační paměť 12 GB 16 GB
Pevný disk 50 GB 50 GB

• Zdroj: game-debate.com (28. 3. 2020)

S jakým herním PC na Half-Life: Alyx?

Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Základní sestava:

Alza GameBox Core GTX1660 Super

Alza GameBox Core RTX2060 Super

Optimální sestava:

Alza GameBox Core RTX2060 Super

Alza Gamebox Ryzen RTX3070

Sestava pro náročné:

Alza Gamebox Ryzen RTX3070

i Mohlo by vás zajímat
Oculus Quest 2 (256GB) UK
Brýle pro virtuální realitu samostatně fungující, max. rozlišení 1832 × 1920 Mpx, 90 Hz, připojení přes Bluetooth, Wi-Fi a USB-C, ovladač součástí balení, mikrofon, sluchátka

+ ZDARMA Cestovní adaptér Wontravel

15 990,- bez DPH 13 215,-
Koupit
Můžete mít ihned na 26 prodejnách
Skladem > 5 ks
Objednací kód: OC002b2v1
Oculus Quest 128GB
Brýle pro virtuální realitu samostatně fungující, max. rozlišení 1440 x 1600 px, 72 Hz, připojení přes Bluetooth, Wi-Fi a USB-C, ovladač součástí balení, mikrofon, sluchátka

13 490,- bez DPH 11 149,-
Koupit
Akční cena
Můžete mít zítra od 8:00
Skladem > 5 ks
Objednací kód: OC002b2da2
HTC Vive Cosmos Elite
Brýle pro virtuální realitu - dva LCD panely, obnovovací frekvence 90 Hz, zorné pole 110°, gyroskop, akcelerometr

od 24 490,- bez DPH 20 240,-
Koupit
Můžete mít ihned na 2 prodejnách
Skladem > 5 ks
Objednací kód: CES9a003ja2a
HTC Vive Pro Full kit
Brýle pro virtuální realitu k počítači, max. rozlišení 2880 × 1600 px, 90 Hz, zorné pole 110°, připojení přes Bluetooth, USB-C a DisplayPort, ovladač a základová stanice součástí balení, gyroskop, g-senzor, proximity senzor

36 990,- bez DPH 30 570,-
Koupit
Můžete mít ihned na prodejně Praha - Holešovice
Skladem > 5 ks
Objednací kód: CES9a003jb
HTC Vive Cosmos
Brýle pro virtuální realitu k počítači, max. rozlišení 2880 × 1600 px, 90 Hz, zorné pole 110°, připojení přes USB-A a DisplayPort, ovladač součástí balení, mikrofon, sluchátka, gyroskop, g-senzor

21 590,- bez DPH 17 843,-
Koupit
Můžete mít zítra od 16:00
Skladem > 5 ks
Objednací kód: CES9a003ja2
Valve Index VR Kit
Brýle pro virtuální realitu pro SteamVR, zorné pole 130°, framerate až 144 Hz, rozlišení 1 440 × 1 600 px, integrovaná sluchátka

Cena nebyla stanovena
Hlídat
Těšíme se
Objednací kód: VAL01
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Pro organizace Jak nakoupit
P-DC1-WEB08
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi