• Autor: Jiřina Formánková
Nezávislé studio The Game Bakers, známější díky svým hrám pro mobilní zařízení Squids a Combo Crew, tentokrát představilo plnohodnotný titul s názvem Haven. Jak moc se superbarevná love story povedla, si můžete přečíst v této recenzi.
• Mini Recenze PC • Dojmy z Gamescomu 2019 •
Pro lásku všechno, řekla si zamilovaná dvojice Yu a Kay, a vydala se vstříc velkému dobrodružství na neznámé planetě poté, co opustila rodnou hroudu a vše, na co byla zvyklá. Tak by se dal jednou větou shrnout příběh, který vám vývojáři Haven nabízí, ve chvíli kdy hru prvně zapnete. Proč utekli, před kým nebo čím vlastně, byl to dobrý nápad a stál za to? Na všechny tyto odpovědi si budete muset počkat, než se zamilovanými absolvujete zhruba 15hodinové dobrodružství plné rozhovorů, prozkoumávání okolí, sběru surovin (na opravu vesmírného korábu, který nešťastnou náhodou přišel k úhoně) a hromady dalších věcí.
Haven nabízí zajímavý pelmel žánrů. Je těžké vybrat jeden jediný, jelikož se pohybuje na hraně několika. Kromě RPG prvků a pohodové adventury v sobě skrývá i fragmenty survival žánru. Vaše dvojice bude vylepšovat své statistiky, trávit hromadu času rozhovory o minulosti i očekávané budoucnosti, ale také bude muset jíst a sbírat suroviny, ať už na vaření, anebo léčení, jelikož ani soubojům se zde nevyhnete. Rozhodně nechci tvrdit, že Haven obsahuje nejpropracovanější mechaniky, se kterými se můžete ve hrách setkat. Spíše připomíná otevřenou bezplatnou cukrárnu, kde si z každého druhu zákusku odkrojíte sousto.
Příběh Yu a Kay je každopádně hnacím prvkem celé hry a byla by škoda odkrývat z něj víc, než je třeba. I když je prvních pár hodin spíše seznamovacích, budete mít dost prostoru vytvořit si k vašim svěřencům vztah a užívat si ten jejich. Vtipná a chvílemi nezodpovědná Yu věnující se technice se mi zamlouvala o něco víc než trochu nudný biolog Kay. Rozhovory dvojice mohou z počátku připomínat slovní ping-pong, jelikož každý pronese obvykle maximálně jednu větu a hned přichází reakce protějšku, který má na výběr ze dvou odpovědí. To ale také znamená, že konverzace je dynamická a odsýpá, nicméně chvílemi může postrádat skutečnou hloubku a uvěřitelnost.
Další významnou a nemalou částí hry je prozkoumávání okolních lokací rozvržených do malých ostrůvků spojených energetickými mosty. Díky tryskovým botám je pohyb rychlý a zábavný, tedy hned potom, co se srovnáte s ovladačem nebo klávesnicí. Hlavním úkolem Yu a Kaye je totiž nalézt dostatek surovin pro vlastní přežití a opravu svého nového domova. V místě, kde jste přistáli, se ale šíří zvláštní jev zvaný rust, jenž pohlcuje okolní vegetaci a ze zvířat, která zde potkáváte, dělá krvelačné potvory útočící, jen co se k nim trochu přiblížíte. Vyčištěné ostrůvky se dají později použít k rychlému přesunu. Naštěstí můžete rust jednoduše ničit tak, že se nad ním vznášíte.
Se zvířaty je to ale už trochu komplikovanější. Pokud se chcete souboji vyhnout, častokrát máte tu možnost. Stačí jednoduše utéct (odletět) a máte klid. Někdy to ale nejde a čeká vás střetnutí v reálném čase, ve kterém máte na výběr ze dvou druhů útoků, jednoho bránění a finálního uklidnění (očištění) protivníka. Je dojemné, že když se s jednou postavou pustíte do útoku a druhá se brání, použije štít k ochraně svého partnera. Pokud útočíte s oběma naráz, můžete vytvořit efektivní kombo a podstatně zvýšit zranění protivníka.
Velkým plusem Haven je jeho vizuál, který se skutečně povedl. Krásná barevná krajina působí chvílemi až snovým dojmem a ať budete se svými holoubky podnikat cokoli, bude to vždy krásně provedeno. Načítací obrazovky, které se objeví při přechodu z jedné lokace do druhé, hezky podtrhují vztah Yu a Kaye. Samostatnou pochvalu si pak podle mého zaslouží úvodní akvarelová animace. S hudbou je to trošku komplikovanější, jelikož v některých pasážích (čištění ostrůvků především) jede dokola elektronický podkres, na kterém sice není nic vysloveně špatného, ale po pár hodinách ho můžete mít prostě dost.
Haven je zajímavá hra spojující mnoho různorodých prvků, které jedněm hráčům budou lahodit a vztah jeho protagonistů si budou užívat, zatímco jiní mu mohou vyčítat repetitivní činnosti a to, že vlastně na poli příběhu nepřináší nic obzvláště inovativního a hlubokomyslného. Ke které skupině se přidáte, bude záležet na vašem vnitřním nalazení a možná i ročníku narození. Předpokládám, že Haven se bude více zamlouvat mladší generaci než těm, kterým nemá moc co nového nabídnout. Určitě se také bude lépe hrát ve dvojici díky co-opu než sólo.
Tato mini recenze byla napsaná pro PC verzi hry. Kopii pro recenzi poskytlo studio The Game Bakers.
• Zdroje: Vlastní
Haven se pohybuje někde na pomezí RPG a příběhové adventury, kde hlavním tahounem je vztah hlavních protagonistů a jeho rozvíjení. Na práci a zábavu je tu toho ale mnohem víc. Záleží především na vašem rozpoložení a očekávání, jak moc se vám bude nakonec zamlouvat.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
• Dojmy z GC 2019: 16. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Shon a stres patří mezi hlavní jmenovatele výstavy Gamescom a každý novinář je ochoten toto vše podstoupit, aby se dostal k informacím o nejžhavějších titulech budoucích dnů. Proto je vděčný za každou chvilku klidu, které se mu dostane. V mém případě to byla návštěva stánku studia Game Bakers, jež stojí za netradičně navrženým projektem Haven. V něm se vám do rukou dostane zamilovaná dvojice hrdinů Kay a Yu, kteří se snaží přežívat na neznámé planetě, jež se stala jejich novým domovem po ztroskotání vesmírného korábu. Já jsem ve společnosti jednoho z vývojářů strávil ve hře dobrou půlhodinu a nyní je mou milou povinností o tom napsat.
Od prvních chvil jsem z projektu Haven cítil absolutní důraz na pokojnou atmosféru, do níž jsem se nechal velmi rád vtáhnout. Pastelové barvy dodávají celkovému dojmu až zenový klid, čemuž odpovídá také tempo vyprávění. V lodi se účastníte všedního života Kaye a Yu, přičemž volbami v rozhovorech určujete směřování jejich vztahu. Haven se nebojí dospělých témat, přemítá nad životem a smrtí, budoucností dvojice či nad „velkými“ tématy jako například kdo uvaří snídani. Konverzace je dynamická díky odlišnosti obou charakterů. Kay mi přišel zodpovědnější, starostlivější, zatímco Yu se svým černým humorem a ironií mi seděla mnohem více.
V módu připomínajícím grafické novely se v plné verzi zdržíte čtvrtinu až třetinu herní doby, ostatní čas strávíte v akčnějších pasážích – prozkoumáváním planety, hledáním a otevíráním nových cest (energetické mosty) a souboji, jež jsem si ovšem v rámci gamescomového dema vyzkoušet nemohl. Vznášení se nad travnatým povrchem jsem si ovšem užil dosyta a musím přiznat, že mi několikrát během prezentace vytanul na mysli projekt Journey, v němž se hlavní postava pohybovala dost podobným stylem. Haven má s projektem od Thatgamecompany společnou také netradiční grafickou stylizaci s důrazem na minimalismus.
Průlety mezi stébly trávy, která se poslušně ohýbají, by díky intuitivnímu a pohodovému ovládání bavily klidně i samy o sobě, jenže Haven na vás bude postupně vršit úkoly spojené s přežíváním ve ztraceném světě a s opravou lodi, aby jste ji mohli opustit. Závěrečný dojem z projektu hodně ovlivní pojetí soubojů, na něž jsem osobně velmi zvědavý. Průchod hrou by vám měl podle míry zasněnosti a šikovnosti při kosení potvor trvat klidně i patnáct hodin, což na nezávislý projekt hrstky lidí není vůbec špatné číslo. Haven budeme dále s nadějí v povedený produkt sledovat, než vyjde na PC, PS4 a Xbox One v průběhu roku 2020.
• Zdroje: Vlastní (Gamescom)
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7/8/10 64-bit | OS 64-bit |
Procesor | Intel Core i3 / AMD Phenom II X4 | 64-bit procesor |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 650 / AMD R7 250 (1GB VRAM min) | – |
DirectX | DirectX 11.0 | – |
Operační paměť | 4 GB | – |
Pevný disk | 5 GB | – |
• Zdroj: store.steampowered.com (9. 12. 2020)
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
• Oznámení: 12. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec
Básníci období romantismu by nám mohli o lásce vyprávět celé věky, ale zřejmě by se shodli na tom, že je nespoutaná, živelná a nepodléhá žádným pravidlům. Přesně tak vnímají svůj život také hrdinové nové akční adventury Haven. Seznámíte se s osudy mladíka Kaye a dívky Yu, kteří kvůli svému zalíbení skončili na neznámé planetě, již budou ruku v ruce objevovat. Jejich snahou bude přežít v travinami porostlém světě, takže prošmejdí každý kout, aby našli součástky pro futuristické stroje. Právě zasazení do budoucnosti okoření již tak zajímavou premisu o další rovinu. Fantazie tvůrců se tak projeví podobně jako v jejich prvotině Furi z roku 2016.
Mimo zběsilého sekání se ovšem zaměříme na melancholické létání nad lučinami, pozorování místní fauny a občas také boj s agresivnějšími tvory postihnutými tajemnou nákazou, který jako by z oka vypadl klasickým 3D JRPG tahovým soubojům. Od konkurence se Haven odlišuje vývojem vztahu hlavních postav, přičemž některé rozhovory probíhají v lehce eroticky laděné atmosféře v rozestlané posteli. Pro většinu hráčů tak odpadá možnost absolvovat netradiční dobrodružství s kamarádem (pokud s ním nemáte opravdu nadstandartní vztah), ale spíše si ho užijete se svou drahou polovičkou. Samozřejmě bude podporován také singleplayer.
Emoce budou bezesporu prýštit z každého záběru, což určitě podpoří také podmanivý audiovizuál, jenž dá vzpomenout na meditativní projekty jako Flower nebo Journey. Doufejme, že se nepotvrdí naznačená absence dabingu postav (v traileru jej překrývá doprovodná elektronická hudba od muzikanta jménem Danger), protože by to mohlo dost ubrat na atmosféře. Na bližší detaily si musíme ještě počkat, protože titul studia The Game Bakers vyjde až v roce 2020 na PC, PS4 a Switch.