Rapture- Hidden empty L vega

Hvězdáři (RECENZE) – Sledování noční oblohy ve dvou

Deskové hry se až na výjimky zakládají na společných chvílích ve více lidech. Občas se ale stane, že máte po ruce pouze jediného soupeře a hledáte titul, který by byl určen přímo pro dva hráče. V této hodně specifické kategorii není originálních her nikdy dost, takže příchod každé z nich by měl dostat zaslouženou pozornost. Čerstvým přírůstkem na našem trhu se stal titul Hvězdáři, v němž pozorujete noční oblohu a snažíte se vidět co nejvíce nebeských těles. Více v naší recenzi.

Hvězdáři; foto: obal

• Žánr: Karetní strategie • Počet hráčů: 2 • Autoři: Ben Pinchback, Matt Riddle • Vydavatel: Renegade Game Studios • Distributor v ČR: REXhry • Herní doba: 30 minut • Doporučený věk: od 8 let

Obsah recenze Hvězdáři

1. Černá díra vedle planety
  2. Hvězdáři – Pravidla
  3. Hvězdy volají
  4. Recenze Hvězdáři: závěrečné hodnocení

Černá díra vedle planety

Pohled na vzdálené hvězdy přitahoval lidské pokolení od pradávna, takže není divu, že inspiruje i současné tvůrce. Okouzlit se zřejmě nechali také Ben Pinchback a Matt Riddle, což resultovalo v jejich deskovou hru Hvězdáři. V ní se stanete pozorovatelem nebeských objektů, které sledujete svým dalekohledem a zapisujete si je do svého deníku. Po celou dobu hraní se snažíte získat více kosmických úlovků než váš soupeř a lépe je zaznamenávat, abyste z partie vyšli jako vítězové. Žádný děj nebo příběh u titulu Hvězdáři nehledejte, přesto si vás získá velmi dobře fungující atmosférou astronomického bádání.

Hvězdáři; foto: komponenty

Hvězdáři (Stolní hra)

V menší krabičce deskovky Hvězdáři najdete téměř celou sluneční soustavu.

Příčinu můžete hledat u nádherně ilustrovaných karet a také doprovodných textů v jejich dolní části, které jen hýří zajímavostmi s vesmírnou tématikou. Věděli jste například, že den na Venuši je delší než rok na téže planetě nebo že existují asteroidy s vlastními měsíci? V prvních partiích sami sebe přistihnete, že občas nevnímáte průběh hry, ale nevěřícně vstřebáváte jednu pozoruhodnost za druhou. Prvotní badatelské nadšení samozřejmě časem vyprchá, ale i tak vám doma zůstane jednoduchá a rychlá karetka, jež pod svým víkem ukrývá až nečekaně strategické zápolení.

Hvězdáři – Pravidla

Z hlediska herních principů není deskovka Hvězdáři nic složitého. Svou „záludnost“ totiž ukazuje až v průběhu partie, kdy se snažíte promyslet své tahy k co největšímu zisku bodů. Na začátku si každý ze soupeřů sestaví svého vlastního hvězdáře z dvanácti karet, náhodně se rozdělí počáteční karty, promíchá se balíček zbylých karet, přiřadí se k číselným kartám a můžete začít. Postupně tvoříte z pětice objektů (planety, měsíce, asteroidy, oblaka mezihvězdné látky a černé díry) sestavy na ploše teleskopu a v deníku.

Hvězdáři; foto: herní plocha

Hvězdáři (Stolní hra)

Každý hráč má v deskovce Hvězdáři okamžitý přehled o svém postupu.

Musíte promýšlet své tahy tak, abyste v deníku sestavovali co nejdelší řady po sobě jdoucích čísel, protože tím tvoříte činitel násobící počet hvězd na kartách stejného typu v teleskopu. Co zní takto papírově složitě, je v reálu až návykově prosté. Při skládání karet se musíte držet několika dalších pravidel (na teleskopu se stejné objekty musí dotýkat alespoň jednou stranou) a přitom pohlídat základní mechaniku hry. Po dobrání karty totiž vždy vykládáte jednu kartu z ruky (buď do deníku, nebo na plochu hvězdáře s teleskopem) a druhou určí číselná hodnota této karty, tu si berete z nabídky na ploše a přiřadíte do nevybrané části (deník, teleskop).

Takto se hráči střídají jedenáct kol, využívají základních i speciálních karet a tvoří svá vesmírná panoramata. Když mají hotovo, je na čase určit nejlepšího astronoma. Díky přehledné tabulce, jež je součástí krabice s Hvězdáři, bude sčítání bodů otázkou pár minut. Nejdříve se pronásobí počet hvězd jednotlivých objektů s řadami v deníku, následně se určí převaha v jednotlivých sekcích teleskopu součtem čísel na kartách a na závěr se ohodnotí rozmanitost skladby. Partii máte odehranou do půl hodinky, takže se nabízí okamžitá odveta, jejíž průběh může být zcela jiný. Naštěstí totiž neexistuje spolehlivý recept na vítězství, takže musíte neustále promýšlet své tahy a strategii.

Hvězdáři; foto: partie

Hvězdáři (Stolní hra)

Na stole zabírá největší prostor silueta pozorovatele noční oblohy, jež v deskovce Hvězdáři simuluje vaše vlastní astronomické snahy.

Hvězdy volají

Pokud hledáte novou stolní hru pro dva se zajímavým tématem a strategickým průběhem, měli by vás Hvězdáři nadchnout. Každá partie je trochu jiná vzhledem k namíchaným kartám, ale zároveň vás nijak nepotrápí pravidla. Příjemným bonusem je pohledná grafika s nebeskými tělesy, jež doplňuje řada zajímavostí v českém jazyce (o odborný překlad se postaral tuzemský distributor REXhry). Za pár stovek tak dostanete solidní karetku, kterou snadno naučíte i nováčky, ale užijí si ji také zkušení deskovkáři. Paklík karet navíc vezmete s sebou prakticky kamkoliv, takže stolním výletům do vesmíru už nic nezabrání.

Hvězdáři; foto: karty

Hvězdáři (Stolní hra)

Zajímavosti o vesmírném prostoru a nádherné grafické zpracování jsou příjemnými bonusy ke zdařilé hratelnosti deskovky Hvězdáři.