vega Mario Golf - Hidden empty P

Mariposas (RECENZE) – Chytili jsme na pasece motýle

Příroda je fascinující a neustále má tendenci lidstvo ohromovat. Na naší planetě žijí tvorové, jejichž životní pouť nechává v němém úžasu každého, kdo se o nich dozví více. Jedním z takových druhů je motýl monarcha stěhovavý, který kvůli své reprodukci musí urazit přes 4000 km ze středního Mexika až na sever USA. Právě tuto neuvěřitelnou cestu prožijete v dnes recenzované deskové hře Mariposas od autorky Elizabeth Hargrave.

Mariposas; foto: obal

• Žánr: Rodinná strategie • Počet hráčů: 2–5 • Autoři: Elizabeth Hargrave • Vydavatel: Alderac Entertainment Group • Distributor v ČR: Albi • Herní doba: 45–90 minut • Doporučený věk: od 10 let (ale zvládnou i menší hráči)

Obsah recenze Mariposas

1. Ať žije supermotýl!
  2. Mariposas – Pravidla
  3. Pohodová hratelnost nedělního odpoledne
  4. Monarcha najde místo v každé rodině
  5. Recenze Mariposas: závěrečné hodnocení

Ať žije supermotýl!

Začněme dnes netradičně biologickým okénkem, abychom si představili hlavní hrdiny stolní hry Mariposas. Monarcha stěhovavý (Danaus plexippus) z čeledi babočkovitých žije na severoamerickém kontinentu, po kterém v rámci fascinujícího životního cyklu putuje každoročně v obrovských houfech napříč USA a Mexikem. Motýli létají na sever v několika generacích, aby na konci své cesty nechali vzniknout své superverze. Abyste měli představu, musíte si uvědomte, že „obyčejný“ monarcha uletí denně přibližně 40 km pomocí vzdušných proudů a žije několik týdnů. Cestou tedy potřebuje naklást vajíčka na stromy klejichy, jejichž listy slouží larvám jako krmení. Onen zimní supermotýl ovšem sám urazí cestu zpět do Mexika, je mnohem větší než jeho předci a žije osm měsíců.

Mariposas; foto: komponenty

Mariposas (Stolní hra)

Jakmile nadzvednete víko krabice Mariposas, vylétne na vás hejno motýlů ze všech přítomných komponent.

V deskovce Mariposas se vtělíte do monarchů a absolvujete jejich kompletní pouť v pohodovém rytmu, což z této stolní hry dělá ideální rodinnou záležitost, které se nemusí bát ani občasní hráči. Nad herním plánem se můžete sejít až v pěti lidech, přičemž se ve světě motýlů zdržíte 45–90 minut v závislosti na počtu hráčů a jejich zkušenosti. Principy Mariposas tkví v pohybu motýlů po plánu pomocí vyložených karet, tvoření nových generací u stromů klejichy pomocí sesbíraných květin a získávání bodů za předem známé úkoly. Symbolika na kartách může být z počátku pro nováčky ve světě deskovek mírně matoucí, ale po několika partiích se v ní bude pohodlně orientovat každý.

Mariposas – Pravidla

Jak již bylo naznačeno, stolní hra Mariposas nebude klást na jednotlivé hráče velké nároky. Jako nejsložitější se jeví pochopit úkoly na kartách ročních období, kdy se musíte orientovat na plánu a hlídat horizontální i vertikální linie podle měst. Pokud se přenesete i přes tuto nesnáz a naučíte se jednotlivé piktogramy na kartách pohybu, nebude pro vás cesta monarcha stěhovavého žádný problém. Stejně tak nachystat Mariposas ke hře není velká věda, protože součástí insertu jsou plastová hrabátka na žetony květin zjednodušující práci s komponenty. Takže rozložíte plán, náhodně nalosujete žetony pro města, karty úkolů, připravíte desku odpočívadla a můžete vyrazit směrem na sever USA.

Mariposas; foto: květiny Mariposas; foto: plán

Mariposas (Stolní hra)

Příprava herní plochy je v Mariposas otázkou pár minut.

Průběh partie se dělí na tři kola symbolizující jednotlivá roční období (jaro, léto, podzim), přičemž v prvním kole má hráč k dispozici pět tahů a v každém následujícím o tah více. V jednom tahu vyložíte jednu svou kartu pohybu, díky níž přesunete své motýly na ploše (některé karty umožňují pohnout s více žetony). Následně obdržíte odměnu zobrazenou na ikonkách – buď květinu, nebo bonus odpočívadla. Pokud přistanete u stromů klejichy, tak za květiny můžete namnožit své pestrobarevné okřídlence o další generaci (poslední čtvrtá lze dokonce updatovat na dvojnásobný počet). Zároveň musíte v kole hlídat podmínky, za něž získáte na konci ročního období body.

Vedle poletování z květu na květ se soustředíte také na města, na kterých také najdete zajímavé bonusy. Mimo akčních karet lze sbírat i barevné karty s jednotlivými cykly monarchova života. Pokud se vám podaří do konce třetího kola sesbírat celé kvarteto, obdržíte na konci hry další body podle karty příslušného řádku. Po odehrání posledního podzimního tahu sečtete body za navrátivší se motýly, splněné úkoly a další náležitosti, což rozhodne o vítězi. Pokud si chcete prolouskat pravidla detailněji, naleznete je na stránkách českého distributora hry společnosti Albi.

Mariposas; foto: odpočívadlo Mariposas; foto: roční období

Mariposas (Stolní hra)

Karty úkolů a bonusové karty rozhodují o vaší strategii v Mariposas.

Pohodová hratelnost nedělního odpoledne

Již po krátkém nastínění pravidel si umíte představit, že hraní deskovky Mariposas nebude vyžadovat vícehodinové trápení mozku, abyste porazili své spoluhráče u stolu. Ve světě motýlů si každý hrabe na svém písečku a v podstatě si nelze škodit. Bez velkého stresu poletujete po mapě USA, množíte se v nové motýlí generace, plníte úkoly a nakonec úprkem směřujete do Mexika. Právě závěrečná část může pro někoho být přílišným shonem, protože pokud se vydáte odvážně až ke kanadským hranicím, tak se může stát, že se přes Rio Grande zpátky nedostanete. Tato skutečnost může některé hráče naštvat, ale na pohodovém průběhu partie se nic nezmění.

Osobně se mi velmi líbilo, jak se každý hráč vydá svým směrem a žetony monarchů postupně zaplňují herní desku. Autorce Elizabeth Hargrave se tak skvěle podařilo propojit téma stěhovavých motýlů se stolní zábavou a simulovat tak život tohoto podivuhodného hmyzu přímo u vás doma. Ba co víc, donutí vás najít nejedno video na internetu a bez dechu sledovat, jak se hejna motýlů dokáží přilepit na jeden strom, a přemýšlet, jak si jsou vůbec schopny jednotlivé generace předat informace o jejich nekonečné pouti. S tím koreluje také zvolená barevná grafika plná květin a motýlů, takže přímo láká jít po dohrání ven na louku a pozorovat naše české babočky.

Mariposas; foto: partie

Mariposas (Stolní hra)

Herní deska Mariposas hýří barvami, ale své motýly monarchy na nich spolehlivě najdete.

Monarcha najde místo v každé rodině

Mariposas je přesně tou deskovkou, kterou si zahrajete s každým bez ohledu na věk, vzdělání či hráčské zkušenosti. Pravidla vysvětlíte během pár minut, průběh tahu pochopí každý po několika přesunech z květu na květ a nic tak nebrání bezproblémovému rozletu po USA. Jedinou překážkou může být teritoriální vymezení úkolů, ale i to se dá rychle vstřebat. Zkušené hráče Mariposas nijak neohromí, ale nováčkům dává prostor naučit se plánovat a vyrovnat se se zahlcením vlastními plány do budoucích tahů (a stejně nestihnete všechno). Sečteno a podtrženo, Mariposas bude fungovat v každé herní skupině, která od partie očekává relax místo zběsilého honu za body. Motýlí deskovka vyjde 25. května česky díky distributorovi Albi, takže jestli vás zaujala, neváhejte si ji předobjednat už teď.

Recenzní kopie Mariposas poskytl český distributor hry společnost Albi.

Recenze Mariposas: závěrečné hodnocení

Mariposas; recenze

Mariposas

Pokud budete vnímat Mariposas jako rodinnou hru pro každého, nemůžete šlápnout vedle. Netradiční je její náplň, díky níž létáte po plánu jako monarcha stěhovavý z květu na květ až na sever USA. Nenáročnou hratelnost podporují jednoduchá pravidla a vhodně zvolená grafika.

• Nenáročná hratelnost
  • Propojení tématu s prvky hry
  • Jednoduchá pravidla