Rapture- Hidden empty L Rapture- Hidden empty P

Mars: Teraformace – Expedice Ares (RECENZE) – Karetní osídlování rudé planety

Červeně zářící tečka na noční obloze, k níž se upínaly zraky lidstva od dávnověku. I tak se dá vnímat planeta, kterou se budete snažit osídlit v deskovce Mars: Teraformace – Expedice Ares vycházející z populární stolní hry Mars: Teraformace v karetní variaci. Vesmírným dobyvatelům tedy nemůže nic zabránit následovat vozítko Curiosity a začít pracovat na obyvatelnosti rudé planety. Více v naší recenzi.

Mars: Teraformace – Expedice Ares; foto: obal

Mars: Teraformace – Expedice Ares ve zkratce

Mars: Teraformace – Expedice Ares

• Žánr: Strategie, engine building
  • Počet hráčů: 1–4
  • Autor: Jacob Fryxelius, Sydney Engelsteinová, Nick Little
  • Vydavatel: FryxGames, Stronghold Games
  • Distributor v ČR: Mindok
  • Herní doba: 45–60 minut
  • Doporučený věk: od 12 let
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 2,92/5
  • Hodnocení BGG: 7,8/10 (k 18. 2. 2022)

Obsah recenze Mars: Teraformace – Expedice Ares

1. Marťanské ekonomické zájmy
  2. Jak se naladit na soupeřovu vlnu?
  3. Jak se hraje Mars: Teraformace – Expedice Ares (pravidla)
  4. Kubický Mars láká na kolonizační výpravu
  5. Recenze Mars: Teraformace – Expedice Ares: závěrečné hodnocení

Marťanské ekonomické zájmy

Kolonizování Marsu už nemusí být námětem sci-fi románů a filmů, ale možná se v blízké budoucnosti stane realitou. Od prvního došlápnutí lidské nohy do prachu rudé planety se zcela jistě rozjedou závody korporací o co největší zisky z nové studnice surovin, které pomalu, ale jistě docházejí na matičce Zemi. Vy sami se můžete do takového světa dostat prostým nadzvednutím víka krabice deskovky Mars: Teraformace – Expedice Ares, jež vás postaví do čela kolonizační společnosti, která se vedle práce na obyvatelnosti rudé planety snaží nahrabat co největší profit a vliv.

Mars: Teraformace – Expedice Ares; foto: komponenty

Mars: Teraformace – Expedice Ares (Obsah balení)

Krabice s deskovkou Mars: Teraformace – Expedice Ares obsahuje 1 herní plán, přes 200 různých karet projektů, přes 200 kostiček a žetonů, 4 desky hráčů a pravidla.

Podobně jako v původní deskovce Mars: Teraformace budete v jednotlivých kolech přijímat a plnit jednotlivé projekty vedoucí k produkci a těžbě surovin, abyste mohli přispět k obyvatelnosti nehostinného prostředí. Cílem partie není nic menšího, než zajistit v atmosféře 14 % kyslíku, ohřát vzduch na příjemných 8 °C a zajistit rozpuštění ledu do planetárního oceánu. Jakmile jsou tyto podmínky splněny, sečtou se vítězné body a určí se nejúspěšnější společnost. Během hodinky tak úspěšně osídlíte Mars, o čemž si NASA může nechat jen zdát.

Jak se naladit na soupeřovu vlnu?

Principiálně se v Mars: Teraformace – Expedice Ares projeví nejen vaše engine buildingová strategie spočívající v rozšiřování osobního portfolia staveb generujících prostředky pro další budování a přinášející další výhody (slevy, bonusová produkce), ale také v pozorování taktiky soupeřů. Na základě správně vyhodnocené situace totiž rozvrhnete svůj tah maximálně efektivně, protože každý hráč musí v první fázi tahu naplánovat, která z pětice postupů se bude aktivovat (rozvoj, budování, akce, produkce, výzkum). Může se totiž stát, že některý úkon se bude zbytečně opakovat, zatímco jiný v daném tahu neproběhne (taková trojnásobná produkce vám zahrne herní desku surovinami, ale nic nepostavíte).

Mars: Teraformace – Expedice Ares; foto: partie

Mars: Teraformace – Expedice Ares (Stolní hra)

Herní plocha deskovky Mars Teraformace – Expedice Ares je přehledná, takže na první pohled poznáte, co chybí vám nebo soupeři, díky čemuž můžete naplánovat další tah.

Ačkoliv je Mars: Teraformace – Expedice Ares dost počítací deskovkou, v níž dostává hlavní prostor především projektování budoucího vývoje, promluví do vašich plánů také nepředvídatelný prvek. Ten tady není zastoupen žádným malicherným házením kostkou, ale čistě náhodným přibíráním karet z hromádky. Nejednou se mi stalo, že jsem do ruky dostal trojici projektů, z nichž jsem si měl vybrat jeden, ale žádný z nich jsem v blízké době nebyl schopný realizovat. Karty projektů sice můžete využít i jako platidlo (tři megakredity za kus), ale nepřízeň osudu při nabírání dalších staveb či akcí může na čas přistřihnout křídla vašemu rozletu.

Jinak v rámci hratelnosti Mars: Teraformace – Expedice Ares nevidím žádný větší problém. Na rozdíl od původní verze odpadlo rozhazování žetonů vegetace a vody po plánu, systém se zjednodušil jen na otočení devíti žetonů oceánů a zbytek akcí se pohybuje pouze v teoretické rovině. Přijdete tak sice o vizualizaci marťanské kolonizace, ale průběhu partie to prospěje a pro mnohé také zjednoduší (odpadá totiž nutnost provazovat jednotlivé lokace).

Mars: Teraformace – Expedice Ares; foto: plán

Původní herní plán, na nějž se umisťovaly žetony vod a lesů, nahradila menší deska pouze s vodou, což zrychlilo průběh partie Mars Teraformace – Expedice Ares.

Jak se hraje Mars: Teraformace – Expedice Ares (pravidla)

Fanoušci původní deskovky Mars: Teraformace budou během pár chvil jako doma, protože základní mechaniky zůstaly zachovány, jen se některé osekaly, případně vynechaly. Veteránům by měl do rozjetí první partie stačit manuál nazvaný „Raketový start“ a nic by nemělo stát v cestě jejich pozemšťování rudé planety. Nováčci však nejsou v nijak závažné nevýhodě, protože k rozkoukání jim bude stačit několik prvních kol v partii, aby si zvykli na symboliku a průběh tahu, a už mohou přemýšlet, jak rozvíjet své kolonizační impérium.

Příprava partie Mars: Teraformace – Expedice Ares nezabere víc než několik minut, protože se pouze promíchnou karty projektů, připraví se plán a hromada kostiček (praktické pořadače uvnitř krabice výrazně ušetří čas), nachystají se dvouvrstvé desky hráče (opět pochvala za produkci komponent) a každý si dle svých preferencí vybere společnost podle počátečních karet. Jak již bylo naznačeno, poté začnou v každém kole hráči tajně vybírat jednu z pěti fází, kterou chtějí v daném kole aktivovat (nemohou zvolit dvě stejné po sobě, ale může se stát, že se tatáž fáze aktivuje v daném kole vícekrát).

Mars: Teraformace – Expedice Ares; foto: zdroje

Vedle počítadel na herní desce budete pracovat s kostičkami jako se surovinami. Mars Teraformace – Expedice Ares tak nahrazuje hromady žetonů funkčním a jednoduchým systémem

V nabídce najdete fázi rozvoje (vyložení zeleného projektu), budování (vyložení modrého či červeného projektu), akcí (aktivování vlastností karet a standardních akcí k teraformaci Marsu), produkce (příjem komodit na základě stupnic desky hráče) a výzkumu (přibrání nových projektů). Po odhalení vybraných karet fází dojde k postupnému provedení jednotlivých fází, tzn. že každý u stolu může provést danou akci a aktivující hráč dostane její bonusovou, silnější variantu (např. při fázi rozvoje má aktivující hráč slevu tři megakredity na vyložení zelené karty). Takto se hráči střídají, dokud nedojde k naplnění tří podmínek konce hry (14 % kyslíku, 8 °C a kompletní oceán), načež se určí vítěz sečtením teraformačních bodů, bodů za lesy a bodů z karet. To je celé, opravdu.

Abyste si však nemysleli, že Mars: Teraformace – Expedice Ares patří mezi jednoduché hry, musíte si uvědomit, že jednotlivé projekty jsou navzájem provázané, neustále musíte řešit svůj příjem a podmínky, abyste mohli vybrané projekty realizovat, a navíc plánovat dopředu své další kroky. Strategicky se nijak nezahltíte, partie vám bude příjemně odsýpat, a nakonec oceníte téměř neomezené možnosti vývoje, protože promíchání karet projektů zajišťuje úžasně návykovou znovuhratelnost. V krabici navíc najdete ještě mód pro jednoho hráče a možnost kooperace pro dva kolonizátory.

Kubický Mars láká na kolonizační výpravu

Mars: Teraformace – Expedice Ares se podařil i z pohledu zpracování. Na rozdíl od původní hry, která se mi zdála graficky rozháraná, se podařilo karetní variaci pěkně sjednotit a působí ucelenějším dojmem. Stejně tak funguje velmi dobře zvolená symbolika pomáhající orientaci na herní ploše každého hráče. Velkou pochvalu si autoři Jacob Fryxelius, Sydney Engelsteinová a Nick Little zaslouží za dvouvrstvou desku hráče a plastové zásobníky, takže končí nahánění kostiček po plánu. Když už píšu o kostičkách, těch najdete v krabici přes dvě stě a slouží jako univerzální prostředek pro počítání surovin (bronzová, stříbrná a zlatá). Vzhledem k obsahu je přívětivá i cena hry, kterou na český trh lokalizovaně přineslo vydavatelství Mindok.

Mars: Teraformace – Expedice Ares; foto: desky

Hráči původní deskovky zcela jistě ocení dvouvrstvé herní desky přímo uvnitř krabice Mars Teraformace – Expedice Ares. Nemusí je tak kupovat bokem a mohou si místo nich pořídit třeba neoprenové podložky pod karty.

Oranžová krabice se hrou Mars: Teraformace – Expedice Ares tedy úspěšně dokázala navázat na původní titul, jenž se podařilo mírně osekat, zrychlit a přispět tak ke svižnějšímu průběhu, což potěší i začátečníky v žánru. Zábavnost hry tkví v plánování tahů a budování vlastního systému projektů, který generuje prostředky pro další a složitější úkoly či pozemšťování rudé planety. Zároveň musíte sledovat i soupeře, protože jejich výběr fází může ovlivnit i vaši hru. Troufnu si tvrdit, že pokud vám v žilách koluje strategická krev, Mars: Teraformace – Expedice Ares se u vás zabydlí na delší čas a na stole se objeví velmi často.

Za poskytnutí recenzní kopie hry Mars: Teraformace – Expedice Ares děkujeme českému distributorovi hry společnosti Mindok.

Recenze Mars: Teraformace – Expedice Ares: závěrečné hodnocení

Mars: Teraformace – Expedice Ares; recenze

Mars: Teraformace – Expedice Ares

Mars: Teraformace – Expedice Ares je engine buildingová strategie, v níž přispíváte k obyvatelnosti rudé planety. Zastupujete svou vlastní společnost, pro niž budujete projekty generující výhody do dalších kol, ale ovlivňují vás i tahy soupeřů. Pochválit lze i za grafiku a zpracování komponent.

• Svižný průběh
  • Návykové mechanismy
  • Vysoká znovuhratelnost