Rapture- Hidden empty L vega

Marvel United (RECENZE) – Svět potřebuje superhrdiny

Komiksový hrdina si nikdy neodpočine, tím spíš pokud je jeho domovem vydavatelství Marvel. Každý den se objevují nové hrozby a záporáci, jejichž nejmenší touhou je alespoň ovládnutí světa, když jej zrovna nechtějí hnát do úplné záhuby. S výběrem slavných postav se v deskovce Marvel United musíte společně postavit třem takovým hrozbám. Troufnete si vyzvat Red Skulla, Taskmastera a Ultrona?

Marvel United; foto: obal

Marvel United ve zkratce

Marvel United

• Žánr: Kooperační strategie
  • Počet hráčů: 1–4
  • Autor: Andrea Chiarvesio, Eric M. Lang
  • Vydavatel: CMON, Spin Master
  • Herní doba: 40 minut
  • Doporučený věk: od 14 let (ale klidně od devíti)
  • Obtížnost dle BoardGameGeek: 1,82/5
  • Hodnocení BGG: 7,7/10 (k 17. 2. 2022)

Obsah recenze Marvel United

1. Padouchovi v patách
  2. Civilisté v ohrožení
  3. Jak se hraje Marvel United (pravidla)
  4. Strážci galaxie a Spider-Man na telefonu, X-Meni za dveřmi
  5. Recenze Marvel United: závěrečné hodnocení

Padouchovi v patách

Člověk se v dnešní době asi těžko vyhne fenoménu Marvel Universe a je úplně jedno, jestli tím myslíte komiksy, filmy, seriály či hry. Postavy původně z kreslených sešitů v současnosti zkrátka táhnou, takže se dostanou i do deskovek, o čemž nás v poslední době přesvědčily poupravené reskiny populárních titulů jako Splendor Marvel, Rukavice nekonečna (variace na Milostný dopis) či X-Men: Povstání mutantů využívající mechanik Temného znamení. Občas dojde i na původní projekty, které jsou často kooperační, jako třeba Marvel Champions nebo dnes recenzovaný titul Marvel United.

Marvel United; foto: komponenty

Marvel United (Obsah balení)

Uvnitř krabice Marvel United najdete 7 figurek hrdinů, 3 figurky padouchů, 84 karet hrdinů, 3 desky padouchů, 36 karet spiknutí, 18 karet hrozby, 8 lokací, 1 přehled misí, 3 karty misí, 3 karty výzev, 156 žetonů, 1 ukazatel padoucha a 1 pravidla.

Na jeho vývoji spolupracovali Andrea Chiarvesio a Eric M. Lang (v krátké době se na českém trhu objevuje třetí jeho počin, dříve jsme recenzovali Ankh: Bohové Egypta a Cthulhu: I smrt může zemřít). Zkušení tvůrci vymysleli kooperační mechanismus, při němž se snažíte pomocí karet vymyslet strategii na podkopání plánů záporáků, abyste je nakonec mohli oslabené dorazit. Týmové myšlení se projevuje ve využívání dovedností postavy vyložených před vaším tahem, což dává průběhu zábavnou dynamiku a opravdu musíte se svými kolegy komunikovat, abyste byli své Nemesis schopni porazit. Nejsou to totiž žádná ořezávátka.

Civilisté v ohrožení

Ve vlastní družině až čtyř hráčů můžete přivítat oblíbené postavy, z nichž si vybere každý fanoušek – Iron Man, Captain America, Black Widow, Hulk, Captain Marvel, Ant-Man a Wasp. Každý charakter má své unikátní vlastnosti, které se hodí v různých situacích, takže musíte promyslet, koho z nich zvolit proti konkrétnímu nepříteli. Například Wasp pomůže s rychlým přesunem, Cap přispívá hrdinskostí a Hulk rozhání civilisty, kteří se hromadí na jednom místě (přelidnění lokací civilisty či zločinci je zásadní problém, jak sami zjistíte).

Marvel United; foto: hrdinové Marvel United; foto: Taskmaster

Marvel United (Stolní hra)

Střet hrdinů s ultimátním padouchem tvoří základní premisu Marvel United.

Jestli rádi čelíte výzvám, tak by u vás Marvel United měl zabodovat, protože při porážení trojlístku zlosynů se můžete řádně zapotit. Hodně záleží na vaší taktice a také na namíchání karet záporáka (tady se hodí vlastnost Black Widow odhalovat zlotřilé plány soupeřů). Každá partie je tak trochu jiná, i když na startovním poli vypadá dost podobně. Do průběhu hodně promlouvá odlišná podstata nepřátel, protože Red Skull rozsévá strach a chaos, zatímco Ultron spoléhá na zahlcení hrdinů a Taskmaster na vytvoření vlastních obranných pozic.

Čas na přípravu slušné výchozí situace dává arcilotrům fakt, že jim nemůžete ublížit, dokud nesplníte tři dílčí úkoly (záchrana civilistů, polapení zločinců, osvobození lokací). Postup proti nepříteli si musíte dobře rozvrhnout, což znamená vhodně uvolňovat místa na herní ploše, plnit místní úkoly (dávají vám bonusy a oslabují bosse) a zároveň počítat tahy do konce hry. Protože vaše porážka se blíží s každou odhozenou kartou – když totiž dojdou nepříteli nebo hrdinovi, jste v loji (a s vámi celý tým, potažmo svět). Samozřejmě ještě může zlosyn naplnit svůj masterplán, zatímco váš úspěch spočívá pouze v jeho pokoření.

Marvel United; foto: karty

Marvel United (Stolní hra)

Veškeré akce hrdinů v Marvel United jsou odvozeny od karet, které máte na ruce.

Jak se hraje Marvel United (pravidla)

Dnešní deskovka vás nijak nepotrápí složitými mechanismy, v podstatě můžete otevřít krabici, deset minut číst manuál a začít hrát, což určitě potěší nováčky a občasné pařany (pravidlům se věnuje všeho všudy sedm stran manuálu s mnoha vysvětlujícími obrázky). Partii v Marvel United připravíte také během několika chvil – vyberete padoucha, promícháte jeho karty, přiřadíte mu životy na základě počtu hráčů, následně rozložíte okolo jeho desky šestici lokací, po nichž se budete pohybovat a které zaplníte žetony zločinců, civilistů a kartou hrozby nepřítele. Následně si každý vybere svého hrdinu, příslušné karty a případně dodatečné výzvy, načež se může začít.

Marvel United; foto: partie

Marvel United (Stolní hra)

Příprava partie v Marvel United se stane otázkou několika chvil, také díky přehlednému insertu krabice.

Hráči vykládají do řady/kruhu karty, aby mohli provést základní akce dle symboliky (pohyb, zranění, hrdinská akce) a případně speciální dovednost. Navazující hráč využívá stejné symboly z již vyložené karty a ještě přidává svoje. Každý (kromě prvního) tak provazuje svůj tah se svým předchůdcem, což symbolizuje práci v superhrdinském týmu. Po každém třetím (později druhém) tahu „přispívá“ svými pletichami, kterými zaplňuje lokace civilisty a zločinci (když dojde místo na kartě, dojde ke škodícímu efektu přelidnění), nepřítel. Posunuje se po směru hodinových ručiček a spouští efekty „Bam“ v neosvobozených lokacích a na své kartě (Red Skull straší, Taskmaster upevňuje nezranitelnost a Ultron zahlcuje).

Hrdinové musí splnit dva dílčí úkoly, aby mohli na bosse zaútočit, a zároveň se snaží vyhnout efektům přelidnění. Takto se po jednotlivých tazích střídají, promýšlejí, jestli se vyplatí vyložit silnou kartu či ještě počkat, a reagují na postup padoucha. Vaše postavy mohou být zraněny, což symbolizuje odložení karty dospod dobíracího balíčku. Hráči bez karet jsou pro dané kolo KO, ale mohou v dalších tazích pokračovat (během mdlob se na ně nevztahují herní efekty). Hrdina neúspěšně ukončí svou misi pouze v případě, že mu zcela došly karty (nemá si co přibrat a nemá co vyložit).

Marvel United; foto: příběh

Marvel United (Stolní hra)

Vyložené karty skládáte v Marvel United do řady, čímž vlastně vyprávíte příběh vašeho superhrdinského tažení proti zlu.

Jak už bylo naznačeno výše, uspět v Marvel United není úplná procházka růžovým sadem. Pokud však patříte mezi harcovníky toužící po krvavé výzvě, můžete si zvýšit obtížnost zahozením některých (všech) karet se žolíkovými symboly, jež lze použít jako kteroukoliv ze základních akcí. Je dobré také poznamenat, že pravidla hry umožňují i singleplayerový přístup tím, že si vyberete tři hrdiny a promícháte jejich balíčky navzájem, z čehož mohou vzniknout velmi zajímavé situace.

Strážci galaxie a Spider-Man na telefonu, X-Meni za dveřmi

Přístupnost Marvel United a populární téma zafungují u mnoha začátečníků jako skvělá motivace, navíc se méně zkušeným hráčům představí docela sympatický kooperativní přístup (pokud nebude ve skupině alfa diktátor, který z ostatních vyrobí jen „držáky na karty“), což si zaslouží pochvalu. K dobru se musí přičíst roztomile sympatická grafika, která se netradičně nedrží komiksové ani filmové předlohy a jde vlastní cestou, což je příjemná změna. Vzhledem k vydání pod křídly společnosti CMON musí být v krabici i figurky, které se také povedly (tedy až na děsivé zjištění, že Cap a Red Skull jsou si dost podobní. Že by pomrknutí k Tajnému impériu?).

Český vydavatel ADC Blackfire konceptu Marvel United věří, takže současně se základní krabicí lokalizoval do naší mateřštiny i dvě rozšíření – Spider-Verse (tři pavoučí hrdinové a záporák Green Goblin) a Strážce galaxie (padouch Ronon a proti němu bohužel pouze Star-Lord, Groot a Rocket, bez Gamory a Draxe). Navíc se připravuje samostatná x-mení odnož a nedávno bylo oznámeno vydání expanze s Deadpoolem (bude fungovat jako hrdina i záporák, což k jeho ukecané postavě sedí). Pokud vám tedy Marvel United padne do noty, máte dost prostoru k podniknutí dalších dobrodružství.

Marvel United; foto: postavičky

Marvel United (Stolní hra)

Kvůli grafickému pojetí může Marvel United evokovat dětskou deskovku, ale plnohodnotně zabaví i dospělé. Vlastní vizuální pojetí komiksového univerza je příjemně osvěžující.

Z mého pohledu se tak podařilo vydat projekt, který u hráčského publika zafunguje jako příjemně plynoucí filler, ale zároveň má potenciál přitáhnout nové deskovkáře. Sympatická grafika, nenáročná pravidla a punc přiměřené výzvy potěší nejen dospělé, ale také dětské hráče (doporučení na krabici jako 14+ neberte vážně, žák druhého stupně základní školy nebude mít v partii žádný problém). Jestli vám navíc komiksové univerzum sedí, měl by u vás Marvel United zabodovat.

Za poskytnutí recenzní kopie Marvel United děkujeme českému distributorovi hry společnosti ADC Blackfire.

Recenze Marvel United: závěrečné hodnocení

Marvel United; recenze

Marvel United

Marvel United je nenáročnou kooperativní hrou, jež se nemusí bát nováčci a zkušenější hráči si jej užijí jako pohodovou oddechovku. V krabici najdete dostatek odlišných padouchů a skvadru hrdinů, které je třeba poskládat do funkčního týmu. Fanoušci hry mohou rozšiřovat svůj zážitek o další postavy a výzvy.

• Plynulá a nenáročná hratelnost
  • Mechanika kooperace „předchozí karty“
  • Každý padouch vyžaduje vlastní přístup