• Autor: Jiřina Formánková
Původní Mass Effect série byla ve své době doslova přelomovým počinem (například propracovanost vztahů jednotlivých postav členů posádky pro mě dodnes představuje jeden z nejlepších konceptů, s jakým jsem se ve hrách kdy setkala). Stejně tak jako silné stránky Legendary Edition bohužel zachovala i některá slabší místa, kterým se nevěnovala dostatečná pozornost (a je to velká škoda). Podrobnosti naleznete v naší recenzi.
zdroj: BioWare
Mass Effect: Legendary Edition (hra) | Mass Effect (IP)
Akční RPG Mass Effect: Legendary Edition je remaster prvních tří dílů herní série Mass Effect. Titul vyvíjí studio BioWare a vydává společnost Electronic Arts. Hra vychází 14. 5. 2021 na PC, PS4 a Xbox One bez české lokalizace a multiplayeru. | Homepage
Články: Recenze | Speciál: Vše, co víme
Možná z následujících odstavců nabudete mylného dojmu, že čtete lamentaci na kde co, co se nepovedlo, a celá Legendary Edition je v podstatě nepovedený remaster. Ale tak to určitě není. Především pro lidi nepolíbené rozsáhlým univerzem Mass Effectu má hodně co nabídnout i dnes. Přinejmenším se stále jedná o (troufám si tvrdit) jednu z nejpropracovanějších RPG sci-fi sérií s parádním příběhem a skvěle vymyšleným příběhovým pozadím, kde bez nadsázky vše souvisí se vším a vaše (i zdánlivě nedůležitá) rozhodnutí jako velitele Sheparda (či velitelky Shepardové) mají dalekosáhlé důsledky nejen pro jednotlivce, ale i celé rasy galaxie.
Setkání s úhlavními nepřáteli organického života v galaxii – Smrťáky (Reapers) – je pořád stejně fascinující jako před lety a určitě stojí za to si ho vychutnat. Příběh původní trilogie zde nebudu obšírněji vypisovat (nejen z důvodů jeho chronické známosti). Pokusím se věnovat co nejvíce prostoru jednotlivým změnám a vylepšením, případně tomu, co mohlo být určitě zpracováno lépe, ale bohužel není.
Největších změn a vylepšení se přesně podle očekávání dostalo prvnímu dílu, jelikož jeho vydání pamatuje rok 2007. Tomu odpovídal jak vizuál, tak některé použité mechaniky víceméně standardní pro tu dobu. Konkrétně se hlavní změny vzhledu zaměřily na co největší přiblížení k dalším dvěma dílům, a hlavně lepšímu nasvětlení scén. Je ale pravdou, že mírně „loutkové” animace pohybu zůstaly patrné a největším úskalím nadále zůstávají obličeje a účesy postav. Kaidan s amorfní hmotou na hlavě, nebo Joker jako po liftingu u pokoutního felčara bez licence, mě nepříjemně překvapili.
Garrus je jedním z nejzajímavějších charakterů na Normandii (a jeden z možných partnerů Shepardové).
zdroj: vlastní
Pozitivní změnou je především možnost použití všech střelných zbraní u veškerých povolání (dříve nebylo možné), i když přiznávám, že mít k dispozici odstřelovačku a ještě třeba hromadu biotických schopností najednou, je možná přeci jen trochu silný kalibr a může zamávat s očekávanou obtížností. Nicméně používání odstřelovačky komplikuje přinejmenším nepraktické krytí, za určitým typem překážek. Najednou třeba v nejnevhodnější moment zjistíte, že zaměřovačem „koukáte“ do zdi, která je půl metru bokem od vaší postavy. Často jsem tak musela vybíhat do volného prostoru bez krytu, abych vůbec něco trefila. Dalším vtipným pozůstatkem původní hry je inteligence společníků. Pozorovat dvojici vyvolených, jak se dojemně kryje za překážkami před nepřáteli, kteří útočí výhradně na blízko, je úsměvné.
Vylepšení se dočkalo nezapomenutelné terénní vozítko Mako. Jeho nezapomenutelnost pro mě spočívá hlavně ve vzpomínkách na nedobrou ovladatelnost, poskakování i na nejmenším terénním výstupku a okamžitém načítání pozice při vjetí do okraje lávy. Řízení Maka v Legendary Edition je proto víceméně za odměnu. Stále má sice jaksi „plovoucí“ fyziku, ale ovladatelné je poměrně dobře (nepokoušejte se ale najednou zapínat zadní i spodní trysky). Štíty se obnovují rychle, málokdy se stane, že někam bezmocně zapadnete a při nechtěném vjetí na lávu se Mako poškozuje postupně. Za mě tedy jednoznačně změna k lepšímu.
Totéž by se dalo tvrdit i o implementování sprintu Sheparda po lokacích, kde není důvod se vláčet krokem. Při hraní všech tří dílů ale zjistíte nemilou pravdu, totiž že chudák Shepard je v první hře hodně z formy. Vlastně se dá tvrdit, že se k ní propracovává, od sotva třívteřinového dýchavičného sprintu až po úctyhodné výkony ve třetím díle. Budete se muset připravit i na další „nesrovnalosti“ v hratelnosti a mechanikách. Přestože autoři tvrdili, že jejich snahou je co nejvíce sjednotit všechny díly ve více ohledech, stále poznáte, se kterým konkrétním máte zrovna tu čest.
Mini hry zůstaly zachovány v původní podobě s tím rozdílem, že teď můžete po nezdařeném pokusu (například o otevření skříňky) použít omni-gel a zkusit to znovu. Dalším nezměněným faktem je, že v první hře nepotřebujete do žádné ze svých zbraní náboje (limituje vás pouze jejich přehřívání). V dalších dílech už se budete muset transformovat do sběrače munice, jinak si prostě nezastřílíte.
Reapeři představují opravdovou záhadu univerza Mass Effectu. Proč se objevili? Poslal je někdo? Na tyhle i další otázky budete jako Shepard hledat odpovědi.
zdroj: vlastní
Na klávesové zkratky, které v jedničce můžete použít například pro otevření deníku nebo návštěvu inventáře (a rozdělení dovednostních bodů), už budete v dalších dílech muset zapomenout a musíte využívat pouze hlavní nabídku. Při rozehrávání jednotlivých dílů si vůbec všimnete dílčích rozdílů v ovládání, ale pokud procházíte hrami postupně (a nepřeskakujete z jedné do druhé jako běžný recenzent), nebude to pravděpodobně až takový problém.
Druhý a třetí díl se dočkal pouze menších úprav a na obou tak poznáte přibližný rok vydání. Oproti prvnímu dílu jsou více akční a střílečkové v převážně koridorovém provedení přesně jako originály. Vizuální vylepšení jsou patrná hlavně u postav a ostřejších textur předmětů, ale i většího dohledu a zpracování výhledů. Druhý díl, ve kterém Shepard (se svou posádkou) musí přijít na kloub hrozbě mimozemské rasy Kolektorů a spolupracovat se společností na pomezí teroristické organizace, je i v tomto případě perlou trilogie. Příběh totiž zestárl jen pramálo a pořád se jedná o zážitek, který by bylo škoda minout (přinejmenším pokud ještě nemáte zahráno).
Kromě pozitivních úprav jako zkrácení načítacích časů ve výtazích Citadely (centra trilogie), nebo podpory 4K rozlišení a širokoúhlých monitorů (na PC si ho můžete zahrát až při 240 snímcích za sekundu), bohužel proklouzly i bugy. Sami vývojáři ostatně přiznali, že odstranění všech se věnovat nebudou. Nejedná se sice o častý problém, ale můžete se setkat s pády hry nebo častějšími zvukovými problémy při rozhovorech, kdy zvuk a obraz příliš nespolupracují. Uvedené problémy se týkají prvního dílu.
S přednastavenou ženskou postavou Sheparda můžete v Legendary Edition prochodit celé dobrodružství už od prvního dílu.
zdroj: vlastní
Ve druhém a třetím sice taky „vedly“ zvukové patálie (hlavně vypadávání titulků a občasné problémy „a la“ první díl), ve třetím se pak přidaly i lahůdky jako propadnutí nepřítele strukturou uzavřeného koridoru, kde zraněn (a neviděn) zběsile heká, dokud ho buďto neobjevíte a bezmocného nedorazíte, anebo (v případě že je to možné) nezanecháte jeho osudu a prostě se nevzdálíte. Žádný z bugů naštěstí není nijak zásadní a neznemožňuje plynulý průchod hrou (tedy až na dva pády hry v jedničce). Pro některé hráče neovládající dobře angličtinu může být navíc na překážku, že Legendary Edition neobsahuje češtinu.
Mass Effect: Legendary Edition je povedený remaster klasiky RPG zachovávající jeho klady při nabídce vylepšeného vizuálu, který mohou akceptovat i dnešní hráči, jež se k originálu z nějakého důvodu nedostali. Pro ty, kteří mají trilogii poctivě dohranou, bude asi největším lákadlem kompletní soubor DLC všech dílů (s výjimkou Pinnacle Station, která ale nemá žádný podstatný dopad na děj). Pokud by remasteru bylo věnováno ještě více péče především co se bugů a nedotažeností týče, jednalo by se vzhledem k předloze o mistrovský kousek. Takto můžeme mluvit „pouze“ o solidně odvedené práci.
• Zdroje: Vlastní
Závěrečné hodnocení
Tato recenze byla napsaná pro PC verzi hry.
Mass Effect: Legendary Edition je kvalitní remaster nabízející tři hry a všechna DLC za cenu jedné hry. A přestože má své mušky, byla by škoda ho soudit jen jako pokus o přeleštění svého času adorovaných titulů. Pro nováčky, ale i fanoušky série můžu nákup s klidným svědomím doporučit.
Klady
Zápory
Videohry patří mezi mé velké koníčky přibližně posledních 15 let. V redakci GEMu/Alza Magazínu jsem od roku 2017 a mezi mé oblíbené žánry patří především survivaly, RPG a adventury, ale rozhodně nepohrdnu ani zajímavými indie projekty. Z platforem dávám jednoznačně přednost PC před všemi ostatními.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 10 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-3570 | AMD FX-8350 | Intel Core i7-7700 | AMD Ryzen 7 3700X |
Grafická karta | NVIDIA GTX 760 | AMD Radeon 7970 / R9280X | NVIDIA GTX 1070 / RTX 200 | Radeon Vega 56 |
DirectX | Direct 11.0 | Direct 11.0 |
Operační paměť | 8 GB | 16 GB |
Pevný disk | 120 GB | 120 GB |
• Zdroj: Steam (12. 7. 2021)