Během svátku 28.9. jsou uzavřeny pobočky Děčín, Kladno, Brno-Lískovec a Frýdek-Místek. Všechny ostatní pobočky zůstávají otevřené pro výdej objednávek.
Semtex - Hidden empty L Fifa 22 - Hidden empty P

Na křídlech (RECENZE) – Vytvořte si svou voliéru

Do světa deskových her se dostávají stále zajímavější témata, která se již netočí jen kolem historických epoch či fantaskních univerz. Zářným příkladem je dnes recenzovaný titul Na křídlech, jenž vás přiková ke stolu díky ptactvu. Nebojte, dílo autorky Elizabeth Hargrave není určené pouze nadšeným ornitologům, ale potěší každého deskově pozitivního hráče, o čemž se přesvědčíte v naší recenzi.

Na křídlech; foto: obal

• Žánr: Strategie • Počet hráčů: 1–5 • Autoři: Elizabeth Hargrave • Vydavatel: Stonemaier Games • Distributor v ČR: Mindok • Herní doba: 40–70 minut • Doporučený věk: od 10 let (u zkušenějších dětí klidně i méně)

Obsah recenze Na křídlech

1. Ptáci Ameriky se uhnízdili v hráčských doupatech
  2. Jak sehnat potravu a kam umístit vejce?
  3. Na křídlech – Pravidla
  4. Radost pohledět
  5. Rozšíření Perutě Evropy nás vezme domů
  6. Vzhůru k protinožcům
  7. Perla ve sbírce rodinných deskovek
  8. Recenze Na křídlech: závěrečné hodnocení

Ptáci Ameriky se uhnízdili v hráčských doupatech

Fanoušci deskových her se zaměřením na přírodu mají v posledních měsících úplné žně – objevil se výlet do krajiny v podobě titulu Na louce či jste mohli vyletět po severní Americe ve společnosti motýla monarcha stěhovavého v projektu Mariposas. Za druhou jmenovanou hrou stojí autorka Elizabeth Hargrave, kterou svět stolních her zná díky její předchozí práci, především na titulu Na křídlech, jemuž se budeme věnovat v dnešní recenzi. V češtině sice už vyšel před více než rokem, ale stojí za to si jej připomenout nejen kvůli řadě ocenění pro nejlepší rodinnou hru, ale také z toho důvodu, že se na náš trh dostal už druhý (!!!) dotisk.

Na křídlech; foto: partie

Na křídlech (Stolní hra)

V průběhu partie Na křídlech se budete po většinu času starat sami o sebe, ale voliéry soupeřů vám dají jasnou představu, jak jsou na tom soupeři.

Velkému zájmu o krabici s tyranem vidloocasým na víku se nelze divit. Na křídlech je totiž nádherně vypadající deskovka, jejíž pravidla pochopí každý do patnácti minut a poté už může vytvářet svou vysněnou ptačí voliéru s rozličnými opeřenci. Partie netrvá více než hodinu, takže (nejen) v rodinném kruhu zvládnete i více her za odpoledne a ani si nevšimnete, jak vám utíká čas. V průběhu hry jste totiž neustále v pozoru díky rychlému protáčení tahů a ve volných chvilkách si budete prohlížet líbivé obrázky jednotlivých druhů, případně si číst o jejich vlastnostech a poslouchat jejich zpěv díky aplikaci Wingsong (když spustí všichni ptáci na herní ploše, připadáte si jako uprostřed ptačího království).

Jak sehnat potravu a kam umístit vejce?

Žánrově se titul Na křídlech můžeme zařadit mezi eurohry s prvky engine buildingu. Principiálně tedy budete umisťovat své kostky na čtyři různé akční řádky s vidinou zisku karty ptáka, potravy či snůšky vajec. Tyto tři zdroje jsou základem k vyložení zvoleného opeřence do voliéry. Při jeho umisťování je ovšem nutné sledovat řadu aspektů – musíte totiž zaplatit správným krmivem a přiřadit jej do jeho životního biotopu. Postupně tak budete zakrývat svou herní plochu, díky čemuž budete dostávat větší počet zdrojů za používání akčních kostek, přičemž jste navíc odměněni za již vyložené ptáky v dané řadě (vlastnosti opeřenců s hnědým pruhem).

Na křídlech; foto: hráčova deska

Na křídlech (Stolní hra)

Přehled o vašem ptactvu v titulu Na křídlech vám dá deska hráče, kde najdete všechny odměny, které za své akce obdržíte.

Na konci partie tak budou všichni u stolu oblaženi příjemným pocitem založeným na vytvoření vlastní voliéry, ale o vítězi nakonec rozhodnou vítězné body. Ty dostáváte v podstatě za cokoliv – plnění veřejných úkolů, plnění osobních úkolů, body z karet ptáků, bonusové body z vlastností ptáků (dravci, hejna a další), sesbíranou potravu a snesená vejce. Zjišťování a počítání bodů se sice protáhne, ale v krabici je přiložená přehledná zapisovací tabulka zjednodušující závěrečnou fázi hry Na křídlech. Sami zjistíte, že se k této deskovce budete velmi často vracet, ať už kvůli svižnému průběhu, hezké grafice či nenáročnosti pravidel, jimž se nyní budeme věnovat.

Na křídlech – Pravidla

Již několikrát bylo v dnešní recenzi naznačeno, že deskovka Na křídlech je téměř pro každého. Její principy pochopíte během několika tahů a můžete se směle pustit do složitějšího taktizování, které ovšem nehrozí paralytickým zaseknutím kvůli velkému množství možností. Díky tomu, že máte jen čtyři akce, které lze v tahu provést, se totiž nikdo ve svém tahu nezasekne příliš dlouho. Jednotlivé úvahy se krátce protáhnou až na konci, kdy bude přemýšlet nad využitím toho kterého řádku s jednotlivými ptáky, ale nejedná se o nic závratného.

Na křídlech; foto: střemhlavý start

Na křídlech (Stolní hra)

Komponenty módu Střemhlavý start naučí hráče základní principy Na křídlech bez větších průtahů.

Z hlediska pravidel budou Na křídlech velebit všichni, kdo neradi vysvětlují mechanismy a kdo se neradi učí posloucháním. Pod víkem krabice totiž najdete sestavu nazvanou Střemhlavý start, který ve čtyřech tazích ukáže veškeré možnosti hry. Naučit se sestavit vlastní voliéru tak opravdu není žádný problém. Karty z výukového dema pak můžete zařadit mezi ostatní ptactvo a hrát s nimi v normální partii, protože pokud ji budete chtít využít pro další nováčky, snadno je najdete podle jejich značení.

Jestli chcete do tajů deskovky Na křídlech proniknout sami a hlouběji, je vám k dispozici dvanácti stránkový manuál. Z něj se dozvíte, jak připravit novou herní partii a jaké možnosti máte během hraní. Zjistíte, že nejdůležitější je deska každého hráče, složená ze tří biotopů, kam umisťujete své ptactvo. Také jsou na ní symbolicky vyobrazeny odměny, které obdržíte po umístění akční kostky nalevo od posledního ptáčka v řadě. Principiálně můžete vykonat čtyři akce – vyložit kartu (za níž se platí vejci a potravou), získat potravu z hozených kostek, provést snůšku vajec a získat kartu z nabídky či balíčku.

Na křídlech; foto: pořadač

Na křídlech (Stolní hra)

Víko úložného prostoru pro karty ptactva slouží zároveň jako nabídka pro jednotlivé opeřence partie Na křídlech.

Během partie se snažíte v každém kole plnit veřejné úkoly (jsou dvě verze – modré nesoupeřní a zelené kompetitivní). Na konci každého kola označíte svůj zisk za splněné úkoly akční kostkou, čímž vám ubývají možnosti do dalších fází. Ovšem na druhou stranu už budete mít pravděpodobně vyložené některé karty, jež vám budou střádat výhody. Na konci partie ještě vyhodnotíte splněné osobní úkoly a můžete se dát do sčítání bodů. Kompletní pravidla si můžete přečíst na tomto odkazu.

Radost pohledět

Vedle pohodové a nenáročné hratelnosti, díky níž může titul Na křídlech představovat pro mnoho zájemců vstupní bránu do světa deskovek, se může ptačí stolní hra ještě pochlubit úžasným zpracováním. Malůvky jednotlivých opeřenců jako by vypadly z ornitologického atlasu (které můžete rozezpívat zmíněnou appkou Wingsong) a karty jsou vyrobeny z kvalitního materiálu stejně jako ostatní komponenty včetně herní desky. Speciálně musím pochválit samotná vejce (jejich zbarvení nemá vliv na hru, ale reflektují jejich vizuál z přírody) a krmítkovou věž na kostky, která na stole vypadá fantasticky (a pro mnohé hráče půjde o jejich první dice tower).

Na křídlech; foto: komponenty

Na křídlech (Stolní hra)

Na jednotlivé součásti hry Na křídlech je radost pohledět. Především malby jednotlivých ptáků vás spolehlivě vtáhnou do dění této deskovky.

Rozšíření Perutě Evropy nás vezme domů

Společnost Mindok vyslyšela zájem hráčů a vyslala ze svého hnízda již dvojici rozšíření k titulu Na křídlech. První z nich nese název Perutě Evropy, takže se původně americké ptactvo doplní o jejich příbuzné z našeho kontinentu. Pod víkem krabice s potterovskou Hedvikou (sovice sněžní) nejdete 81 nových karet s opeřenci, jež můžete vidět za oknem. Někteří z nich nesou nový efekt prováděný na konci kola, čímž se ještě více rozroste možnost taktizování. Vedle dalších komponent (další potrava, nová barva vajec – fialová, veřejné úkoly, osobní úkoly) zde najdete také fialový pořadač na karty, do nějž lze pohodlně uložit ptačí přírůstky i z dalších rozšíření. Více o rozšíření najdete v jeho manuálu na tomto odkazu.

Na křídlech; foto: Perutě Evropy

Na křídlech (Stolní hra)

Rozšíření Perutě Evropy nabídne mimo nových efektů hlavně ptactvo Starého kontinentu.

Vzhůru k protinožcům

Druhá expanze s názvem Opeřená Oceánie nás vezme na opačnou polokouli. Australské rozšíření s sebou nepřináší pouze nové karty ptáků (95 zástupců, z nichž na víku se vznáší ledňák obrovský), ale také nový efekt karty prováděný na konci celé hry, což může na poslední chvilku výrazně zamíchat se ziskem vítězných bodů a výsledným pořadím. Navíc se zde objevuje nový druh potravy (nektar), takže je třeba hrát s upravenými kostkami a novými deskami hráčů, jež jsou doplněné o další efekty. V nitru krabice najdete také další barvu vajíček (žluté), karty osobních úkolů a žetony veřejných úkolů. Toto rozšíření lze doporučit zkušenějším hráčům, kteří za sebou mají více partií v titulu Na křídlech, protože dost poupraví veškeré zažité taktické manévry. Kompletní manuál najdete na tomto odkazu.

Na křídlech; foto: Opeřená Oceánie

Na křídlech (Stolní hra)

Jestli toužíte poznat ptactvo našich protinožců, Opeřená Oceánie by mohla být trefou do černého.

Perla ve sbírce rodinných deskovek

Jestli jste hledali povedenou stolní hru, kterou si zahrajete s přáteli či rodinou bez důrazu na velké deskovkové zkušenosti, měli byste mít titul Na křídlech v merku. Díky skvěle navrženému výukovému programu Střemhlavý start do tajů téhle deskovky proniknete bez dlouhého vysvětlování a můžete se pustit do sběru ptáků celého světa. Vedle zdařilého audiovizuálního provedení budete obohaceni o spoustu ornitologických zajímavostí. Když vás navíc deskovka Na křídlech opravdu chytne, můžete si pořídit dvojici rozšíření, jež původní hru povýší na nový level. Na závěr nesmím zapomenout pochválit kvalitní lokalizaci o tuzemského distributora hry společnosti Mindok.

Za poskytnutí recenzní kopie hry Na křídlech děkujeme českému distributorovi hry společnosti Mindok.

Recenze Na křídlech : závěrečné hodnocení

Na křídlech; recenze

Na Křídlech je velmi povedená strategie, v níž se snažíte na základě snadno pochopitelných principů sestavit svou voliéru. Deskovka vyniká svižností partie, kvalitním zpracováním komponent a nádhernou vizuální stránkou. Na trhu jsou navíc dvě rozšíření, jež smysluplně obohacují hru o nové mechaniky a ptactvo Evropy či Oceánie.

• Svižná partie
  • Snadno pochopitelná pravidla
  • Výukové demo