Vyberte prvek na stránce, kterého se chyba týká

Využij dopravu zdarma! Vlož do košíku kód ZAPLATIMONLINE při objednávce nad 2 000 Kč vč. DPH. Více informací zde

vega vega

Oculus Rift S (RECENZE) – nejvýhodnější virtuální brýle na trhu?

Zobrazit katalog

Recenze

Aktualizováno

Největší souboj v segmentu virtuální reality aktuálně svádí dva velcí rivalové – HTC a Oculus. Zatímco první zmíněná společnost nabízí hned několik headsetů využitelných skrze připojení k PC, Oculus veškeré naděje vkládá do modelu Oculus Rift S. Ten se nejvíce podobá konkurenční novince HTC Vive Cosmos, stojí však výrazně méně. Přirozeně se tak nabízí otázka: „Jedná se o nejvýhodnější současný headset?“ To prozradí následující recenze.

Oculus Rift S (RECENZE) – OBSAH

  1. Za obraz patří Oculus Rift S palec nahoru
  2. Prostorový zvuk
  3. Oculus Rift S přináší komfort nové generace
  4. Nevolnost ve VR?
  5. Dotkněte se jiného světa s Oculus Touch
  6. Oculus Rift S: nastavení a tracking
  7. Hry, aplikace i filmy na Oculus Rift S

Za obraz patří Oculus Rift S palec nahoru

Stejně jako neustále roste rozlišení v případě televizorů, monitorů a telefonů, zvyšuje se počet pixelů také u brýlí pro virtuální realitu. Právě nízký počet pixelů byl problémem dřívějších headsetů, kde jsme se vedle rozmazaného obrazu setkávali také s viditelnou mřížkou, tvořenou mezerami mezi pixely (tzv. screen door effect). Oculus Rift S naštěstí nabízí velmi slušné rozlišení 2 560 × 1 440 px, což sice ve srovnání HTC Vive (2 160 × 1 200 px) nemusí vypadat jako razantní zlepšení, po vypočítání počtu pixelů a vyzkoušení v praxi je však zcela zřejmé, že rozdíl je to zcela zásadní. Naopak obnovovací frekvence byla snížena z 90 Hz na 80 Hz, což by sice mělo znamenat méně plynulý obraz při rychlých scénách, v praxi je však těžko uvěřitelné, že by rozdíl někdo zaznamenal.

Zřejmě z důvodu snížení ceny je Oculus Rift S osazen LCD displejem. Oproti dražšímu AMOLED panelu tak lze očekávat méně věrnou černou, která je spíše jen tmavě šedá. Ačkoliv sám mám zkušenost s AMOLED VR brýlemi, v tomto případě jsem si rozdílu vůbec nevšiml. V herních titulech má člověk zkrátka na práci tolik věcí, že odstín černé zrovna dvakrát neřeší. Vylepšena byla také optika, skrze niž se na obraz díváme. Ta má zajistit hezčí barvy a ještě více omezit screen-door efekt.

virtuální realita; VR; virtuální brýle; VR brýle; oculus; rift;
Obsah balení Oculus Rift S.

Přes všechna vylepšení může úplného nováčka ve VR překvapit určitá rozmazanost. Ve srovnání s klasickými obrazovkami totiž obraz ve VR stále není tak ostrý, zejména v případě textu. Toho si však po startu jakékoliv aplikace brzy přestaneme všímat. Virtuální realita se neproslavila ani tak svým obrazem, jako spíše mimořádným zážitkem z pohybu a ovládání. Člověk se může realisticky rozhlížet, rukama provádět interakce s okolím a nakonec se i reálně pohybovat na malém poli v závislosti na volném prostoru.

Prostorový zvuk

Oculus Rift S se dále chlubí zabudovanými reproduktory, které vydávají až překvapivě kvalitní zvuk. Je navíc rozlišován levý a pravý reproduktor, takže pokud se něco děje na levé straně, slyšíme to v levém reproduktoru. Pokaždé tak víme, kam se zrovna otočit. Ačkoliv nemám kdovíjak vytříbený hudební sluch, z pohledu běžného uživatele je zvuk naprosto dostačující. Ti nejnáročnější uživatelé navíc mohou využít výstupu přímo v brýlích, do nichž lze jednoduše zapojit libovolná sluchátka.

i

Oculus Rift S je headsatem virtuální reality, takže vše viděné je kompletně vytvořeno počítačem. Tím se liší od brýlí rozšířené reality, které naopak zobrazují okolní prostředí, do nějž dokreslují určité prvky navíc.

Oculus Rift S přináší komfort nové generace

Dřívější VR brýle nenabízely z hlediska komfortu kdovíjak úžasný zážitek (zejména při delším užívání). Svou roli hrálo horší rozložení váhy, kdy těžké brýle k hlavě poutaly jen jednoduché pásky, jež navíc nebyly příliš propracované. Výrobci se však poučili a komfortu nyní přikládají o poznání větší váhu. Oculus Rift S naštěstí patří mezi ty propracovanější modely a situaci řeší pomocí čelenky. Ta má na vnitřní straně příjemně měkké vycpávky, zatímco kolečkem na zadní straně můžeme čelenku dle potřeby povolit či utáhnout. Pokud se chystáte na virtuální box či fitness aplikaci, čelenku samozřejmě utáhněte více. V jiných situacích postačí volnější nastavení. Na horní straně je také nastavitelný pásek pro ještě lepší upevnění a rozložení váhy. Při pevnějším přitažení a delším hraní je pak třeba počítat s lehkými otlačeninami, které však po pár minutách zmizí.

Velmi solidní vycpávka je také na vnitřní straně samotných brýlí. Naneštěstí však na ní snadno ulpívají vlasy a případné chlupy domácího mazlíčka, což následně může šimrat na obličeji. Protože ale Oculus Rift S přichází v krásné krabici s vnitřním uspořádáním, můžeme vybavení snadno odkládat do krabice, případně na stůl či jinou čistou plochu. Oříškem také zůstává vnitřní cirkulace vzduchu. Brýle totiž musí být uzavřeny, aby nás nerušilo venkovní světlo, nicméně bez cirkulace začne být uvnitř po čase nepříjemný vzduch. Brýle však stačí na vteřinku nadzvednout a je po problému.

virtuální realita; VR; virtuální brýle; VR brýle; oculus; rift;
Oculus Rift S, přední a zadní pohled.

Pokud člověka svědí obličej, chce si přečíst SMS zprávu nebo odpovědět spolubydlícímu, musí si virtuální brýle sundat a opět nasadit, což je někdy trochu otravné. Stejná situace se opakuje i v případě problému s aplikací, kdy musíme Oculus Rift S znovu sundavat, abychom se podívali na počítač. Zatímco HTC Vive Cosmos nabízí možnost odklopit brýle nahoru, přičemž ty zůstávají stále na hlavě, Oculus Rift S nabízí pouze případný pohled skrze kamery, kdy vidíme černobílý obraz okolí. To lze využít jen pro některé situace, kdy například kontrolujeme svou pozici v místnosti.

Sundavat virtuální brýle naopak není nutné při změně hry, zobrazení času, hledání něčeho na internetu a řadě dalších činností. Oculus Rift S se totiž nechová jako pouhá obrazovka, která by vše jen „hloupě“ zobrazovala. V jakékoliv aplikaci naopak můžeme vyvolat menu, skrze nějž si spustíme třeba prohlížeč, zobrazíme knihovnu her nebo si v nastavení upravíme, cokoliv potřebujeme. Brýle tak budeme sundavat zase o něco méně.

Nevolnost ve VR?

Stejně jako ostatní VR headsety, i Oculus Rift S může v některých případech vyvolávat nepříjemné pocity. Nejvíce diskutovaná je kinetóza neboli motion sickness. V zásadě se jedná o to, že oči vidí poměrně realistický pohyb, zatímco vnitřní systém detekce pohybu a rovnováhy posílá do mozku signály o nehybnosti. Protože však v Oculus Rift S reálně hýbeme hlavou i rukama, týká se tento problém pouze přemisťování (nejčastěji chůze). Míru kinetózy ovlivňuje pojetí hry i způsob přemisťování. V případě pohybu pomocí postupné teleportace z místa na místo kinetóza vůbec nenastává. V mnoha hrách je však takové přemisťování poměrně nerealistické a může vadit. Přestože spousta aplikací umožňuje jak postupný plynulý pohyb, tak teleportaci, mnoho hráčů raději upřednostní pohyb. Pokud na vás běží třeba zombie, nemáte chuť se k němu otáčet zády a hledat místo, kam se teleportujete. Chcete jednoduše couvat a střelbou hrozbu eliminovat. Existují však různé fígle, jak nevolnosti zabránit. Vývojáři při pohybu například rozmazávají periferní oblasti obrazovky.

virtuální realita; VR; virtuální brýle; VR brýle; oculus; rift;
Oculus Rift S.

Na pohodlné používání má také vliv vzájemná vzdálenost čoček, tzv. IPD (interpupillary distance). Ta by měla odpovídat vzdálenosti očí uživatele, což je však velmi individuální záležitost. Mnoho headsetů tak má možnost tuto vzdálenost změnit, v případě brýlí Oculus Rift S však najdeme pevně stanovenou vzdálenost 63,5 mm, přičemž měnit ji lze jen softwarově na hodnoty od 61,5 mm do 65,5 mm. Pokud má uživatel vzdálenost očí větší, než je 63 mm, je to menší problém, protože natočení očí směrem k nosu je přirozené (např. při sledování blízkého objektu). Naopak pokud je IPD uživatele výrazně menší než 63, musí se oči dívat od sebe (směrem od nosu), což už přirozené není, a může to být mírně nepříjemné. Menší vzdálenost očí najdeme častěji u žen, a tak je možné, že Oculus Rift S pro některé z nich nebude to pravé.

i

Oculus Rift S je možné čistit pouze suchým hadříkem z mikrovlákna. Nepoužívejte žádné přípravky a nenechávejte headset ani na přímém slunci.

Dotkněte se jiného světa s Oculus Touch

Oculus Rift S obdržel zcela nové ovladače Oculus Touch. Ty svou velikostí přesně sedí do ruky, a nemáme tak pocit, že držíme dlouhý klacek, jak tomu víceméně je u HTC Vive (Pro). Ukazováček přesně doléhá na přední tlačítko, díky čemuž je střelba z virtuální zbraně naprosto realistická. Dále je třeba ocenit tlačítko na vnitřní straně ovladače, na kterém spočívá prostředníček. Pokud chceme ve hře něco uchopit, reálně semkneme dlaň, což stiskne právě toto tlačítko, a vzniká reálný dojem úchopu. Vedle dalších tří tlačítek na přední straně je třeba pochválit zejména joystick, který umožňuje příjemné ovládání pohybu naší postavy. Část ovladače, na které spočívají prsty, tvoří jemná mřížka, díky níž ovladače zbytečně nekloužou ani při fitness aplikacích.

virtuální realita; VR; virtuální brýle; VR brýle; oculus; rift;
Kvalitní ovladače headsetu Oculus Rift S.

Další parádní funkcí jsou vibrace, které dokáží vzbudit realistické pocity tlaku. Pokud ve hře držíme meč za rukojeť a čepel meče se dotkne nějaké překážky, skrze vibrace skutečně pocítíme odpor, což vytváří neuvěřitelný a jen těžko popsatelný pocit. Jedinou nevýhodou jsou snad jen kruhy na horní straně, které můžou v některých pohybech překážet (třeba při bránění v boxu). Ovladače jsou zcela bezdrátové a pro případ pádu nabízejí také poutka na zápěstí. Napájeny jsou tužkovými AA bateriemi, které se vloží dovnitř (zkušební baterie z balení vydrží asi 8 dní). Potěší také magnetické uzávěry baterií, díky nimž je zakryjeme mimořádně snadno. Vliv ovladačů na zážitek se bohužel často podceňuje. Přitom sehrávají důležitou úlohu v míře uvěřitelnosti a vtažení do děje. Celkově jde o ovladače velice zdařilé, možná rovnou přelomové. Potvrzuje to fakt, že konkurenční HTC přišlo s téměř totožnými ovladači v případě headsetu HTC Vive Cosmos.

Oculus Rift S: nastavení a tracking

Oculus Rift S je v současné době nastavován pomocí oficiální aplikace Oculus, která je dostupná zdarma z oficiálních stránek. Aplikace s námi projde několik kroků, které popisuje v češtině, a celkové nastavení je tak vcelku jednoduché. Z VR brýlí vede jeden drát, který se ke konci rozdvojuje na USB a DisplayPort, obě koncovky tedy zapojíme do PC. Samotný kabel by možná mohl být o trochu delší, nynějších 5 metrů nemusí stačit každému. Součástí balení je také redukce, která zmíněný DisplayPort mění na mini-DisplayPort. Samozřejmě se může stát, že máte grafiku s jediným výstupem DisplayPort a ten zrovna užíváte k monitoru. Monitor však lze snadno připojit pomocí jiného kabelu. Oculus Rift S, stejně jako jiné sety vyžadující PC, nelze používat na jakémkoliv hardwaru. Vyžaduje naopak poměrně výkonný počítač, zejména u náročnějších her. Jaké jsou minimální a doporučené specifikace přístroje, ukazuje následující tabulka.

Specifikace Minimální Doporučené
Grafická karta NVIDIA GTX 1050Ti / AMD Radeon RX 470 nebo lepší NVIDIA GTX 1060 / AMD Radeon RX 480 nebo lepší
Alternativní grafická karta NVIDIA GTX 960 / AMD Radeon R9 290 nebo lepší NVIDIA GTX 970 / AMD Radeon R9 290 nebo lepší
Procesor Intel i3-6100 / AMD Ryzen 3 1200, FX4350 nebo lepší Intel i5-4590 / AMD Ryzen 5 1500X nebo lepší
Paměť RAM 8 GB nebo víc
Připojení 1× port USB 3.0 + DisplayPortTM 1.2 / Mini DisplayPort (adaptér je součástí balení)
Operační systém Windows 10

Součástí nastavení je také vytvoření tzv. ochranného pole, tedy konkrétního prostoru, na kterém budeme Oculus Rift S pravidelně používat. Jedná se o místo, kde je pouze podlaha bez nábytku, o který bychom se mohli zranit. S nasazeným headsetem Oculus S tuto zónu pomocí ovladače jednoduše nakreslíme. Při hraní pak můžeme chodit po tomto prostoru, a pokud se ocitneme na jeho okraji, přímo v aplikaci se okamžitě objeví mřížka znázorňující okraj pole. Díky tomu se lze bezpečně pohybovat po pokoji bez obavy z možného nárazu. Aktuálně je vyžadováno minimální pole 1 × 1 metr. Některé aplikace však nárokují 2 × 2 metry. Pokud naše prostory neumožňují nakreslení ani minimálního požadovaného pole, jeho nastavení nelze dokončit a je nutné hrát bez něj. Oculus Rift S ale řada uživatelů stejně používá vsedě a stání je v řadě aplikací libovolné.

O tracking neboli sledování lokace a pohybů uživatele, ať už jde o Oculus Rift S, či ovladače, se stará pět zabudovaných kamer. Ty snímají okolní prostředí, a to natolik přesně, že brýle neustále ví, kde přesně jsme. Jedná se o velký posun oproti externím snímačům, které je nutné rozmístit po místnosti. Snímače totiž nefungovaly natolik přesně a občas prostě vypadly. Zabudované kamery jsou oproti tomu až překvapivě přesné a sekundový zásek hráč zažije zhruba jednou za týden. Ve finále tak jde o mnohem elegantnější řešení, k němuž se nakonec uchýlilo i HTC v případě HTC Vive Cosmos. Při večerním hraní nás pak může překvapit hláška vyžadující dostatek světla v místnosti. Ve tmě totiž brýle mají menší problém s orientací. Večer tak paradoxně musíme svítit, i když sami místnost nevidíme. Pro účely nastavení Oculus vytvořil i desetiminutové výukové video, které přikládáme níže.

Hry, aplikace i filmy na Oculus Rift S

Brýle pro virtuální realitu jsou na trhu jen několik let, a pochopitelně tak není zásoba herních titulů natolik masivní, jako tomu je u klasických PC her. Přesto lze nyní najít několik desítek velmi dobrých titulů, mezi nimiž nechybí ani slavné značky jako Star Wars, Doom, Resident Evil nebo The Elder Scrolls. Ne každou hru je přitom nutné kupovat. Občas vyjde nějaká hra zdarma (např. Spider-man), jindy je některý titul v dočasném bezplatném hraní.

Brýle pro virtuální realitu, a tedy i Oculus Rift S, jsou často chápány jako čistě herní záležitost. K dispozici je nicméně celá řada zajímavých aplikací, jako je třeba Google Earth, umožňující navštívit jakékoliv místo světa. Nejen kreativní jedinci pak jistě ocení aplikaci Tilt Brush, s níž lze vytvářet 3D kresby, modely i jiné výtvory. Zvláště zajímavé jsou taktéž různé komunikační aplikace, kde se prostřednictvím avatara setkáváme s lidmi z celého světa. Běžně si tak popovídáme s lidmi z USA, Švédska či Austrálie. Nechybí ani různé virtuální pohádky, které jsou oproti klasickým 3D filmům mnohem realističtější. Pro úplnost také zmiňme i rozšiřující se VR pornografii.

i Mohlo by vás zajímat
POPISEK

Oculus Rift S

Virtuální realita

Virtuální brýle Oculus Rift S nabízí solidní kvalitu v každém ohledu. Nepatří sice mezi úplnou špičku na trhu, avšak v obraze, zvuku, komfortu, trackingu či ovládání uživatele rozhodně nezklamou. Zohledníme-li relativně nízkou cenu, nemá Oculus Rift S ve své cenové hladině žádnou konkurenci.

Klady

  • vysoké rozlišení
  • propracované ovladače
  • přesný tracking bez externích senzorů
  • vysoký komfort
  • cena

Zápory

  • LCD nenabízí věrnou černou
  • pevné IPD
  • kabel mohl být delší
Michal Mikle

Daniel Hlas

Po absolvování IT střední školy a filozofie na FF OSU, pokračuji studiem psychologie na FF UPOL. Právě poznávání věd technických a humanitních, dvou zdánlivě protikladných světů, je mi inspirací v životě i autorské tvorbě. V rámci více než desetileté publikační činnosti jsem psal o všemožných žánrech, od počítačových her přes software a hardware až po recenze knih nebo sportovní potřeby.

Oculus Rift S - Brýle pro virtuální realitu
-7%
Oculus Rift S
Brýle pro virtuální realitu s rozsahem 360°, rozlišení 2560x1440, frekvence 80Hz, reproduktory 2.0; připojení 1x DisplayPort, 1x USB

-7% 14 490,-
13 490,- bez DPH 11 149,-
Koupit
Akční cena
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 9 prodejnách
Objednací kód: OC002b2s
HTC Vive Cosmos
Brýle pro virtuální realitu balení obsahuje (1x Vive Cosmos, 2x ovladače, 2x baterie, 1x linkbox, 1x USB kabel, 1x HDMI, 1x AC adaptér)

21 599,- bez DPH 17 850,-
Koupit
Skladem > 5 ks
Můžete mít ihned na 4 prodejnách
Objednací kód: CES9a003ja2
0
Vytisknout
Zkuste nové Alza Premium Moje Alza Přihlásit Jak nakoupit
WEB13
Zavoláme Vám a odborně poradíme
+420 225 340 111
Dotaz na objednávku
Dotaz na zboží
Prosím zadejte svůj telefon:
Zavolejte mi