Studio Double Fine známé díky adventurám Psychonauts, Brütal Legend nebo Broken Age se pustilo do zajímavého experimentu, v němž nechalo náš svět přetrpět dvě atomové apokalypsy, jež nenávratně změnily vše tam venku. V izometrické rougelike mlátičce RAD se jako jeden z teenagerů musíte vydat do zamořené oblasti a pro blaho ostatních aktivovat prastaré artefakty. V naší recenzi se dočtete, jak se nám v radiací poznamenaném dobrodružství líbilo.
• Žánr: Izometrická mlátička • Multiplayer: Ne • Vývojář: Double Fine Productions • Vydavatel: Bandai Namco Entertainment • Platformy a Datum vydání: PC, PS4, Xbox One a Switch (20. srpna 2019) • Homepage • Čeština: Ne
• Mini Recenze: 11. 9. 2019 • Autor: Jakub Němec
Genetické úpravy jsou v dnešní době v kurzu, ať už se bavíme o technologických augmentacích lidského těla či úpravě samotné DNA, jak to známe ze světa populárního marveláckého univerza X-Men. Studio Double Fine se ovšem podívalo na celou problematiku po svém a na uhlazené řešení jako ve výše uvedených příkladech se z vysoka vykašlalo. Tvůrci raději zvolili cestu síly a nechali lidskou rasu zažít dvojitou apokalypsu, která změnila naši planetu k nepoznání a zasekla vývoj herního světa RAD v osmdesátých letech minulého století.
Díky tomu se nám do ruky dostal velmi chutný mix poctivé nostalgie zastoupené především skvělým hudebním doprovodem založeným na syntezátorech (jestli vám sedly melodie v seriálu Stranger Things, tak soundtrack RAD si zamilujete), přepáleně pestrých barev místní fauny a flóry a samozřejmě nápadité fantazie tvůrců, kteří se mohli nevázaně rozjet v modelování postapokalyptického světa, jenž by si v mnoha aspektech mohl podat ruku s očekávaným hitem Borderlands 3. Možná vám přijde, že se o atmosféře v projektu RAD rozepisuji až moc, ale podle mě jde o jednu z předních devíz celého projektu. Cestování do poetiky časů dávno minulých je dnes v kurzu a RAD se veze na jeho vlně jako zkušený surfař.
Mně se tvůrci trefili do noty na první dobrou a již od představení vývojáře a distributora se mi na obličeji objevil blažený úsměv a zdržel dobré tři hodiny, než jsem si na ulítlost RAD zvykl. Věděl jsem, do čeho jdu, díky krátkým dojmům z Gamescomu, kde jsem si na stánku Bandai Namco mlátičku z postapokalyptického světa zahrál, takže jsem se chopil baseballové pálky a nechal se teleportovat do první arény, v níž se proti mně postavily nicotné příšery, jež podlehly mým útokům během pár okamžiků. Za každou pokořenou příšeru se do těla mé sličné hrdinky nasákla troška radiace, která z ní po chvilce vymodelovala kreaturu jako stvořenou pro ty nejbéčkovější horory.
To ovšem nemá být urážka, právě naopak chválím autory za nápaditě vytvořené dovednosti, jež s každým průchodem úplně mění hratelnost. Jednou vám narostou křídla k plachtění, tu se vám vyvine házecí vybuchující lebka nebo se vám nad zadkem vytvoří kloaka, z níž se líhnou příšerky korunované vaší hlavou. Postupem času můžete získat až tři mutace, jež budete využívat proti stále silnějším nepřátelům. Genetické úpravy ještě doplňuje řada pasivních vlastností, jež získáte snědením specifického jídla nebo u prastarých technologických oltářů. Náhodné přiřazování schopností je pro RAD pozitivem i kamenem úrazu zároveň.
Díky nečekaně přiřazovaným vlastnostem čelíte při každém pokusu novým výzvám a neustále se učíte, jak se vyrovnat se všemi překážkami, jež na vás čekají. Ve své podstatě vše směřuje k aktivování věží v dané úrovni, abyste postoupili do podzemí, v němž se střetnete s alfa příšerami jednotlivých druhů nebo se silnými bossy, kteří vás dost potrápí. Jenže se také může stát, že do vínku dostanete absolutně nepoužitelné mutace, s nimiž se zkrátka do dalšího kola nepodíváte, protože zemřete bídnou smrtí. Bavíme se o žánru rougelike, takže s žádnými životy ani uloženým postupem postavy nepočítejte. Je tak dost možné, že po čtvrt hodině zjistíte, že musíte zemřít, protože aktuální dovednosti jsou vám úplně na houby.
S tím samozřejmě souvisí další problém, jenž se váže k titulům „na jeden život“. Po skonu vaší silné a nabušené postavy se opět potácíte s nováčkem a musíte se snažit získat veškeré vybavení a dovednosti od píky. Není tak dobré hrát RAD jako zábavu na dlouhé hodiny, to by vás velmi rychle omrzelo, ale pustit se do něj tak na jeden, dva ucelené pokusy. RAD totiž parádně funguje jako oddych po práci či přestávkový program mezi většími tituly, což znamená maximálně na dvě hodiny denně, jinak se ho zkrátka přejíte. Souvisí s tím také mnou chválená stylizace, jež vám po dlouhodobém hraní zevšední.
Prvotní nadšení z toho, že sbíráte floppy diskety a magneťákové kazety, totiž brnká na nostalgickou strunu zkušenějších hráčů, ale brzy se rozpustí jako obláček páry nad hrncem. Stejně tak si okamžitě zamilujete stylový hlas komentující veškeré dění, včetně relativně dlouhých načítacích obrazovek, ale po chvilce jej přestanete vnímat. Když si ovšem pustíte RAD na chvilku každý den, dostanete do žil tu správnou porci šílené postapo zábavy, která vám vydrží na disku relativně dlouho. Nebýt některých „nepoužitelných“ mutací a někdy nespravedlivých přepadů monstry, mohl RAD vydaný 20. srpna na PC, PS4, Xbox One a Switch dopadnout ještě o něco lépe. Rozhodně však nejde o špatnou oddychovku pro zkrácení dlouhé chvíle.
Tato mini recenze byla napsaná pro PS4 Pro verzi.
• Zdroje: Vlastní
Klady
Zápory
Hraní her, ať už počítačových či deskových, se stalo součástí mého života už s prvním úspěšným umístěním plastové čepičky v Kloboučku, hop! a s archaickým počítačem, na kterém téměř neustále běžela trojice Rayman, Pharaoh a FIFA 2000. Od té doby se rád nechávám překvapovat unikátními zážitky, silnými příběhy a originální hratelností, kterou dokáží vývojáři vykouzlit. Jsem v redakci Alza Magazínu a GEMu sice vedený jako sporťák a deskovkář, ale rád se ponořím do akčních adventur, RPG, závodů nebo plošinovek, ale vlastně nepohrdnu ničím zajímavým a netradičním.
|
Minimální HW požadavky | Doporučené HW požadavky |
---|---|---|
Operační systém | Windows 7 64-bit | Windows 10 64-bit |
Procesor | Intel Core i5-2400 3.1GHz / AMD FX-8350 | Intel Core i5-4570 3.2GHz / AMD Ryzen R5 1400 |
Grafická karta | NVIDIA GeForce GTX 780 / Radeon RX 470 4GB | NVIDIA GeForce GTX 980 4GB / Radeon RX Vega 64 Nano 8GB |
DirectX | DirectX 11.0 | DirectX 11.0 |
Operační paměť | 4 GB | 8 GB |
Pevný disk | 6 GB | 6 GB |
Chcete si ulehčit výběr? Níže pro vás máme tipy na vhodné herní počítače podle náročnosti.
RAD vychází 20. srpna 2019 na <PC, PS4, Xbox One a Switch.
• Oznámení: 17. 7. 2019 • Autor: Jakub Němec
Postapokalyptických vizí jsme již v digitální podobě viděli mraky. Vévodí jim nesmrtelný Fallout, následuje jej Doom, NieR: Automata či The Last of Us. Sami si určitě najdete svého favorita, který si vás omotal kolem svého zmutovaného či jinak koncem světa poznamenaného prstu. Já osobně tajně ctím ve svém srdci izometrickou cyberpunkovou mlátičku RUINER, v níž se snoubí temná atmosféra s podmanivým audivizuálem. O to více jsem sám překvapen, že si mě pomalu, ale jistě získává diametrálně odlišná rubačka RAD, která se střelenými nápady, pestrobarevností a ostrými konturami duchovně blíží spíše k sérii Borderlands.
Důkazem budiž příběhové zasazení, v němž místní fauna a flóra nezažily jednu katastrofu stojící za zničením většiny života, ale hned dvě. Po takovém nášupu radiace se přeživší začnou vyvíjet nečekaným směrem, což podle všeho bude také úděl vašeho hrdiny. Co totiž čekat od postavy pobíhající po pustině, zatímco v jejích šlépějích kvete tráva? Hrdina si asi užil gama záření víc než dost, protože v rámci jeho vývoje se vyrovnáváte s různými mutacemi přispívajícími k bojové síle udatně a ukrutně znetvořeného bojovníka za obnovu světa.
Zběsilých nápadů měli tvůrci v rukávu víc než dost a originalitě se v RAD zřejmě meze nekladly. Asi nikoho nezaskočí, že mutanty z řad rostlin a zvířat rozdrtíte basebalovou pálkou a že radiace přidá vašemu tělu řadu nadstandardních úprav. Mutantní paže může někomu připadat jako výstřelek, ale u ní se RAD teprve začíná zahřívat. Během putování zničenou krajinou na sebe můžete vzít podobu hada ničícího soupeře svou hlavou, nechat si narůst obrovská křídla, připojit si stromovité nohy či k zadku přidat kloaku, z níž budou padat vejce s vašimi nohsledy (Biomutant by mohl závidět).
Nevíme pouze, zda se budou jednotlivé genetické odchylky dát křížit ve vývojovém stromu dovedností či se jedná o jednotlivé třídy bojovníků. Ve své podstatě to ale bude jedno, protože RAD sází na šílenost, kterou si budete chtít zkusit několikrát po sobě. Znovuhratelnosti by měl prospět rouge-like princip, díky němuž se izometrické mapy nabízející prosekávání zástupy se skákacími mezihrami jen tak nepřejí. Nakonec aktivujete dostatečný počet prastarých soch, jež otevřou brány do podzemí, kde na vás bude číhat kdovíco. Vzhledem k relativně velkému letnímu hernímu suchu se může tato mlátička prosadit, protože vyjde 20. srpna na PC, PS4, Xbox One a Switch.
• Zdroje: YouTube, oficiální stránky